BIP - Starostwa Powiatowego w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Protokół nr 6/17 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Łomżyńskiego w dniu 5 czerwca 2017 roku

Posiedzenie rozpoczęło się o godzinie 14.00 w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Łomży przy ul. Szosa Zambrowska 1/27. Zakończenie posiedzenia nastąpiło o godzinie 15.15.

Komisja obradowała w pięcioosobowym składzie na ogólną liczbę pięciu członków Komisji, co stanowi quorum, przy którym Komisja może obradować i podejmować prawomocne opinie, wnioski, uchwały oraz stanowiska. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do protokołu.

W posiedzeniu brali również udział zaproszeni goście (lista obecności gości stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu).

 

Skład osobowy Komisji:

  1. Kazimierz Polkowski – Przewodniczący Komisji.
  2. Andrzej Biedrzycki – Wiceprzewodniczący Komisji.
  3. Andrzej Piotrowski – członek Komisji.
  4. Jan Kuczyński – członek Komisji.
  5. Jacek Nowakowski – członek Komisji.

 

Przebieg posiedzenia:

Przewodniczący Komisji – Kazimierz Polkowski zapytał zgromadzonych czy mają ewentualne uwagi do zaproponowanego porządku obrad.

 

Zebrani nie wnieśli żadnych uwag.

 

Wobec powyższego Przewodniczący ogłosił, że porządek obrad przedstawia się wg następującego układu:

Przyjęcie protokołu z 6-go posiedzenia Komisji.

Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu i sprawozdania finansowego powiatu łomżyńskiego za rok 2016.

Sformułowanie opinii o wykonaniu budżetu oraz wniosku w sprawie absolutorium dla Zarządu Powiatu Łomżyńskiego.

Sprawy różne.

Przeanalizowanie możliwości wyremontowania zjazdu z mostu im. Hubala – skrzyżowania z ul. Włościańską oraz wykonania odwodnienia w m. Czarnocin, a także remontu skrzyżowania w miejscowości Piątnica oraz omówienie bieżących spraw drogowych.

 

 Zebrani nie wnieśli uwag lub pytań odnoszących się do proponowanego porządku obrad.

 

Ad 1 Przewodniczący Komisji realizując porządek obrad przypomniał, że protokół z 6-ego posiedzenia Komisji Rewizyjnej był wyłożony do wglądu w pokoju nr 302 – w biurze obsługi Rady, Zarządu i Komisji w Wydziale Organizacyjnym i Kadr Starostwa Powiatowego. Nawiązując do powyższego zapytał zgromadzonych, czy mają ewentualne uwagi odnoszące się do treści zawartych w powyższym protokole.

Wobec ich braku zarządził głosowanie, w wyniku którego protokół z 6-ego posiedzenia Komisji Rewizyjnej został przyjęty 5-ma głosami „za”, głosów wstrzymujących się i głosów przeciwnych nie było.

 

Ad 2 Przewodniczący Komisji o zabranie głosu poprosił Skarbnika Powiatu.

 

Grażyna Kołodziejska – na wstępie odczytała uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku z dnia 13 kwietnia 2017 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu Łomżyńskiego sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2016 rok w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Zarząd Powiatu Łomżyńskiego sprawozdaniu z wykonania budżetu powiatu za 2016 rok, po czym przedstawiła sprawozdanie finansowe oraz sprawozdanie z wykonania budżetu Powiatu Łomżyńskiego za 2016 rok. Objaśniając dodała, że budżet po stronie dochodów zamknął się kwotą 32.897.043,97 zł, w tym dochody bieżące 30.345.514,89 zł a dochody majątkowe 2.551.529,08 zł. Wydatki budżetu powiatu wyniosły 31.569.103,74 zł, w tym wydatki bieżące 27.464.031,74 zł a wydatki majątkowe 4.105.072,00 zł. Wskaźniki realizacji budżetu powiatu łomżyńskiego za 2016 r. wskazują na bezpieczny poziom realizacji zadań bieżących: dochody bieżące 100,83% planu, wydatki bieżące 94,05%. Realizacja zadań majątkowych przedstawiała się następująco: dochody majątkowe 93,03% oraz wydatki majątkowe 85,13%. Realizacja budżetu pozwoliła na zachowanie płynności finansowej w całym okresie sprawozdawczym.

W okresie 2016 r. nie zaciągnięto kredytów długoterminowych. Spłaty zobowiązań z tytułu kredytu zaciągniętego w 2015 r. odbywały się zgodnie z założonym harmonogramem. Koszty obsługi zadłużenia w 2016 r. wyniosły 20.917,60.

Nadwyżka środków obrotowych za 2016 r. wyniosła 2.881.483,15 zł. Oznacza to, iż przy planowaniu i wykonaniu dochodów oraz wydatków bieżących została zachowana zasada określona w art. 242 ustawy o finansach publicznych mówiąca o tym, że planowane i wykonane wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż dochody bieżące.

Zasadnicze zmiany dochodów i wydatków budżetowych wprowadzone w trakcie roku budżetowego 2016 polegały na:

zmianach kwot dotacji udzielonych z budżetu państwa na bieżące zadania własne, dotacji na zadania zlecone w zakresie administracji rządowej oraz dotacji z gmin;

wprowadzeniu do realizacji zadania współfinansowanego środkami z UE „Pendolino do zatrudnienia”;

odstąpieniu od realizacji zadania „Przebudowa drogi powiatowej Nr 1946B Chojny – Szczepankowo – Chomentowo – Śniadowo na odcinku Osobne – Śniadowo od km 0+000,000 do km 2+800,00, gm. Śniadowo”;

odstąpieniu od realizacji zadania „Przebudowa i rozbudowa drogi powiatowej nr 1909B w m. Jankowo Młodzianowo o łącznej długości 1,36463 km  gm. Nowogród”;

odstąpieniu od realizacji zadania „Most Stanisławowo gm. Zbójna”;

otrzymaniu dotacji na zadania remontowe: „Remont drogi powiatowej nr 1952B – odc. III Stare Szabły – Jakać Borki” oraz „Remont drogi powiatowej nr 1952B – odc. II Jakać Dworna – Stara Jakać – Szabły Młode w km  0+015 – 1+230”;

Deficyt budżetu, który wg stanu na 1 stycznia 2016 r. zaplanowano na poziomie 2.679.657,00 zł, w trakcie roku został zmniejszony do kwoty 940.810,00 zł. Ostatecznie w wyniku działań podjętych w trakcie roku budżet 2016 roku zamknął się nadwyżką w wysokości 1.327.940,23 zł.

Istotnym miernikiem kondycji finansowej jednostki samorządu terytorialnego jest nadwyżka operacyjna (różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi). Nadwyżka operacyjna za 2016 r. wynosi 2.881.483,15 zł. Należy podkreślić, iż w stosunku do wykonania 2015 r. (2.216.668,71 zł) nadwyżka operacyjna wzrosła o 664.814,44 zł, co stanowi wzrost o 29,99 %.

Środki uzyskane z wpływów na podstawie ustawy o ochronie środowiska, które nie zostały zagospodarowane w całości w budżecie 2016 roku w kwocie 590.819,00 zł, przeznaczone będą jako środki celowe na wydatki związane z ochroną środowiska.

 

Przewodniczący Komisji – z jakich źródeł spadły dochody w porównaniu z rokiem ubiegłym?

 

Grażyna Kołodziejska – dochody w porównaniu z rokiem ubiegłym zmniejszyły się głównie z tytuły sprzedaży drewna, zajęcia pasa drogowego i czynszów.

 

Przewodniczący Komisji – jaki jest procentowy udział gmin w inwestycjach drogowych?

 

Starosta – Elżbieta Parzych – najczęściej wynosi on 50 % wartości inwestycji.

 

Przewodniczący Komisji – z wójtami i burmistrzami trzeba skuteczniej negocjować. Od tych samorządów powinniśmy więcej wymagać.

 

Starosta – Elżbieta Parzych – inwestycja np. na drodze w m. Krzewo jest finansowana przez Gminę w wysokości 90 % wartości inwestycji. Często też gminy przejmują w zarząd drogę powiatową i same prowadzą na niej inwestycje.

 

Przewodniczący Komisji – to nie jest sprawiedliwe, że Gmina Piątnica tak dużo inwestuje swoich środków, a pozostałe gminy znacznie mniej.

 

Starosta – Elżbieta Parzych – to Gmina zaproponowała dofinansowanie w wysokości 90 % wartości inwestycji. Należy pamiętać, że jedyny raz się tak zdarzyło.

 

Przewodniczący Komisji – w budżecie powinny być oszczędności, ponieważ dwie inwestycje nie uzyskały wymaganej akceptacji i odpowiedniej punktacji.

 

Grażyna Kołodziejska – te oszczędności weszły w pomniejszenie kredytu.

 

Starosta – Elżbieta Parzych – musimy mieć na uwadze, że wydajemy ogromne kwoty na naprawy dróg po zimie.

 

Przewodniczący Komisji – współpraca z gminami i nacisk, aby wspierały inwestycje na drogach powiatowych – takie powinny być priorytety. Poza tym zakup sprzętu dla ZDP. 

 

Radny Kazimierz Polkowski – planujemy zakup furgonów dostawczych o ładowności 3,5 tony, ale jeden to koszt około 150.000 zł.

 

Z kolei wobec braku pytań i uwag, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał projekt opinii Komisji o wykonaniu budżetu powiatu za 2016 rok a następnie zarządził głosowanie, w wyniku którego sprawozdanie z wykonania budżetu i sprawozdanie finansowe powiatu łomżyńskiego za rok 2016 zostało zaopiniowane pozytywnie 4-ma głosami „za” i 1-ym głosem „wstrzymującym się”, głosów „przeciw” nie było (opinia Komisji z dnia 5 czerwca 2017 roku stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu).

 

Przewodniczący Komisji – poinformował, że opinia Komisji z dnia 5 czerwca 2016 o wykonaniu budżetu powiatu za 2016 rok jest następującej treści: „Komisja Rewizyjna Rady Powiatu Łomżyńskiego na posiedzeniu w dniu 5 czerwca  2017 roku po rozpatrzeniu sprawozdania Zarządu Powiatu Łomżyńskiego z wykonania budżetu za 2016 rok  i sprawozdania finansowego za 2016 rok oraz po wysłuchaniu wyjaśnień Starosty i Skarbnika, a także po zapoznaniu się z uwagami innych komisji, stwierdziła co następuje:

Uchwalony przez Radę Powiatu budżet, po uwzględnieniu zmian dokonanych w trakcie roku, przewidywał realizację dochodów w wysokości 32.625.527,00 zł. Dochody wykonano w wysokości 32.897.043,97 zł, co stanowi 100,83 % planu.

Dochody z tytułu wykonania prawa własności i innych praw majątkowych z mienia komunalnego zostały wykonane w wysokości 310.034,36 zł tj. 101,67 % planu.

Uchwalony przez Radę Powiatu plan wydatków, po zmianach dokonanych w trakcie roku przewidywał wydatki ogółem w wysokości 33.566.337,00 zł. Wydatki zrealizowane wynoszą 31.569.103,74 zł, co stanowi 94,05 % planu.

Wydatki majątkowe zaplanowano w budżecie Powiatu na poziomie  4.822.244,00 zł, co stanowi 14,37 % ogółu planu wydatków. Wydatkowano kwotę 4.105.072,00 zł, co stanowi 85,13 % planowanych wydatków na inwestycje.

Na wydatki bieżące budżetu zaplanowano kwotę 28.744.093,00 zł, zrealizowano je w wysokości 27.464.031,74 zł, co stanowi 95,55 % planu wydatków bieżących.

Środki o wartości 73.567,00 zł zostały przesunięte do realizacji w 2017 roku, jako wydatki niewygasające.

Wydatki poniesione na realizację zadań własnych stanowiły 73,85 % ogółu wydatków, natomiast 16,62 % to wydatki na realizację zadań zleconych oraz 9,53 % stanowią wydatki realizowane na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego.

Budżet Powiatu za 2016 rok zamknął się nadwyżką budżetową w wysokości 1.327.940,23 zł.

Istotnym miernikiem kondycji finansowej jednostki samorządu terytorialnego jest nadwyżka operacyjna (różnica między dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi). Nadwyżka operacyjna za 2016 r. wynosi 2.881.483,15 zł. Należy podkreślić, iż w stosunku do wykonania 2015 r. nadwyżka operacyjna wzrosła o 23 %.

W 2016 r. Powiat nie zaciągnął kredytu długoterminowego. Koszty obsługi zadłużenia zaciągniętego w latach ubiegłych wyniosły - 20.917,60 zł.

Należności wymagalne na koniec 2016 roku wynosiły  6.210,82  zł. W stosunku do tych należności zostały podjęte działania windykacyjne.

Powiat na dzień 31 grudnia 2016 roku nie posiadał zobowiązań wymagalnych.

Zarząd Powiatu realizując zadania związane z wykonywaniem budżetu, kierował się zasadą celowości, legalności, rzetelności i oszczędności w gospodarowaniu środkami publicznymi.

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku wyraziła pozytywną opinię o przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu.

Ponadto Komisja Rewizyjna zapoznała się ze sprawozdaniem finansowym za 2016 rok i Informacją o stanie mienia komunalnego Powiatu Łomżyńskiego na dzień 31 grudnia 2016 roku.

Komisja opiniowała sprawozdania finansowe, na które składają się:

bilans z wykonania budżetu zamykający się sumą bilansową 3.931.193,75  zł.- wykazujący wynik z wykonania budżetu Powiatu Łomżyńskiego za 2016 rok w kwocie  1.327.940,23 zł,

łączny bilans samorządowych jednostek budżetowych sporządzony na dzień 31 grudnia 2016 roku, który po stronie aktywów i pasywów zamyka się sumą bilansową 65.692.406,16 zł,

łączny rachunek zysków i strat samorządowych jednostek budżetowych za rok obrotowy od 1 stycznia 2016 roku do 31 grudnia 2016 roku wykazujący zysk netto w wysokości 6.714.690,23 zł,

łączne zestawienie zmian funduszu samorządowych jednostek budżetowych za rok obrotowy od  1 stycznia 2016 roku do 31 grudnia 2016 roku, które wykazuje stan funduszu na koniec roku w wysokości 57.389.344,89 zł.

Informacja o stanie mienia komunalnego wg stanu na dzień 31 grudnia 2016 roku obejmuje dane dotyczące własności i innych praw majątkowych Powiatu Łomżyńskiego (łącznie z powiatowymi osobami prawnymi), które są w dyspozycji jednostek organizacyjnych Powiatu. Wartość brutto majątku komunalnego wynosi 97.595.722,98. W stosunku do 2015 r. ogólny stan mienia wzrósł  o kwotę 4.572.695,25. Dochody uzyskane z tytułu wykonywania praw własności i innych praw majątkowych w 2016 r. wyniosły 310.034,36 zł.

Zdaniem Komisji Rewizyjnej wyrażonym w przyjętej opinii, przedłożone informacje dają podstawę do pozytywnej oceny realizacji budżetu Powiatu za 2016 rok oraz wystąpienia do Rady Powiatu z wnioskiem o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu.

 

Ad 3 Z kolei Przewodniczący Komisji zapoznał zebranych z Uchwala RIO z dnia 13 czerwca 2017 roku w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Powiatu Łomżyńskiego wniosku o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu Łomżyńskiego za 2016 rok. Następnie nawiązując do poprzedniego tematu zaproponował przyjęcie wniosku Komisji  o udzielenie absolutorium Zarządowi Powiatu Łomżyńskiego za 2016 rok.

 

Radny Andrzej Piotrowski – przypomniał, że najczęściej po zmianie władzy nie ma woli, aby kontynuować rozpoczęte inwestycje a przede wszystkim korzystać z projektów technicznych poprzedników.

 

Zebrani nie wnieśli innych uwag lub pytań odnoszących się do powyższego tematu.

 

Wobec powyższego Przewodniczący Komisji zarządził głosowanie, w wyniku którego wniosek w sprawie udzielenia absolutorium dla Zarządu Powiatu Łomżyńskiego za 2016 rok został przyjęty 4-ma głosami „za”, głosów „wstrzymujących się” i głosów „przeciw” nie było (pełna treść wniosku Komisji z dnia 5 czerwca 2017 roku stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu).

 

Ad 4 W sprawach różnych na wniosek Przewodniczącego Komisji ponownie przeanalizowano możliwości wyremontowania zjazdu z mostu im. Hubala – skrzyżowania z ul. Włościańską oraz wykonania odwodnienia w m. Czarnocin.

 

Starosta – Elżbieta Parzych – zaznaczyła, że kluczem do rozwiązania tych problemów jest wyrażenie zgody przez właścicieli gruntów.

 

Z kolei Przewodniczący Komisji – podkreślił, że w przypadku skrzyżowania w Piątnicy od strony wyjazdu z Mleczarni, należy podjąć rozmowy z Prezesem Mleczarni w Piątnicy, aby zaangażował się w prace na tym odcinku.

 

Przewodniczący Komisji – zapytał jaki jest podział kosztów w inwestycji ze środków klęskowych.

 

Starosta – Elżbieta Parzych – udział własny to 750.000 zł, który jest dzielony po 50 % pomiędzy gminę i powiat, natomiast pozostałą część w wysokości około 1.550.000 zł dokładane ma być z rezerwy Ministra.

 

Przewodniczący Komisji – zapytał jaki jest efekt rozmów dotyczących wykonania naprawy skrzyżowania w m. Olszyny.

 

Starosta – Elżbieta Parzych – stwierdziła, że to Gmina ma wykonać ten remont.

 

Radny Kazimierz Polkowski – takie też jest porozumienie zawarte w tym zakresie.

 

Przewodniczący Komisji – zapytał kiedy otrzyma sprawozdanie z wykonanych inwestycji.

 

Starosta – Elżbieta Parzych – stwierdziła, że te sprawozdanie będzie gotowe w najbliższym czasie.

 

Zebrani nie wnieśli innych uwag lub pytań odnoszących się do powyższych tematów.

 

W sprawach różnych nie poruszono innych zagadnień.

 

Następnie Przewodniczący Komisji – Kazimierz Polkowski, mając na uwadze brak chętnych do dalszej dyskusji oraz wyczerpanie tematów zamieszczonych w porządku dziennym, zakończył 6-te posiedzenie Komisji Rewizyjnej.

 

                                                  

 

 

 

 

 

Data powstania: środa, 1 lip 2020 11:40
Data opublikowania: środa, 1 lip 2020 12:09
Opublikował(a): Marcin Pieńkowski
Zaakceptował(a): Marcin Pieńkowski
Artykuł był czytany: 721 razy