Protokół nr 21/16 z posiedzenia Komisji Budżetu Rady Powiatu Łomżyńskiego w dniu 13 grudnia 2016 roku
Komisja obradowała w pięcioosobowym składzie na ogólną liczbę pięciu członków Komisji, co stanowi quorum, przy którym Komisja może obradować i podejmować prawomocne opinie, wnioski, uchwały oraz stanowiska. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu. W posiedzeniu brali udział także zaproszeni goście. Lista obecności gości stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu.
Skład osobowy i funkcyjny członków Komisji:
- Jan Kuczyński – Przewodniczący Komisji.
- Agnieszka Zduńczyk – Wiceprzewodnicząca Komisji.
- Tomasz Paweł Chojnowski – członek Komisji.
- Elżbieta Parzych – członek Komisji.
- Kazimierz Polkowski – członek Komisji.
Przebieg posiedzenia:
Przewodniczący Komisji – Jan Kuczyński przypomniał, że proponowany porządek posiedzenia obejmuje następujące tematy:
- Zaopiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie przyjęcia „Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Łomżyńskim na lata 2016 – 2022”.
- Zaopiniowanie projektu budżetu powiatu łomżyńskiego na 2017 rok.
- Sprawy różne.
Następnie stwierdził, że w jego ocenie radni powinni jak najszybciej otrzymać informację nt. wykonanych remontów w ramach powierzchniowego utrwalenia dróg oraz wybudowanych chodników – za 2016 rok oraz zamierzenia w tym zakresie w 2017 roku.
Ad 1 Przewodniczący Komisji poprosił o zabranie głosu Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łomży.
Edward Jarota – zapoznał zebranych z projektem Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Łomżyńskim na lata 2016-2022 (materiał dotyczący tego zagadnienia dostępny jest pod adresem: http://www.powiatlomzynski.pl/bip/index.php?wiad=6259).
Następnie została zarządzona dyskusja.
Przewodniczący Komisji – zaznaczył, że we wcześniejszym okresie dzieci były odbierane rodzicom z powodu ubóstwa, natomiast zgodnie z przestawionym projektem Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Łomżyńskim na lata 2016-2022 placówkom opiekuńczo-wychowawczym trzeba płacić za każde dziecko miesięcznie ponad 4.000 zł. Jego zdaniem powinno być więcej działań, które stanowiłyby wsparcie dla rodzin biologicznych. Jeżeli rodziny te otrzymałyby tak wysokie wsparcie to często mogłyby sobie porazić z problemami, które powodują dysfunkcje rodziny.
Zebrani nie wnieśli dalszych pytań ani uwag odnoszących się do powyższego tematu.
W zarządzonym głosowaniu, członkowie Komisji 5 głosami „za”, głosów przeciwnych oraz wstrzymujących się nie było, pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie przyjęcia „Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Łomżyńskim na lata 2016 – 2022” (opina Komisji stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu).
Ad 2 Przewodniczący Komisji poprosił o zabranie głosu Skarbnika Powiatu.
Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Powiatu – przedstawiając projekt budżetu powiatu łomżyńskiego na 2017 rok poinformowała, że projekt opracowano z uwzględnieniem projektu ustawy budżetowej państwa na 2017 rok oraz zawiadomień Ministra Finansów o planowanych rocznych kwotach subwencji ogólnej dla powiatów na 2017 rok a także planowanych na 2017 rok kwot dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych. Ponadto z uwzględnieniem pisma Wojewody Podlaskiego informującego o kwotach dotacji celowych z budżetu państwa oraz kwotach dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej w 2017 r.; wniosków zgłaszanych przez jednostki organizacyjne i wydziały merytoryczne w zakresie planowanych dochodów i wydatków oraz przewidywanego wykonania budżetu za 2016 rok. Opracowując projekt budżetu na 2017 rok dochody planowano na poziomie możliwym do uzyskania. Informacje o planowanych dochodach mają jedynie charakter informacyjny, nie mają one charakteru dyrektywnego, dlatego też do projektu budżetu, przestrzegając zasady ostrożności w planowaniu, przyjęto kwotę niższą. Ostateczne wielkości zostaną urealnione po otrzymaniu informacji ostatecznych, po uchwaleniu ustawy budżetowej na 2017 r. Uwzględniając wskazane sumy dotacji i subwencji oraz możliwe do osiągnięcia w 2017 roku dochody własne, w ramach tych środków określono wydatki. Kształtując plan na wydatki płacowe uwzględniono ich wzrost w stosunku do 2016 roku z tytułu przyrostu dodatkowego wynagrodzenia rocznego, dodatków za wysługę lat, skutki netto (tj. przyrost bądź spadek) zobowiązań z tytułu nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych oraz wzrost wynagrodzeń związany z niezbędną regulacją płacy zasadniczej, która związana jest ze znacznym wzrostem płacy minimalnej w 2017 r. Przedłożony projekt budżetu zamyka się po stronie dochodów kwotą 33.029.047,00 zł, natomiast po stronie wydatków kwotą 34.046.316,00 zł. Planowany deficyt wynosi 1.017.269,00 zł. Na pokrycie deficytu budżetu planowane jest zaangażowanie środków zewnętrznych. Dochody budżetu Powiatu planowane na 2017 rok w kwocie 33.029.047,00 zł stanowią 105,00 % dochodów planowanych na dzień 1 stycznia 2016 roku. Udział subwencji i dotacji celowych z budżetu państwa stanowi 22.899.688,00 zł czyli 69,33 % dochodów ogółem. Pozostałe dochody zaplanowano w kwotach wynikających z szacunku opartego na wpływach uzyskiwanych w bieżącym roku oraz latach ubiegłych i prognozie ich osiągnięcia w 2017 roku. Udział ich w strukturze dochodów wynosi – 30,67 %.
Lp. |
Dochody |
Plan na 2017 rok |
Wskaźnik udziału (%) |
1. |
Dochody własne |
3.267.000,00 |
9,89 |
2. |
Subwencje |
10.041.919,00 |
30,40 |
3. |
Planowane udziały w podatkach dochodowych (PIT, CIT) |
4.895.257,00 |
14,82 |
4. |
Środki z UE |
1.967.102,00 |
5,96 |
5. |
Dotacje celowe |
12.857.769,00 |
38,93 |
Ogółem dochody: |
33.029.047,00 |
100,00 |
Największy udział procentowy w strukturze dochodów budżetowych mają dotacje celowe – 38,93%, subwencje – 30,40%, udziały w podatkach – 14,82%, dochody własne – 9,89%. Wysoki udział dotacji celowych w ogólnych dochodach świadczy o tym, że powiat ma bardzo ograniczone możliwości w zakresie swobodnego kształtowania wydatków na poszczególne zadania.
Struktura dochodów według rodzaju realizowanych zadań przedstawia się następująco:
- na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego przewidywane dochody wyniosą 5.520.387,00
- zadania własne stanowią 22.584.860,00,00
- zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zlecone jst 4.923.800,00
Zaplanowane na 2017 rok wydatki na kwotę 34.046.316,00 zł zostaną sfinansowane dochodami oraz środkami z dłużnych instrumentów finansowych. Powyższe środki podzielono:
- na wydatki majątkowe 8.943.267,00 zł,
- na wydatki bieżące – 25.103.049,00 zł,
W planowanych wydatkach zabezpieczono kwotę 726.059,00 zł jako „Rezerwy budżetowe” w tym:
- 819,00 zł na rezerwę ogólną,
- 240,00 zł na rezerwy celowe, z tego:
- 300.000,00 zł na wydatki inwestycyjne,
- 72.513,00 zł na realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego,
- 55.727,00 zł na wydatki oświatowe.
Na konkretne zadania i cele podzielono kwotę – 33.320.257,00 zł, (przestrzegając dyrektywności dotacji celowych, czyli przeznaczenia ich w całości na wydatki wskazane przez podmioty dotujące). Dochody uzyskane z opłat i kar z zakresu ochrony środowiska zgodnie z ustawą - Prawo ochrony środowiska zostały przeznaczone na realizację tych zadań. 73,73% planowanych wydatków stanowią wydatki bieżące, w ramach których na wynagrodzenia osobowe i pochodne ustalono kwotę 10.660.081,00 zł, natomiast 14.442.968,00 zł przeznaczono na finansowanie wydatków rzeczowych. Powyższe wydatki są realizowane według rodzaju zadań i tak:
- na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego będzie wydatkowana kwota 3.140.087,00;
- zadania własne stanowią 25.982.429,00;
- zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zlecone jst 4.923.800,00.
Zapewniając niezbędne środki na realizację wydatków bieżących w projekcie budżetu zaplanowano wydatki majątkowe w wysokości 8.943.267,00 zł. Proponowane do realizacji zadania inwestycyjne w maksymalnym stopniu wykorzystują możliwości pozyskania środków zewnętrznych wspomagających ich realizację. Zakłada się że, planowane do realizacji wydatki majątkowe będą finansowane przy udziale środków zewnętrznych w wysokości 5.838.049,00 zł, środków własnych w kwocie 2.087.949,00 zł oraz instrumentów dłużnych w wysokości 1.017.269,00 zł. Odpowiednio wydatki majątkowe w 65,28% są finansowane środkami bezzwrotnymi (środki z porozumień oraz z budżetu państwa), w 23,35 % środkami własnymi oraz w 11,37 % kredytem. Przy kształtowaniu projektu budżetu na 2017 rok zachowano zasadę zawartą w ustawie o finansach publicznych w artykule 242, która mówi o tym, iż planowane wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki.
Ponadto opracowując Wieloletnią Prognozę Finansową na lata 2017 – 2021 przestrzegano zasady wynikającej z zapisów art. 243 ustawy o finansach publicznych, który mówi iż organ stanowiący nie może uchwalić budżetu, którego realizacja spowodowałaby, że w roku budżetowym oraz w kolejnych latach nie zostałyby zachowane relacje określające indywidualny wskaźnik zadłużenia. Istotnym miernikiem kondycji finansowej jednostek samorządu terytorialnego jest nadwyżka operacyjna (dochody bieżące – wydatki bieżące). Zgodnie z projektem budżetu planowana nadwyżka operacyjna wynosi 2.077.949,00 zł.
Planowany budżet zamyka się deficytem w wysokości 1.017.269,00 zł. W 2017 r. należy podjąć działania zmierzające do obniżenia poziomu deficytu, gdyż przy ograniczonych możliwościach w zakresie pozyskiwania dochodów własnych, istotne jest zrównoważenie budżetu.
Plan przychodów budżetu na 2017 rok wynosi 1.227.795,32 zł, natomiast plan rozchodów 210.526,32 zł – spłata rat kapitałowych kredytu.
Ostateczne kwoty wydatków majątkowych oraz kredytu zostaną skorygowane na początku 2017 roku po rozstrzygnięciu przetargów na realizację zadań inwestycyjnych.
Projekt budżetu powiatu na 2017 rok został opracowany przy założeniu realnych do uzyskania dochodów oraz niezbędnych do poniesienia wydatków związanych z realizacją zadań nałożonych ustawami.
Następnie została zarządzona dyskusja.
Przewodniczący Komisji – podkreślił, że w jego ocenie radni powiatu, a w szczególności członkowie Komisji Budżetu przed rozpatrzeniem projektu budżetu powiatu łomżyńskiego na 2017 rok powinni otrzymać informację nt. wykonanych w 2016 roku modernizacji oraz remontów w ramach powierzchniowego utrwalenia dróg, z uwzględnieniem innych modernizacji i remontów dróg i budowy chodników oraz informację nt. zadań wykonanych przez Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży w ramach bieżącego utrzymania dróg, a także planów i zamierzeń w tym zakresie na 2017 rok.
Wicestarosta – Lech Marek Szabłowski – stwierdził, że taka informacja musi być odpowiednio wcześniej przygotowana przez kompetentne osoby i na bieżącym posiedzeniu Komisji nie ma możliwości przedstawienia jej. Natomiast ww. zadania kompetencyjnie podlegają pod zakres tematyczny Komisji Rozwoju Gospodarczego.
Tomasz Chojnowski – uznał, że taka informacja może być przedmiotem kolejnego posiedzenia Komisji, ponieważ obecnie nie ma jej jeszcze opracowanej na piśmie.
Agnieszka Zduńczyk – popierając zdanie Przewodniczącego Komisji poprosiła o przygotowanie takiej informacji w najbliższym czasie.
Przewodniczący Komisji – zwrócił uwagę, że te informacje są kluczowe i po rozpatrzeniu projektu budżetu będzie za późno na jakieś zmiany.
Starosta – Elżbieta Parzych – stwierdziła, że budżet powiatu w trakcie roku jest wielokrotnie zmieniany i nie ma problemu, aby zaproponowane zmiany były wprowadzane na bieżąco.
Przewodniczący Komisji – zapytał czy jest możliwość, aby przesunąć o 2 lub 3 dni posiedzenie Komisji i rozpatrzyć projekt budżetu po przedłożeniu ww. informacji.
Starosta – Elżbieta Parzych – stwierdziła, że sprawozdanie za dany rok może być sporządzone po zakończeniu tego roku.
Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Powiatu – stwierdziła, że opóźnienia w uchwaleniu budżetu powiatu mogą spowodować pewne trudności, m.in. w przypadku płatności należnych wykonawcom.
Wicestarosta – Lech Marek Szabłowski – stwierdził, że w obecnym okresie 2 lub 3 dni na przygotowanie takich informacji to może być zbyt mało czasu. Natomiast wszystkie szczegółowe dane zawarte są w przedłożonym projekcie budżetu, a jeżeli Komisja wypracuje jakieś wnioski to skierowane zostaną do Zarządu Powiatu, który oceni ich zasadność i możliwości realizacji. Przy tym Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych powinien być zaproszony na kolejne posiedzenie gdzie przedstawi wszystkie dodatkowe informacje, o które poprosi Komisja.
Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Powiatu – stwierdziła, że należy pamiętać o tym, iż zadania zapisane do realizacji w projekcie budżetu to nie tylko inwestycje i inne zadania drogowe, ale także zadania z zakresu opieki społecznej, pomocy niepełnosprawnym i wiele innych.
Przewodniczący Komisji – stwierdził, że w projekcie budżetu na kolejny rok nie ma zapisanego zadania związanego z przebudową drogi przez miejscowość Kobylin, natomiast Komisja i inne zainteresowane osoby podkreślały konieczność doprowadzenia tamtego odcinka do odpowiedniego stanu.
Wicestarosta – Lech Marek Szabłowski – stwierdził, że przebudowa drogi przez miejscowość Kobylin jest sprawą skomplikowaną, ponieważ konieczne są m.in. wykupy gruntów, natomiast zabudowa prywatnych posesji jest zwarta i wyraźnie wchodzi w pas drogowy. Przy tym jeżeli Gmina Piątnica faktycznie chce partycypować w kosztach przebudowy tego odcinka drogi to należy przygotować projekt porozumienia w niniejszej sprawie.
Podsumowując zaznaczył, że ww. inwestycja musi być odpowiednio przygotowana i nawet jeżeli byłoby w projekcie budżetu zapisane 10 mln zł to i tak w przyszłym roku tego zadania nie da się wykonać.
Tomasz Chojnowski – stwierdził, że osobiście także nie ma dokładnej wiedzy np. nt. zadań drogowych wykonanych i planowanych do wykonania na terenie gminy Łomża, natomiast dotychczas Dyrektor ZDP nie był zainteresowany udzieleniem mu takich informacji.
Zebrani nie wnieśli dalszych uwag ani pytań odnoszących się do proponowanego porządku obrad.
Agnieszka Zduńczyk – zapytała czy plan remontów, napraw i budowy chodników to leży w gestii wyłącznie Dyrektora ZDP.
Starosta – Elżbieta Parzych – stwierdziła, że każde zadanie jest akceptowane przez Zarząd Powiatu, ponieważ wiąże się to z przeznaczeniem środków na dany cel. Dyrektor składa wniosek lub przedkłada projekt porozumienia w konkretnej sprawie.
Kazimierz Polkowski – zwrócił uwagę, że środkami zapisanymi w rozdziale dotyczącym bieżącego utrzymania zarządza Dyrektor ZDP i to w jego gestii jest wydatkowanie tej wydzielonej puli.
Starosta – Elżbieta Parzych – stwierdziła, że obecnie Dyrektor ZDP już jest zobligowany do ustalania z Zarządem Powiatu tych wydatków.
Agnieszka Zduńczyk – zaznaczyła, że w projekcie budżetu jest zapisany blisko 1 mln zł na bieżące utrzymanie dróg, natomiast z przedstawionych dokumentów nie wiadomo jaka część środków zostanie przeznaczona np., na biurokrację a jaka na zakup materiałów itp.
Z kolei Przewodniczący Komisji zarządził głosowanie, w wyniku wniosek o przygotowanie informacji nt. wykonanych w 2016 roku modernizacji i remontów w ramach powierzchniowego utrwalenia dróg, z uwzględnieniem innych modernizacji i remontów dróg i budowy chodników oraz informację nt. zadań wykonanych przez Zarząd Dróg Powiatowych w ramach bieżącego utrzymania dróg, a także planów i zamierzeń w tym zakresie na 2017 rok, członkowie Komisji przyjęli 4 głosami „za”.
Agnieszka Zduńczyk – stwierdziła, że taka informacja powinna być przygotowana na najbliższą sesję.
Tomasz Chojnowski – stwierdził, że Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych ma duże pole do decydowania o tym, które zadnia drogowe będą realizowane i ciężko się dowiedzieć jakie ma plany w tym zakresie.
Starosta – Elżbieta Parzych – zapewniła, że w związku z pewnymi nieścisłościami, które pojawiły się w kwestii realizowanych zadań dotyczących powierzchniowego utrwalenia oraz innych z zakresu bieżącego utrzymania, aktualnie to Zarząd Powiatu będzie miał ścisłą kontrolę nad tymi sprawami.
Przewodniczący Komisji – wyraził pogląd, że warto finansować inwestycje nawet z kredytów, szczególnie jeżeli gminy chcą się angażować i jeżeli są możliwości pozyskania środków unijnych lub rządowych.
Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Powiatu – stwierdziła, że także trzeba mieć na uwadze fakt, iż w pewnym momencie można utracić zdolność kredytową i w takim wypadku nawet jeżeli będą możliwości pozyskania środków unijnych lub rządowych, to nic to nie pomoże, ponieważ nie będzie środków na pokrycie udziału własnego.
Agnieszka Zduńczyk – zaznaczyła, że w jej ocenie powinny nastąpić regulacje płac pracowników administracji w Starostwie Powiatowym oraz podległych jednostkach.
Przewodniczący Komisji – popierając zdanie przedmówczyni stwierdził, że nawet lepiej zmniejszyć zatrudnienie, aby zwiększyć wynagrodzenie pozostałym osobom i odpowiednio opłacać załogę.
Starosta – Elżbieta Parzych – zgodziła się z powyższymi wnioskami, jednak zaznaczyła, iż nie ma takiej możliwości, aby ograniczyć zatrudnienie w Starostwie Powiatowym oraz podległych jednostkach, ponieważ kadra w zdecydowanej większości jest mocno obciążona.
Agnieszka Zduńczyk – zapytała czy są już zauważalne efekty usprawniające pracę Wydziału Komunikacji, który został połączony z Wydziałem Promocji, Rozwoju i Spraw Społecznych.
Starosta – Elżbieta Parzych – poinformowała, że proces ten w zadzie dopiero się rozpoczął, ale z pewnością będą niebawem widoczne i kolejki zostaną zmniejszone.
Przewodniczący Komisji – zapytał jak przedstawiają się wpływy z tytułu podatku CIT i PIT.
Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Powiatu – stwierdziła, że w III kwartale br. był niższe od zakładanych, jednak w ostatnim okresie zaczęły rosnąć.
Tomasz Chojnowski – stwierdził, że pozytywnym elementem na pewno jest subwencja oświatowa, która w pełni pokrywa koszty funkcjonowania Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Łomży.
Zebrani nie wnieśli dalszych pytań lub uwag odnoszących się do powyższego tematu.
W zarządzonym głosowaniu, członkowie Komisji 5 głosami „za”, głosów przeciwnych oraz wstrzymujących się nie było, pozytywnie zaopiniowali projekt budżetu powiatu łomżyńskiego na 2017 rok (pełna treść opinii Komisji stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu).
Ad 3 Przewodniczący Komisji przechodząc do spraw różnych poprosił zebranych o zabieranie głosu.
Zgromadzeni nie zgłosili dodatkowych zagadnień, które w ich ocenie wymagałyby przeprowadzenia analizy przez Komisję.
Następnie Przewodniczący Komisji – Jan Kuczyński, mając na uwadze wyczerpanie tematów zamieszczonych w porządku dziennym oraz brak chętnych do dalszej dyskusji, zakończył 21-sze posiedzenie Komisji Budżetu.