BIP - Starostwa Powiatowego w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Protokół nr 14/16 z posiedzenia Komisji Kultury, Oświaty, Zdrowia, Promocji Rodziny i Porządku Publicznego Rady Powiatu Łomżyńskiego w dniu 8 grudnia 2016 roku

Posiedzenie odbyło się w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Łomży. Otwarcie obrad nastąpiło o godzinie 14.00, natomiast zakończenie o godzinie 15.05. Komisja obradowała w pięcioosobowym składzie na ogólną liczbę pięciu członków Komisji, co stanowi quorum, przy którym Komisja może obradować i podejmować prawomocne opinie, wnioski, uchwały oraz stanowiska. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu). W posiedzeniu brali udział także zaproszeni goście (lista obecności gości stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu).

Skład osobowy i funkcyjny członków Komisji:
1. Sławomir Łomotowski                  - Przewodniczący Komisji.

  1. Andrzej Konrad Piotrowski        - Wiceprzewodniczący Komisji.
    3. Dariusz Kossakowski                    - członek Komisji.
    4. Lech Marek Szabłowski                - członek Komisji.
    5. Agnieszka Zduńczyk                     - członek Komisji.

Przebieg posiedzenia:

W związku z nieobecnością Przewodniczącego Komisji – radnego Sławomira Łomotowskiego (przybył w trakcie posiedzenia) obrady otworzył Wiceprzewodniczący Komisji – radny Andrzej Konrad Piotrowski, który przypomniał, że proponowany porządek posiedzenia obejmuje następujące tematy:     

  1. Zaopiniowanie projektu uchwały Rady Powiatu w sprawie przyjęcia „Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Łomżyńskim na lata 2016 – 2022”.
  2. Zaopiniowanie projektu budżetu powiatu łomżyńskiego na 2017 rok.
  3. Sprawy różne.

 

Ad 1 Wiceprzewodniczący Komisji poprosił o zabranie głosu Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łomży.

 

Edward Jarota – zapoznał zebranych z projektem Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Łomżyńskim na lata 2016-2022 (ww. Strategia dostępna jest pod adresem: http://www.powiatlomzynski.pl/bip/index.php?wiad=6259.uchwały w tej sprawie).

 

Z kolei Wiceprzewodniczący Komisji zarządził dyskusję.

Zebrani nie wnieśli uwag lub pytań odnoszących się do niniejszego tematu.

W zarządzonym głosowaniu projekt uchwały Rady Powiatu w sprawie przyjęcia „Powiatowej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Powiecie Łomżyńskim na lata 2016 – 2022”, został zaopiniowany pozytywnie 4-ma głosami „za”, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było (opinia Komisji stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu).

 

Ad 2 Przewodniczący Komisji (który w tym czasie przybył na posiedzenie Komisji) z prośbą  o przedstawienie projektu budżetu powiatu łomżyńskiego na 2017 rok, udzielił głosu Skarbnikowi Powiatu.

 

Grażyna Kołodziejska – przedstawiając projekt budżetu powiatu łomżyńskiego na 2017 rok poinformowała, że dokument ten opracowano z uwzględnieniem projektu ustawy budżetowej państwa na 2017 rok oraz zawiadomień Ministra Finansów o planowanych rocznych kwotach subwencji ogólnej dla powiatów na 2017 rok a także planowanych na 2017 rok kwot dochodów z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych.

Ponadto z uwzględnieniem pisma Wojewody Podlaskiego informującego o kwotach dotacji celowych z budżetu państwa oraz kwotach dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej w 2017 r.; wniosków zgłaszanych przez jednostki organizacyjne i wydziały merytoryczne w zakresie planowanych dochodów i wydatków oraz przewidywanego wykonania budżetu za 2016 rok.  Opracowując projekt budżetu na 2017 rok dochody planowano na poziomie możliwym do uzyskania. Informacje o planowanych dochodach mają jedynie charakter informacyjny, nie mają one charakteru dyrektywnego, dlatego też do projektu budżetu, przestrzegając zasady ostrożności w planowaniu, przyjęto kwotę niższą. Ostateczne wielkości zostaną urealnione po otrzymaniu informacji ostatecznych, po uchwaleniu ustawy budżetowej na 2017 r. Uwzględniając wskazane sumy dotacji i subwencji oraz możliwe do osiągnięcia w 2017 roku dochody własne, w ramach tych środków określono wydatki. Kształtując plan na wydatki płacowe uwzględniono ich wzrost w stosunku do 2016 roku z tytułu przyrostu dodatkowego wynagrodzenia rocznego, dodatków za wysługę lat, skutki netto (tj. przyrost bądź spadek) zobowiązań z tytułu nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych oraz wzrost wynagrodzeń związany z niezbędną regulacją płacy zasadniczej, która związana jest ze znacznym wzrostem płacy minimalnej w 2017 r. Przedłożony projekt budżetu zamyka się po stronie dochodów kwotą 33.029.047,00 zł, natomiast po stronie wydatków kwotą 34.046.316,00 zł. Planowany deficyt wynosi 1.017.269,00 zł. Na pokrycie deficytu budżetu planowane jest zaangażowanie środków zewnętrznych. Dochody budżetu Powiatu planowane na 2017 rok w kwocie 33.029.047,00 zł stanowią 105,00 % dochodów planowanych na dzień 1 stycznia 2016 roku. Udział subwencji i dotacji celowych z budżetu państwa stanowi 22.899.688,00 zł czyli 69,33 % dochodów ogółem. Pozostałe dochody zaplanowano w kwotach wynikających z szacunku opartego na wpływach uzyskiwanych w  bieżącym roku oraz latach ubiegłych i prognozie ich osiągnięcia w 2017 roku. Udział ich w strukturze dochodów wynosi – 30,67 %.

Lp.

Dochody

Plan na 2017 rok

Wskaźnik           udziału (%)

1.

Dochody własne

3.267.000,00

9,89

2.

Subwencje

10.041.919,00

30,40

3.

Planowane udziały w podatkach dochodowych (PIT, CIT)

4.895.257,00

14,82

4.

Środki z UE

1.967.102,00

5,96

5.

Dotacje celowe

12.857.769,00

38,93

Ogółem dochody:

33.029.047,00

100,00

Największy udział procentowy w strukturze dochodów budżetowych mają dotacje celowe – 38,93%, subwencje – 30,40%, udziały w podatkach – 14,82%, dochody własne – 9,89%. Wysoki udział dotacji celowych w ogólnych dochodach świadczy o tym, że powiat ma bardzo ograniczone możliwości w zakresie swobodnego kształtowania wydatków na poszczególne zadania.

Struktura dochodów według rodzaju realizowanych zadań przedstawia się następująco:

 - na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego przewidywane dochody wyniosą  5.520.387,00;

- zadania własne stanowią   22.584.860,00,00;

- zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zlecone jednostkom samorządu terytorialnego 4.923.800,00.

Zaplanowane na 2017 rok wydatki na kwotę 34.046.316,00 zł zostaną sfinansowane dochodami oraz środkami z dłużnych instrumentów finansowych. Powyższe środki podzielono: na wydatki majątkowe  8.943.267,00 zł i na wydatki bieżące – 25.103.049,00 zł.

W planowanych wydatkach zabezpieczono kwotę 726.059,00 zł jako „Rezerwy budżetowe” w tym:

  • 819,00 zł na rezerwę ogólną; 428.240,00 zł na rezerwy celowe, z tego: 300.000,00 zł na wydatki inwestycyjne; 72.513,00 zł na realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego oraz 55.727,00 zł na wydatki oświatowe.

Na konkretne zadania i cele podzielono kwotę – 33.320.257,00 zł (przestrzegając dyrektywności dotacji celowych, czyli przeznaczenia ich w całości na wydatki wskazane przez podmioty dotujące). Dochody uzyskane z opłat i kar z zakresu ochrony środowiska zgodnie z ustawą - Prawo ochrony środowiska zostały przeznaczone na realizację tych zadań. 73,73% planowanych wydatków stanowią wydatki bieżące, w ramach których na wynagrodzenia osobowe i pochodne ustalono kwotę 10.660.081,00 zł, natomiast 14.442.968,00 zł przeznaczono na finansowanie wydatków rzeczowych. Powyższe wydatki są realizowane według rodzaju zadań: na podstawie porozumień z jednostkami samorządu terytorialnego będzie wydatkowana kwota 3.140.087,00; zadania własne stanowią 25.982.429,00 a zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zlecone jst 4.923.800,00.

Zapewniając niezbędne środki na realizację wydatków bieżących w projekcie budżetu zaplanowano wydatki majątkowe w wysokości 8.943.267,00 zł. Proponowane do realizacji zadania inwestycyjne w maksymalnym stopniu wykorzystują możliwości pozyskania środków zewnętrznych wspomagających ich realizację. Zakłada się że, planowane do realizacji wydatki majątkowe będą finansowane przy udziale środków zewnętrznych w wysokości 5.838.049,00 zł, środków własnych w kwocie 2.087.949,00 zł oraz instrumentów dłużnych w wysokości 1.017.269,00 zł. Odpowiednio wydatki majątkowe w 65,28% są finansowane środkami bezzwrotnymi (środki z porozumień oraz z budżetu państwa), w 23,35 % środkami własnymi oraz w 11,37 % kredytem. Przy kształtowaniu projektu budżetu na 2017 rok zachowano zasadę zawartą w ustawie o finansach publicznych w artykule 242, która mówi o tym, iż planowane wydatki bieżące nie mogą być wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone  o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki.

Ponadto opracowując Wieloletnią Prognozę Finansową na lata 2017 – 2021 przestrzegano zasady wynikającej z zapisów art. 243 ustawy o finansach publicznych, który mówi iż organ stanowiący nie może uchwalić budżetu, którego realizacja spowodowałaby, że w roku budżetowym oraz w kolejnych latach nie zostałyby zachowane relacje określające indywidualny wskaźnik  zadłużenia. Istotnym miernikiem kondycji finansowej jednostek samorządu terytorialnego jest nadwyżka operacyjna (dochody bieżące – wydatki bieżące). Zgodnie z projektem budżetu planowana nadwyżka operacyjna wynosi  2.077.949,00 zł.

Planowany budżet zamyka się deficytem w wysokości 1.017.269,00 zł. W 2017 r. należy podjąć działania zmierzające do obniżenia poziomu deficytu, gdyż przy ograniczonych możliwościach w zakresie pozyskiwania dochodów własnych, istotne jest zrównoważenie budżetu.

Plan przychodów budżetu na 2017 rok wynosi 1.227.795,32 zł, natomiast plan rozchodów 210.526,32 zł – spłata rat kapitałowych kredytu.

Ostateczne kwoty wydatków majątkowych oraz kredytu zostaną skorygowane na początku 2017 roku po rozstrzygnięciu przetargów na realizację zadań inwestycyjnych.

Projekt budżetu powiatu na 2017 rok został opracowany przy założeniu realnych do uzyskania dochodów oraz niezbędnych do poniesienia wydatków związanych z realizacją zadań nałożonych ustawami.

Z kolei Przewodniczący Komisji zarządził dyskusję.

Agnieszka Zduńczyk – zapytała kiedy zostaną wprowadzone zmiany dotyczące inwestycji drogowych, które zostały omówione w ostatnim czasie.

Grażyna Kołodziejska – poinformowała, że zmiany te zostaną wprowadzone przed sesją na mocy autopoprawki.

Wiceprzewodniczący Komisji poprosił o przedstawienie wysokości płac pracowników administracji.

Grażyna Kołodziejska – poinformowała, że wskaźnik ten przedstawia się na poziomie 2.600 zł – średnio, z uwzględnieniem  wynagrodzeń kadry kierowniczej.

Dariusz Kossakowski – poprosił o przedstawienie planów inwestycyjnych na odcinku drogi powiatowej Piątnica – Drozdowo.

Wicestarosta – Lech Marek Szabłowski – stwierdził, że szanse na pozyskanie dofinansowania realizacji tej inwestycji są wysokie, jednak muszą być pewne oszczędności z inwestycji, które otrzymały wyższą punktację. Natomiast odcinek przez miejscowość kalino nie będzie realizowany, ze względu na nieuregulowane stany własnościowe gruntów, po których aktualnie przebiega pas drogowy. Z kolei zapoznał zebranych z założeniami dotyczącymi inwestycji drogowych.

Przewodniczący Komisji – Sławomir Łomotowski – poprosił o przedstawianie sprawy dotyczącej naprawy mostku w miejscowości Stanisławowo gmina Zbójna.

Wicestarosta – stwierdził, że w tej sprawie jest porozumienie między trzema samorządami, aby wspólnie ten mostek wyremontować. Są to Gmina Zbójna, Powiat Ostrołęki i Powiat Łomżyński. Natomiast wg wykonanych pomiarów geodezyjnych, okazało się, że mostek ten leży po stronie powiatu ostrołęckiego.

Dariusz Kossakowski – poprosił o przedstawienie planów inwestycyjnych na odcinku drogi powiatowej przez miejscowość Krzewo Nowe.

Wicestarosta – stwierdził, że w tym przypadku jest projekt techniczny, jednak jest potrzebna zgoda Ministerstwa na pewne odstępstwa przy realizacji inwestycji. 

Dariusz Kossakowski – uznał, że przedstawione zamierzenia inwestycyjne na drogach powiatowych, w jego ocenie wyglądają obiecująco i optymistycznie.

Przewodniczący Komisji – stwierdził, że przez miejscowość Jednaczewo jest pilna potrzeba wykonania inwestycji drogowej i w tej kwestii zainteresowane są także trzy samorządy: Gmina Nowogród, Gmina Łomża i Powiat Łomżyński. Zaznaczył, że sprawa ta była kilkukrotnie analizowana przez radnych Powiatu Łomżyńskiego i nie ulega wątpliwości, iż inwestycja ta jest bardzo potrzebna.  

Wicestarosta – stwierdził, że faktem jest to, iż odcinek tej drogi jest konieczny do zmodernizowania i tej kwestii trwają przygotowania, między innymi rozważane jest przekazanie Gminie Łomża w zarząd tego odcinka na czas ewentualnego remontu.

Z kolei na wniosek Agnieszki Zduńczyk – zebrani omówili zmiany, które Zarząd Powiatu przyjął w ostaniem okresie w Regulaminie Organizacyjnym Starostwa Powiatowego w Łomży. 

Ponadto nie wniesiono innych uwag ani pytań odnoszących się do niniejszego tematu.

W zarządzonym głosowaniu projekt budżetu powiatu łomżyńskiego na 2017 rok, został zaopiniowany pozytywnie 5-ma głosami „za”, głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było (opinia Komisji stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu).

 

Ad 3 W sprawach różnych Wicestarosta – Lech Marek Szabłowski – poinformował, że w dniu 21 grudnia 2016 roku została zaplanowana kolejna sesja Rady Powiatu ze względu na referendum, które ma odbyć się w najbliższym czasie. 

 

Ponadto zebrani nie zgłosili zagadnień, które w ich ocenie wymagałby przedstawienia na forum Komisji.

 

Następnie Przewodniczący Komisji – Sławomir Łomotowski, mając na uwadze wyczerpanie tematów zamieszczonych w porządku dziennym oraz brak chętnych do dalszej dyskusji, zakończył 14-te posiedzenie Komisji Kultury, Oświaty, Zdrowia, Promocji Rodziny i Porządku Publicznego.

                                                                                                                  

                                                                                                                

 

Data powstania: poniedziałek, 29 cze 2020 12:55
Data opublikowania: poniedziałek, 29 cze 2020 12:58
Opublikował(a): Marcin Pieńkowski
Zaakceptował(a): Marcin Pieńkowski
Artykuł był czytany: 698 razy