Współpraca z ORE
Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 1 w Łomży bierze udział w projekcie pozakonkursowym realizowanym przez Ośrodek Rozwoju Edukacji (placówka nadzorowana przez MEN) Opracowanie instrumentów do prowadzenia diagnozy psychologiczno - pedagogicznej.
W ramach działań projektowych zostały opracowane standardy funkcjonowania poradni psychologiczno - pedagogicznej, uwzględniające założenia diagnozy funkcjonalnej. Opracowano również modelowy zestaw narzędzi diagnostycznych z obszaru emocjonalno - społecznego TROS-KA. Docelowo zaplanowane jest wyposażenie poradni psychologiczno - pedagogicznych w kolejne zestawy narzędzi diagnostycznych z obszaru emocjonalno - społecznego, osobowościowego oraz poznawczego.
W celu wdrożenia, upowszechniania i zapoznania pracowników poradni psychologiczno - pedagogicznych z projektem oraz przeprowadzenia pilotażu z wykorzystaniem opracowanych w projekcie materiałów, przeszkolono z terenu całej Polski z 160 koordynatorów. Pedagog Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej Nr 1 w Łomży Krystyna Orzechowska - Gryguc została koordynatorem i w dniach 19-20 pażdziernika 2017r. przeszkoli 10 pracowników poradni zrekrutowanych przez Kuratorium Oświaty w Białymstoku, w zakresie stosowania narzędzi diagnostycznych TROS-KA oraz rozpocznie działania pilotażowe wdrażające do stosowania standardów pracy poradni. Nastepnie prowadzone będą również prace w ramach sieci współpracy i samokształcenia (także on-line), spotkania informacyjno - konsultacyjne i konsultacje na terenie Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej nr 1 w Łomży. Działania te dają pracownikom poradni możliwość uzupełnienia dotychczasowej wiedzy, umiejętności oraz poszerzenia warsztatu pracy w zakresie rozpoznawania potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym uczniów z niepełnosprawnościami, zgodnie z założeniami diagnozy funkcjonalnej z wykorzystaniem Międzynarodowej Klasyfikacji Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia (ICF).
W dłuższej perspektywie koordynatorzy będą współpracowali z ORE w zakresie wdrażania pilotażowo zmian związanych z nowym modelem poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego.