OFERTA FORM POMOCY
Rodzaje wydawanych opinii.
Opinia w sprawie:
-
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
-
wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej;
-
odroczenie rozpoczęcia spełnienia przez dziecka obowiązku szkolnego;
-
spełnienia przez dziecko odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą;
-
zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego;
-
objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
-
dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia;
-
o specyficznych trudnościach w uczeniu się;
-
udzielania zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
-
przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy
-
pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej;
-
zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy nauki lub zawodu;
-
braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
-
objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce;
-
inne opinie w sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży (np. dla PZP, poradni foniatrycznej, Sądu).
Rodzaje wydawanych orzeczeń: -
orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno - wychowawczych,
-
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
-
orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
-
orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
-
orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego nauczania,
-
orzeczenie o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno – wychowawczych,
-
orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego,
-
orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
-
orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania,
-
orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
-
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w tym:
- z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją ruchową,
- z upośledzeniem lekkim,
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- niedostosowanych społecznie,
ORZECZENIA O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO DLA DZIECI:
*NIEDOSŁYSZĄCYCH I SŁABO SŁYSZĄCYCH,
*NIEWIDOMYCH I SŁABO WIDZĄCYCH,
*AUTYSTYCZNYCH W TYM Z ZESPOŁEM ASPERGERA,
WYDAWANE SĄ PRZEZ PORADNIĘ PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNĄ NR 2 W ŁOMŻY
UL. POLNA 16, TEL . 86 215 03 18
Szkolenia Rad Pedagogicznych:
-
Motywowanie uczniów do nauki – podstawy teoretyczne i praktyka;
-
Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole;
-
Zaburzenia i odchylenia rozwojowe – ich wpływ na trudności i niepowodzenia szkolne.
-
Metoda konstruktywnej konfrontacji – jak sobie radzić z prowokacyjnymi zachowaniami dzieci i młodzieży?
Formy wsparcia przeznaczone dla rodziców:
Spotkania informacyjno - szkoleniowe:
-
Znaczenie wczesnej stymulacji rozwoju mowy dziecka dla jego przyszłej kariery szkolnej;
-
Udział rodziców w przygotowaniu dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego;
-
Charakterystyka zaburzeń rozwojowych będących przyczynami niepowodzeń szkolnych;
-
Rola rodziców w podejmowaniu decyzji edukacyjno – zawodowych dziecka;
-
Zaburzenia okresu adolescencji – przyczyny, skutki, zapobieganie;
-
Postawy rodzicielskie a prawidłowe funkcjonowanie dziecka;
-
Jak budować autorytet w oczach dziecka;
Warsztaty i treningi:
-
Motywowanie dziecka do nauki;
-
Rodzice jako wzory wychowawcze - trening umiejętności wychowawczych (na terenie poradni).
Bezpośrednie formy pomocy psychologiczno -pedagogicznej przeznaczone dla uczniów na terenie szkół.
Programy profilaktyczne i edukacyjne:
-
,, Tak czy nie”;
-
,,W kręgu uczuć”;
-
,,Stres pod kontrolą”;
-
,,Program edukacyjny - profilaktyka uzależnień”;
-
,,Zanim spróbujesz”;
-
,,Znajdź właściwe rozwiązanie- program profilaktyki palenia tytoniu”.
Warsztaty i zajęcia psychoedukacyjne:
-
Osobowość a planowanie kariery zawodowej;
-
Jestem odpowiedzialny za rozwój swoich uzdolnień i talentów;
-
Jak zarządzać własnymi emocjami?;
-
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i smartfona;
-
Rzecz o tolerancji - problemy dyskryminacji we współczesnej szkole.
-
Rusz głową - jak efektywnie się uczyć?;
-
Konstruktywne metody obniżania stresu szkolnego;
-
Oferta edukacyjna szkół ponadgimnazjalnych w regionie.
Inne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej -
Terapia pedagogiczna z wykorzystaniem elementów integracji sensorycznej;
-
Terapia logopedyczna (w tym dla dzieci z rozszczepem podniebienia);
-
Terapia ręki;
-
Terapia Biofeedback;
-
Terapia psychologiczna;
-
Terapia SI;
-
Rewalidacja na terenie poradni;
-
Wczesne wspomaganie rozwoju;
-
Przesiewowe badania logopedyczne z wykorzystaniem programu „Mówię”;
-
Przesiewowe badania wzroku i słuchu z wykorzystam „Platformy Zmysłów”;
-
Diagnoza: ryzyka dysleksji, specyficznych i niespecyficznych trudności w nauce, zaburzeń rozwojowych, zainteresowań zawodowych,
-
Badania kontaktów uczniów z substancjami psychoaktywnymi;
-
Badania uzdolnień kierunkowych uczniów szkół gimnazjalnych;
-
Porady i konsultacje indywidualne;
-
Mediacje, interwencje kryzysowych;
-
Konsultacje z nauczycielami dotyczące konstruowania IPET; programów indywidualnych zajęć rewalidacyjno - wychowawczych, programów wychowawczych, profilaktycznych, terapeutycznych;
-
Punkt konsultacyjny dla rodziców i nauczycieli pracujących z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce;
-
Punkt konsultacyjny wczesnego wspomagania rozwoju, na terenie poradni;
-
Grupa wsparcia dla rodziców uczniów korzystających z terapii pedagogicznej na terenie poradni;
-
Konferencje dla dyrektorów, pedagogów w sieci.
-
Praktyki i ćwiczenia ze studentami w poradni i na terenie wyższych uczelni.