Protokół nr 16/14 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Geodezji,Gospodarki Wodnej, Ochrony Środowiska i Leśnictwa Rady Powiatu Łomżyńskiego w dniu 6 maja 2014 roku.
Posiedzenie odbyło się w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Łomży przy ul. Szosa Zambrowska 1/27. Rozpoczęcie posiedzenia nastąpiło o godzinie 13.30, natomiast zakończenie o godzinie 14.00.
Komisja obradowała w trzyosobowym składzie na ogólną liczbę czterech członków Komisji, co stanowi quorum, przy którym Komisja może obradować i podejmować prawomocne opinie, wnioski, uchwały oraz stanowiska (Na posiedzeniu stwierdzono nieobecność radnej Elżbiety Parzych. Lista obecności stanowi załącznik nr 1 do niniejszego protokołu). W posiedzeniu brali udział także zaproszeni goście (lista obecności gości stanowi załącznik nr 2 do niniejszego protokołu).
Skład osobowy i funkcyjny członków Komisji:
1. Rafał Kołakowski – Przewodniczący Komisji.
2. Elżbieta Parzych – członek Komisji.
3. Adam Sowa – członek Komisji.
4. Barbara Zalewska – członek Komisji.
Przebieg posiedzenia:
Przewodniczący Komisji – Rafał Kołakowski przypomniał, że proponowany porządek posiedzenia obejmuje następujące tematy:
1.Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu i sprawozdania finansowego powiatu łomżyńskiego za rok 2013.
2.Sprawy różne.
Zebrani nie wnieśli uwag lub pytań odnoszących się do proponowanego porządku obrad.
Ad.1 Przewodniczący Komisji – Rafał Kołakowski udzielił głosu Skarbnikowi Powiatu.
Barbara Gorzęba – Skarbnik Powiatu – uchwalony w dniu 19 grudnia 2012 roku budżet powiatu na 2013 rok przewidywał łączne dochody na kwotę – 24.073.605,00 zł oraz wydatki w kwocie – 25.685.233,00 zł, a więc budżet deficytowy o – deficycie w wysokości 1.611.628,00 zł. W trakcie roku plan dochodów został podwyższony do kwoty 31.168.870,56 zł tj. o 7.095.265,56 zł czyli o 29,47 %, a plan wydatków o 8.504.417,56 tj. o 33,11 %, do wysokości– 34.189.650,56 zł i tym samym planowany deficyt budżetu ukształtowany został na poziomie – 3.020.780,00 zł. Zmian budżetu dokonywano w miarę pozyskiwania dodatkowych środków finansowych z różnych źródeł. Powiększenia budżetu po stronie dochodowej dokonano głównie z tytułu:
a) dotacji celowej z budżetu państwa na przebudowę i remont dróg powiatowych – 1.653.206 zł;
b) pozyskania pomocy z budżetów gmin na inwestycje drogowe w wysokości – 2.195.597 zł;
c) środki z gminy Miastkowo na remont drogi powiatowej – 357.500 zł;
c) pozyskania środków europejskich i dotacji z budżetu państwa na realizację projektów w ramach POKL – 2.821.421 zł;
d) dodatkowych dotacji celowych na kwotę – 67.541,56 zł na finansowanie takich zadań jak opieka społeczna i instytucje kultury.
Plan dochodów został wykonany w 96,82 % z tego dochody bieżące w 99,89% planu rocznego. Budżet po stronie wydatkowej został wykonany w 91,66 % w stosunku do ogólnego planu. W zaplanowanych i wykonanych wydatkach wskazuję się, iż na wydatki inwestycyjne w 2013 roku przeznaczono kwotę – 5.106.748,76 tj. 79,14 %, w tym na zakupy inwestycyjne – 172.813,40 zł i na wydatki inwestycyjne – 4.933.935,36 zł z przeznaczeniem m. innymi na: 123.338,74 na dokumentację geodezyjną, projektową oraz odszkodowania za nieruchomości); 4.636.583,02zł to koszty przebudowy odcinków dróg powiatowych, realizując zawarte porozumienia z gminami o pomocy finansowej (środki z gminy 1.603.325,12 zł); 174.013,60 zł m. innymi zakup i montaż pieca c.o. w Muzeum Przyrody w Drozdowie i rozbudowa budynku Zespołu Gabinetów Lekarzy Rodzinnych w Łomży o windę i podjazd dla osób niepełnosprawnych. Zaakcentować należy także fakt, że wszystkie zmiany budżetu dokonane zostały zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Nie było w tej materii merytorycznych uwag ze strony Regionalnej Izby Obrachunkowej, sprawującej nadzór nad podejmowanymi uchwałami. Realizacja budżetu w roku 2013 przebiegała bez zakłóceń. Środki z tytułu subwencji wpływały na rachunek budżetu w ustawowych terminach i we właściwej wysokości, zaś z dotacji celowych w powiązaniu ze stopniem realizacji zadań.
Analizując dochody uzyskiwane w latach 2010-2013 z budżetu państwa należy stwierdzić, że wysokość ich nie rośnie, a nawet maleje, co nie korzystnie wpływa na finanse Powiatu. Subwencje, które stanowią największą pozycję w dochodach powiatu, z roku na rok są niższe, a powinny być większe, przynajmniej o wskaźnik inflacji (8.157.490 – 8.128.328 – 7.902.226 – 7.914.482 - bez subwencji oświatowej).
Udziały od podatku od osób fizycznych wzrastają, ale nie osiągają kwot planowanych przez Ministerstwo Finansów. Udziały od osób prawnych drastycznie spadły, chociaż nigdy nie były znaczącą pozycją w naszych dochodach. W roku 2010 wyniosły 141.735,66 zł, w 2011 już tylko 41.840,56 zł , a w 2012 roku 2.900,80 zł. Natomiast w 2013 roku nieznacznie wzrosły do wysokości 15.759,02 zł.
Generalnie przy wzroście wydatków obligatoryjnych a przy dochodach utrzymujących się przez kolejne lata na tym samym poziomie, a w niektórych przypadkach zmniejszających się, nadwyżka z lat ubiegłych zmalała. Jeżeli dochody nie wzrosną, będzie bardzo trudno zaprojektować zrównoważony budżet na 2015 rok tj. dochodami bieżącymi pokryć wydatki bieżące, nie mówiąc już o inwestycjach. Jak wiecie Państwo, dochody majątkowe nie są planowane, ponieważ Zarząd Powiatu nie ma źródeł, ani majątku, z którego można uzyskać takie dochody. Gdyby były możliwości uzyskania takich dochodów, można by realizować niezbędne zadania inwestycyjne, przede wszystkim na drogach powiatowych. Niestety Powiat nie posiada takich możliwości, a fakt przeznaczenia środków finansowych z dochodów bieżących na zadania inwestycyjne, świadczy o racjonalnym gospodarowaniu tymi środkami przez Zarząd Powiatu, jako organu wykonawczego powiatu.
Wszystkie jednostki odpowiedzialne za realizację wydatków miały na uwadze przestrzeganie zasad legalności, celowości i gospodarności, – co zarazem pozwoliło utrzymać stałą płynność finansową i regulować zobowiązania finansowe w ustalonych terminach.
Budżet roku 2013 zamknął się w efekcie wynikiem ujemnym, jednakże niższym niż zakładano. Po ostatecznym rozliczeniu deficyt ustalony został na kwotę 1.158.809,54 zł, który pokryto ze środków z nadwyżki lat ubiegłych.
Otrzymaliście Państwo zbiorcze sprawozdania finansowe za 2013 rok jednostek organizacyjnych Powiatu Łomżyńskiego. Sporządzono je na podstawie ewidencji finansowej poszczególnych jednostek, rzetelnie i zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości. Myślę, że najważniejsze jest to, że powiat nie ma zobowiązań wymagalnych, jedynie zobowiązania bieżące, które uregulowane zostały w ustalonych terminach. Były to zobowiązania m. innymi z tytułu faktur, które wpłynęły w styczniu, a dotyczyły grudnia 2013 roku. Największą pozycją zobowiązań były naliczenia z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników za 2013 rok, które zgodnie z merytoryczną ustawą należało wypłacić do końca I kwartału 2014 roku. Taka sytuacja powtarza się corocznie.
Przewodniczący Komisji – nie mamy wykazu ile poszczególna gmina wniosła w remonty dróg powiatowych.
Barbara Gorzęba – tak, ale te dane są przedstawione w sprawozdaniu z wykonania budżetu.
Wicestarosta – generalnie praktycznie już wszystkie gminy mają problemy z odpowiednią płynnością finansową.
Przewodniczący Komisji – tak, ponieważ wszystkie nasze gminy są zadłużone.
Radna Barbara Zalewska – z czego wynika pozycja dotycząca wypłaty odszkodowań za nieruchomości w ramach inwestycji na drodze powiatowej w gminie Miastkowo. Z tego co pamiętam to, w ostatnim czasie – w 2013 roku raczej nie było inwestycji na terenie tej gminy?
Barbara Gorzęba – akurat w tym przypadku nastąpiła taka sytuacja, że wypłata odszkodowań nastąpiła w 2013 roku, a inwestycja została już zakończona w 2012 roku.
Radna Barbara Zalewska – czy jest w tym sprawozdaniu wzmianka nt. realizacji inwestycji na drodze powiatowej Jankowo – Młodzianowo.
Barbara Gorzęba – ta inwestycji nie była realizowana w ubiegłym roku i z tego powodu nie ma informacji na ten temat.
Radna Barbara Zalewska – pragnę zaznaczyć, że jestem bardzo zadowolona z inwestycji, która została wykonana na drodze powiatowej Grzymały – Sławiec.
Zebrani nie wnieśli innych uwag lub pytań odnoszących się do przedstawionej informacji.
W zarządzonym głosowaniu sprawozdanie finansowe oraz z wykonania budżetu Powiatu Łomżyńskiego za 2013 rok zostało zaopiniowane 3-ma głosami „za” głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było, (opinia Komisji stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu).
Ad.2 W sprawach różnych nie zgłoszono dodatkowych zagadnień.
Następnie Przewodniczący Komisji – Rafał Kołakowski, mając na uwadze wyczerpanie tematów zamieszczonych w porządku dziennym, zakończył 16-te posiedzenie Komisji Rolnictwa, Geodezji, Gospodarki Wodnej, Ochrony Środowiska i Leśnictwa.
Skład osobowy i funkcyjny członków Komisji:
1. Rafał Kołakowski – Przewodniczący Komisji.
2. Elżbieta Parzych – członek Komisji.
3. Adam Sowa – członek Komisji.
4. Barbara Zalewska – członek Komisji.
Przebieg posiedzenia:
Przewodniczący Komisji – Rafał Kołakowski przypomniał, że proponowany porządek posiedzenia obejmuje następujące tematy:
1.Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu i sprawozdania finansowego powiatu łomżyńskiego za rok 2013.
2.Sprawy różne.
Zebrani nie wnieśli uwag lub pytań odnoszących się do proponowanego porządku obrad.
Ad.1 Przewodniczący Komisji – Rafał Kołakowski udzielił głosu Skarbnikowi Powiatu.
Barbara Gorzęba – Skarbnik Powiatu – uchwalony w dniu 19 grudnia 2012 roku budżet powiatu na 2013 rok przewidywał łączne dochody na kwotę – 24.073.605,00 zł oraz wydatki w kwocie – 25.685.233,00 zł, a więc budżet deficytowy o – deficycie w wysokości 1.611.628,00 zł. W trakcie roku plan dochodów został podwyższony do kwoty 31.168.870,56 zł tj. o 7.095.265,56 zł czyli o 29,47 %, a plan wydatków o 8.504.417,56 tj. o 33,11 %, do wysokości– 34.189.650,56 zł i tym samym planowany deficyt budżetu ukształtowany został na poziomie – 3.020.780,00 zł. Zmian budżetu dokonywano w miarę pozyskiwania dodatkowych środków finansowych z różnych źródeł. Powiększenia budżetu po stronie dochodowej dokonano głównie z tytułu:
a) dotacji celowej z budżetu państwa na przebudowę i remont dróg powiatowych – 1.653.206 zł;
b) pozyskania pomocy z budżetów gmin na inwestycje drogowe w wysokości – 2.195.597 zł;
c) środki z gminy Miastkowo na remont drogi powiatowej – 357.500 zł;
c) pozyskania środków europejskich i dotacji z budżetu państwa na realizację projektów w ramach POKL – 2.821.421 zł;
d) dodatkowych dotacji celowych na kwotę – 67.541,56 zł na finansowanie takich zadań jak opieka społeczna i instytucje kultury.
Plan dochodów został wykonany w 96,82 % z tego dochody bieżące w 99,89% planu rocznego. Budżet po stronie wydatkowej został wykonany w 91,66 % w stosunku do ogólnego planu. W zaplanowanych i wykonanych wydatkach wskazuję się, iż na wydatki inwestycyjne w 2013 roku przeznaczono kwotę – 5.106.748,76 tj. 79,14 %, w tym na zakupy inwestycyjne – 172.813,40 zł i na wydatki inwestycyjne – 4.933.935,36 zł z przeznaczeniem m. innymi na: 123.338,74 na dokumentację geodezyjną, projektową oraz odszkodowania za nieruchomości); 4.636.583,02zł to koszty przebudowy odcinków dróg powiatowych, realizując zawarte porozumienia z gminami o pomocy finansowej (środki z gminy 1.603.325,12 zł); 174.013,60 zł m. innymi zakup i montaż pieca c.o. w Muzeum Przyrody w Drozdowie i rozbudowa budynku Zespołu Gabinetów Lekarzy Rodzinnych w Łomży o windę i podjazd dla osób niepełnosprawnych. Zaakcentować należy także fakt, że wszystkie zmiany budżetu dokonane zostały zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Nie było w tej materii merytorycznych uwag ze strony Regionalnej Izby Obrachunkowej, sprawującej nadzór nad podejmowanymi uchwałami. Realizacja budżetu w roku 2013 przebiegała bez zakłóceń. Środki z tytułu subwencji wpływały na rachunek budżetu w ustawowych terminach i we właściwej wysokości, zaś z dotacji celowych w powiązaniu ze stopniem realizacji zadań.
Analizując dochody uzyskiwane w latach 2010-2013 z budżetu państwa należy stwierdzić, że wysokość ich nie rośnie, a nawet maleje, co nie korzystnie wpływa na finanse Powiatu. Subwencje, które stanowią największą pozycję w dochodach powiatu, z roku na rok są niższe, a powinny być większe, przynajmniej o wskaźnik inflacji (8.157.490 – 8.128.328 – 7.902.226 – 7.914.482 - bez subwencji oświatowej).
Udziały od podatku od osób fizycznych wzrastają, ale nie osiągają kwot planowanych przez Ministerstwo Finansów. Udziały od osób prawnych drastycznie spadły, chociaż nigdy nie były znaczącą pozycją w naszych dochodach. W roku 2010 wyniosły 141.735,66 zł, w 2011 już tylko 41.840,56 zł , a w 2012 roku 2.900,80 zł. Natomiast w 2013 roku nieznacznie wzrosły do wysokości 15.759,02 zł.
Generalnie przy wzroście wydatków obligatoryjnych a przy dochodach utrzymujących się przez kolejne lata na tym samym poziomie, a w niektórych przypadkach zmniejszających się, nadwyżka z lat ubiegłych zmalała. Jeżeli dochody nie wzrosną, będzie bardzo trudno zaprojektować zrównoważony budżet na 2015 rok tj. dochodami bieżącymi pokryć wydatki bieżące, nie mówiąc już o inwestycjach. Jak wiecie Państwo, dochody majątkowe nie są planowane, ponieważ Zarząd Powiatu nie ma źródeł, ani majątku, z którego można uzyskać takie dochody. Gdyby były możliwości uzyskania takich dochodów, można by realizować niezbędne zadania inwestycyjne, przede wszystkim na drogach powiatowych. Niestety Powiat nie posiada takich możliwości, a fakt przeznaczenia środków finansowych z dochodów bieżących na zadania inwestycyjne, świadczy o racjonalnym gospodarowaniu tymi środkami przez Zarząd Powiatu, jako organu wykonawczego powiatu.
Wszystkie jednostki odpowiedzialne za realizację wydatków miały na uwadze przestrzeganie zasad legalności, celowości i gospodarności, – co zarazem pozwoliło utrzymać stałą płynność finansową i regulować zobowiązania finansowe w ustalonych terminach.
Budżet roku 2013 zamknął się w efekcie wynikiem ujemnym, jednakże niższym niż zakładano. Po ostatecznym rozliczeniu deficyt ustalony został na kwotę 1.158.809,54 zł, który pokryto ze środków z nadwyżki lat ubiegłych.
Otrzymaliście Państwo zbiorcze sprawozdania finansowe za 2013 rok jednostek organizacyjnych Powiatu Łomżyńskiego. Sporządzono je na podstawie ewidencji finansowej poszczególnych jednostek, rzetelnie i zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości. Myślę, że najważniejsze jest to, że powiat nie ma zobowiązań wymagalnych, jedynie zobowiązania bieżące, które uregulowane zostały w ustalonych terminach. Były to zobowiązania m. innymi z tytułu faktur, które wpłynęły w styczniu, a dotyczyły grudnia 2013 roku. Największą pozycją zobowiązań były naliczenia z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla pracowników za 2013 rok, które zgodnie z merytoryczną ustawą należało wypłacić do końca I kwartału 2014 roku. Taka sytuacja powtarza się corocznie.
Przewodniczący Komisji – nie mamy wykazu ile poszczególna gmina wniosła w remonty dróg powiatowych.
Barbara Gorzęba – tak, ale te dane są przedstawione w sprawozdaniu z wykonania budżetu.
Wicestarosta – generalnie praktycznie już wszystkie gminy mają problemy z odpowiednią płynnością finansową.
Przewodniczący Komisji – tak, ponieważ wszystkie nasze gminy są zadłużone.
Radna Barbara Zalewska – z czego wynika pozycja dotycząca wypłaty odszkodowań za nieruchomości w ramach inwestycji na drodze powiatowej w gminie Miastkowo. Z tego co pamiętam to, w ostatnim czasie – w 2013 roku raczej nie było inwestycji na terenie tej gminy?
Barbara Gorzęba – akurat w tym przypadku nastąpiła taka sytuacja, że wypłata odszkodowań nastąpiła w 2013 roku, a inwestycja została już zakończona w 2012 roku.
Radna Barbara Zalewska – czy jest w tym sprawozdaniu wzmianka nt. realizacji inwestycji na drodze powiatowej Jankowo – Młodzianowo.
Barbara Gorzęba – ta inwestycji nie była realizowana w ubiegłym roku i z tego powodu nie ma informacji na ten temat.
Radna Barbara Zalewska – pragnę zaznaczyć, że jestem bardzo zadowolona z inwestycji, która została wykonana na drodze powiatowej Grzymały – Sławiec.
Zebrani nie wnieśli innych uwag lub pytań odnoszących się do przedstawionej informacji.
W zarządzonym głosowaniu sprawozdanie finansowe oraz z wykonania budżetu Powiatu Łomżyńskiego za 2013 rok zostało zaopiniowane 3-ma głosami „za” głosów wstrzymujących się i przeciwnych nie było, (opinia Komisji stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu).
Ad.2 W sprawach różnych nie zgłoszono dodatkowych zagadnień.
Następnie Przewodniczący Komisji – Rafał Kołakowski, mając na uwadze wyczerpanie tematów zamieszczonych w porządku dziennym, zakończył 16-te posiedzenie Komisji Rolnictwa, Geodezji, Gospodarki Wodnej, Ochrony Środowiska i Leśnictwa.