W dniu 15.04.2014 r., w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Łomży,
odbyła się Konferencja na temat: „Interakcyjny model współpracy poradni psychologiczno- pedagogicznej ze szkołami w zapewnianiu optymalnego wsparcia psychologiczno- pedagogicznego.”
Konferencję przygotowała Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna nr 1 w Łomży. Była ona adresowana do dyrektorów i pedagogów ze szkół powiatu łomżyńskiego.
Program konferencji był następujący:
1.Przywitanie gości.
2.Standardy postępowania przy opiniowaniu rozpoczęcia obowiązku szkolnego przez dzieci w kontekście interakcyjnej koncepcji gotowości ,,dziecko-szkoła”.
3.Przedstawienie sprawozdania z realizacji zadań z zakresu priorytetu polityki oświatowej państwa „Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego”.
4.Informacja o realizacji projektu wdrożeniowego ,,Przygotowanie i pilotażowe wdrożenie programu kompleksowego wspomagania szkól i przedszkoli z powiatu łomżyńskiego podporządkowanego ich potrzebom”.
5.Zapoznanie z formami wsparcia psychologiczno – pedagogicznego udzielonymi szkołom i placówkom oświatowym z terenu powiatu łomżyńskiego przez PPP1w Łomży w I semestrze roku szkolnego 2013/2014.
6.Prezentacja wyników badania efektywności i satysfakcji z bezpośrednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej realizowanych z uczniami na terenie szkół powiatu łomżyńskiego, przez pracowników poradni.
7.Dyskusja.
8.Sprawy różne.
Zgodnie z programem, jako pierwsza zabrała głos Pani Dyrektor J.Dardzińska-Mądry, która po przywitaniu gości, przybliżyła temat Konferencji w kontekście obowiązującego priorytetu polityki oświatowej państwa "Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego”.
Następnie zabrała głos pedagog Pani K.Orzechowska-Gryguc i przedstawiła interakcyjną koncepcję gotowości szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem współzależności w obszarze ,,dziecko-szkoła”. Omówiła szczegółowo obowiązujące przepisy prawa oświatowego. Przedstawiła standardy, które należy uwzględnić przy opiniowaniu rozpoczęcia obowiązku szkolnego. Zwróciła uwagę na ścisłą zależność gotowości szkolnej od szeroko rozumianego środowiska, w którym rozwija się dziecko.
Jako kolejna wystąpiła Pani M.Czarnecka - logopeda, która zapoznała uczestników z formami pomocy psychologiczno - pedagogicznej, udzielonymi przez pracowników poradni, nauczycielom, rodzicom i dzieciom, przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego dzieci sześcioletnich, w roku szkolnym 2012/13 i w I semestrze roku szkolnego 2013/14. Podkreśliła znaczenie ścisłej współpracy rodziny, szkoły i poradni w udzielaniu pomocy i wspieraniu rozwoju dzieci natrafiających na trudności w realizacji obowiązku szkolnego.
W następnej kolejności głos zabrała Pani E.Gosk - przedstawiciel Grupy Monitorującej projektu wdrożeniowego ,,Przygotowanie i pilotażowe wdrożenie programu kompleksowego wspomagania szkól i przedszkoli z powiatu łomżyńskiego podporządkowanego ich potrzebom”. Poinformowała o porozumieniu podpisanym 21stycznia 2014 r. pomiędzy:
1. Powiatem Łomżyńskim reprezentowanym przez Zarząd Powiatu, w imieniu którego działają Lech Marek Szabłowski - Starosta Łomżyński oraz Adam Krzysztof Sowa - Wicestarosta Łomżyński,
2. Ośrodkiem Doskonalenia w Łomży reprezentowanym przez Dyrektora Zbigniewa Bernarda Kossakowskiego,
3. Biblioteką Pedagogiczną w Łomży reprezentowaną przez Dyrektora Halinę Brześkiewicz,
4. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 1 w Łomży reprezentowaną przez Dyrektora Joannę Dardzińską – Mądry.
Strony porozumienia zobowiązały się do współpracy w zakresie realizacji projektu „Przygotowanie i pilotażowe wdrożenie programu kompleksowego wspomagania szkół
i przedszkoli z powiatu łomżyńskiego podporządkowanego ich potrzebom”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społeczne
Przypomniała zebranym założenia projektu i przedstawiła aktualny stan jego realizacji. Podzieliła się pierwszymi spostrzeżeniami i refleksjami na temat organizacji i przebiegu organizowania wspomagania szkół i placówek oświatowych w nowej formule. Podkreśliła znaczenie innowacyjnych form wspierających rozwój oświaty, ale nie ukrywała zagrożeń wynikających głównie z braku doświadczenia w ich realizacji.
W temacie, dotyczącym wdrażania projektu, wstąpiła również Pani H.Brześkiewicz - Dyrektor Biblioteki Pedagogicznej w Łomży. Zapoznała zgromadzonych z ofertą biblioteki. Szczególnie podkreśliła zobowiązania wynikające z podpisania porozumienia, czyli uzupełnianie zasobów bibliotecznych o literaturę przydatną w realizacji projektu, opracowywanie
i przekazywanie wykazów literatury oraz innych źródeł wiedzy do wybranych i podanych przez koordynatorów /SORE tematów szkoleń, zawartych w planach pracy sieci i planach wspomagania szkół i przedszkoli oraz propozycję zaprezentowania wybranych pozycji z przygotowanych wykazów na spotkaniach sieci współpracy i samokształcenia.
Następnie Dyrektor Poradni omówiła zrealizowane w I semestrze roku szkolnego 2013/14 formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, na terenie szkół, przedszkoli i poradni. Formy te były realizowane zgodnie z zapotrzebowaniami szkół/placówek i elastycznie dopasowywane do ich potrzeb.
W ostatnim punkcie Pani E.Kłosek - psycholog, zaprezentowała wyniki badania efektywności i satysfakcji z bezpośrednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej realizowanych z uczniami na terenie szkół powiatu łomżyńskiego, przez pracowników poradni. Analiza ankiet ewaluacyjnych wykazała, że przeprowadzane w szkołach różne formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej cieszą się dużym uznaniem wśród uczniów. Zajęcia oceniane są jako bardzo przydatne w: podejmowaniu przez uczniów decyzji zawodowych, rozwijaniu ich umiejetności społecznych i kreatywności.
Podczas dyskusji Dyrektorzy wyrazili swoje obawy i wątpliwości towarzyszące im przy podejmowaniu decyzji o podjęciu przez dzieci 6-letnie obowiązku szkolnego.
Pani Alicja Dobrowolska - Dyrektor SP w Miastkowie, zaproponowała utworzenie w przyszłym roku szkolnym sieci wsparcia dla nauczycieli, dotyczącej funkcjonowania dzieci 6-letnich, ze szczególnym uwzględnieniem ich rozwoju psycho - motorycznego i specyfiki funkcjonowania w szkole. Dyrektor Poradni zobowiązała się uwzględnić zgłoszona propozycję w przyszłorocznym planie pracy poradni.
Mariola Czarnecka
Program konferencji był następujący:
1.Przywitanie gości.
2.Standardy postępowania przy opiniowaniu rozpoczęcia obowiązku szkolnego przez dzieci w kontekście interakcyjnej koncepcji gotowości ,,dziecko-szkoła”.
3.Przedstawienie sprawozdania z realizacji zadań z zakresu priorytetu polityki oświatowej państwa „Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego”.
4.Informacja o realizacji projektu wdrożeniowego ,,Przygotowanie i pilotażowe wdrożenie programu kompleksowego wspomagania szkól i przedszkoli z powiatu łomżyńskiego podporządkowanego ich potrzebom”.
5.Zapoznanie z formami wsparcia psychologiczno – pedagogicznego udzielonymi szkołom i placówkom oświatowym z terenu powiatu łomżyńskiego przez PPP1w Łomży w I semestrze roku szkolnego 2013/2014.
6.Prezentacja wyników badania efektywności i satysfakcji z bezpośrednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej realizowanych z uczniami na terenie szkół powiatu łomżyńskiego, przez pracowników poradni.
7.Dyskusja.
8.Sprawy różne.
Zgodnie z programem, jako pierwsza zabrała głos Pani Dyrektor J.Dardzińska-Mądry, która po przywitaniu gości, przybliżyła temat Konferencji w kontekście obowiązującego priorytetu polityki oświatowej państwa "Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego”.
Następnie zabrała głos pedagog Pani K.Orzechowska-Gryguc i przedstawiła interakcyjną koncepcję gotowości szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem współzależności w obszarze ,,dziecko-szkoła”. Omówiła szczegółowo obowiązujące przepisy prawa oświatowego. Przedstawiła standardy, które należy uwzględnić przy opiniowaniu rozpoczęcia obowiązku szkolnego. Zwróciła uwagę na ścisłą zależność gotowości szkolnej od szeroko rozumianego środowiska, w którym rozwija się dziecko.
Jako kolejna wystąpiła Pani M.Czarnecka - logopeda, która zapoznała uczestników z formami pomocy psychologiczno - pedagogicznej, udzielonymi przez pracowników poradni, nauczycielom, rodzicom i dzieciom, przed rozpoczęciem obowiązku szkolnego dzieci sześcioletnich, w roku szkolnym 2012/13 i w I semestrze roku szkolnego 2013/14. Podkreśliła znaczenie ścisłej współpracy rodziny, szkoły i poradni w udzielaniu pomocy i wspieraniu rozwoju dzieci natrafiających na trudności w realizacji obowiązku szkolnego.
W następnej kolejności głos zabrała Pani E.Gosk - przedstawiciel Grupy Monitorującej projektu wdrożeniowego ,,Przygotowanie i pilotażowe wdrożenie programu kompleksowego wspomagania szkól i przedszkoli z powiatu łomżyńskiego podporządkowanego ich potrzebom”. Poinformowała o porozumieniu podpisanym 21stycznia 2014 r. pomiędzy:
1. Powiatem Łomżyńskim reprezentowanym przez Zarząd Powiatu, w imieniu którego działają Lech Marek Szabłowski - Starosta Łomżyński oraz Adam Krzysztof Sowa - Wicestarosta Łomżyński,
2. Ośrodkiem Doskonalenia w Łomży reprezentowanym przez Dyrektora Zbigniewa Bernarda Kossakowskiego,
3. Biblioteką Pedagogiczną w Łomży reprezentowaną przez Dyrektora Halinę Brześkiewicz,
4. Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 1 w Łomży reprezentowaną przez Dyrektora Joannę Dardzińską – Mądry.
Strony porozumienia zobowiązały się do współpracy w zakresie realizacji projektu „Przygotowanie i pilotażowe wdrożenie programu kompleksowego wspomagania szkół
i przedszkoli z powiatu łomżyńskiego podporządkowanego ich potrzebom”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społeczne
Przypomniała zebranym założenia projektu i przedstawiła aktualny stan jego realizacji. Podzieliła się pierwszymi spostrzeżeniami i refleksjami na temat organizacji i przebiegu organizowania wspomagania szkół i placówek oświatowych w nowej formule. Podkreśliła znaczenie innowacyjnych form wspierających rozwój oświaty, ale nie ukrywała zagrożeń wynikających głównie z braku doświadczenia w ich realizacji.
W temacie, dotyczącym wdrażania projektu, wstąpiła również Pani H.Brześkiewicz - Dyrektor Biblioteki Pedagogicznej w Łomży. Zapoznała zgromadzonych z ofertą biblioteki. Szczególnie podkreśliła zobowiązania wynikające z podpisania porozumienia, czyli uzupełnianie zasobów bibliotecznych o literaturę przydatną w realizacji projektu, opracowywanie
i przekazywanie wykazów literatury oraz innych źródeł wiedzy do wybranych i podanych przez koordynatorów /SORE tematów szkoleń, zawartych w planach pracy sieci i planach wspomagania szkół i przedszkoli oraz propozycję zaprezentowania wybranych pozycji z przygotowanych wykazów na spotkaniach sieci współpracy i samokształcenia.
Następnie Dyrektor Poradni omówiła zrealizowane w I semestrze roku szkolnego 2013/14 formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej, na terenie szkół, przedszkoli i poradni. Formy te były realizowane zgodnie z zapotrzebowaniami szkół/placówek i elastycznie dopasowywane do ich potrzeb.
W ostatnim punkcie Pani E.Kłosek - psycholog, zaprezentowała wyniki badania efektywności i satysfakcji z bezpośrednich form pomocy psychologiczno – pedagogicznej realizowanych z uczniami na terenie szkół powiatu łomżyńskiego, przez pracowników poradni. Analiza ankiet ewaluacyjnych wykazała, że przeprowadzane w szkołach różne formy pomocy psychologiczno - pedagogicznej cieszą się dużym uznaniem wśród uczniów. Zajęcia oceniane są jako bardzo przydatne w: podejmowaniu przez uczniów decyzji zawodowych, rozwijaniu ich umiejetności społecznych i kreatywności.
Podczas dyskusji Dyrektorzy wyrazili swoje obawy i wątpliwości towarzyszące im przy podejmowaniu decyzji o podjęciu przez dzieci 6-letnie obowiązku szkolnego.
Pani Alicja Dobrowolska - Dyrektor SP w Miastkowie, zaproponowała utworzenie w przyszłym roku szkolnym sieci wsparcia dla nauczycieli, dotyczącej funkcjonowania dzieci 6-letnich, ze szczególnym uwzględnieniem ich rozwoju psycho - motorycznego i specyfiki funkcjonowania w szkole. Dyrektor Poradni zobowiązała się uwzględnić zgłoszona propozycję w przyszłorocznym planie pracy poradni.
Mariola Czarnecka