BIP - Starostwa Powiatowego w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

OFERTA FORM POMOCY

PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 1 W ŁOMŻY W ROKU SZKOLNYM 2013/2014
Rodzaje wydawanych opinii.

Opinia w sprawie:
wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej;
odroczenie rozpoczęcia spełnienia przez dziecka obowiązku szkolnego;
spełnienia przez dziecko odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem, oddziałem przedszkolnym lub inną formą wychowania przedszkolnego i obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą;
zwolnienie ucznia z nauki drugiego języka obcego;
objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej;
dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia;
o specyficznych trudnościach w uczeniu się;
udzielania zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki;
przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy;
pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej;
zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy nauki lub zawodu;
braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych;
objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce;
inne opinie w sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem dzieci i młodzieży (np. dla PZP, poradni foniatrycznej, Sądu).

Rodzaje wydawanych orzeczeń:
orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych,
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego nauczania,
orzeczenie o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno – wychowawczych,
orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego,
orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania,
orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w tym:
- z niepełnosprawnością ruchową w tym z afazją ruchową,
- z upośledzeniem lekkim,
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z więcej niż jedną niepełnosprawnością,
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- niedostosowanych społecznie.

ORZECZENIA O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO DLA DZIECI:
-NIEDOSŁYSZĄCYCH I SŁABO SŁYSZĄCYCH,
-NIEWIDOMYCH I SŁABO WIDZĄCYCH,
-AUTYSTYCZNYCH W TYM Z ZESPOŁEM ASPERGERA, WYDAWANE SĄ PRZEZ PORADNIĘ PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNĄ NR 2 W ŁOMŻY UL. POLNA 16, TEL.86 215 03 18.


Szkolenia Rad Pedagogicznych:
Potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów z trudnościami w nauce, w tym uczniów niepełnosprawnych.
Organizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów dyslektycznych i niepełnosprawnych.
Rozpoznawanie ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w nauce w klasach I-III.
Zaburzenia i odchylenia rozwojowe i ich wpływ na trudności i niepowodzenia szkolne.
Analiza i interpretacja opinii i orzeczeń poradni psychologiczno – pedagogicznej.
Mocne i słabe strony ucznia jako wyznacznik jego przyszłej kariery zawodowej.

Formy wsparcia przeznaczone dla rodziców:
Spotkania informacyjno-szkoleniowe:
„Gotowość szkolna dzieci 6 i 7 letnich”.
„Udział rodziców w przygotowaniu dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego”.
Dlaczego nasze dzieci źle mówią.
Wada wymowy a kariera szkolna dziecka.
Wpływ prawidłowego rozwoju mowy na osiągnięcia szkolne dziecka.
Profilaktyka zaburzeń mowy ze szczególnym uwzględnieniem dzieci 5-6 letnich.
Skuteczne komunikowanie się z dzieckiem.
Potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów z trudnościami w nauce, w tym uczniów niepełnosprawnych”,
Rola rodziców w kształtowaniu motywacji dziecka do nauki.
Jak pomagać dziecku w nauce w domu?
Rola rodziców w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych dzieci.
Przyczyny niepowodzeń szkolnych i sposoby ich przezwyciężania.
Czy moje dziecko umie się uczyć?
Postawy rodzicielskie a sukces szkolny dziecka.
Wpływ postaw rodzicielskich na rozwój psychiczny i edukację dziecka.
Rola rodzica w rozpoznawaniu predyspozycji zawodowych swego dziecka.
Agresja w szkole – przyczyny, skutki, sposoby zapobiegania.
Przyczyny i sposoby radzenia sobie z agresją słowną dziecka.
Zachowania ryzykowne wśród młodzieży gimnazjalnej.
Kształtowanie postaw społecznych uczniów, a bezpieczeństwo w szkole.
Kochać i wymagać - rola rodziców w wychowywaniu dzieci.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych i uczniów z zaburzeniami emocjonalnymi.

Warsztaty i inne formy wsparcia proponowane rodzicom:
„Jak zachęcać dziecko do współpracy”- warsztaty
„Moje dziecko a używki”- warsztaty
„Tolerancja podstawowym czynnikiem warunkującym prawidłowe relacje między ludźmi”- warsztaty
Trening umiejętności wychowawczych ,,Mądry rodzic jak nie dać się zwariować”.
Program profilaktyczny „Szlaban”.
Porady, mediacje, interwencje kryzysowe.
Grupa wsparcia dla rodziców uczniów korzystających z terapii pedagogicznej na terenie poradni.


Bezpośrednie formy pomocy psychologiczno -pedagogicznej przeznaczone dla uczniów na terenie szkół.
Warsztaty i programy:
Trening umiejętności społecznych uczniów,, Zrozumieć siebie i innych”:
- Burzliwy świat naszych emocji.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości, kształtowanie postaw asertywności.
- Jak sobie radzić w sytuacjach stresowych?
- Biorę odpowiedzialność za swoje zdrowie psychiczne.
Dlaczego stop narkotykom?- program profilaktyczny
Czynniki chroniące w profilaktyce uzależnień- warsztaty.
Rzuć palenie razem z nami - program profilaktyczny
Szkoła dobrego wyboru – stop patologiom społecznym - warsztaty
Profilaktyka uzależnień – program edukacyjny
Znajdź właściwe rozwiązanie – program profilaktyki palenia tytoniu.
Zanim spróbujesz – program profilaktyczny.
Twórczy umysł - warsztaty rozwijające kreatywność uczniów
Znajomość własnych predyspozycji psychofizycznych i zainteresowań zawodowych podstawą dobrego startu w życiu zawodowym.- warsztaty.
Zajęcia psychoedukacyjne„Techniki skutecznego uczenia się”.

Spotkania informacyjno – szkoleniowe dla uczniów:
Wirtualne uzależnienia
Świat zawodów przyszłości
Planowanie własnej drogi zawodowej z uwzględnieniem aktualnej oferty edukacyjnej.
Lokalna oferta szkół ponadgimnazjalnych.

Inne formy wsparcia:
Terapia pedagogiczna, logopedyczna,
Rewalidacja na terenie poradni,
Zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Lekcje zawodoznawcze.
Przesiewowe badania: ,,Słyszę”, ,,Widzę”, ,, Mówię”.
Diagnoza: ryzyka dysleksji, specyficznych i niespecyficznych trudności w nauce, zaburzeń rozwojowych, zainteresowań zawodowych, uzdolnień kierunkowych.
Badania kontaktów uczniów z substancjami psychoaktywnymi.
Porady i konsultacje indywidualne.
Mediacje, interwencje kryzysowe.
Konsultacje z nauczycielami dotyczące konstruowania IPET, programów indywidualnych zajęć rewalidacyjno - wychowawczych, programów wychowawczych, profilaktycznych, terapeutycznych.
Punkty konsultacyjne na terenie poradni i szkół dla rodziców, nauczycieli uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i uczniów niepełnosprawnych.
Punkt konsultacyjny wczesnego wspomagania rozwoju, na terenie poradni.
Punkty konsultacyjne na terenie poradni i szkół dla rodziców, nauczycieli dzieci 5 i 6-letnich przed rozpoczęciem edukacji szkolnej.
Konferencje dla nauczycieli: ,,Wspieranie nauczycieli przez poradnię w realizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych”.
Data powstania: wtorek, 1 paź 2013 09:55
Data opublikowania: wtorek, 1 paź 2013 10:02
Opublikował(a): Natalia Chudy
Zaakceptował(a): Natalia Chudy
Artykuł był czytany: 1866 razy