BIP - Starostwa Powiatowego w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

OFERTA FORM POMOCY PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 1 W ŁOMŻY

W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Rodzaje wydawanych opinii.

Opinia w sprawie:

wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
braku potrzeby objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju.
wczesnego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej,
odroczenia rozpoczęcia spełnienia przez dziecko obowiązku szkolnego,
promowania ucznia kl. I lub II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w roku szkolnym,
pozostawienia ucznia z klasy I – III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,
gotowości szkolnej dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym,
zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego,
objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych u ucznia,
dostosowania warunków i formy sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej do indywidualnych potrzeb ucznia,
dostosowania warunków i formy egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb ucznia,
dostosowania warunków i formy egzaminu maturalnego lub egzaminu dojrzałości do indywidualnych potrzeb absolwenta,
dostosowania warunków i formy egzaminu zawodowego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do indywidualnych potrzeb ucznia,
udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej,
zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu, objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce, innych opinii o przebadanych.

Rodzaje wydawanych orzeczeń:
orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych,
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego nauczania,
orzeczenie o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno – wychowawczych,
orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego,
orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania,
orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w tym:
- z niepełnosprawnością ruchową,
- z upośledzeniem lekkim,
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z więcej niż jedną niepełnosprawnością,
- zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
- niedostosowanych społecznie.

ORZECZENIA O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO DLA DZIECI:
-NIEDOSŁYSZĄCYCH I SŁABO SŁYSZĄCYCH,
-NIEWIDOMYCH I SŁABO WIDZĄCYCH,
-AUTYSTYCZNYCH, WYDAWANE SĄ PRZEZ PORADNIĘ PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNĄ NR 2 W ŁOMŻY UL. POLNA 16, TEL.86 215 03 18.

Formy wsparcia przeznaczone dla Rad Pedagogicznych
(szkolenia i warsztaty).

Kryteria gotowości szkolnej.
Jak wspierać ucznia w pokonywaniu stresu szkolnego?
Znaczenie rozwoju mowy dziecka w nabywaniu umiejętności szkolnych.
Metody wspomagania rozwoju dziecka w wieku 3-7 lat.
Indywidualizacja procesu nauczania uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w szkole w świetle rozporządzenia MEN z dnia 17.11.2010 r.
Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami uczniów?
Profil inteligencji ucznia – możliwości wspierania uczniów zdolnych w szkole.
Sposoby motywowania rodziców do współpracy ze szkołą.

Merytoryczne wsparcie nauczycieli.
Konsultacje w tworzeniu IPET, PDW, programów wychowawczych, profilaktycznych, terapeutycznych;
Udział w zespołach do rozpoznawania i planowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
Punkt konsultacyjny na terenie poradni dla nauczycieli uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
Pomoc w rozpoznawaniu i diagnozowaniu ryzyka dysleksji.

Formy wsparcia przeznaczone dla rodziców:
Spotkania informacyjno-szkoleniowe:
„Gotowość szkolna dzieci 6 i 7 letnich”.
„Udział rodziców w przygotowaniu dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego”.
„Znaczenie prawidłowego rozwoju mowy dziecka dla jego przyszłej kariery szkolnej”.
„Dlaczego należy dbać o prawidłowy rozwój mowy dziecka?”.
„Rola rodziców w przezwyciężaniu trudności w nauce” .
„Przyczyny niepowodzeń szkolnych i sposoby ich przezwyciężania”.
Specyficzne trudności w nauce – przyczyny i objawy i sposoby ich przezwyciężania.
„Motywacja do nauki – rola rodziców w jej budowaniu”.
„Metody i formy pracy z dzieckiem w domu - motywowanie do nauki i odrabiania prac domowych”.
„Budowanie właściwych relacji rodziców ze szkołą”.
„Skuteczna komunikacja z dzieckiem”.
„Rola rodziców w wychowaniu dzieci – trudności i błędy wychowawcze”.
„Jak postawy rodzicielskie wpływają na rozwój psychiczny i edukację dziecka”.
Rola rodzica w rozpoznawaniu predyspozycji zawodowych swego dziecka
Mocne i słabe strony ucznia jako wyznacznik jego przyszłej kariery zawodowej.
„Jak rozpoznać ofiarę przemocy psychicznej?”.
„Jak przeciwdziałać przemocy?”
„Trudne zachowania ucznia w szkole – metody, formy pracy”.
„Rola rodziców we wspieraniu dzieci z trudnościami w nauce”.
„Opóźnienia i deficyty rozwojowe i ich wpływ na proces uczenia się”.
„Wpływ warunków środowiskowych na motywację i wyniki w nauce”.
„Motywacja do nauki – rola rodziców w jej budowaniu”.



Warsztaty i inne formy wsparcia proponowane rodzicom:
„Jak zachęcać dziecko do współpracy”.
„Moje dziecko a używki”.
„Tolerancja podstawowym czynnikiem warunkującym prawidłowe relacje między ludźmi”.
„Metody i formy pracy z dzieckiem w domu – motywowanie do nauki, odrabianie prac domowych”.
Trening umiejętności wychowawczych.
Porady, mediacje, interwencje kryzysowe.
Grupa wsparcia dla rodziców uczniów korzystających z terapii pedagogicznej na terenie poradni.
Punkt konsultacyjny d/s wczesnego wspomagania rozwoju.
Punkt konsultacyjny dla rodziców dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Formy wsparcia przeznaczone dla uczniów:
Warsztaty i programy:

Rozwijanie umiejętności społecznych uczniów:
„Jak radzić sobie z negatywnymi uczuciami?”
„Stres pod kontrolą”.
„Odkrywam siebie – budowanie poczucia własnej wartości”.
Program profilaktyczny „Szlaban”.
Program profilaktyczny „Dlaczego stop narkotykom?”
Czynniki chroniące w profilaktyce uzależnień- warsztaty.
Program profilaktyczny „Rzuć palenie razem z nami”.
Program profilaktyczny „Alkohol kradnie wolność”.
warsztaty rozwijające kreatywność uczniów „Twórczy umysł”.
„Nowe trendy w świecie zawodów”-warsztaty.
„Kreowanie własnej kariery edukacyjnej z uwzględnieniem obowiązującego systemu edukacyjnego”- warsztaty.
„Rozpoznanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych gwarancją sukcesu w życiu zawodowym”- warsztaty.
„Program edukacyjny – profilaktyka uzależnień.
„Znajdź właściwe rozwiązania – program profilaktyki palenia tytoniu”.
Program „Zanim spróbujesz”.
Warsztaty rozwijające kreatywność uczniów.
Zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci w wieku przedszkolnym.

Spotkania informacyjno – szkoleniowe.
Zainteresowania zawodowe i możliwości poznawcze ucznia a planowanie kariery zawodowej.
Kreowanie własnej drogi edukacyjnej przy uwzględnieniu obowiązującego systemu edukacji.
Oferty szkół ponadgimnazjalnych w regionie.
Wirtualne uzależnienia.
Inne formy wsparcia:

Zajęcia psychoedukacyjne„Techniki skutecznego uczenia się”.
Terapia pedagogiczna, logopedyczna, rewalidacja na terenie poradni.
Lekcje zawodoznawcze.
Przesiewowe badania słuchu i wzroku ,,Platformą zmysłów".
Diagnoza: gotowości szkolnej, ryzyka dysleksji, specyficznych i niespecyficznych trudności w nauce, zaburzeń rozwojowych, zainteresowań zawodowych, uzdolnień kierunkowych.
Badania kontaktów uczniów z substancjami psychoaktywnymi.
Porady indywidualne.
Mediacje, interwencje kryzysowe.
Punkt konsultacyjny dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce.
Punkt konsultacyjny wczesnego wspomagania rozwoju.
Telefonu zaufania: (86) 215 69-47, w ramach którego każdy klient może anonimowo korzystać z porad i konsultacji.
Data powstania: piątek, 14 wrz 2012 14:50
Data opublikowania: piątek, 14 wrz 2012 15:32
Opublikował(a): Natalia Chudy
Zaakceptował(a): Natalia Chudy
Artykuł był czytany: 3192 razy