OFERTA FORM POMOCY
Wiadomość przeniesiona do archiwum
PORADNI
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ NR 1
W ŁOMŻY
NA ROK SZKOLNY 2011/2012
Rodzaje wydawanych opinii.
Opinia w sprawie:
- wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- braku potrzeby objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju.
- wczesnego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej,
- odroczenia rozpoczęcia spełnienia przez dziecko obowiązku szkolnego,
- promowania ucznia kl. I lub II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w roku szkolnym,
- pozostawienia ucznia z klasy I – III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,
- gotowości szkolnej dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym,
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego,
-objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych u ucznia,
- dostosowania warunków i formy sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej do indywidualnych potrzeb ucznia,
- dostosowania warunków i formy egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb ucznia,
- dostosowania warunków i formy egzaminu maturalnego lub egzaminu dojrzałości do indywidualnych potrzeb absolwenta,
-dostosowania warunków i formy egzaminu zawodowego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do indywidualnych potrzeb ucznia,
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
- przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej,
- zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu,
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce,
- innych opinii o przebadanych.
Rodzaje wydawanych orzeczeń:
- orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych,
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
-orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
-orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
-orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego nauczania,
-orzeczenie o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno – wychowawczych,
-orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego,
-orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
-orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania,
-orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
-orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w tym:
z niepełnosprawnością ruchową,
z upośledzeniem lekkim,
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
z więcej niż jedną niepełnosprawnością,
zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
niedostosowanych społecznie.
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci:
-niedosłyszących i słabo słyszących,
-niewidomych i słabo widzących,
-autystycznych, wydawane są przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną nr 2 w Łomży ul. Kopernika 16.
Formy wsparcia przeznaczone dla Rad Pedagogicznych (szkolenia i warsztaty):
- Kryteria gotowości szkolnej.
- Jak wspierać ucznia w pokonywaniu stresu szkolnego?
- Praca z dzieckiem autystycznym.
- Znaczenie rozwoju mowy dziecka w nabywaniu umiejętności szkolnych.
- Metody wspomagania rozwoju dziecka w wieku 3-7 lat.
- Jak pracować z uczniem z niedosłuchem lub niedowidzeniem?
- Indywidualizacja procesu nauczania z uczniami z trudnościami w czytaniu i pisaniu.
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w gimnazjum w świetle rozporządzenia MEN z dnia 17.11.2010 r.
- Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami uczniów?
- Uczeń uzdolniony w szkole.
Merytoryczne wsparcie nauczycieli:
- konsultacje w tworzeniu IPET, PDW, programów wychowawczych, profilaktycznych;
- udział w zespołach do spraw specjalnych potrzeb edukacyjnych;
- punkt konsultacyjny dla nauczycieli uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się na terenie poradni;
- pomoc w rozpoznawaniu i diagnozowaniu ryzyka dysleksji.
Formy wsparcia przeznaczone dla Rodziców.
Prelekcje i warsztaty:
- Jak pracować z dzieckiem z trudnościami w pisaniu i czytaniu?
- Jak motywować dziecko do nauki?
- Jak przygotować dziecko do funkcjonowania w nowej szkole - gimnazjum?
- Przyczyny trudności w nauce i zachowaniu uczniów w gimnazjum.
- Rola rodzica w procesie edukacyjnym dziecka.
- Rywalizacja- jak znaleźć równowagę między współzawodnictwem a współpracą?
- Rola Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w organizowaniu wsparcia psychologiczno - pedagogicznego w szkole.
- Rola rodziny w wychowaniu dziecka.
- Jak postawy rodzicielskie wpływają na rozwój dziecka?
- Jak przetrwać z nastolatkiem?
- Efektywna komunikacja z dzieckiem.
- Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Nauka umiejętności stawiania jasnych granic i wymagań.
- Negatywny wpływ mediów na rozwój osobowości dziecka.
- Jak pomóc dziecku w pokonywaniu stresu szkolnego?
- Jak mówić dziecku nie?
- Coraz więcej przemocy w szkole - jak temu zapobiegać?
- Jak przetrwać z nastolatkiem?
- Program profilaktyczny,,Szlaban”,
-Problemy okresu dojrzewania.
Inne formy wsparcia proponowane rodzicom:
- porady, mediacje, interwencje kryzysowe.
- grupa wsparcia dla rodziców uczniów korzystających z terapii pedagogicznej na terenie poradni.
- punkt konsultacyjny d/s wczesnego wspomagania rozwoju.
- punkt konsultacyjny dla rodziców dzieci mających specyficzne trudności w uczeniu się.
Formy wsparcia przeznaczone dla uczniów:
Warsztaty i programy:
- Trening umiejętności życiowych-,,Jak żyć z ludźmi”.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości , kształtowanie postaw asertywności i tolerancji.
- Jak przygotować się do funkcjonowania w nowej szkole - gimnazjum?
- Rola predyspozycji zawodowych w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej.
- Wybór ścieżki edukacyjnej po ukończeniu gimnazjum.
- Programy rozwojowe z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół zawodowych,,Zawodowy Nawigator”
- Stres pod kontrolą – program edukacyjny.
- Program profilaktyczny „Zanim spróbujesz”.
- Program profilaktyczny „ Rzuć palenie razem z nami”.
- Program profilaktyczny „Alkohol kradnie wolność”.
- Zajęcia profilaktyczne - „ W kręgu uczuć”.
- Program profilaktyczny „Znajdź właściwe rozwiązanie”.
- Program profilaktyczny,,Dlaczego stop narkotykom”.
Prelekcje:
-Zainteresowania zawodowe i możliwości poznawcze ucznia a planowanie kariery zawodowej. -Kreowanie własnej drogi edukacyjnej przy uwzględnieniu obowiązującego systemu edukacji.
-Oferty szkół ponadgimnazjalnych w regionie.
-Wirtualne uzależnienia.
Zajęcia psychoedukacyjne „Techniki skutecznego uczenia się”.
Terapia pedagogiczna, logopedyczna, rewalidacja na terenie poradni.
Warsztaty rozwijające kreatywność uczniów.
Zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Diagnoza i warsztaty dotyczące poznawania własnych zainteresowań zawodowych.
Lekcje zawodoznawcze.
Przesiewowe badania słuchu i wzroku ,,Platformą zmysłów".
Diagnoza: gotowości szkolnej, ryzyka dysleksji, specyficznych i niespecyficznych trudności w nauce, zaburzeń rozwojowych.
Badania kontaktów uczniów z substancjami psychoaktywnymi.
Badania uzdolnień kierunkowych.
Porady indywidualne.
Mediacje, interwencje kryzysowe.
Punkt konsultacyjny dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce.
Każdy klient poradni może anonimowo korzystać z porad i konsultacji, w ramach telefonu zaufania: (86) 215 69-47.
Opinia w sprawie:
- wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- braku potrzeby objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem rozwoju.
- wczesnego przyjęcia dziecka do szkoły podstawowej,
- odroczenia rozpoczęcia spełnienia przez dziecko obowiązku szkolnego,
- promowania ucznia kl. I lub II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w roku szkolnym,
- pozostawienia ucznia z klasy I – III szkoły podstawowej na drugi rok w tej samej klasie,
- gotowości szkolnej dziecka spełniającego obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego poza przedszkolem albo oddziałem przedszkolnym,
- zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego,
-objęcia ucznia nauką w klasie terapeutycznej,
- dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych u ucznia,
- dostosowania warunków i formy sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej do indywidualnych potrzeb ucznia,
- dostosowania warunków i formy egzaminu gimnazjalnego do indywidualnych potrzeb ucznia,
- dostosowania warunków i formy egzaminu maturalnego lub egzaminu dojrzałości do indywidualnych potrzeb absolwenta,
-dostosowania warunków i formy egzaminu zawodowego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do indywidualnych potrzeb ucznia,
- udzielenia zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki,
- przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy,
- pierwszeństwa w przyjęciu ucznia z problemami zdrowotnymi do szkoły ponadgimnazjalnej,
- zezwolenia na zatrudnienie młodocianego w celu przyuczenia do wykonywania określonej pracy lub nauki zawodu,
- braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych,
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu,
- objęcia dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce,
- innych opinii o przebadanych.
Rodzaje wydawanych orzeczeń:
- orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno- wychowawczych,
- orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania,
-orzeczenie o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
-orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
-orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego nauczania,
-orzeczenie o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno – wychowawczych,
-orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego,
-orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,
-orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania,
-orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego,
-orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego w tym:
z niepełnosprawnością ruchową,
z upośledzeniem lekkim,
z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
z więcej niż jedną niepełnosprawnością,
zagrożonych niedostosowaniem społecznym,
niedostosowanych społecznie.
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci:
-niedosłyszących i słabo słyszących,
-niewidomych i słabo widzących,
-autystycznych, wydawane są przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną nr 2 w Łomży ul. Kopernika 16.
Formy wsparcia przeznaczone dla Rad Pedagogicznych (szkolenia i warsztaty):
- Kryteria gotowości szkolnej.
- Jak wspierać ucznia w pokonywaniu stresu szkolnego?
- Praca z dzieckiem autystycznym.
- Znaczenie rozwoju mowy dziecka w nabywaniu umiejętności szkolnych.
- Metody wspomagania rozwoju dziecka w wieku 3-7 lat.
- Jak pracować z uczniem z niedosłuchem lub niedowidzeniem?
- Indywidualizacja procesu nauczania z uczniami z trudnościami w czytaniu i pisaniu.
- Pomoc psychologiczno - pedagogiczna w gimnazjum w świetle rozporządzenia MEN z dnia 17.11.2010 r.
- Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami uczniów?
- Uczeń uzdolniony w szkole.
Merytoryczne wsparcie nauczycieli:
- konsultacje w tworzeniu IPET, PDW, programów wychowawczych, profilaktycznych;
- udział w zespołach do spraw specjalnych potrzeb edukacyjnych;
- punkt konsultacyjny dla nauczycieli uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się na terenie poradni;
- pomoc w rozpoznawaniu i diagnozowaniu ryzyka dysleksji.
Formy wsparcia przeznaczone dla Rodziców.
Prelekcje i warsztaty:
- Jak pracować z dzieckiem z trudnościami w pisaniu i czytaniu?
- Jak motywować dziecko do nauki?
- Jak przygotować dziecko do funkcjonowania w nowej szkole - gimnazjum?
- Przyczyny trudności w nauce i zachowaniu uczniów w gimnazjum.
- Rola rodzica w procesie edukacyjnym dziecka.
- Rywalizacja- jak znaleźć równowagę między współzawodnictwem a współpracą?
- Rola Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej w organizowaniu wsparcia psychologiczno - pedagogicznego w szkole.
- Rola rodziny w wychowaniu dziecka.
- Jak postawy rodzicielskie wpływają na rozwój dziecka?
- Jak przetrwać z nastolatkiem?
- Efektywna komunikacja z dzieckiem.
- Sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych.
- Nauka umiejętności stawiania jasnych granic i wymagań.
- Negatywny wpływ mediów na rozwój osobowości dziecka.
- Jak pomóc dziecku w pokonywaniu stresu szkolnego?
- Jak mówić dziecku nie?
- Coraz więcej przemocy w szkole - jak temu zapobiegać?
- Jak przetrwać z nastolatkiem?
- Program profilaktyczny,,Szlaban”,
-Problemy okresu dojrzewania.
Inne formy wsparcia proponowane rodzicom:
- porady, mediacje, interwencje kryzysowe.
- grupa wsparcia dla rodziców uczniów korzystających z terapii pedagogicznej na terenie poradni.
- punkt konsultacyjny d/s wczesnego wspomagania rozwoju.
- punkt konsultacyjny dla rodziców dzieci mających specyficzne trudności w uczeniu się.
Formy wsparcia przeznaczone dla uczniów:
Warsztaty i programy:
- Trening umiejętności życiowych-,,Jak żyć z ludźmi”.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości , kształtowanie postaw asertywności i tolerancji.
- Jak przygotować się do funkcjonowania w nowej szkole - gimnazjum?
- Rola predyspozycji zawodowych w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej.
- Wybór ścieżki edukacyjnej po ukończeniu gimnazjum.
- Programy rozwojowe z zakresu doradztwa zawodowego dla szkół zawodowych,,Zawodowy Nawigator”
- Stres pod kontrolą – program edukacyjny.
- Program profilaktyczny „Zanim spróbujesz”.
- Program profilaktyczny „ Rzuć palenie razem z nami”.
- Program profilaktyczny „Alkohol kradnie wolność”.
- Zajęcia profilaktyczne - „ W kręgu uczuć”.
- Program profilaktyczny „Znajdź właściwe rozwiązanie”.
- Program profilaktyczny,,Dlaczego stop narkotykom”.
Prelekcje:
-Zainteresowania zawodowe i możliwości poznawcze ucznia a planowanie kariery zawodowej. -Kreowanie własnej drogi edukacyjnej przy uwzględnieniu obowiązującego systemu edukacji.
-Oferty szkół ponadgimnazjalnych w regionie.
-Wirtualne uzależnienia.
Zajęcia psychoedukacyjne „Techniki skutecznego uczenia się”.
Terapia pedagogiczna, logopedyczna, rewalidacja na terenie poradni.
Warsztaty rozwijające kreatywność uczniów.
Zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Diagnoza i warsztaty dotyczące poznawania własnych zainteresowań zawodowych.
Lekcje zawodoznawcze.
Przesiewowe badania słuchu i wzroku ,,Platformą zmysłów".
Diagnoza: gotowości szkolnej, ryzyka dysleksji, specyficznych i niespecyficznych trudności w nauce, zaburzeń rozwojowych.
Badania kontaktów uczniów z substancjami psychoaktywnymi.
Badania uzdolnień kierunkowych.
Porady indywidualne.
Mediacje, interwencje kryzysowe.
Punkt konsultacyjny dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce.
Każdy klient poradni może anonimowo korzystać z porad i konsultacji, w ramach telefonu zaufania: (86) 215 69-47.