ZALESIANIE GRUNTÓW ROLNYCH w oparciu o ustawę z dnia 28.11.2003r. o wspieraniu rozwoju gruntów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej
Wiadomość przeniesiona do archiwum
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Projekt
Ustawa
z dnia ………….. 2004 r.
o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Art. 1.
W ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 oraz z 2004 r. Nr 6, poz. 41) w art. 59 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Przepis ust. 1 stosuje się również do zmiany zagospodarowania terenu, polegającej na zalesieniu gruntu rolnego i nieużytku.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
W dniu 1 września bieżącego roku zostało uruchomione, w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004-2006 działanie dotyczące zalesienia gruntów rolnych. Program ten jest w całości finansowany z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnych oraz budżetu państwa. Celem działania 5 tj. zalesienia gruntów rolnych jest między innymi:
powiększenie obszarów leśnych poprzez zalesienie użytków rolnych o niskiej przydatności dla rolnictwa,
utrzymanie i wzmocnienie ekologicznej stabilności obszarów leśnych poprzez zmniejszenie fragmentacji kompleksów leśnych i tworzenie korytarzy ekologicznych,
zwiększenie udziału lasów w globalnym bilansie energetycznym.
Z uwagi na zapisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 roku w sprawie szczególnych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na zalesianie gruntów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 187, poz. 1929) istnieje poważne zagrożenie niewykorzystania środków finansowych przeznaczonych na zalesiania. Bowiem zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 1 wymienionego rozporządzenia do wniosku dołącza się wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Niestety większość samorządów gminnych nie posiada zaktualizowanych planów. W związku z powyższym w takiej sytuacji Biura Powiatowe Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będą zmuszone negatywnie oceniać wszystkie wnioski złożone przez rolników i nie posiadające załącznika w postaci wypisu z aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego gminy.
W ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, nie przewidziało możliwości wydawania decyzji o warunkach zagospodarowania terenu ze względu na zalesienie gruntów rolnych w przypadku braku planów zagospodarowania przestrzennego, jak również w przypadku posiadania planów, w których nie wyznaczono gruntów przeznaczonych do zalesienia.
Projektodawcy poprzez zmianę zapisu art. 59 proponują umożliwienie rolnikom składania wniosków wyłącznie w oparciu o decyzję o warunkach zagospodarowania w odniesieniu do zalesień.
Projekt niesie za sobą pozytywne skutki społeczne. Zmiana ta jest oczekiwana przez rolników, w konsekwencji wpłynie na zwiększenie areałów lasu lasu w naszym kraju, co mieć będzie pozytywne skutki dla wielu grup społecznych.
W zakresie skutków ekonomicznych nowelizacja pozytywnie wpłynie na budżety domowe rolników, a ewentualne środki finansowe pozyskane z dotacji na zalesianie, rozwiną również inwestycje w tzw. „otoczeniu rolnictwa”.
Projekt nie spowoduje obciążeń dla budżetu państwa.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Ustawa
z dnia ………….. 2004 r.
o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
Art. 1.
W ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 oraz z 2004 r. Nr 6, poz. 41) w art. 59 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
„4. Przepis ust. 1 stosuje się również do zmiany zagospodarowania terenu, polegającej na zalesieniu gruntu rolnego i nieużytku.
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
W dniu 1 września bieżącego roku zostało uruchomione, w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004-2006 działanie dotyczące zalesienia gruntów rolnych. Program ten jest w całości finansowany z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnych oraz budżetu państwa. Celem działania 5 tj. zalesienia gruntów rolnych jest między innymi:
powiększenie obszarów leśnych poprzez zalesienie użytków rolnych o niskiej przydatności dla rolnictwa,
utrzymanie i wzmocnienie ekologicznej stabilności obszarów leśnych poprzez zmniejszenie fragmentacji kompleksów leśnych i tworzenie korytarzy ekologicznych,
zwiększenie udziału lasów w globalnym bilansie energetycznym.
Z uwagi na zapisy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 roku w sprawie szczególnych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na zalesianie gruntów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 187, poz. 1929) istnieje poważne zagrożenie niewykorzystania środków finansowych przeznaczonych na zalesiania. Bowiem zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 1 wymienionego rozporządzenia do wniosku dołącza się wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Niestety większość samorządów gminnych nie posiada zaktualizowanych planów. W związku z powyższym w takiej sytuacji Biura Powiatowe Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa będą zmuszone negatywnie oceniać wszystkie wnioski złożone przez rolników i nie posiadające załącznika w postaci wypisu z aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego gminy.
W ustawie z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, nie przewidziało możliwości wydawania decyzji o warunkach zagospodarowania terenu ze względu na zalesienie gruntów rolnych w przypadku braku planów zagospodarowania przestrzennego, jak również w przypadku posiadania planów, w których nie wyznaczono gruntów przeznaczonych do zalesienia.
Projektodawcy poprzez zmianę zapisu art. 59 proponują umożliwienie rolnikom składania wniosków wyłącznie w oparciu o decyzję o warunkach zagospodarowania w odniesieniu do zalesień.
Projekt niesie za sobą pozytywne skutki społeczne. Zmiana ta jest oczekiwana przez rolników, w konsekwencji wpłynie na zwiększenie areałów lasu lasu w naszym kraju, co mieć będzie pozytywne skutki dla wielu grup społecznych.
W zakresie skutków ekonomicznych nowelizacja pozytywnie wpłynie na budżety domowe rolników, a ewentualne środki finansowe pozyskane z dotacji na zalesianie, rozwiną również inwestycje w tzw. „otoczeniu rolnictwa”.
Projekt nie spowoduje obciążeń dla budżetu państwa.
Projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.