Protokół kontroli problemowej Starosty Łomżyńskiego w zakresie realizacji zadań organu administracji architektoniczno-budowlanej, wynikających z ustawy Prawo budowlane
Kontrola została przeprowadzona w dniach 16–30 września 2004 roku przez zespół kontrolny w składzie: Tadeusz Babiel, Krystyna Lipińska, Maria Wolanowska, na podstawie planu kontroli Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego na rok 2004 oraz upoważnień do kontroli nr 69/04, 70/04 i 71/04 z dnia 13 września 2004 r. wystawionych z upoważnienia Wojewody Podlaskiego przez Dyrektora Wydziału Rozwoju Regionalnego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Przedmiot kontroli
Przedmiotem kontroli było sprawdzenie sposobu realizacji przez Starostę Łomżyńskiego, jako organu administracji architektoniczno-budowlanej pierwszej instancji, zadań i kompetencji wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.), w toku rozpatrywania indywidualnych spraw administracyjnych załatwianych w formie decyzji administracyjnych oraz czynności materialnotechnicznych związanych z wydawaniem pozwoleń budowlanych.
Kontrolą objęto okres od 1 sierpnia 2003 r. do 31 sierpnia 2004 roku.
Część ogólna
Starostą Łomżyńskim jest, od dnia 13 lipca 1994 roku, lek. med. Wojciech Kubrak.
Zastępcą Starosty Łomżyńskiego, nadzorującym bezpośrednio realizację zadań z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej, jest od dnia 12 grudnia 2002 roku dr n. rolniczych Zbigniew Sokołowski
Zadania administracji architektoniczno-budowlanej w Starostwie Powiatowym w Łomży są wykonywane przez Wydział Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Budownictwa. Wydział liczy 8 osób, z czego w administracji architektoniczno-budowlanej zatrudnionych jest 4 pracowników.
Wydziałem kieruje Naczelnik Wydziału mgr inż. leśnictwa Wacław Sierbiński, upoważniony do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu Starosty Łomżyńskiego, biegły w zakresie ochrony przyrody. Staż pracy ogółem – 26 lat, z czego w administracji 12 lat, a na obecnym stanowisku – od 2001 r.
Zastępcą Naczelnika Wydziału, odpowiedzialną za realizację zadań administracji architektoniczno-budowlanej jest mgr Anna Żelachowska, upoważniona do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu Starosty Łomżyńskiego, legitymująca się uprawnieniami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej. Staż pracy ogółem – 18 lat, na zajmowanym stanowisku od 2001 r.
Merytoryczne zadania administracji architektoniczno-budowlanej wykonuje wyodrębniony wewnętrznie zespół w składzie:
1.Krystyna Gosiewska – inspektor, technik budowlany legitymująca się uprawnieniami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej. Staż pracy ogółem – 21 lat, w administracji 7 lat, a na obecnym stanowisku 6 lat
2.Stanisław Pietraszewski – inspektor, technik budowlany legitymujący się uprawnieniami budowlanymi w zakresie projektowania architektonicznego i wykonawstwa. Staż pracy ogółem – 35 lat w administracji, na obecnym stanowisku 6 lat.
3.Witold Szulc – inspektor, technik budowlany, legitymujący się uprawnieniami budowlanymi w zakresie projektowania architektonicznego i wykonawstwa. Staż pracy ogółem – 35 lat w administracji, a na obecnym stanowisku 6 lat.
Istotną część czynności techniczno-biurowych rzutujących na efekty administracji architektoniczno-budowlanej, wykonują dwie panie, zatrudniane w ramach prac interwencyjnych..
Oddział pracuje w jednym, dużym pokoju z niewielkim zapleczem magazynowym. Powoduje to utrudnienia, przede wszystkim w przyjmowaniu interesantów. Specyfika prowadzonych spraw wymaga skupienia w trakcie analizowania dokumentacji projektowej i przygotowywania decyzji, co nie jest możliwe w warunkach równoczesnego przyjmowania interesantów przez pracowników. Oddział dysponuje czterema zestawami komputerowymi i dwoma drukarkami, przy czym poszczególne stacje robocze nie są ze sobą połączone, co utrudnia generowanie wydruków. Stacje robocze są wyposażone w systemy operacyjne oraz pakiety biurowe bez oprogramowania wspomagającego prowadzenie spraw z zakresu administracji architektoniczno-budowlanej, czy pomocy prawnej. Tylko jedna stacja dysponuje połączeniem z Internetem.
Przy realizacji zadań organu administracji architektoniczno-budowlanej, w Wydziale Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Budownictwa stosuje się Jednolity rzeczowy wykaz akt dla organów powiatu, stanowiący załącznik nr 9 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 1998 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej dla organów powiatu (Dz. U. Nr 160, poz. 1074 ze zm.).
Prowadzi się następujące teczki akt:
a)pozwolenia na budowę,
b)zgłoszenia budowy i robót,
c)uzgodnienia w sprawach decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
d)zaświadczenia dotyczące odrębności lokali mieszkalnych,
e)zaświadczenia dotyczące podatku VAT,
f)wnioski o wydanie dziennika budowy
oraz rejestry:
a)wniosków w sprawie pozwoleń na budowę,
b)decyzji o pozwoleniu na budowę,
c)dzienników budowy,
d)zgłoszeń budowy i robót.
Poza realizacją zadań administracji architekoniczno-budowlanej, kontrolowany zespół wydaje zaświadczenia dotyczące odrębności lokali mieszkalnych i podatku VAT oraz dokonuje analiz i ocen ruchu budowlanego.
Pliki do pobrania:
- szczegółowe ustalenia kontroli (pdf) 29 paź 2004 16:03