BIP - Starostwa Powiatowego w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Projekt edukacyjny "ABC WIEDZY O NIETOPERZACH"

Borowiec wielki Nyctalus noctula. Foto: Grzegorz Błachowski
Borowiec wielki Nyctalus noctula. Foto: Grzegorz Błachowski
W październiku i listopadzie 2003 r. w 36-ciu szkołach Ziemi Łomżyńskiej Muzeum Przyrody w Drozdowie wraz z Towarzystwem Przyrodniczym „Bocian” przeprowadziło projekt edukacyjny „ABC wiedzy o nietoperzach”, dofinansowany przez WFOŚiGW w Białymstoku. Po raz pierwszy na większą skalę (przeprowadzono 54 prelekcje, choć „zapotrzebowanie” było dużo wyższe) uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów i liceów leżących w dorzeczu środkowej Narwi mogli zdobyć (poszerzyć) wiedzę na temat biologii nietoperzy, ich znaczenia w przyrodzie, zagrożeń wynikających z działalności człowieka i sposobach czynnej ochrony krajowych gatunków chiropterofauny. Łącznie prelekcji wysłuchało ok. 2,5 tys. uczniów. Zainteresowanie tematem było bardzo duże (i m.in. dlatego ustalona wcześniej ilość prelekcji została sporo przekroczona). Nauczyciele biologii i przyrody bardzo pozytywnie ustosunkowywali się do propozycji przeprowadzenia wykładu o nietoperzach na ich lekcjach. Traktowali prelekcję jako wartościowe uzupełnienie materiału programowego. Będąc słuchaczami wykładu oprócz swoich uczniów, po zajęciach niejednokrotnie podkreślali, że dowiedzieli się bardzo wielu nowych rzeczy o latających ssakach. Natomiast dyrektorzy szkół byli bardzo zadowoleni, że nie ponoszą żadnych kosztów w związku z wizytą prelegenta w ich placówce i podkreślali, by nie zapomnieć o ich szkołach przy realizacji ewentualnych kolejnych tematów. Często po zajęciach uczniowie zadawali wiele interesujących pytań (np. czy nietoperze lecąc w większej grupie są w stanie odróżnić echo swego głosu od odbitych fal głosowych emitowanych przez inne osobniki albo czy nietoperzowa mama bezbłędnie pozna swoją pociechę w dużej kolonii rozrodczej, a jeśli tak to po czym (po węchu, głosie czy wzroku?). Były też iście antropomorficzne pytania, np. czy latające ssaki płaczą lub… czy się całują? Mimo dzwonka obwieszczającego koniec lekcji młodzież pozostawała na swych miejscach chcąc dowiedzieć się jeszcze więcej szczegółów dotyczących biologii i ekologii nietoperzy. Dzięki dyskusjom prowadzonym na koniec zajęć dowiedziałem się też paru istotnych informacji, m.in. w których miejscowościach są nietoperze widywane na strychach a w których w studniach.

Zakupiony dzięki pomocy podlaskiego WFOŚiGW sprzęt prezentacyjny (rzutnik, tablica, wskaźniki i in.) pozwolił na przeprowadzenie prelekcji w każdej szkole, bez względu na wielkość i przystosowanie sali do prezentacji tematu, ilość i wiek uczniów i in.
Muzeum zrealizowało projekt dzięki wydatnemu wsparciu Towarzystwa Przyrodniczego „Bocian”, od którego otrzymaliśmy oprócz przygotowania merytorycznego także zestaw slajdów wykorzystywanych jako materiał poglądowy na każdej lekcji, folder „Nasze nietoperze” rozprowadzony wśród uczniów w liczbie ok. tysiąca sztuk oraz budkę dla nietoperzy będącą pomocniczym materiałem poglądowym.
Data powstania: piątek, 27 lut 2004 14:20
Data opublikowania: piątek, 27 lut 2004 14:24
Data edycji: wtorek, 1 cze 2004 13:29
Opublikował(a): Marcin Rydzewski
Zaakceptował(a): Marcin Rydzewski
Artykuł był czytany: 3992 razy
Ilość edycji: 2