DECYZJA - GIEŁCZYN
Łomża, dnia 7 lipca 2021 r.
POWIATOWY INSPEKTOR
NADZORU BUDOWLANEGO
W ŁOMŻY
PINB.5141.2.3.2019
D E C Y Z J A
Na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r.– Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 – tekst jednolity) oraz art. 25 ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 471), po rozpatrzeniu sprawy robót budowlanych polegających na przebudowie jezdni na drodze gminnej nr 105 734B - ulica Spokojna we wsi Giełczyn, gm. Łomża
nakazuje się
Gminie Łomża, ul. Marii Skłodowskiej Curie 1a, 18-400 Łomża
- zaniechanie dalszych robót przy przebudowie jezdni i budowie chodnika na drodze gminnej nr 105 734B - ulica Spokojna we wsi Giełczyn, gm. Łomża
u z a s a d n i e n i e
W wyniku interwencji mieszkańców wsi Giełczyn, gm. Łomża dotyczącej robót budowlanych polegających na przebudowie jezdni i budowie chodnika na drodze gminnej nr 105 734B - ulica Spokojna w Giełczynie, w wyniku których nastąpiły znaczne utrudnienia w korzystaniu ze zjazdów na część posesji, Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łomży przeprowadził postępowanie wyjaśniające, w trakcie którego ustalono, że w/w przebudowa drogi realizowana jest w oparciu o zgłoszenie w Starostwie Powiatowym w Łomży dokonanym w dniu 27 lipca 2018 r. W ramach inwestycji zaplanowano korektę przebiegu jezdni, wyprofilowanie łuków poziomych i pionowych, przebudowę istniejących zjazdów i skrzyżowań, wykonanie nowych warstw konstrukcji nawierzchni oraz realizację chodnika jednostronnego (strona prawa) o szerokości 1,25-1,50 oraz pobocza z płyt ażurowych zbrojonych (strona lewa) o szerokości 1,0 m.
W związku z powstałymi wątpliwościami co do zgodności realizowanych robót z obowiązującymi przepisami, w szczególności warunkami technicznymi przewidzianymi do spełnienia przy tego typu inwestycjach, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Łomży w dniu 12 lutego 2019 r. zawiadomił strony o wszczęciu postępowania administracyjnego, a następnie postanowieniem z dnia 25 lutego 2019 r. wstrzymał roboty budowlane przy przebudowie oraz nałożył na Gminę Łomża obowiązek przedstawienia, w terminie 30 dni od dnia doręczenia postanowienia, ekspertyzy technicznej dotyczącej zgodności wykonanych robót z przepisami techniczno - budowlanymi, a w szczególności regulacjami Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, ze wskazaniem ewentualnych zmian lub przeróbek koniecznych do doprowadzenia obiektu do stanu zgodnego z przepisami. Inwestor nie przedstawił żądanego opracowania w określonym terminie co spowodowało, że stosownie do art. 50 ust. 4 Prawa budowlanego postanowienie o wstrzymaniu robót budowlanych straciło ważność. Wobec tego, w oparciu o art. 81 c ust. 2 i 3 postanowieniem z dnia 10 lipca 2019 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Łomży zobowiązał inwestora do przedłożenia w terminie do dnia 30 sierpnia 2019 r., opracowanej przez osobę uprawnioną, oceny technicznej dotyczącej zgodności zrealizowanej przebudowy jezdni ulicy Spokojnej z przepisami techniczno - budowlanymi, ze wskazaniem ewentualnych zmian lub przeróbek umożliwiających wykonanie zjazdów na posesje (bez konieczności ingerowania w działki graniczące z pasem drogowym) spełniających wymogi określone w & 79 Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Gmina Łomża nie wypełniła nałożonego obowiązku i wobec tego, mając na względzie przepis art.81c ust. 4 Prawa budowlanego, zgodnie z którym „w razie niedostarczenia w wyznaczonym terminie żądanych ocen lub ekspertyz albo w razie dostarczenia ocen lub ekspertyz, które niedostatecznie wyjaśniają sprawę będącą ich przedmiotem, organ administracji architektoniczno-budowlanej lub nadzoru budowlanego może zlecić wykonanie tych ocen lub ekspertyz albo wykonanie dodatkowych ocen lub ekspertyz na koszt osoby zobowiązanej do ich dostarczenia” przeprowadzono postępowanie ofertowe na wykonanie oceny technicznej w opisanym wyżej zakresie, w wyniku którego wyłoniono wykonawcę i w dniu 17 stycznia 2020 r. zawarto umowę z firmą Nadzory Inwestycyjne i Usługi Projektowe Andrzej Zalewski, określając termin wykonania zamówienia na dzień 17 marca 2020 r. Wykonawca w dniu 6 kwietnia 2020 r. przedłożył ocenę, w której w formie opisowej i graficznej określił sposób dostosowania przebudowywanej drogi do stanu zgodnego z przepisami, wskazując na konieczność dokonania podwyższenia i obniżenia nawierzchni na jej fragmentach. Opracowanie to stało się podstawą nałożenia na Gminę Łomża, w trybie art. 51 ust. 1 pkt 2 i art. 52, obowiązku wykonania w terminie do dnia 15 grudnia 2020 r. robót budowlanych, w oparciu o ustalenia oceny technicznej sporządzonej przez mgr inż. Andrzeja Zalewskiego posiadającego uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej i w ograniczonym zakresie w specjalności drogowo-mostowej nr ewid. WAM/0005/POOK/05, mających na celu doprowadzenie przebudowy jezdni na drodze gminnej nr 105 734B - ulica Spokojna do stanu zgodnego z prawem.
Wskutek odwołania wniesionego przez inwestora przebudowy drogi Podlaski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego uchylił zaskarżoną decyzję i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia przez tut. organ. W uzasadnieniu orzeczenia organ II instancji zaznaczył, że autor oceny technicznej w swoim opracowaniu „nie przedkłada aktualnej mapy, operuje natomiast rzędnymi, których nie można odnieść do dokumentacji projektowej. Zatem trudno jest stwierdzić, czy wskazane do niwelacji odcinki drogi mają uzasadnienie techniczne oraz czy wykonanie zaleceń wskazanych w sporządzonej ocenie technicznej, w konsekwencji pozwoli na wykonanie docelowe zjazdów zgodnych z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Wobec powyższego, jak słusznie wskazuje skarżący, nakaz zawarty w wydanym rozstrzygnięciu PINB w Łomży może okazać się technicznie i ekonomicznie nieuzasadniony”. W trakcie postępowania odwoławczego Podlaski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego wezwał do osobistego stawiennictwa Inwestora - Wójta Gminy Łomża, projektanta - mgr inż. Łukasza Białobrzewskiego oraz autora oceny technicznej - mgr inż. Andrzeja Zalewskiego. W trakcie tego spotkania Wójt Gminy Łomża zobowiązał się do wykonania ekspertyzy technicznej całego odcinka drogi objętej postępowaniem z uwzględnieniem stanu istniejącego oraz wskazaniem rozwiązań połączenia poszczególnych posesji z wykonaną drogą za pomocą zjazdów uwzględniających obowiązujące przepisy.
W dniu 29 marca 2021 r. Gmina Łomża przedłożyła w tut. Inspektoracie ekspertyzę techniczna sporządzoną przez mgr inż. Aleksa Siwika posiadającego uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej i w ograniczonym zakresie w specjalności drogowo-mostowej nr ewid. WAM/0005/POOK/05, w której oceniając możliość wykonania zjazdów na posesje stwierdzono, że w przypadku siedmiu z planowanych do przebudowy zjazdów nie uda się zachować wymogów określonych w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, obowiązujących po 12 września 2019 r. Zdaniem autora ekspertyzy sytuacja taka wymaga zastosowania przepisu art. 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, który w przypadkach szczególnie uzasadnionych dopuszcza odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, jeżeli nie powoduje ono zagrożenia życia ludzi lub bezpieczeństwa mienia oraz pogorszenia warunków zdrowotno-sanitarnych i użytkowych, a także stanu środowiska, po spełnieniu określonych warunków zamiennych.
Po zapoznaniu się z treścią ekspertyzy Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Łomży skierował w dniu 14 maja 2021 r. do Gminy Łomża pismo wyjaśniając, że w obecnej wersji Prawa budowlanego, obowiązującej od 19 września 2020 r. (ustawa z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw) odstępstwa od warunków technicznych nie dopuszcza się w postępowaniach, o których mowa w rozdziale 5 a zawierającym przepisy dotyczące m.inn. prowadzenia robót budowlanych z naruszeniem ustawy. Mając jednak na uwadze art. 25 w/w zmiany ustawy z dnia 13 lutego 2020 r. – „do spraw uregulowanych ustawą zmienianą w art. 1, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, przepisy ustawy zmienianej w art. 1 stosuje się w brzmieniu dotychczasowym” oraz kierując się orzecznictwem sądowoadministracyjnym (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 września 2016 r., sygn. akt II OSK 3152/14), które zezwala na udzielenie odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych także w stosunku do obiektów budowlanych już zrealizowanych, zasugerowano możliwość podjęcia próby doprowadzenia inwestycji do stanu zgodnego z prawem poprzez uwzględnienie przez tut. organ uzyskanego przez Gminę odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych w toku prowadzonego postępowania naprawczego.
Inwestor nie podjął działań zmierzających do skorzystania z możliwości jakie daje zapis art. 9 Prawa budowlanego i w tej sytuacji, wobec braku możliwości skorzystania z art. 51 ust. 1 pkt 2 i określenia czynności lub robót budowlanych w celu doprowadzenia wykonywanych robót budowlanych do stanu zgodnego z prawem, jedyną możliwością dokończenia przebudowy jest uzyskanie zgody Starosty Łomżyńskiego (po otrzymaniu stosownego upoważnienia ministra) na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, a następnie wystąpienie z wnioskiem o udzielenie pozwolenia na budowę pozostałej do wykonania drogi wraz ze zjazdami lub zezwolenia w oparciu o regulacje ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1363 - tekst jednolity).
W tej sytuacji, kierując się zaistniałym stanem faktycznym i formalno-prawnym oraz dyspozycją art. 51 ust.1 pkt 1 Prawa budowlanego, postanowiono jak w sentencji decyzji.
Od niniejszej decyzji służy odwołanie do Podlaskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego za pośrednictwem Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Łomży w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Strony mogą zrzec się prawa do wniesienia odwołania. Z dniem doręczenia tutejszemu organowi oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja stanie się ostateczna i prawomocna, co oznacza, że nie będzie można wnieść od niej odwołania ani skargi do sądu administracyjnego. Oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania nie można wycofać.
POWIATOWY INSPEKTOR
NADZORU BUDOWLANEGO
W ŁOMŻY
Barbara Stalewska
Otrzymują:
- Strony postępowania wg wykazu
(poprzez udostępnienie w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej PINB w Łomży - art. 49 a Kodeksu postępowania administracyjnego – Dz.U z 2020 poz. 256 – tekst jednolity)
Do wiadomości:
- Starostwo Powiatowe w Łomży (e-PUAP)