Uchwała Nr IV/31/03 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w 2002 roku.
UCHWAŁA NR IV/31 /03
RADY POWIATU ŁOMŻYŃSKIEGO
z dnia 31 marca 2003 r.
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w 2002 roku.
Na podstawie art.38 ust.1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U.Nr 122, poz.1319, z 2001 r. Nr 110, poz.1189, Nr 154, poz.1800, z 2002 r. Nr 129, poz.1102, Nr 166, poz.1360) uchwala się, co następuje:
§ 1. Zatwierdza się sprawozdanie roczne z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w 2002 roku stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Henryk KŁOSIŃSKI
Załącznik
do Uchwały Nr IV/31 /03
Rady Powiatu Łomżyńskiego
z dnia 31 marca 2003 r.
Sprawozdanie
z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów
w Łomży w 2002 roku
I. Wstęp i uwagi ogólne.
Obowiązki samorządu powiatowego związane z ochroną praw konsumentów zawarte zostały w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym dnia 15 grudnia 2000 roku oraz ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów dla powiatu łomżyńskiego został powołany uchwałą Nr IV/18/98 Rady Powiatu Łomżyńskiego z dnia 29 grudnia 1998 roku oraz uchwałą Nr XXVII/136/01 Rady Powiatu Łomżyńskiego z dnia 31 grudnia 2001 r. Funkcję tę pełni - Wiesław Jemielity - Naczelnik Wydział Promocji, Rozwoju i Komunikacji. Zadania związane z funkcją rzecznika wpisane są dodatkowo do podstawowego zakresu czynności wykonywanego na zajmowanym stanowisku.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie posiada w Starostwie wydzielonego biura i zaplecza technicznego. Może natomiast bez ograniczeń – stosownie do potrzeb - korzystać z wyposażenia, którym dysponuje Starostwo Powiatowe (telefon, fax, e-mail, komputer, internet, system prawny „Lex”).
Obsługa kancelaryjna i administracyjna Rzecznika prowadzona jest w ramach dodatkowych obowiązków przez pracownika Wydziału Promocji, Rozwoju i Komunikacji. Tutaj też systematycznie gromadzone są materiały informacyjne, wydawnictwa, publikacje prasowe oraz akty prawne, które mogą być przydatne w bieżącej pracy Rzecznika.
II. Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
1. Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów.
Głównym zadaniem ustawowym podjętym i realizowanym przez Rzecznika było zapewnienie konsumentom z terenu powiatu łomżyńskiego bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów.
Zainteresowanie mieszkańców możliwością skorzystania z usług Rzecznika było w ciągu roku niewielkie. Średnio w ciągu miesiąca zgłaszało się około 3-4 osób.
Charakter udzielanej pomocy prawnej obejmował: pomoc bezpośrednią w biurze Rzecznika, wyjaśnienia odnośnie praw konsumentów, jednak w większości były to kontakty telefoniczne. Zarówno osoby telefonujące do Rzecznika, jak również zwracające się do niego bezpośrednio uzyskiwały stosowne wyjaśnienia w zakresie przedstawianych spraw i problemów.
Ewidencja udzielanych porad była prowadzona, jednak w większości zgłaszanych spraw nie zachodziła uzasadniona potrzeba podejmowania działań i nawiązywania kontaktów z innymi instytucjami w celu ich rozwiązania. Ponadto nie wszystkie porady miały charakter merytoryczny – wielu zgłaszających się konsumentów z terenu miasta Łomży było kierowanych zgodnie z właściwością miejscową do Miejskiego Rzecznika Konsumentów urzędującego w Urzędzie Miejskim w Łomży.
Strukturę udzielonych porad szczegółowo przedstawia poniższe zestawienie zbiorcze dotyczące zapewnienia bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów. Podkreślam, iż tabela nie zawiera porad dla konsumentów, którzy zostali skierowani do Miejskiego Rzecznika Konsumentów.
Tabela 1. Struktura udzielanych porad
Wyszczególnienie Ogółem
I. Usługi ogółem, w tym: 1
- bankowe -
- finansowe -
- ubezpieczeniowe -
- systemy argentyńskie -
- telekomunikacyjne (operatorzy, TV kablowa) -
- dostawa energii (prąd, gaz, ciepło, woda) -
- motoryzacyjne (serwis) -
- turystyczne i hotelarskie -
- pralnicze -
- remontowo-budowlane 1
- inne, jakie? -
II. Umowy sprzedaży ogółem, w tym: 8
- wyposażenie wnętrz (RTV, AGD) 2
- odzież -
- obuwie 2
- samochody -
- inne, jakie? sprzęt rolniczysprzęt komputerowybateria łazienkowawycofanie z umowy dot. udostępnienia wykazu lokali do wynajęcia 1111
III. Umowy poza lokalem i na odległość -
2. Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów
W 2002 roku jedynie w dwóch przypadkach Powiatowy Rzecznik Konsumentów wystąpił z pismem do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, działając na podstawie art. 37 ust.1 pkt. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o ochronie konkurencji i konsumentów. W pozostałych przypadkach do wyegzekwowania praw konsumenckich wystarczyły kontakty telefoniczne.
Tabela 2. Wystąpienia do przedsiębiorców w sprawie ochrony praw interesów konsumentów.
Wyszczególnienie Ogółem ilość wyst. Zak. pozytywnie Zak. negatywnie Sprawy w toku
I. Usługi ogółem, w tym: - - - -
- bankowe
- finansowe
- ubezpieczeniowe
- systemy argentyńskie
- telekomunikacyjne (operatorzy, TV kablowa)
- dostawa energii (prąd, gaz, ciepło, woda)
- motoryzacyjne (serwis)
- turystyczne i hotelarskie
- pralnicze
- remontowo-budowlane
- inne, jakie?
II. Umowy sprzedaży ogółem, w tym: 4 2 1 1
- wyposażenie wnętrz (RTV, AGD) 2 1 1 -
- odzież
- obuwie 1 1 - -
- samochody -
- inne, jakie? wycofanie z umowy dot. udostępnienia wykazu lokali do wynajęcia 1 - - 1
III. Umowy poza lokalem i na odległość - - - -
3. Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów i wstępowania do toczącego się postępowania.
W omawianym okresie Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie składał powództw sądowych na rzecz konsumentów. Każdorazowo Rzecznik informuje konsumentów o możliwości dochodzenia praw konsumenckich przed sądem powszechnym. W większości jednak spraw konsumenci ze względu na niewielką wartość roszczeń nie decydują się na rozstrzygnięcie sporu na drodze postępowania sądowego.
4. Współdziałanie z Delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej, Inspekcji Sanitarnej oraz organizacjami konsumenckimi w zakresie ochrony konsumentów.
Współpraca Powiatowego Rzecznika Konsumentów dobrze układa się z Delegaturą Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Łomży. Przyjęte zasady wzajemnych kontaktów i wymiany informacji powodują, że w przypadkach wymagających przeprowadzenia czynności kontrolnych lub postępowania przed Polubownym Sądem Konsumenckim interesanci Rzecznika kierowani są do Delegatury, która podejmuje stosowne działania.
Ponadto Rzecznik jest systematycznie informowany o wynikach kontroli prowadzonych na terenie jego działania przez Wojewódzki Inspektorat IH w Białymstoku - kwartalne sprawozdania informują o tematyce i zakresie kontroli, dokonanych ustaleniach, a także o zakresie poradnictwa prowadzonego przez Inspektorat na rzecz konsumentów.
Rzecznik otrzymuje również systematycznie informacje, biuletyny z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Stowarzyszenia Konsumentów Polskich zawierających szereg wyjaśnień dotyczących szeroko rozumianej polityki konsumenckiej.
5. Działania o charakterze edukacyjno-informacyjnym.
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów Rzecznik informował właściwe służby Starostwa o zawartym w tej ustawie zobowiązaniu samorządu do prowadzenia edukacji konsumenckiej, w szczególności poprzez wprowadzanie elementów wiedzy konsumenckiej do programów nauczania w szkołach. Oferował swoją pomoc i współpracę w realizacji tego zadania w odniesieniu do zespołów szkół ponadgimnazjalnych działających na terenie powiatu.
Informacja o działalności Rzecznika i świadczonych przez niego usługach zamieszczona jest na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Łomży, a także na drzwiach gabinetu, w którym Rzecznik urzęduje. Stosowna informacja o urzędowaniu Rzecznik przekazana została również do wszystkich urzędów gmin z terenu powiatu łomżyńskiego.
6. Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.
W omawianym okresie sprawozdawczym nie zachodziła uzasadniona potrzeba składania wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony konsumentów.
Ponadto Powiatowy Rzecznik Konsumentów każdorazowo jest zapraszany i uczestniczy w posiedzeniach Rady Powiatu i innych organów władz powiatowych.
Reasumując, podejmowane działania w 2002 roku przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów, choć nie we wszystkich przypadkach przyniosły pozytywny skutek, okazały się wystarczające i w większości przypadków chroniły prawa konsumentów z terenu powiatu łomżyńskiego.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Wiesław Jemielity
RADY POWIATU ŁOMŻYŃSKIEGO
z dnia 31 marca 2003 r.
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w 2002 roku.
Na podstawie art.38 ust.1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U.Nr 122, poz.1319, z 2001 r. Nr 110, poz.1189, Nr 154, poz.1800, z 2002 r. Nr 129, poz.1102, Nr 166, poz.1360) uchwala się, co następuje:
§ 1. Zatwierdza się sprawozdanie roczne z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w 2002 roku stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Henryk KŁOSIŃSKI
Załącznik
do Uchwały Nr IV/31 /03
Rady Powiatu Łomżyńskiego
z dnia 31 marca 2003 r.
Sprawozdanie
z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów
w Łomży w 2002 roku
I. Wstęp i uwagi ogólne.
Obowiązki samorządu powiatowego związane z ochroną praw konsumentów zawarte zostały w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym dnia 15 grudnia 2000 roku oraz ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów dla powiatu łomżyńskiego został powołany uchwałą Nr IV/18/98 Rady Powiatu Łomżyńskiego z dnia 29 grudnia 1998 roku oraz uchwałą Nr XXVII/136/01 Rady Powiatu Łomżyńskiego z dnia 31 grudnia 2001 r. Funkcję tę pełni - Wiesław Jemielity - Naczelnik Wydział Promocji, Rozwoju i Komunikacji. Zadania związane z funkcją rzecznika wpisane są dodatkowo do podstawowego zakresu czynności wykonywanego na zajmowanym stanowisku.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie posiada w Starostwie wydzielonego biura i zaplecza technicznego. Może natomiast bez ograniczeń – stosownie do potrzeb - korzystać z wyposażenia, którym dysponuje Starostwo Powiatowe (telefon, fax, e-mail, komputer, internet, system prawny „Lex”).
Obsługa kancelaryjna i administracyjna Rzecznika prowadzona jest w ramach dodatkowych obowiązków przez pracownika Wydziału Promocji, Rozwoju i Komunikacji. Tutaj też systematycznie gromadzone są materiały informacyjne, wydawnictwa, publikacje prasowe oraz akty prawne, które mogą być przydatne w bieżącej pracy Rzecznika.
II. Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.
1. Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów.
Głównym zadaniem ustawowym podjętym i realizowanym przez Rzecznika było zapewnienie konsumentom z terenu powiatu łomżyńskiego bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów.
Zainteresowanie mieszkańców możliwością skorzystania z usług Rzecznika było w ciągu roku niewielkie. Średnio w ciągu miesiąca zgłaszało się około 3-4 osób.
Charakter udzielanej pomocy prawnej obejmował: pomoc bezpośrednią w biurze Rzecznika, wyjaśnienia odnośnie praw konsumentów, jednak w większości były to kontakty telefoniczne. Zarówno osoby telefonujące do Rzecznika, jak również zwracające się do niego bezpośrednio uzyskiwały stosowne wyjaśnienia w zakresie przedstawianych spraw i problemów.
Ewidencja udzielanych porad była prowadzona, jednak w większości zgłaszanych spraw nie zachodziła uzasadniona potrzeba podejmowania działań i nawiązywania kontaktów z innymi instytucjami w celu ich rozwiązania. Ponadto nie wszystkie porady miały charakter merytoryczny – wielu zgłaszających się konsumentów z terenu miasta Łomży było kierowanych zgodnie z właściwością miejscową do Miejskiego Rzecznika Konsumentów urzędującego w Urzędzie Miejskim w Łomży.
Strukturę udzielonych porad szczegółowo przedstawia poniższe zestawienie zbiorcze dotyczące zapewnienia bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów. Podkreślam, iż tabela nie zawiera porad dla konsumentów, którzy zostali skierowani do Miejskiego Rzecznika Konsumentów.
Tabela 1. Struktura udzielanych porad
Wyszczególnienie Ogółem
I. Usługi ogółem, w tym: 1
- bankowe -
- finansowe -
- ubezpieczeniowe -
- systemy argentyńskie -
- telekomunikacyjne (operatorzy, TV kablowa) -
- dostawa energii (prąd, gaz, ciepło, woda) -
- motoryzacyjne (serwis) -
- turystyczne i hotelarskie -
- pralnicze -
- remontowo-budowlane 1
- inne, jakie? -
II. Umowy sprzedaży ogółem, w tym: 8
- wyposażenie wnętrz (RTV, AGD) 2
- odzież -
- obuwie 2
- samochody -
- inne, jakie? sprzęt rolniczysprzęt komputerowybateria łazienkowawycofanie z umowy dot. udostępnienia wykazu lokali do wynajęcia 1111
III. Umowy poza lokalem i na odległość -
2. Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów
W 2002 roku jedynie w dwóch przypadkach Powiatowy Rzecznik Konsumentów wystąpił z pismem do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, działając na podstawie art. 37 ust.1 pkt. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o ochronie konkurencji i konsumentów. W pozostałych przypadkach do wyegzekwowania praw konsumenckich wystarczyły kontakty telefoniczne.
Tabela 2. Wystąpienia do przedsiębiorców w sprawie ochrony praw interesów konsumentów.
Wyszczególnienie Ogółem ilość wyst. Zak. pozytywnie Zak. negatywnie Sprawy w toku
I. Usługi ogółem, w tym: - - - -
- bankowe
- finansowe
- ubezpieczeniowe
- systemy argentyńskie
- telekomunikacyjne (operatorzy, TV kablowa)
- dostawa energii (prąd, gaz, ciepło, woda)
- motoryzacyjne (serwis)
- turystyczne i hotelarskie
- pralnicze
- remontowo-budowlane
- inne, jakie?
II. Umowy sprzedaży ogółem, w tym: 4 2 1 1
- wyposażenie wnętrz (RTV, AGD) 2 1 1 -
- odzież
- obuwie 1 1 - -
- samochody -
- inne, jakie? wycofanie z umowy dot. udostępnienia wykazu lokali do wynajęcia 1 - - 1
III. Umowy poza lokalem i na odległość - - - -
3. Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów i wstępowania do toczącego się postępowania.
W omawianym okresie Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie składał powództw sądowych na rzecz konsumentów. Każdorazowo Rzecznik informuje konsumentów o możliwości dochodzenia praw konsumenckich przed sądem powszechnym. W większości jednak spraw konsumenci ze względu na niewielką wartość roszczeń nie decydują się na rozstrzygnięcie sporu na drodze postępowania sądowego.
4. Współdziałanie z Delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej, Inspekcji Sanitarnej oraz organizacjami konsumenckimi w zakresie ochrony konsumentów.
Współpraca Powiatowego Rzecznika Konsumentów dobrze układa się z Delegaturą Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Łomży. Przyjęte zasady wzajemnych kontaktów i wymiany informacji powodują, że w przypadkach wymagających przeprowadzenia czynności kontrolnych lub postępowania przed Polubownym Sądem Konsumenckim interesanci Rzecznika kierowani są do Delegatury, która podejmuje stosowne działania.
Ponadto Rzecznik jest systematycznie informowany o wynikach kontroli prowadzonych na terenie jego działania przez Wojewódzki Inspektorat IH w Białymstoku - kwartalne sprawozdania informują o tematyce i zakresie kontroli, dokonanych ustaleniach, a także o zakresie poradnictwa prowadzonego przez Inspektorat na rzecz konsumentów.
Rzecznik otrzymuje również systematycznie informacje, biuletyny z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Stowarzyszenia Konsumentów Polskich zawierających szereg wyjaśnień dotyczących szeroko rozumianej polityki konsumenckiej.
5. Działania o charakterze edukacyjno-informacyjnym.
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów Rzecznik informował właściwe służby Starostwa o zawartym w tej ustawie zobowiązaniu samorządu do prowadzenia edukacji konsumenckiej, w szczególności poprzez wprowadzanie elementów wiedzy konsumenckiej do programów nauczania w szkołach. Oferował swoją pomoc i współpracę w realizacji tego zadania w odniesieniu do zespołów szkół ponadgimnazjalnych działających na terenie powiatu.
Informacja o działalności Rzecznika i świadczonych przez niego usługach zamieszczona jest na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Łomży, a także na drzwiach gabinetu, w którym Rzecznik urzęduje. Stosowna informacja o urzędowaniu Rzecznik przekazana została również do wszystkich urzędów gmin z terenu powiatu łomżyńskiego.
6. Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.
W omawianym okresie sprawozdawczym nie zachodziła uzasadniona potrzeba składania wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony konsumentów.
Ponadto Powiatowy Rzecznik Konsumentów każdorazowo jest zapraszany i uczestniczy w posiedzeniach Rady Powiatu i innych organów władz powiatowych.
Reasumując, podejmowane działania w 2002 roku przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów, choć nie we wszystkich przypadkach przyniosły pozytywny skutek, okazały się wystarczające i w większości przypadków chroniły prawa konsumentów z terenu powiatu łomżyńskiego.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Wiesław Jemielity