BIP - Starostwa Powiatowego w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Zarządzenie Nr 26 / 2022 STAROSTY ŁOMŻYŃSKIEGO

z dnia: 5 maja 2022 roku
w sprawie wprowadzenia zmian do „Instrukcji określającej zasady sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów księgowych i ksiąg rachunkowych w Starostwie Powiatowym w Łomży”

Na podstawie art. 4 i 10 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości  (Dz. U. z 2021 r. poz. 217 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:

§ 1. Wprowadzam zmiany do „Instrukcji określającej zasady sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów księgowych i ksiąg rachunkowych w Starostwie Powiatowym w Łomży”, przyjętej Zarządzeniem Nr 31/2021 Starosty Łomżyńskiego z dnia 30 grudnia 2021 r. w brzmieniu określonym w załączniku do Zarządzenia.

§ 2.  Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

                                                                                                        Starosta Łomżyński

                                                                                                    Lech Marek Szabłowski

 

                        

Załącznik 

do Zarządzenia nr 26 / 2022

                                                                                                        Starosty Łomżyńskiego

                                                                                                        z dnia 5 maja 2022 roku

 

Wprowadza się następujące zmiany w „Instrukcji określającej zasady sporządzania, obiegu i kontroli dokumentów księgowych i ksiąg rachunkowych w Starostwie Powiatowym w Łomży”, określonych w Załączniku Nr 1 do Zarządzenia Nr 31/2021 Starosty Łomżyńskiego z dnia 30 grudnia 2021 r.:

 

- § 23 „Windykacja należności publicznoprawnych” otrzymuje brzmienie:

 

„§ 23

Procedura windykacji należności pieniężnych o charakterze publicznoprawnym


  1. Procedura windykacji należności o charakterze publicznoprawnym w trybie egzekucji administracyjnej w Starostwie Powiatowym w Łomży obejmuje należności pieniężne wynikające z decyzji i postanowień administracyjnych oraz z innych tytułów określonych w przepisach ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
  2. W procesie windykacji należności pieniężnych o charakterze publicznoprawnym biorą udział:

         1) komórka merytoryczna,

         2) Wydział Finansowy,

         3) Radca Prawny.


  1. Komórka merytoryczna zobowiązana jest do niezwłocznego przekazywania do Wydziału Finansowego dokumentów stanowiących podstawę roszczenia oraz innych dokumentów umożliwiających wszczęcie właściwego postępowania w zakresie: danych osobowych, formy prawnej, likwidacji, upadłości etc., w terminie nie późniejszym niż 7 dni od daty jego powstania lub powzięcia informacji o jego powstaniu.
  2. Komórka merytoryczna ustala następców prawnych w przypadku zgonu dłużników.
  3. Na podstawie dokumentów przekazywanych przez komórkę merytoryczną Wydział Finansowy prowadzi ewidencję księgową należności pieniężnych o charakterze publicznoprawnym Powiatu Łomżyńskiego i Skarbu Państwa, z podziałem na poszczególnych dłużników oraz na bieżąco monitoruje wykonywanie obowiązku opłat pieniężnych na rzecz wierzyciela.
  4. W przypadku należności pieniężnych wynikających z decyzji i postanowień administracyjnych oraz z innych tytułów określonych w przepisach ustawy z dnia 17 czerwca 1966r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, windykacja należności prowadzona jest w trybie egzekucji administracyjnej, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 listopada 2020r. w sprawie postępowania wierzycieli należności pieniężnych przy podejmowaniu czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych.
  5. W razie nieuiszczenia w terminie należności Wydział Finansowy przygotowuje i przesyła zobowiązanemu upomnienie wraz ze wskazaniem odsetek i kosztów upomnienia, zawierające wezwanie do zapłaty należności pod rygorem skierowania sprawy na drogę postępowania egzekucyjnego.
  6. Upomnienie wysyłane jest zobowiązanemu jednorazowo, listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
  7. W przypadku wadliwego adresu do doręczeń zobowiązanego, stosowny wniosek o udostępnienie danych mających na celu ustalenie prawidłowego adresu zobowiązanego sporządza pracownik komórki merytorycznej. W takim przypadku upomnienie kierowane jest do zobowiązanego ponownie.
  8. Zasady sporządzania oraz terminy wysyłania upomnienia określają odrębne przepisy.
  9. Po bezskutecznym upływie terminów wskazanych dłużnikowi w upomnieniu, Wydział Finansowy podejmuje decyzję o dalszym biegu windykacji.
  10. W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych, spornych, w których konieczne jest poniesienie wysokich kosztów wszczęcia egzekucji sądowej, dotyczących należności Powiatu, decyzja o dalszym przebiegu windykacji podejmowana jest przez Starostę.
  11. W razie nieuiszczenia należności przez zobowiązanego w terminie określonym w upomnieniu, które zostało skutecznie doręczone, Wydział Finansowy po zebraniu wszystkich niezbędnych danych, niezwłocznie wystawia tytuł wykonawczy i kieruje sprawę do właściwego Naczelnika urzędu skarbowego w celu wszczęcia przez niego postępowania egzekucyjnego
  12. Kontroli rachunkowej dokonywanych wpłat dokonuje wyznaczony pracownik Wydziału Finansowego.
  13. Osoba odpowiedzialna za windykację stwierdza dokonanie wpłat pobranych sum w prowadzonej ewidencji. W ewidencji wpisuje się sumy w oddzielnych wysokościach z tytułu należności głównej, odsetek za zwłokę i kosztów egzekucyjnych. Równocześnie potwierdzenie pobrania tych kwot dołącza się do tytułów wykonawczych.
  14. W Wydziale Finansowym prowadzi się ewidencję wpływów uzyskanych w wyniku zastosowanych środków egzekucyjnych według stosowanej procedury.
  15. Wydział Finansowy prowadzi ewidencję tytułów wykonawczych. Wzór tytułu wykonawczego i zasady jego wystawiania określają odrębne przepisy.
  16. Wydział Finansowy monitoruje przebieg postępowania egzekucyjnego poprzez udzielanie odpowiedzi na korespondencję otrzymywaną od organu egzekucyjnego oraz kieruje zapytania o przebieg postępowania.
  17. W przypadku, gdy postępowanie egzekucyjne jest bezskuteczne lub powzięto informację o zgonie dłużnika posiadana dokumentacja sprawy jest przekazywana do komórki merytorycznej w celu rozpatrzenia przesłanek uruchomienia procedury umorzenia należności na zasadach określonych odrębnymi przepisami. W przypadku zaistnienia tych przesłanek komórka merytoryczna uruchamia procedurę umorzenia należności.
  18. W przypadku złożenia przez zobowiązanego wniosku o udzielenie ulgi w spłacie należności pieniężnej o charakterze publicznoprawnym, wniosek o udzielenie ulgi rozpatrywany jest przez komórkę merytoryczną. Jeżeli zaistnieją przesłanki do udzielenia ulgi uruchamiana jest procedura określona odrębnymi przepisami.
  19. Wierzytelności umarza się i udziela ulg w ich spłacie, na wniosek dłużnika po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, bądź z urzędu.
  20. Kolejność czynności podejmowanych przy stosowaniu ulg w spłacie należności publicznoprawnych:

        1) komórka merytoryczna rozpatruje wnioski dłużników, przeprowadza postępowanie wyjaśniające, gromadzi dokumenty, następnie naczelnik komórki merytorycznej                         przygotowuje propozycję rozstrzygnięcia,

       2) prawidłowo sporządzony komplet dokumentów zostaje przekazany do Radcy  Prawnego celem zaopiniowania, następnie po uzyskaniu akceptacji Skarbnika zostaje                         przedłożony do zatwierdzenia Staroście,

       3) o formie i sposobie udzielonej ulgi rozstrzyga Starosta lub Wicestarosta,

       4) Wydział Finansowy dokonuje rejestracji treści rozstrzygnięcia na karcie kontowej dłużnika,

       5) w przypadku rozłożenia płatności na raty Wydział Finansowy nadzoruje wykonanie przez dłużnika harmonogramu spłaty.


  1. Wierzytelność może być umorzona z urzędu, jeżeli komórka merytoryczna posiada dokumenty, z których wynika, iż zachodzą przesłanki umorzenia wskazane w ustawie.
  2. Bezskuteczne postępowanie egzekucyjne może być ponawiane, jeżeli należność nie uległa przedawnieniu, a Wydział Finansowy, w wyniku przedsięwziętych przez siebie działań, powziął informację o zmianie sytuacji majątkowej zobowiązanego, rokującej odzyskanie wierzytelności.
  3. W celu ustalenia postępu egzekucji należności objętych tytułem wykonawczym, pracownik Wydziału Finansowego prowadzący windykację zobligowany jest do uzyskania co najmniej raz w roku, tj. w terminie do 31 grudnia danego roku, pisemnej informacji z Urzędu Skarbowego o stopniu realizacji wystawionych przez niego tytułów wykonawczych.
  4. Wydział Finansowy przedkłada Staroście Łomżyńskiemu coroczne sprawozdanie dotyczące zaległych świadczeń pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym oraz publicznoprawnym należnych na rzecz Skarbu Państwa oraz Powiatu Łomżyńskiego, do dnia 31 marca roku następnego.

    27.Wydział Finansowy sporządza zestawienie stanu zaległości o charakterze cywilnoprawnym oraz publicznoprawnym i przekazuje go właściwym komórkom merytorycznym, w           celu informacyjnym bądź ewentualnego rozwiązania stosunku zobowiązaniowego z dłużnikiem do dnia 31 marca roku następnego.


  1. W sprawach nieuregulowanych niniejszym zarządzeniem mają zastosowanie odrębne przepisy.
  2. Nadzór nad realizacją powyższych zadań powierzam Skarbnikowi Powiatu.”
Data dodania:
Data upublicznienia: czwartek, 19 maj 2022 07:27
Opublikował(a): Adam Szponarski
Zaakceptował(a): Adam Szponarski
Artykuł był czytany: 632 razy