BIP - Starostwa Powiatowego w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Uchwała Nr XVII/114/2020 Rady Powiatu Łomżyńskiego

z dnia: 27 sierpnia 2020 roku
w sprawie przyjęcia stanowiska w zakresie zasadności wygaszenia mandatu radnego Rady Powiatu Łomżyńskiego Pana Jana Kuczyńskiego

 

 Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920) w związku z art. 383 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1319) oraz § 15 ust. 2 Statutu Powiatu Łomżyńskiego, stanowiącego załącznik do uchwały Nr XXX/169/2013 Rady Powiatu Łomżyńskiego z dnia 4 grudnia 2013 r. (Dz. Urz. Woj. Podl. poz. 4513 oraz z 2018 r. poz. 1251 i 4611) uchwala się, co następuje:

 

§ 1.

 

Uznaje się za niezasadny wniosek przedłożony Wojewodzie Podlaskiemu o wygaszenie mandatu radnego Rady Powiatu Łomżyńskiego Pana Jana Kuczyńskiego, przekazany pismem nr NK-II.142.103.2020.AR z dnia 2 lipca 2020 r., z przyczyn podanych w uzasadnieniu uchwały.

 

§ 2.

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

Przewodniczący Rady

 

      Jan Kuczyński

 

UZASADNIENIE

 

W dniu 3 lipca 2020 r. wpłynęło do Starostwa Powiatowego w Łomży pismo Wojewody Podlaskiego nr NK-II.142.103.2020.AR z dnia 2 lipca 2020 r. adresowane do Pana Sławomira Dębek Wiceprzewodniczącego Rady Powiatu Łomżyńskiego, do którego załączono wniosek dotyczący wygaszenia mandatu radnego Rady Powiatu Łomżyńskiego Pana Jana Kuczyńskiego – brak danych wnioskodawcy – złożony do Wojewody Podlaskiego. Wojewoda Podlaski zwrócił się o udzielenie szczegółowych informacji w przedmiotowej sprawie oraz przedstawienie jednoznacznego stanowiska Rady Powiatu Łomżyńskiego w zakresie podnoszonych we wniosku zarzutów.

Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Łomżyńskiego pismem Nr OR.0006.1.2020 z dnia 14 lipca 2020 r. przesłał Wojewodzie Podlaskiemu komplet dokumentów dotyczących sprawy oraz poinformował o najbliższym planowanym terminie sesji Rady Powiatu Łomżyńskiego.

Na podstawie dokumentów znajdujących się w Zarządzie Dróg Powiatowych w Łomży ustalono, jak podano niżej.

W dniu 18.12.2018 r., znak sprawy: ZDP-4.251.22.1188/A.2018, sporządzono dokument zatytułowany: „Notatka z przeprowadzonego rozpoznania cenowego o wartości nieprzekraczającej równowartości 15 000 euro” w celu dokonania zamówienia: „remont pługa”. Wynika z niego, że 2 firmy przedłożyły kosztorys wykonania remontu pługa: jedna z firm wyceniła przedmiot zamówienia na 11 000,00 zł netto (13 530,00 zł brutto), oferta drugiej firmy opiewała na kwotę 9 000,00 zł netto (11 070,00 zł brutto). Została wybrana oferta najkorzystniejsza cenowo, którą złożyła firma „Nemezis I” J. D. Kuczyńscy Spółka Cywilna ul. Stawiskowska 51, 18-421 Piątnica Poduchowna. Wyboru dokonał oraz zatwierdził wniosek o dokonanie zakupu usługi Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Łomży Adam Frankowski. Dyrektor zawarł na realizację przedmiotowego zamówienia umowę w dniu 19.12.2018 r. Nr ZDP-4.022.77.1192.2018, zgodnie z którą termin realizacji zamówienia określony został do dnia 27.12.2018 r. W dniu 27.12.2018 r. protokolarnie dokonano odbioru wyremontowanego sprzętu. W dniu 28.12.2018 r. firma „Nemezis I” J. D. Kuczyńscy Spółka Cywilna wystawiła fakturę nr F/001350/18 za remont pługa. Zapłata wpłynęła na konto firmy w dniu 31.12.2018 r.

Współwłaścicielem firmy „Nemezis I” J. D. Kuczyńscy Spółka Cywilna ul. Stawiskowska 51, 18-421 Piątnica Poduchowna jest Pan Jan Kuczyński - Przewodniczący Rady Powiatu Łomżyńskiego. Firma ta wykonała jednorazowe zlecenie w grudniu 2018 roku na rzecz Zarządu Dróg Powiatowych w Łomży – jednostki organizacyjnej Powiatu Łomżyńskiego – opisane szczegółowo powyżej.

Po analizie faktyczno-prawnej stwierdza się, że ww. zlecenie zostało zrealizowane i opłacone w okresie 3 miesięcy od dnia ślubowania nowo wybranych radnych Rady Powiatu Łomżyńskiego na kadencję 2018-2023, które miało miejsce w dniu 21 listopada 2018 r. Tym samym przedmiot sprawy mieści się w dyspozycji normy zawartej w art. 25b ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920), dalej: u.s.p. Pan Jan Kuczyński od stycznia 2019 roku do chwili obecnej nie zawierał żadnych umów z jednostkami organizacyjnymi Powiatu Łomżyńskiego. W przedstawionym stanie faktycznym sprawy nie doszło zatem, do naruszenia przepisów prawa ustrojowego samorządu powiatowego, zawierającego normę prawną ograniczającą możliwość prowadzenia przez radnych działalności gospodarczej na własny rachunek lub wspólnie z innymi osobami z wykorzystaniem mienia powiatu, w którym radny uzyskał mandat.

Stosownie do art. 12 pkt 11 u.s.p. do wyłącznej właściwości rady powiatu należy podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu. Zgodnie z art. 383 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1319) wygaszenie mandatu radnego następuje w przypadku naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego z wykonywaniem określonych w odrębnych przepisach funkcji lub działalności. Rada Powiatu Łomżyńskiego stoi na stanowisku, że w zaistniałym stanie faktycznym i prawnym, nie doszło do naruszenia prawa przez radnego Pana Jana Kuczyńskiego. Mając na uwadze § 15 ust. 2 Statutu Powiatu Łomżyńskiego, będącego załącznikiem do uchwały Nr XXX/169/2013 Rady Powiatu Łomżyńskiego z dnia 4 grudnia 2013 r. (Dz. Urz. Woj. Podl. poz. 4513 oraz z 2018 r. poz. 1251 i 4611), który stanowi, że rada powiatu w formie uchwał, wyraża opinie i zajmuje stanowisko w sprawach związanych z realizacją kompetencji stanowiących i kontrolnych, przedkłada się niniejszy projekt uchwały.

Data dodania:
Data upublicznienia: wtorek, 22 wrz 2020 11:30
Opublikował(a): Beata Korwek
Zaakceptował(a): Beata Korwek
Artykuł był czytany: 582 razy