Zarządzenie Nr 12/2017 Starosty Łomżyńskiego
z dnia: 3 kwietnia 2017 roku
Na podstawie przepisów art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r., poz. 1047) i w związku z art. 40 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.) zarządzam, co następuje:
§ 1
Wprowadzam zmiany do Instrukcji inwentaryzacyjnej w Starostwie Powiatowym w Łomży w brzmieniu określonym w załączniku do Zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Starosta
Elżbieta Parzych
Załącznik do
Zarządzenia nr 12 /2017
Starosty Łomżyńskiego
Z dnia 3 kwietnia 2017 r.
W Instrukcji inwentaryzacyjnej w Starostwie Powiatowym w Łomży stanowiącej załącznik do Zarządzenia nr 51/2016 Starosty Łomżyńskiego z dnia 29 listopada 2016 r. w § 3 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Inwentaryzacji w drodze weryfikacji podlegają stany aktywów lub pasywów, których nie udało się lub nie było obowiązku zinwentaryzować za pomocą spisu z natury lub potwierdzenia sald. Weryfikacja polega na porównaniuujętych wksięgach danychdotyczących poszczególnych składników majątku z odpowiednimi dokumentami stanowiącymi podstawę ich zapisu w księgach oraz na ocenie realnej wartości tych składników. Wymaga to sprawdzenia zapisów księgowych z dokumentami źródłowymi: aktami notarialnymi, fakturami, rachunkami, protokołami zdawczo-odbiorczymi, decyzjami administracyjnymi, deklaracjami ZUS i podatkowymi itp.
Metodą weryfikacji inwentaryzowane sa następujące składniki majątku jednostki:
a) należące do jednostki grunty, prawa wieczystego użytkowania gruntów,
b) środki trwałe do których dostęp jest znacznie utrudniony,
c) zaciągnięte kredyty i pożyczki,
d) wartości niematerialne i prawne,
e) należności i zobowiązania,
f) inne aktywa i pasywa, jeżeli przeprowadzenie ich spisu z natury nie było możliwe,
g) nieruchomości oraz środki trwałe wchodzące w skład zasobu Skarbu Państwa, które ujmowane są w ewidencji pozabilansowej jednostki.
Protokół weryfikacji może mieć charakter zbiorczy. Udokumentowanie weryfikacji może również nastąpić poprzez sporządzenie adnotacji na wydruku inwentaryzowanych operacji księgowych (Dokonano weryfikacji data i podpis).
Kontrolę nad prawidłowością przeprowadzonej weryfikacji sprawują przełożeni pracowników dokonujących weryfikacji stanów ewidencyjnych.”