Zarządzenie Nr 42/2016 Starosty Łomżyńskiego
z dnia: 3 października 2016 roku
Na podstawie art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814), rozporządzenia Rady Ministrów z 7 grudnia 1955 r. w sprawie tablic i pieczęci urzędowych (Dz. U. Nr 47. poz. 316 z późn. zm.) w związku z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. Nr 14, poz. 67 z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1
Ustala się zasady postępowania przy zamawianiu pieczęci i pieczątek na potrzeby Starostwa Powiatowego w Łomży i jego pracowników, ich używania, przechowywania oraz likwidacji w związku z utratą przez nie cech użytkowych lub braku celowości dalszego ich używania.
§ 2
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
- zarządzeniu - należy przez to rozumieć niniejsze Zarządzenie;
- kierowniku jednostki - należy przez to rozumieć Starostę Łomżyńskiego;
- wydziale - należy przez to rozumieć komórkę organizacyjną Starostwa Powiatowego;
- naczelniku wydziału - należy przez to rozumieć kierownika wydziału komórki organizacyjnej w strukturze Starostwa;
- pieczęci - należy przez to rozumieć pieczęć urzędową, metalową, okrągłą, tłoczoną, zawierającą pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, a w otoku napis odpowiadający nazwie podmiotu uprawnionego do jej używania, wyrabianej na podstawie upoważnienia Starosty Łomżyńskiego;
- pieczątce - należy przez to rozumieć znak własnościowy i rozpoznawczy osoby fizycznej lub prawnej, który ma za zadanie pozostawienie trwałego odcisku na papierze lub innym podłożu;
- regulaminie organizacyjnym - należy przez to rozumieć Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Łomży, stanowiący załącznik do uchwały Nr 51/178/2016 Zarządu Powiatu Łomżyńskiego z dnia 19 września 2016 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Łomży.
§ 3
Ustalenia ogólne
- Pieczęcie urzędowe, pieczęcie nagłówkowe, pieczęcie imienne (podpisowe) oraz inne pieczątki wynikające z przepisów prawa mogą być stosowane wyłącznie do załatwiania spraw służbowych należących do zakresu działania Starostwa Powiatowego w Łomży;
- Pieczęcie i pieczątki, o których mowa w niniejszym zarządzeniu są własnością Starostwa Powiatowego w Łomży, które ponosi koszty ich utrzymania;
- Kierownicy poszczególnych komórek organizacyjnych odpowiadają za prawidłowe używanie pieczęci i pieczątek pod względem celowości i zgodności z obowiązującymi przepisami prawa w dokumentach i pismach wytwarzanych w związku z realizacją zadań w podległych im komórkach;
- Ustala się, że od dnia wejścia w życie niniejszego zarządzenia we wszystkich nowych pieczęciach i pieczątkach stosowanych w Starostwie Powiatowym
w Łomży używany będzie tusz w kolorze czerwonym.
§ 4 Pieczęcie i pieczątki służbowe, ich rodzaje i przeznaczenie
- Pieczęcią urzędową jest metalowa, tłoczona pieczęć okrągła, zawierająca pośrodku wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczpospolitej Polskiej, a w otoku napis „Powiat Łomżyński”, „Starostwo Powiatowe w Łomży” bądź „Starosta Łomżyński”;
- Pieczęcią urzędową może być również pieczęć, o której mowa w ust. 1, zawierająca w otoku napis „Rada Powiatu Łomżyńskiego” bądź „Zarząd Powiatu Łomżyńskiego” zawierająca pośrodku, zamiast wizerunku orła herb ustalony dla Powiatu Łomżyńskiego;
- Pieczątki imienne „z up. STAROSTY” - dla osób w granicach indywidualnego pisemnego upoważnienia Starosty Łomżyńskiego;
- Pieczątka imienne „z up. Zarządu” - dla osób w granicach indywidualnego pisemnego upoważnienia Zarządu Powiatu Łomżyńskiego;
- Pieczęć urzędową lub jej elektroniczny wizerunek umieszcza się tylko na dokumentach szczególnej wagi, stanowiących podstawę do podjęcia określonych czynności prawnych, np. decyzja;
- Odcisku pieczęci nie umieszcza się na kopiach dokumentów składanych do akt urzędu oraz na innych pismach wysyłanych z urzędu, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej;
- Pieczęć urzędową, o której mowa w ust. 1, używają wszystkie organy Powiatu
i upoważnieni pracownicy Starostwa do sporządzania dokumentów w związku z realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej, przekazanych Staroście na mocy przepisów ogólnie obowiązujących lub w drodze porozumień z właściwymi organami;
- Pieczęć urzędową, o której mowa w ust. 2, używają wszystkie organy Powiatu
i upoważnieni pracownicy Starostwa do sporządzania dokumentów w związku z realizacją innych zadań;
- W Starostwie Powiatowym w Łomży używane są następujące rodzaje pieczątek:
1) nagłówkowe - zawierające pełną nazwę i adres oraz NIP;
2) imienne - zawierające stanowisko lub pełnione przez pracowników funkcje wynikające ze stosunku pracy, imię i nazwisko oraz miejsce do podpisu;
3) imienne z up. Starosty, dla osób, w granicach indywidualnego upoważnienia Starosty Łomżyńskiego;
4) pomocnicze - niezbędne do uproszczenia pracy biurowej poszczególnych osób, zastępując wpisywanie często używanych, powtarzających się tekstów (np.: za zgodność z oryginałem, datowniki, numeratory do formularzy pism, druków itp.) oraz referentki stosowane do zabezpieczeń szaf i obszarów przetwarzania danych osobowych (referentka - to pieczęć metalowa, odciskana w miękkim materiale (np. plastelinie) używana przy plombowaniu szaf lub pomieszczeń, worków na klucze itp., zawierająca w swojej treści najczęściej symbole i cyfry);
- Uprawnionymi do korzystania z imiennych pieczęci w Starostwie Powiatowym w Łomży są:
1) Starosta Łomżyński;
2) Wicestarosta Łomżyński;
3) Przewodniczący Rady Powiatu;
4) Przewodniczący Zarządu;
5) Skarbnik Powiatu;
6) Sekretarz Powiatu;
7) Naczelnicy Wydziałów i ich zastępcy;
8) Inni pracownicy, których zakres powierzonych zadań i czynności uzasadnia posługiwanie się taką pieczęcią;
- Wzory stosowanych pieczęci i pieczątek Starostwa Powiatowego w Łomży stanowi Załącznik nr 1 do zarządzenia.
§ 5
Uprawnienia do używania pieczęci i pieczątek
- Pracownik upoważniony do prowadzenia ewidencji pieczęci i pieczątek oraz ich zamawiania powierza je pracownikom, którym są niezbędne do prowadzenia czynności służbowych;
- Pracownicy, którym powierzono pieczątki nagłówkowe, są odpowiedzialni za wydane im pieczątki i zobowiązani są do używania ich zgodnie z przeznaczeniem;
- Pieczątki imienne przysługują pracownikom, którym ze względu na rodzaj wykonywanej pracy są konieczne do realizacji zadań określonych w zakresie ich obowiązków;
- W sprawach związanych z uprawnieniem do korzystania z pieczątek pomocniczych decyzję podejmuje Starosta Łomżyński na wniosek kierownika komórki lub jej pracownika;
- W sprawach związanych z uprawnieniem do korzystania z pieczątek decyzję podejmuje Starosta Łomżyński na wniosek kierowników poszczególnych komórek merytorycznych;
- Uprawnienia do podpisywania pism określają wewnętrzne uregulowania,
- w szczególności Regulamin Organizacyjny Starostwa Powiatowego w Łomży, zakresy czynności oraz udzielone przez Starostę pełnomocnictwa czy upoważnienia.
§ 6
Odpowiedzialność za pieczęcie i pieczątki
- Za pieczęcie będące w posiadaniu poszczególnych wydziałów odpowiadają naczelnicy wydziałów, a w przypadku samodzielnych stanowisk osoby zajmujące te stanowiska, przy czym za pieczątki imienne (podpisowe) osobiście odpowiadają ich użytkownicy;
- Za pieczęcie Rady Powiatu Łomżyńskiego i Zarządu Powiatu Łomżyńskiego oraz inne związane z działalnością Rady Powiatu Łomżyńskiego i Zarządu Powiatu Łomżyńskiego odpowiada Sekretarz Powiatu;
- Pracownicy zobowiązani są do strzeżenia pieczęci i pieczątek poprzez przechowywanie ich w szafach lub szufladach biurowych, w sposób gwarantujący ochronę przed uszkodzeniem, zgubieniem, kradzieżą bądź nieuprawnionym użyciem;
- Po zakończeniu pracy pieczęcie i pieczątki powinny być zabezpieczone w sposób uniemożliwiający dostęp osobom nieupoważnionym;
- Podczas wykonywania czynności służbowych pieczęcie i pieczątki powinny znajdować się na stanowisku pracy z wyłącznym dostępem pracowników uprawnionych do ich stosowania lub pod bezpośrednim nadzorem tych osób;
- W przypadku zużycia, uszkodzenia bądź dezaktualizacji pieczęci i pieczątek należy niezwłocznie zwrócić je do Wydziału Organizacyjnego i Kadr;
- W przypadku zmian organizacyjnych bądź innych zdarzeń o podobnym skutku, pieczęcie i pieczątki dotychczas używane w danym wydziale bądź na danym stanowisku pracy, które nie straciły użyteczności w wyniku tych zmian, mogą być protokolarnie przekazane do dalszego używania nowym komórkom, stanowiskom pracy bądź osobom;
- Protokół przekazania, sporządza się w dwóch egzemplarzach, z czego jeden przedkłada się Naczelnikowi Wydziału Organizacyjnego i Kadr;
- Wzór protokołu, o którym mowa w ust. 7-9 stanowi Załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia;
- Samowolne dokonywanie jakichkolwiek zmian w treści pieczęci i pieczątek oraz zamawianie nowych bez zgody Sekretarza Powiatu Łomżyńskiego jest niedozwolone;
- Pracownik, z którym została rozwiązana umowa o pracę, jest obowiązany rozliczyć się z pobranych i użytkowanych pieczęci oraz pieczątek. Fakt ten odnotowuje się w odpowiednich ewidencjach pieczęci lub pieczątek;
- Pieczątki imienne przekazuje się Naczelnikowi Wydziału Organizacyjnego
i Kadr, fakt ten odnotowuje się w odpowiedniej rubryce Ewidencji Pieczęci
i Pieczątki prowadzonej przez Wydział Organizacyjny i Kadr;
- Pieczątki nagłówkowe przekazuje się naczelnikowi właściwego merytorycznie wydziału, a w przypadku samodzielnych stanowisk - bezpośrednio Sekretarzowi.
§ 7
Zamawianie pieczęci i pieczątek
- Zapotrzebowanie na wykonanie pieczęci bądź pieczątki sporządza naczelnik wydziału, a w przypadku samodzielnego stanowiska Sekretarz Powiatu na formularzu Załącznik Nr 3 do niniejszego Zarządzenia;
- Naczelnik wydziału lub odpowiednio Sekretarz Powiatu przekazują zapotrzebowanie do pracownika Wydziału Organizacyjnego i Kadr, który sprawdza treść pieczęci bądź pieczątki pod względem formalno-prawnym oraz potwierdza zgodność układu (wzoru) pieczęci/pieczątki oraz jej treści z postanowieniami Regulaminu Organizacyjnego oraz niniejszego zarządzenia;
- Zamawianie pieczęci odbywa się wyłącznie za pośrednictwem Wydziału Organizacyjnego i Kadr;
- Zamówienie na pieczęcie i pieczątki urzędowe podpisuje Starosta, Wicestarosta lub Sekretarz;
- W przypadku pieczęci bądź pieczątek innych niż imienne, nagłówkowe oraz pieczęcie urzędowe, stwierdzenia poprawności ich treści pod względem formalno-prawnym i zgodności z przepisami prawa dokonuje wnioskujący naczelnik lub Sekretarz Powiatu na formularzu stanowiącym Załącznik nr 3 do niniejszego;
- Wykonane pieczęcie lub pieczątki odbiera upoważniony pracownik - Wydziału Organizacyjnego i Kadr, który po sprawdzeniu zgodności z zamówieniem:
1) potwierdza na fakturze odbiór pieczęci i pieczątek;
2) wpisuje je do ewidencji pieczęci i pieczątek;
3) umieszcza na odwrocie faktury adnotację: „wpisano do ewidencji pieczęci urzędowych i pieczątek służbowych pod pozycją nr…”;
4) opisaną fakturę przekazuje do dalszego obiegu zgodnie z przyjętymi w jednostce procedurami.
§ 8
Ewidencja pieczęci i pieczątek
- Tworzy się „Ewidencję pieczęci i pieczątek w Starostwie Powiatowym w Łomży” w której dokonuje się spisu pieczęci i pieczątek wykonywanych zgodnie z zapotrzebowaniem, o którym mowa w §7;
- Ewidencja, o której mowa w ust.1 jest prowadzona i przechowywana w Wydziale Organizacyjnym i Kadr przez pracownika odpowiedzialnego za sprawy pieczęci i pieczątek w Starostwie Powiatowym w Łomży;
- Wzór ewidencji określa Załącznik Nr 4 do niniejszego zarządzenia.
§ 9
Odbiór pieczęci i pieczątek
- Pieczęcie i pieczątki wydawane są przez pracownika Wydziału Organizacyjnego i Kadr za pokwitowaniem ich odbioru w ewidencji pieczęci i pieczątek;
- Wydanie pieczęci i pieczątek następuje wyłącznie po uprzednim zwrocie nieaktualnych lub zniszczonych;
- Odbiór pieczątki, równoznaczny z uprawnieniem do jej używania, pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem w ewidencji pieczęci i pieczątek.
§ 10
Utrata pieczęci i pieczątek
- W przypadku utraty (zagubienia, kradzieży) pieczęci lub pieczątki, osoba za nią odpowiedzialna jest zobowiązana niezwłocznie powiadomić o tym fakcie kierownika komórki organizacyjnej oraz Starostę Łomżyńskiego;
- Pracownik upoważniony do używania pieczęci i pieczątki, który zgłosił fakt utraty (zagubienia, kradzieży) pieczęci lub pieczątki przekazuje kierownikowi komórki organizacyjnej na piśmie informację o utracie pieczęci lub pieczątki, podając jej wielkość, typ oraz okoliczności utraty;
- Kierownik komórki organizacyjnej zarządza ustalenie okoliczności utraty oraz występuje z właściwym wnioskiem do Starosty Łomżyńskiego.
- Fakt utarty pieczęci lub pieczątki odnotowuje się w ewidencji pieczęci
i pieczątek w rubryce „UWAGI”;
- O utracie pieczęci urzędowej kierownik jednostki niezwłocznie powiadamia Mennicę Polską SA oraz właściwe organy ściągania, przekazując niezbędne informacje, identyfikujące utraconą pieczęć, oraz podając okoliczności jej utraty;
- O utracie pieczątki służbowej oraz okolicznościach jej zaginięcia Starosta Łomżyński powiadamia natychmiast właściwe organy ścigania.
§ 11
Likwidacja pieczęci i pieczątek
- Pieczęcie i pieczątki, które nie mogą być używane z powodu zużycia lub uszkodzenia należy przekazać za pokwitowaniem ich odbioru w ewidencji Wydziału Organizacyjnego i Kadr w celu ich likwidacji;
- Pracownik Wydziału Organizacyjnego i Kadr jest odpowiedzialny za przechowanie i zabezpieczenie zwróconych pieczęci i pieczątek do momentu przekazania ich do likwidacji;
- Powołuje się Komisję do spraw likwidacji pieczęci i pieczątek, zwaną dalej „Komisją".
- W skład Komisji wchodzą:
1) Przewodniczący Komisji - pracownik na stanowisku ds. Kadr;
2) Członek Komisji - naczelnik zainteresowanego wydziału lub osoba przez niego wyznaczona;
3) Sekretarz Komisji - pracownik Wydziału Organizacyjnego i Kadr;
- Likwidacji pieczątek dokonuje się poprzez fizyczne zniszczenie, uniemożliwiające ich identyfikację i dalsze użycie;
- Z czynności likwidacji pieczątki sporządza się protokół, który stanowi Załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia;
- W przypadku likwidacji pieczęci urzędowych pracownik prowadzący ewidencję pieczęci i pieczątek sporządza protokół przekazania pieczęci do likwidacji i przesyła go wraz z pieczęcią do Mennicy Polskiej SA
( Załącznik nr 6 do niniejszego zarządzenia);
- Po otrzymaniu odpisu protokołu zniszczenia pieczęci z Mennicy Polskiej SA wykreśla się pieczęć z prowadzonej ewidencji pieczęci i pieczątek.
§ 12
Postanowienia końcowe
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym zarządzeniu decyzje podejmuje Starosta Łomżyński, który jednocześnie sprawuje ogólny nadzór nad wdrożeniem i przestrzeganiem zasad oraz procedur określonych w zarządzeniu;
- Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
Starosta
Elżbieta Parzych
- załącznik nr 1 (doc) 24 paź 2016 14:38
- załącznik nr 2 (docx) 24 paź 2016 14:38
- załącznik nr 3 (docx) 24 paź 2016 14:39
- załącznik nr 4 (docx) 24 paź 2016 14:39
- załącznik nr 5 (docx) 24 paź 2016 14:39
- załącznik nr 6 (docx) 24 paź 2016 14:39