BIP - Starostwa Powiatowego w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

Zarządzenie Nr 29/2016 Starosty Łomżyńskiego

z dnia: 26 sierpnia 2016 roku
w sprawie organizacji i działania Systemu Wczesnego Ostrzegania o zagrożeniach w powiecie łomżyńskim

 

 

Na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 2015 r. poz. 827 z późn. zm.) oraz art.17 ust.2 pkt 1 oraz art. 18 ust.2ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1166    z późn. zm.), zarządza się, co następuje:

 

§ 1. W celu bezzwłocznego uzyskiwania informacji o zdarzeniach zagrażających ludziom, ich mieniu, środowisku naturalnemu, prowadzenia ciągłego monitoringu potencjalnych zagrożeń, w celu sprawnego ostrzegania i alarmowania zagrożonej ludności, oraz utrzymania w stałej gotowości powiatowego systemu alarmowania, ustala się organizację, sposób działania oraz zasady przekazywania informacji w Systemie Wczesnego Ostrzegania, zwanego dalej „SWO” na terenie powiatu łomżyńskiego, stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.

 

§ 2. SWO tworzą:


  1. Starosta Łomżyński – na szczeblu powiatu, na potrzeby realizacji zadań systemu na terenie powiatu łomżyńskiego;
  2. Burmistrzowie, wójtowie – na szczeblu gminy, na potrzeby realizacji zadań systemu na administrowanym przez nich terenie;

 

§ 3. 1. Nadzór nad funkcjonowaniem powiatowego SWO sprawuje Kierownik Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Łomży.


  1. Nadzór nad funkcjonowaniem gminnego SWO sprawuje wójt, burmistrz.

 

§ 4. 1. Wójtowie, burmistrzowie uzgodnią ze starostą zasady funkcjonowania SWO, na obszarze ich działania.

 

§ 5.1. W ramach SWO współdziałają jednostki wymienione w § 1 ust. 3-5 załącznika do zarządzenia.


  1. Współdziałanie jednostek, o którym mowa w ust. 1 polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku ich działalności, mających bezpośredni lub pośredni związek                                    z występowaniem zagrożeń dla ludności, mienia i środowiska, ich prognozowaniem, wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem ludności.

 

§ 6. Burmistrzowie i wójtowie zapewnią całodobowe funkcjonowanie SWO na szczeblu gminnym.

 

§ 7. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Kierownikowi Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Łomży .

 

§ 8. Traci moc zarządzenie Nr 12/2011 Starosty Łomżyńskiego z dnia 21 kwietnia 2011 r., w sprawie organizacji i działania Systemu Wczesnego Ostrzegania w powiecie łomżyńskim.

 

§ 9. Zarządzenie obowiązuje od dnia podpisania.

 

Starosta

Elżbieta Parzych

 

Załącznik

do Zarządzenia Nr 29 / 2016

Starosty Łomżyńskiego

z dnia 26 sierpnia 2016 r.

 

Organizacja, sposób działania oraz zasady przekazywania informacji w Systemie Wczesnego Ostrzegania (SWO) na terenie powiatu łomżyńskiego.

§ 1. 1. System Wczesnego Ostrzegania tworzą jednostki podstawowe oraz jednostki współdziałające.

2. Do jednostek podstawowych należą:

1) Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego zwanego dalej PCZK;

2) Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego zwanego dalej GCZK – tworzone przez burmistrzów                i wójtów w celu pełnienia dyżurów w sytuacjach kryzysowych lub osoby wyznaczone do pełnienia dyżurów w tych gminach.

3. GCZK przekażą nie rzadziej niż raz w roku do PCZK aktualne dane teleadresowe osób dyżurujących.

4. Do jednostek współdziałających należą:

1) Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Łomży;

2) Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku, Delegatura w Łomży;

3) Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Łomży;

4) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Białystok, Rejon w Łomży;

5) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Białystok, Rejon w Zambrowie;

6) Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku, Rejon Łomża;

7) Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży;

8) Komenda Miejska Policji w Łomży;

9) Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Łomży;

10) Wojewódzki Sztab Wojskowy w Białymstoku - Wojskowa Komenda Uzupełnień w Łomży;

11) Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku, Wydział Spr. Terenowych w Łomży;

12) Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie;

13) Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łomży.

5. Do jednostek współdziałających zalicza się jednostki podległe lub nadzorowane przez jednostki wymienione w ust. 4.

6. Do jednostek współdziałających zalicza się również operatorów infrastruktury krytycznej zgodnie                z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 o zarządzaniu kryzysowym.

§ 2.1. Do głównych zadań jednostek podstawowych w ramach SWO należy w szczególności:

1)      zapewnienie obiegu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego poprzez całodobowe dyżury, a w gminach, które nie utworzyły centrów zarządzania kryzysowego poprzez zapewnienie całodobowych dyżurów w sytuacjach kryzysowych;

2)      informacje uzyskane w ramach działania SWO, GCZK przekazują do PCZK;

3)      PCZK weryfikuje oraz analizuje i ocenia informacje otrzymane od GCZK i w razie konieczności przekazuje do WCZK;

2. Zadania wspólne jednostek SWO:

1)       monitorowanie, prognozowanie i analiza informacji o możliwości wystąpienia sytuacji kryzysowych, zagrożeń, skażeń i zakażeń zagrażających życiu, zdrowiu oraz środowisku oraz mieniu w znacznych rozmiarach;

2)       pozyskiwanie informacji, co do rodzaju, miejsca, czasu, przebiegu i skali zaistniałych zjawisk;

3)       wymiana informacji o sytuacjach kryzysowych, zagrożeniach dla ludności, zwierząt, środowiska, skażeniach, zakażeniach oraz podejmowanych działaniach z jednostkami nadrzędnymi, podległych i współdziałającymi w odniesieniu do statutowych zadań danej instytucji, będącej ogniwem systemu;

4)       natychmiastowe przekazywanie informacji uzyskanych w toku własnej działalności statutowej, mających bezpośredni lub pośredni związek z wystąpieniem zagrożeń dla ludności, zwierząt, środowiska oraz skażeniach, zakażeniach do PCZK;

5)       okresowa wymiana informacji i przekazywanie danych dotyczących warunków meteorologicznych, pomiarów mocy dawki w terenie, kontroli napromieniowania, skażeń komponentów środowiska i żywności;

6)       ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach, skażeniach, zakażeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia za pomocą dostępnych środków przekazu;

7)       koordynacja i współpraca w likwidacji skutków sytuacji kryzysowych, zagrożeń, skażeń i zakażeń;

8)       realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;

9)       weryfikacja informacji przez potwierdzenie jej dostępnymi środkami, dokumentowanie podejmowanych działań;

10)   udział w ćwiczeniach i treningach sprawdzających organizowanych przez organy zarządzania kryzysowego;

11)   wykorzystanie udostępnianych przez wojewodę podlaskiego oraz przez starostę łomżyńskiego systemów teleinformatycznych służących do przekazywania informacji o zdarzeniach
i zagrożeniach przewidzianych w planach zarządzania kryzysowego.

§ 3. 1. Funkcjonowanie jednostek wchodzących w skład SWO polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku ich działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek                          z występowaniem zagrożeń dla ludności, mienia i środowiska, ich prognozowaniem, wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem ludności.

2. Informacje uzyskane w ramach działania SWO, jednostki podstawowe i współdziałające niezwłocznie przekazują do PCZK,

3. PCZK uzyskane informacje przekazuje odpowiednio do WCZK lub GCZK.

4. W ramach SWO informacje do PCZK przekazywane będą:

1) w trybie natychmiastowym – niezwłocznie po wykryciu i stwierdzenia zagrożenia przez wszystkie jednostki SWO:

a) jednostki podstawowe w SWO wymienione zapewniają obieg informacji poprzez dedykowane systemy informatyczne, a w razie ich awarii używają dostępnych środków łączności (e – mail, telefon, fax, sieć radiowa Wojewody Podlaskiego);

b) jednostki współdziałające w SWO w celu zapewnienia obiegu informacji używają dostępnych środków łączności (e – mail, telefon, fax).

2) raporty sytuacyjne - według wzoru raportu;

3) doraźnie na żądanie jednostki nadrzędnej - według wzoru raportu;.

5. Na szczeblu gminnym wzór meldunku i zasady przekazywania informacji ustala właściwy organ zarządzania kryzysowego.

6. Przekazywane informacje dotyczą w szczególności następujących zdarzeń:

1)      Zagrożenia naturalne:

a)      powódź/zagrożenia powodziowe/podtopienia/roztopy,

b)      pożar/wielkoobszarowy pożar lasu,

c)      intensywne opady deszczu/gwałtowne burze/grad,

d)      huragan/trąba powietrzna/silny wiatr,

e)      intensywne opady śniegu/zawieje lub zamiecie śnieżne/silny mróz/lawiny śnieżne,

f)       susza/upał,

g)      osuwisko/lawiny błotne,

h)      trzęsienie ziemi/wstrząsy sejsmiczne.

2)      Zagrożenia epidemiologiczne i biologiczne

a)      epidemia/pandemia/zdarzenie sanitarno-epidemiologiczne/masowe zatrucia,

b)      epizootia (choroba zakaźna zwierząt),

c)      epifitoza (choroba roślin).

3)      Zagrożenia chemiczne i radiacyjne

a)      skażenie chemiczne na lądzie/morzu/katastrofa ekologiczna,

b)      smog/skażenie powietrza,

c)      zdarzenie radiacyjne.

4)      Infrastruktura krytyczna, zakłócenia pracy systemów:

a)      zakłócenia w systemie elektroenergetycznym,

b)      zakłócenia w systemie gazowym,

c)      zakłócenia w systemie ciepłowniczym,

d)      zakłócenia w systemie wodno-kanalizacyjnym,

e)      zakłócenia w systemie paliwowym,

5)      zakłócenia w systemie telekomunikacyjnym/cyberatak.

6)      Awarie techniczne, katastrofy, zagrożenia miejscowe

a)      wypadek/katastrofa komunikacyjna (w transporcie lądowym/wodnym/powietrznym),

b)      utrudnienia komunikacyjne (w transporcie lądowym/wodnym/powietrznym),

c)      katastrofa budowlana.

7)      Protest społeczny/strajk/zakłócenia porządku publicznego;

8)      Zagrożenia terrorystyczne/uprowadzenie statku/uprowadzenie samolotu/sytuacja zakładnicza/zamach terrorystyczny;

9)      Zdarzenia na granicach i poza granicami kraju:

a)      zdarzenia na granicach RP,

b)      zdarzenie dotyczące obywateli RP poza granicami RP.

10) Inne zdarzenia wynikające z rozwoju cywilizacyjnego działań człowieka lub naturalnych sił przyrody, stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia lub środowiska.

7. Koordynację działań w sytuacji wystąpienia zagrożenia przejmuje odpowiednio GCZK, PCZK bądź WCZK.

8. Po rozwinięciu Systemu Wykrywania i Alarmowania (SWA) jednostki SWO funkcjonują w jego strukturze.

9. Włączenie jednostek SWO w skład SWA nie zmienia ich służbowego podporządkowania, służy pozyskiwaniu i wymianie informacji w przypadku wystąpienia zagrożeń oraz ochronie
i alarmowania ludności.

§ 4. 1. Do ostrzegania i alarmowania ludności uprawnieni są:

1) kierujący akcją ratowniczą w miejscu zdarzenia i strefie zagrożonej;

2) wójtowie, burmistrzowie na obszarze gminy;

3) starosta na obszarze powiatu białostockiego;

4) Wojewoda Podlaski na obszarze całego województwa podlaskiego lub jego części.

2. Do ostrzegania i alarmowania ludności w ramach SWO należy wykorzystywać wszystkie dostępne środki, a w szczególności:

1) komunikaty i ostrzeżenia nadawane przez regionalne i lokalne rozgłośnie radiowe
i telewizyjne;

2) komunikaty przekazywane za pośrednictwem mobilnych urządzeń nagłaśniających;

3) syreny alarmowe;

4) komunikaty i ostrzeżenia publikowane na stronach internetowych uczestników SWO;

5) komunikaty i ostrzeżenia publikowane na tablicach informacyjnych w siedzibach uczestników SWO;

6) umieszczanie na tablicach ogłoszeniowych istotnych informacji mających bezpośredni bądź pośredni wpływ na bezpieczeństwo mieszkańców;

7) poprzez aplikacje mobilne oraz system sms.

3. Sposób ostrzegania i alarmowania ludności należy dobierać tak, aby był adekwatny do rodzaju   i skali zagrożenia.

 

 

WZÓR RAPORTU

 





SYSTEM WCZESNEGO OSTRZEGANIA


 

Nazwa jednostki

tworzącej meldunek

 


 

Nazwa jednostki do której adresowana jest informacja


Nr X/RRRR


 

Data: DD.MM.RRRR r., godz.gg.mm

 

 

Raport

doraźny/dobowy/sytuacyjny*





 

Kategoria

 


Rodzaj kategorii znajduje się §3   ust 6 załącznika nr 1


 

Przebieg (opis) zdarzenia / zagrożenia


Ogólny zarys sytuacji o zdarzeniu

 


Przyczyny zdarzenia


Jakie przyczyny doprowadziły do zdarzenia


 

Podjęte działania:

 


Co zrealizowano i jakie zostaną podjęte działania w najbliższym czasie


Przewidywany rozwój wydarzeń


Jaki rozwój wydarzeń jest przewidywany w związku z zaistniałym zdarzeniem


Wnioski
i rekomendacje (uwagi)


Ewentualne uwagi

 

Sporządził:

(Imię i nazwisko

pełniona funkcja

tel. kontaktowy

 

 

Data dodania:
Data upublicznienia:
Opublikował(a): Beata Korwek
Zaakceptował(a): Beata Korwek
Artykuł był czytany: 1646 razy
Ilość edycji: 2