Zarządzenie Nr 29/2016 Starosty Łomżyńskiego
z dnia: 26 sierpnia 2016 roku
Na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 2015 r. poz. 827 z późn. zm.) oraz art.17 ust.2 pkt 1 oraz art. 18 ust.2ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1166 z późn. zm.), zarządza się, co następuje:
§ 1. W celu bezzwłocznego uzyskiwania informacji o zdarzeniach zagrażających ludziom, ich mieniu, środowisku naturalnemu, prowadzenia ciągłego monitoringu potencjalnych zagrożeń, w celu sprawnego ostrzegania i alarmowania zagrożonej ludności, oraz utrzymania w stałej gotowości powiatowego systemu alarmowania, ustala się organizację, sposób działania oraz zasady przekazywania informacji w Systemie Wczesnego Ostrzegania, zwanego dalej „SWO” na terenie powiatu łomżyńskiego, stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2. SWO tworzą:
- Starosta Łomżyński – na szczeblu powiatu, na potrzeby realizacji zadań systemu na terenie powiatu łomżyńskiego;
- Burmistrzowie, wójtowie – na szczeblu gminy, na potrzeby realizacji zadań systemu na administrowanym przez nich terenie;
§ 3. 1. Nadzór nad funkcjonowaniem powiatowego SWO sprawuje Kierownik Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Łomży.
- Nadzór nad funkcjonowaniem gminnego SWO sprawuje wójt, burmistrz.
§ 4. 1. Wójtowie, burmistrzowie uzgodnią ze starostą zasady funkcjonowania SWO, na obszarze ich działania.
§ 5.1. W ramach SWO współdziałają jednostki wymienione w § 1 ust. 3-5 załącznika do zarządzenia.
- Współdziałanie jednostek, o którym mowa w ust. 1 polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku ich działalności, mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń dla ludności, mienia i środowiska, ich prognozowaniem, wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem ludności.
§ 6. Burmistrzowie i wójtowie zapewnią całodobowe funkcjonowanie SWO na szczeblu gminnym.
§ 7. Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierza się Kierownikowi Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Łomży .
§ 8. Traci moc zarządzenie Nr 12/2011 Starosty Łomżyńskiego z dnia 21 kwietnia 2011 r., w sprawie organizacji i działania Systemu Wczesnego Ostrzegania w powiecie łomżyńskim.
§ 9. Zarządzenie obowiązuje od dnia podpisania.
Starosta
Elżbieta Parzych
Załącznik
do Zarządzenia Nr 29 / 2016
Starosty Łomżyńskiego
z dnia 26 sierpnia 2016 r.
Organizacja, sposób działania oraz zasady przekazywania informacji w Systemie Wczesnego Ostrzegania (SWO) na terenie powiatu łomżyńskiego.
§ 1. 1. System Wczesnego Ostrzegania tworzą jednostki podstawowe oraz jednostki współdziałające.
2. Do jednostek podstawowych należą:
1) Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego zwanego dalej PCZK;
2) Gminne Centrum Zarządzania Kryzysowego zwanego dalej GCZK – tworzone przez burmistrzów i wójtów w celu pełnienia dyżurów w sytuacjach kryzysowych lub osoby wyznaczone do pełnienia dyżurów w tych gminach.
3. GCZK przekażą nie rzadziej niż raz w roku do PCZK aktualne dane teleadresowe osób dyżurujących.
4. Do jednostek współdziałających należą:
1) Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Łomży;
2) Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku, Delegatura w Łomży;
3) Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Łomży;
4) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Białystok, Rejon w Łomży;
5) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Białystok, Rejon w Zambrowie;
6) Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku, Rejon Łomża;
7) Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży;
8) Komenda Miejska Policji w Łomży;
9) Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Łomży;
10) Wojewódzki Sztab Wojskowy w Białymstoku - Wojskowa Komenda Uzupełnień w Łomży;
11) Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku, Wydział Spr. Terenowych w Łomży;
12) Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie;
13) Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łomży.
5. Do jednostek współdziałających zalicza się jednostki podległe lub nadzorowane przez jednostki wymienione w ust. 4.
6. Do jednostek współdziałających zalicza się również operatorów infrastruktury krytycznej zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 o zarządzaniu kryzysowym.
§ 2.1. Do głównych zadań jednostek podstawowych w ramach SWO należy w szczególności:
1) zapewnienie obiegu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego poprzez całodobowe dyżury, a w gminach, które nie utworzyły centrów zarządzania kryzysowego poprzez zapewnienie całodobowych dyżurów w sytuacjach kryzysowych;
2) informacje uzyskane w ramach działania SWO, GCZK przekazują do PCZK;
3) PCZK weryfikuje oraz analizuje i ocenia informacje otrzymane od GCZK i w razie konieczności przekazuje do WCZK;
2. Zadania wspólne jednostek SWO:
1) monitorowanie, prognozowanie i analiza informacji o możliwości wystąpienia sytuacji kryzysowych, zagrożeń, skażeń i zakażeń zagrażających życiu, zdrowiu oraz środowisku oraz mieniu w znacznych rozmiarach;
2) pozyskiwanie informacji, co do rodzaju, miejsca, czasu, przebiegu i skali zaistniałych zjawisk;
3) wymiana informacji o sytuacjach kryzysowych, zagrożeniach dla ludności, zwierząt, środowiska, skażeniach, zakażeniach oraz podejmowanych działaniach z jednostkami nadrzędnymi, podległych i współdziałającymi w odniesieniu do statutowych zadań danej instytucji, będącej ogniwem systemu;
4) natychmiastowe przekazywanie informacji uzyskanych w toku własnej działalności statutowej, mających bezpośredni lub pośredni związek z wystąpieniem zagrożeń dla ludności, zwierząt, środowiska oraz skażeniach, zakażeniach do PCZK;
5) okresowa wymiana informacji i przekazywanie danych dotyczących warunków meteorologicznych, pomiarów mocy dawki w terenie, kontroli napromieniowania, skażeń komponentów środowiska i żywności;
6) ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach, skażeniach, zakażeniach oraz informowanie o zasadach zachowania się przed i w trakcie ich wystąpienia za pomocą dostępnych środków przekazu;
7) koordynacja i współpraca w likwidacji skutków sytuacji kryzysowych, zagrożeń, skażeń i zakażeń;
8) realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
9) weryfikacja informacji przez potwierdzenie jej dostępnymi środkami, dokumentowanie podejmowanych działań;
10) udział w ćwiczeniach i treningach sprawdzających organizowanych przez organy zarządzania kryzysowego;
11) wykorzystanie udostępnianych przez wojewodę podlaskiego oraz przez starostę łomżyńskiego systemów teleinformatycznych służących do przekazywania informacji o zdarzeniach
i zagrożeniach przewidzianych w planach zarządzania kryzysowego.
§ 3. 1. Funkcjonowanie jednostek wchodzących w skład SWO polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku ich działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń dla ludności, mienia i środowiska, ich prognozowaniem, wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem ludności.
2. Informacje uzyskane w ramach działania SWO, jednostki podstawowe i współdziałające niezwłocznie przekazują do PCZK,
3. PCZK uzyskane informacje przekazuje odpowiednio do WCZK lub GCZK.
4. W ramach SWO informacje do PCZK przekazywane będą:
1) w trybie natychmiastowym – niezwłocznie po wykryciu i stwierdzenia zagrożenia przez wszystkie jednostki SWO:
a) jednostki podstawowe w SWO wymienione zapewniają obieg informacji poprzez dedykowane systemy informatyczne, a w razie ich awarii używają dostępnych środków łączności (e – mail, telefon, fax, sieć radiowa Wojewody Podlaskiego);
b) jednostki współdziałające w SWO w celu zapewnienia obiegu informacji używają dostępnych środków łączności (e – mail, telefon, fax).
2) raporty sytuacyjne - według wzoru raportu;
3) doraźnie na żądanie jednostki nadrzędnej - według wzoru raportu;.
5. Na szczeblu gminnym wzór meldunku i zasady przekazywania informacji ustala właściwy organ zarządzania kryzysowego.
6. Przekazywane informacje dotyczą w szczególności następujących zdarzeń:
1) Zagrożenia naturalne:
a) powódź/zagrożenia powodziowe/podtopienia/roztopy,
b) pożar/wielkoobszarowy pożar lasu,
c) intensywne opady deszczu/gwałtowne burze/grad,
d) huragan/trąba powietrzna/silny wiatr,
e) intensywne opady śniegu/zawieje lub zamiecie śnieżne/silny mróz/lawiny śnieżne,
f) susza/upał,
g) osuwisko/lawiny błotne,
h) trzęsienie ziemi/wstrząsy sejsmiczne.
2) Zagrożenia epidemiologiczne i biologiczne
a) epidemia/pandemia/zdarzenie sanitarno-epidemiologiczne/masowe zatrucia,
b) epizootia (choroba zakaźna zwierząt),
c) epifitoza (choroba roślin).
3) Zagrożenia chemiczne i radiacyjne
a) skażenie chemiczne na lądzie/morzu/katastrofa ekologiczna,
b) smog/skażenie powietrza,
c) zdarzenie radiacyjne.
4) Infrastruktura krytyczna, zakłócenia pracy systemów:
a) zakłócenia w systemie elektroenergetycznym,
b) zakłócenia w systemie gazowym,
c) zakłócenia w systemie ciepłowniczym,
d) zakłócenia w systemie wodno-kanalizacyjnym,
e) zakłócenia w systemie paliwowym,
5) zakłócenia w systemie telekomunikacyjnym/cyberatak.
6) Awarie techniczne, katastrofy, zagrożenia miejscowe
a) wypadek/katastrofa komunikacyjna (w transporcie lądowym/wodnym/powietrznym),
b) utrudnienia komunikacyjne (w transporcie lądowym/wodnym/powietrznym),
c) katastrofa budowlana.
7) Protest społeczny/strajk/zakłócenia porządku publicznego;
8) Zagrożenia terrorystyczne/uprowadzenie statku/uprowadzenie samolotu/sytuacja zakładnicza/zamach terrorystyczny;
9) Zdarzenia na granicach i poza granicami kraju:
a) zdarzenia na granicach RP,
b) zdarzenie dotyczące obywateli RP poza granicami RP.
10) Inne zdarzenia wynikające z rozwoju cywilizacyjnego działań człowieka lub naturalnych sił przyrody, stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia lub środowiska.
7. Koordynację działań w sytuacji wystąpienia zagrożenia przejmuje odpowiednio GCZK, PCZK bądź WCZK.
8. Po rozwinięciu Systemu Wykrywania i Alarmowania (SWA) jednostki SWO funkcjonują w jego strukturze.
9. Włączenie jednostek SWO w skład SWA nie zmienia ich służbowego podporządkowania, służy pozyskiwaniu i wymianie informacji w przypadku wystąpienia zagrożeń oraz ochronie
i alarmowania ludności.
§ 4. 1. Do ostrzegania i alarmowania ludności uprawnieni są:
1) kierujący akcją ratowniczą w miejscu zdarzenia i strefie zagrożonej;
2) wójtowie, burmistrzowie na obszarze gminy;
3) starosta na obszarze powiatu białostockiego;
4) Wojewoda Podlaski na obszarze całego województwa podlaskiego lub jego części.
2. Do ostrzegania i alarmowania ludności w ramach SWO należy wykorzystywać wszystkie dostępne środki, a w szczególności:
1) komunikaty i ostrzeżenia nadawane przez regionalne i lokalne rozgłośnie radiowe
i telewizyjne;
2) komunikaty przekazywane za pośrednictwem mobilnych urządzeń nagłaśniających;
3) syreny alarmowe;
4) komunikaty i ostrzeżenia publikowane na stronach internetowych uczestników SWO;
5) komunikaty i ostrzeżenia publikowane na tablicach informacyjnych w siedzibach uczestników SWO;
6) umieszczanie na tablicach ogłoszeniowych istotnych informacji mających bezpośredni bądź pośredni wpływ na bezpieczeństwo mieszkańców;
7) poprzez aplikacje mobilne oraz system sms.
3. Sposób ostrzegania i alarmowania ludności należy dobierać tak, aby był adekwatny do rodzaju i skali zagrożenia.
WZÓR RAPORTU
SYSTEM WCZESNEGO OSTRZEGANIA |
|
Nazwa jednostki tworzącej meldunek
|
Nazwa jednostki do której adresowana jest informacja |
Nr X/RRRR |
Data: DD.MM.RRRR r., godz.gg.mm
|
Raport
doraźny/dobowy/sytuacyjny*
Kategoria
|
Rodzaj kategorii znajduje się §3 ust 6 załącznika nr 1 |
Przebieg (opis) zdarzenia / zagrożenia |
Ogólny zarys sytuacji o zdarzeniu
|
Przyczyny zdarzenia |
Jakie przyczyny doprowadziły do zdarzenia |
Podjęte działania:
|
Co zrealizowano i jakie zostaną podjęte działania w najbliższym czasie |
Przewidywany rozwój wydarzeń |
Jaki rozwój wydarzeń jest przewidywany w związku z zaistniałym zdarzeniem |
Wnioski |
Ewentualne uwagi |
Sporządził:
(Imię i nazwisko
pełniona funkcja
tel. kontaktowy