Zarządzenie Nr 50/2015 Starosty Łomżyńskiego
z dnia: 22 grudnia 2015 roku
Na podstawie art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym ( (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1445 ) oraz w związku z wyrokiem TSUE z dnia 29.09.2015 r. zarządzam, co następuje:
§ 1
W celu zapewnienia poprawności i spójności rozliczeń podatku VAT w Powiecie Łomżyńskim i jego jednostkach budżetowych ustala się procedury obowiązujące w tym zakresie.
Powiat Łomżyński będzie prowadzić skonsolidowane rozliczenia z tytułu podatku VAT obejmujące czynności (transakcje) przeprowadzane przez jednostki budżetowe Powiatu Łomżyńskiego.
Kierownicy jednostek budżetowych są zobowiązani do posługiwania się numerem NIP Powiatu Łomżyńskiego (718-19-68-222) przy czynnościach prawnych.
§ 2
Procedury określone w niniejszym zarządzeniu obejmują następujące powiatowe jednostki budżetowe (nazwa pełna jednostki – nazwa skrócona jednostki):
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Łomży – PPP
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie – PCPR
- Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego – PINB
- Powiatowy Urząd Pracy – PUP
- Zarząd Dróg Powiatowych – ZDP
§ 3
1. Zobowiązuje się dyrektorów powiatowych jednostek budżetowych do następujących czynności:
1) dokonanie przeglądu dochodów budżetowych osiąganych przez jednostkę odprowadzanych do budżetu Powiatu, pod kątem opodatkowania podatkiem od towarów i usług VAT (z zastosowaniem odpowiedniej stawki podatkowej), zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT – zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2) począwszy od miesiąca stycznia 2016 r. założenia ewidencji wystawianych przez jednostkę faktur VAT.
3) od miesiąca stycznia 2016 r. prowadzenie „cząstkowych” rejestrów zakupów i sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.
2. W celu ujednolicenia numeracji prowadzonych „cząstkowych” ewidencji zakupu i sprzedaży, ustala się w powiatowych jednostkach budżetowych następujący sposób ich oznaczenia:
1) nazwa rejestru – (rejestr zakupu/rejestr sprzedaży)
2) numer rejestru – Nr… (kolejny numer)/Powiat Łomżyński/(skrócona nazwa jednostki budżetowej)
3) okres, którego dotyczy – miesiąc/rok
4) nazwa podmiotu – Powiat Łomżyński/pełna nazwa jednostki budżetowej
5) adres jednostki budżetowej
6) NIP: 718-19-68-222
3. Ewidencję (rejestry) VAT należy prowadzić wg wzoru stanowiącego załącznik Nr 1 i 2 do niniejszego zarządzenia. Jeżeli jednostka prowadzi księgowość w systemie księgowym umożliwiającym sporządzenie rejestrów VAT, należy kontynuować sporządzanie rejestrów VAT za pomocą tego systemu. W ewidencjach (rejestrach) nie należy ujmować zakupów związanych wyłącznie z realizacją zadań nałożonych przepisami prawa (tzw. działalnością statutową), w zakresie w jakim nie podlega przepisom ustawy o podatku VAT. Zakupy te należy ujmować w ewidencji księgowej jednostki zgodnie z Instrukcją do Zakładowego Planu Kont dla jednostek budżetowych/samorządowych zakładów budżetowych.
4. Deklaracje „cząstkowe” VAT należy sporządzać zgodnie z obowiązującym wzorem na podstawie danych wynikających ze sporządzonych przez jednostkę rejestrów VAT. Kwoty ujmowane w deklaracjach powinny obejmować wartości w groszach (tj. nie należy stosować zaokrągleń kwot do pełnych złotych). Obowiązuje również składanie deklaracji zerowych.
5. Przy określaniu strony umowy zawieranej przez jednostkę budżetową na dostawę towarów lub usług winien znajdować się zapis, iż zawierana jest przez dyrektora jednostki budżetowej (nazwa jednostki) działającego z upoważnienia Starosty Łomżyńskiego w imieniu Powiatu Łomżyńskiego.
6. Faktury wystawiane przez powiatowe jednostki budżetowe muszą zawierać wszystkie elementy, o których mowa w § 4, ust. 1 i § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r, Nr 68, poz. 360 ze zmianami).
Ustala się, że nazwa podmiotu dokonującego transakcji zakupu lub sprzedaży (sprzedawca lub nabywca) będzie wpisywana na fakturach następująco:
Powiat Łomżyński – ….. (pełna nazwa jednostki budżetowej)
NIP 718-191-68-222
Na fakturach może być dodatkowo wpisana jednostka budżetowa jako wystawca lub odbiorca.
§ 4
W celu prawidłowego rozliczenia przez Powiat Łomżyński podatku VAT z Urzędem Skarbowym zobowiązuje się dyrektorów powiatowych jednostek budżetowych do podjęcia następujących działań:
1) wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za prawidłowość rozliczeń podatku od towarów i usług VAT w jednostce i przekazanie tych danych do Wydziału Finansowego w Starostwie Powiatowym w Łomży.
2) dostarczanie ewidencji zakupu i sprzedaży oraz sporządzonej na jej podstawie deklaracji VAT-7 do Wydziału Finansowego w Starostwie Powiatowym w Łomży w nieprzekraczalnym terminie do 10-tego dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Ewidencja zakupu i sprzedaży oraz deklaracja VAT-7 muszą być podpisane przez dyrektora i głównego księgowego jednostki.
3) przekazanie obliczonej kwoty podatku VAT (zgodnie z deklaracją VAT-7), która jest wynikiem rozliczenia podatku przez jednostkę za dany miesiąc do 10-tego dnia następnego miesiąca na konto Powiatu; w treści należy ująć zapis:
„VAT za miesiąc (…) – nazwa jednostki”.
4) dokonanie stosownych zmian w polityce rachunkowości obowiązującej w jednostce, w szczególności w zasadach funkcjonowania kont związanych z rozliczeniem podatku VAT poprzez:
a) ewidencjonowanie należności budżetowych jednostki na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych” w korespondencji z odpowiednim kontem zespołu 7 (wartość netto) – konto 720 „Przychody z tytułu dochodów budżetowych” lub 760 „Pozostałe przychody operacyjne” (w zależności od tego czy przychód powstaje w związku z działalnością podstawową określoną w statucie jednostki, czy też na skutek działalności ubocznej) oraz w zakresie podatku VAT z kontem 225 „Rozrachunki z budżetami” (przy zastosowaniu odpowiedniej analityki wskazującej na rozliczenie podatku VAT z Powiatem),
b) rozliczanie dochodów budżetowych z Powiatem Łomżyńskim poprzez konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych” przy zastosowaniu podziału na konta analityczne w zakresie dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT i niepodlegających opodatkowaniu.
§ 5
Zobowiązuje się dyrektorów powiatowych jednostek budżetowych, które obecnie działają jako odrębni od Powiatu podatnicy VAT do dokonania czynności związanych z wypisaniem jednostki z rejestru czynnych podatników VAT.
W przypadku posiadania kas rejestrujących należy zweryfikować poprawność dokumentów generowanych przez te kasy, doprowadzić czynności wykonywane w tym zakresie do zgodności ze stanowiskiem NSA wyrażonym w przedmiotowej uchwale. W pozostałych jednostkach nie posiadających kas rejestrujących zobowiązuje osoby odpowiedzialne w jednostce za prawidłowość rozliczeń podatku od towarów i usług VAT do przeanalizowania przepisów prawnych w zakresie obowiązku zainstalowania kas rejestrujących.
§ 6
Agregacja danych zawartych w rejestrach zakupu i sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT dostarczonych przez powiatowe jednostki budżetowe następować będzie w zbiorczym rejestrze zakupu i sprzedaży w Wydziale Finansowym Starostwa Powiatowego w Łomży przez pracownika zajmującego się rozliczaniem podatku VAT i sporządzaniem zbiorczej deklaracji podatkowej dla Powiatu Łomżyńskiego.
§ 7
Zobowiązuje się dyrektorów powiatowych jednostek budżetowych do ścisłego przestrzegania postanowień niniejszego zarządzenia oraz uwzględnienia jego zapisów w polityce rachunkowości jednostki.
§ 8
Nadzór nad wykonaniem powierzam Skarbnikowi Powiatu Łomżyńskiego.
§ 9
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2016r.
Starosta
Elżbieta Parzych