Zarzadzenie Nr 12/2011 Starosty Łomżyńskiego
z dnia: 21 kwietnia 2011 roku
w sprawie organizacji i działania Systemu Wczesnego Ostrzegania o zagrożeniach w powiecie łomżyńskim
Na podstawie art. 17 ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 z póżn. zm.)w związku z § 3 pkt. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz. U. z 2002 r. Nr 96, poz. 850) oraz art. 17 ust. 2 pkt 1 i oraz art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. Nr 89, poz. 590 z póżn. zm.), Zarządzenia Nr 125/09 Wojewody Podlaskiego z dnia 28 października 2009 r. w sprawie organizacji i działania Systemu Wczesnego Ostrzegania o zagrożeniach w województwie podlaskim, zarządza się co następuje:
W celu bezzwłocznego uzyskiwania informacji o zdarzeniach zagrażających ludziom, ich mieniu, środowisku naturalnemu oraz prowadzenia ciągłego monitoringu potencjalnych zagrożeń, w celu sprawnego ostrzegania i alarmowania zagrożonej ludności, ustala się organizację, sposób działania oraz zasady przekazywania informacji w Systemie Wczesnego Ostrzegania, zwanego dalej „SWO”, na terenie powiatu łomżyńskiego, stanowiące załącznik do niniejszego zarządzenia.
Wójtowie i Burmistrzowie powiatu łomżyńskiego uzgodnią ze Starostą zasady funkcjonowania SWO, na obszarze ich działania.
1. W ramach SWO współdziałają jednostki wymienione w § 1 ust. 3 załącznika do zarządzenia.
• Współdziałanie jednostek, o którym mowa w ust. 1 polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku ich działalności, mających związek z występowaniem zagrożeń, ich wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem ludności.
• Zasady przekazywania informacji określa § 3 załącznika do zarządzenia.
• 1. Jednostki SWO wymienione w § 1 ust. 2 i 3 załącznika do zarządzenia opracują dla własnych służb dyżurnych (dyspozytorskich) instrukcje postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji kryzysowej w rozumieniu ustawy o zarządzaniu kryzysowym.
• Wójtowie i burmistrzowie, dostosują zorganizowane systemy wczesnego ostrzegania do obowiązujących przepisów.
• Wykonanie zarządzenia powierza się Naczelnikowi Wydziału Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Budownictwa Starostwa Powiatowego w Łomży.
• Traci moc zarządzenie Starosty Łomżyńskiego Nr 47/07 z dnia 07 grudnia 2007 r.
w sprawie organizacji Powiatowego Systemu Wykrywania i Alarmowania.
• Zarządzenie obowiązuje od dnia podpisania.
Starosta
Lech Marek Szabłowski
do zarządzenia Nr 12/11
Starosty Łomżyńskiego
z dnia 21 kwietnia 2011 r.
Organizacja, sposób działania oraz zasady przekazywania informacji w Systemie Wczesnego Ostrzegania na terenie powiatu łomżyńskiego (SWO)
• 1. System Wczesnego Ostrzegania tworzą jednostki podstawowe oraz jednostki współdziałające.
• Do jednostek podstawowych należą:
• Powiatowe Centrum Zarządzania Kryzysowego - centralne ogniwo powiatowe SWO;
• gminne centra zarządzania kryzysowego bądź osoby wyznaczone do pełnienia dyżurów w sytuacjach kryzysowych w tych gminach, które nie utworzyły centrów zarządzania kryzysowego.
• Do jednostek współdziałających należą:
• Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Łomży;
• Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Białymstoku, Delegatura w Łomży;
• Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Łomży;
• Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Białystok, Rejon w Łomży;
• Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Białystok, Rejon w Zambrowie;
• Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Białymstoku, Rejon Łomża;
• Zarząd Dróg Powiatowych w Łomży;
• Komenda Miejska Policji w Łomży;
• Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Łomży;
• Wojewódzki Sztab Wojskowy w Białymstoku - Wojskowa Komenda Uzupełnień w Łomży;
• Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku, Wydział Spr. Terenowych w Łomży;
• Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie;
• Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łomży.
• Do jednostek współdziałających zalicza się jednostki podległe lub nadzorowane przez jednostki wymienione w ust. 3.
• 1. Do zadań realizowanych przez jednostki podstawowe SWO należy:
• zapewnienie przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego poprzez całodobowe dyżury, a w gminach które nie utworzyły centrów zarządzania kryzysowego poprzez zapewnienie całodobowych dyżurów w sytuacjach kryzysowych;
• współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej;
• współdziałanie z systemem wykrywania i alarmowania;
• współpraca z podmiotami realizującymi monitoring środowiska;
• współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne;
• dokumentowanie podejmowanych działań;
• realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa;
• monitorowanie i prognozowanie zagrożeń;
• informowanie właściwych organów administracji publicznej o zagrożeniach;
• zapewnienie obiegu informacji za pośrednictwem dostępnych środków łączności;
• przekazywanie zadań z wykazu przedsięwzięć i procedur zarządzania kryzysowego;
• uruchomienie działań zabezpieczających i ochronnych.
• Zadania jednostek współdziałających:
• stały monitoring obiektów stwarzających zagrożenie dla ludzi, mienia i środowiska;
• wykrywanie i rozpoznawanie zagrożeń;
• niezwłoczne przekazywanie informacji o wystąpieniu zagrożeń do jednostek podstawowych wymienionych w § 1 ust.2;
• przekazywanie sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych dla zagrożonej ludności oraz powiadamianie sił ratowniczych.
• Zadania wspólne jednostek SWO:
• opracowywanie informacji o nadzwyczajnych zagrożeniach;
• opracowywanie wniosków i propozycji rozstrzygnięć lub decyzji dla właściwych organów zarządzania kryzysowego;
• opracowywanie komunikatów ostrzegawczych dla ludności;
• opracowywanie raportów i meldunków na potrzeby wyższych szczebli organów zarządzania kryzysowego;
• opracowywanie analiz i prognoz dotyczących zagrożeń;
• ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach oraz opracowywanie komunikatów ostrzegawczych i ich przekazywanie do massmediów;
• udział w ćwiczeniach i treningach sprawdzających organizowanych przez organy zarządzania kryzysowego.
• 1. Funkcjonowanie jednostek wchodzących w skład SWO polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku ich działalności, a mających związek z występowaniem zagrożeń ludności, mienia w znacznych rozmiarach, ich prognozowaniem, wykrywaniem oraz alarmowaniem i ostrzeganiem ludności.
• Informacje uzyskane w ramach działania SWO, jednostki współdziałające niezwłocznie przekazują do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, natomiast jednostki wymienione w § 1 ust. 3 przekazują do:
• gminnego centrum zarządzania kryzysowego – jeżeli zdarzenie obejmuje teren jednej gminy;
• powiatowego centrum zarządzania kryzysowego - jeżeli zdarzenie obejmuje teren większy niż jednej gminy;
• Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego – jeżeli zdarzenie obejmuje teren większy niż jeden powiat.
• Centra zarządzania kryzysowego uzyskane informacje przekazują odpowiednio centrom funkcjonującym na wyższym i niższym szczeblu administracji publicznej.
• W ramach SWO informacje przekazywane będą:
• w trybie natychmiastowym – niezwłocznie po wykryciu i stwierdzenia zagrożenia przez wszystkie jednostki SWO;
• cyklicznie;
• każdorazowo na żądanie jednostki nadrzędnej.
• Przekazywane informacje dotyczą w szczególności następujących zdarzeń:
• zagrożeń pożarowych;
• katastrof komunikacyjnych;
• katastrof budowlanych;
• zagrożeń i zdarzeń chemicznych;
• katastrof ekologicznych;
• zagrożeń i zdarzeń promieniotwórczych;
• zagrożeń powodziowych;
• zagrożeń epidemiologicznych u ludzi;
• epizoocji u zwierząt;
• poważnych awarii infrastruktury technicznej;
• wykrycia niewybuchów i niewypałów;
• zbiorowego naruszenia porządku publicznego;
• niepokojów i protestów społecznych;
• imprez masowych, stwarzających potencjalne zagrożenie dla porządku publicznego;
• przewozów przez województwo substancji niebezpiecznych;
• utrudnień w ruchu drogowym i kolejowym;
• aktów terroru;
• przestępstw przeciwko organom administracji publicznej;
• nielegalnej migracji ludności;
• utrudnień w przekraczaniu granicy państwowej;
• innych zdarzeń, mogących mieć wpływ na stan bezpieczeństwa ludzi i mienia.
• Koordynację działań w sytuacji wystąpienia zagrożenia przejmuje odpowiednio gminne, powiatowe bądź Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego.
• Po rozwinięciu Systemu Wykrywania i Alarmowania jednostki SWO funkcjonują w jego strukturze.
• Włączenie jednostek SWO w skład Systemu Wykrywania i Alarmowania nie zmienia ich służbowego podporządkowania, służy jedynie pozyskiwaniu informacji w przypadku wystąpienia zagrożeń oraz ochronie ludności.
• 1. Do ostrzegania i alarmowania ludności uprawnieni są:
• kierujący akcją ratowniczą w miejscu zdarzenia i strefie zagrożonej;
• wójtowie i burmistrzowie na obszarze gminy;
• starosta na obszarze powiatu;
• Wojewoda Podlaski na obszarze całego województwa podlaskiego lub jego części.
• Do ostrzegania i alarmowania ludności służą wszelkie możliwe i odpowiednie w danej sytuacji środki na terenie powiatu i gminy.
• Treść informacji i zasady ich przekazywania na szczeblu wojewódzkim:
• przekazywanie informacji, o których mowa w § 3 ust. 4 pkt 2 dotyczy jednostek SWO wymienionych w § 1 w ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 4 - 9 w ramach zakresu ich działań i kompetencji;
• wzór meldunku ustala Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku.
Starosta
Lech Marek Szabłowski