UCHWAŁA NR XIII/ 84/04RADY POWIATU ŁOMŻYŃSKIEGO
z dnia: 23 czerwca 2004 roku
w sprawie w sprawie nadania statutu Centrum Kształcenia Ustawicznego w Marianowie.
Na podstawie art.58 ust.6 i 7 w związku z art.5c pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U z 1996r. nr 67, poz.329, nr 106, poz.496; z 1997r. nr 28, poz.153, nr 141, poz.943; z 1998r. nr 117, poz.759, nr 162, poz.1126; z 2000r.nr 12, poz.136, nr 19, poz. 239, nr 48, poz.550, nr 104, poz.1104, nr 120, poz.1268 i nr 122, poz.1320; z 2001r. nr 111, poz.1194 i nr 144, poz.1615; z 2002r.nr 41, poz.362, nr 113, poz.984, nr 141, poz.1185 i nr 200, poz.1683; z 2003r. nr 6, poz.65, nr 128, poz. 1176, nr 137, poz. 1304 ) uchwala się, co następuje:
§ 1. Nadaje się z dniem 1 września 2004 r. statut Centrum Kształcenia Ustawicznego w Marianowie stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady
Henryk Kłosiński
STATUT
CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
PRZY ZESPOLE SZKÓŁ W MARIANOWIE
Marianowo 2004 rok
SPIS TREŚCI
I NAZWA I TYP SZKOŁY .................................................................................... str. 3
II CELE I ZADANIA CENTRU KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W MARIANOWIE str. 3
III ORGAN PROWADZĄCY CENTRUM....................................................................... str. 4
IV ORGANY CENTRUM........................................................................................... str. 5
V ORGANIZACJA CENTRUM................................................................................... str. 9
VI NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY CENTRUM.................................................... str. 13
VIIREKRUTACJA SŁUCHACZY .............................................................................. str. 14
VIII PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZY .................................................................. str. 20
IXNAGRODY I KARY str. 20
IX POSTANOWIENIA KOŃCOWE ........................................................................... str. 21
I NAZWA I TYP SZKOŁY
§ 1
1.Centrum Kształcenia Ustawicznego w Marianowie działa na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późniejszymi zmianami) i rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego (Dz.U. Nr 132 poz. 1225) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie ramowych statutów :publicznego centrum kształcenia ustawicznego, publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz publicznego centrum kształcenia praktycznego (Dz.U. Nr 132 poz.1226)
2.CKU w Marianowie powstało na podstawie uchwały Rady Powiatu Łomżyńskiego w sprawie założenia Centrum Kształcenia Ustawicznego w Marianowie nr XIII/83/04 z dnia 23 czerwca 2004 roku.
3.Ilekroć w statucie mowa jest o:
1) Organie prowadzącym - należy rozumieć Powiat Łomżyński.
2) Centrum- należy rozumieć Centrum Kształcenia Ustawicznego w Zespole Szkół w Marianowie.
3) Szkołach - należy rozumieć szkoły dla dorosłych wchodzące w skład Centrum.
4) Nauczycielach - należy rozumieć pracowników pedagogicznych Centrum.
5) Słuchaczach - należy rozumieć osoby dorosłe w szkołach dla dorosłych.
4. Centrum jest integralna częścią Zespołu Szkół w Marianowie, korzysta z jego bazy dydaktycznej, socjalnej, sportowej oraz kadry dydaktycznej i administracyjno-obsługowej.
§ 2
W skład Centrum wchodzą:
1. Szkoły średnie dla dorosłych kształcące w zawodach:
a) zawód: rolnik po gimnazjum
b) zawód: rolnik po ZSZ
2. Szkoły Policealne dla dorosłych kształcące w zawodach:
a) rolnik
3. Centrum prowadzić będzie również działalność kursową wynikającą z bieżących potrzeb.
§ 3
Nadzór pedagogiczny nad działalnością Centrum sprawuje Podlaski Kurator Oświaty.
II CELE I ZADANIA CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
W MARIANOWIE
§ 4
Celem działalności Centrum jest kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych.
§ 5
Do zadań Centrum Kształcenia Ustawicznego należy w szczególności:
1. Umożliwienie dorosłym zdobycia wykształcenia rolniczego lub okołorolniczego, ogólnokształcącego oraz uzyskanie kwalifikacji zawodowych.
2. Umożliwienie osobom dorosłym zdobycia kwalifikacji, bądź rekwalifikacji drogą pozaszkolnych form kształcenia.
3. Rozwijanie zainteresowań naukowych i społecznych słuchaczy poprzez udział w formach pozaszkolnych.
4. Umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa dojrzałości.
5. Umożliwienie absolwentom szkół wymienionych w §2 zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na świadomy wybór dalszego kierunku kształcenia, podjęcia pracy, założenia własnego przedsiębiorstwa lub przejęcia i prowadzenia własnego gospodarstwa rolnego.
6. Uzyskanie akredytacji Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej na organizowanie i przeprowadzanie egzaminów zawodowych dla absolwentów Zasadniczych Szkół Zawodowych i techników, szkół rolniczych i okołorolniczych.
7. Współpraca z urzędami pracy i zakładami pracy w zakresie rekwalifikacji kadr.
8. Doskonalenie metod pracy dydaktyczno - wychowawczej w zakresie kształcenia dorosłych.
9. Opracowanie i wydawanie skryptów, poradników oraz materiałów metodycznych dla potrzeb słuchaczy.
10. Udzielenie pomocy organizacyjnej, metodycznej i dydaktycznej organizatorom oświaty dorosłych. na terenie powiatu łomżyńskiego i powiatów ościennych, które podpiszą porozumienie z Centrum.
11. Współpraca z organizatorami oświaty dorosłych w kraju i zagranicą.
III ORGAN PROWADZĄCY CENTRUM
§ 6
1. Organem prowadzącym Centrum jest Powiat w Łomżyński.
2. Do zadań organu prowadzącego centrum należy:
a) zapewnienie warunków działania placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
b) wykonywanie remontów obiektów placówki oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie.
§ 7
1. Centrum jest integralną częścią Zespołu Szkół w Marianowie, jest placówką włączoną w jego skład.
2. Dyrektor Zespołu Szkół jest jednocześnie dyrektorem Centrum.
3. Pracownicy administracji i obsługi Zespołu Szkół w Marianowie obsługują jednocześnie Centrum.
§ 8
1. Podlaski Kurator Oświaty, jako organ nadzoru pedagogicznego, ocenia:
1) stan i warunki działalności dydaktycznej wychowawczej i opiekuńczej szkół i nauczycieli, a w szczególności:
a) zgodność zatrudnienia nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami,
b) realizację podstaw programowych i rozwój planów nauczania,
c) przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy,
d) przestrzeganie zasad przeprowadzania egzaminów,
e) przestrzeganie statutu Centrum, w tym przestrzeganie praw i obowiązków słuchacza,
2) udzielenie pomocy szkole i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
3) inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.
IV ORGANY CENTRUM
§ 9
Organami Centrum są:
1. Dyrektor Zespołu Szkół w Marianowie zwany dalej dyrektorem.
2. Rada Pedagogiczna.
3. Samorząd Słuchaczy.
§ 10
Stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powierza organ prowadzący szkołę lub placówkę. Dyrektor wyłaniany jest w drodze konkursu na pięcioletnią kadencję na podstawie art. 36a ustawy z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 roku nr 67, poz. 329, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 października 2003r w sprawie regulaminu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki i trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2003 roku nr 189 poz.1855). Dyrektor Zespołu Szkół jest jednocześnie dyrektorem Centrum.
§ 11
Dyrektor organizuje i nadzoruje całokształt pracy wszystkich szkół i innych jednostek organizacyjnych Centrum, odpowiada za jego działalność dydaktyczno - wychowawczą:
1. Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą Centrum oraz reprezentuje je na zewnątrz.
2. Sprawuje nadzór pedagogiczny.
3. Zapewnia bezpieczne warunki pracy i nauki pracownikom i słuchaczom w obiektach Centrum.
4. Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących.
5. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Centrum, zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną.
6. Organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Centrum.
7. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§ 12
Dyrektor decyduje w sprawach:
1) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Centrum,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Centrum,
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli Centrum.
4) ustala zakres obowiązków pozostałych pracowników Centrum.
§ 13
Dyrektor może:
1) za zgodą organu prowadzącego tworzyć filie,
2) w porozumieniu z organem prowadzącym Centrum i po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty oraz opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia ustalać i wyprowadzać nowe profile kształcenia,
3) umożliwić uczęszczanie na wybrane zajęcia osobom przygotowującym się do egzaminów eksternistycznych.
§ 14
Dyrektor w wykonaniu swoich zadań współpracuje z wicedyrektorem, Radą Pedagogiczną i Zarządem Samorządu Słuchaczy.
§ 15
Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego może powołać wicedyrektora i pracowników na inne funkcje kierownicze .
§ 16
1. Wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Centrum stanowią Radę Pedagogiczną Centrum.
2. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym, wykładowcy pozaszkolnych form kształcenia oraz osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej Centrum jest Dyrektor Zespołu Szkół.
4. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej Centrum są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego i po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych.
5. Zebrania rad pedagogicznych poszczególnych szkół organizowane są w każdym semestrze, w związku z zatwierdzaniem wyników klasyfikowania i promowania słuchaczy.
6. Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego, organu nadzoru pedagogicznego lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
7. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
§ 17
1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej Centrum należy:
a) zatwierdzenie planów pracy Centrum,
b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
c) podejmowanie uchwał w sprawie propozycji zmian statutu Centrum
d) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
e) podejmowanie uchwał w sprawie kierunków doskonalenia nauczycieli Centrum,
f) decydowanie o udziale nauczycieli w konferencjach metodycznych,
g) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy,
h) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy słuchaczy.
i) Decydowanie w sprawie przyznawania słuchaczom nagród i wyróżnień.
§ 18
Rada Pedagogiczna Centrum opiniuje:
1. Pracę Centrum w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz planowanie kształcenia, dokształcania i doskonalenia w formach pozaszkolnych,
2. Projekt planu finansowego Centrum,
3. Wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4. Propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego
§ 19
Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej Centrum nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności Centrum.
§ 20
Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. o wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie powiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego Centrum. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
§ 21
1. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
2. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste słuchaczy.
3. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
§ 22
Regulamin pracy Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół jest jednocześnie regulaminem pracy Rady Pedagogicznej Centrum.
§ 23
1. W Centrum działa Samorząd Słuchaczy, który tworzą wszyscy słuchacze poszczególnych szkół.
2. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół słuchaczy w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem Centrum.
§ 24
Spory powstające miedzy organami Centrum rozstrzyga dyrektor, którego decyzja jest ostateczna, zaś spory między dyrektorem, a organami Centrum w zależności od przedmiotu sporu, rozstrzyga organ prowadzący lub Podlaski Kurator Oświaty. Rozstrzygnięcia organu prowadzącego są ostateczne.
V ORGANIZACJA CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
§ 25
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 26
1. Szczegółową organizację nauczania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez Dyrektora z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania oraz planu finansowego Centrum do 30 kwietnia każdego roku.
2. Zmiany w naborze słuchaczy na I rok nauki mogą być wprowadzone aneksem lub ponownym zatwierdzeniem arkusza w terminie ustalonym przez organ prowadzący szkołę, jeżeli mają wpływ na zwiększenie liczby oddziałów, zatrudnienie lub wzrost liczby godzin realizowanych przez szkołę.
§ 27
Podstawową jednostka organizacyjną szkoły jest semestr złożony ze słuchaczy, którzy w jednorocznym (semestralnym kursie nauki danego roku szkolnego) uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania i programem dopuszczonym do użytku szkolnego.
§ 28
1. Liczba słuchaczy w semestrze powinna wynosić co najmniej:
a) w klasie I-30,
b) w klasie II - 25,
c) w klasie III- IV - 20.
2. W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego, liczba słuchaczy w semestrze może być niższa od liczby określonej w ust. 1.
§ 29
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych określa tygodniowy, a w szkołach zaocznych semestralny rozkład zajęć ustalony przez dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 30
1. Słuchacze szkoły dla dorosłych, otrzymają indeksy według wzoru ustalonego przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
2. Wszystkie szkoły wchodzące w skład Centrum prowadzą dokumentację procesu nauczanie zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 31
1. Szkoły dla dorosłych kierują samodzielną nauką słuchaczy przez:
a) zapoznanie z programem nauczania,
b) udzielanie pomocy w zaopatrzeniu w podręczniki, poradniki, komentarze metodyczne i inne materiały dostosowane do zaocznej formy kształcenia,
c) udzielanie porad w sprawie nauki bezpośrednio oraz w drodze korespondencji,
d) organizowanie konferencji instruktażowych, konsultacji zbiorowych i indywidualnych,
e) ocenianie prac kontrolnych.
2. Szkoły dla dorosłych organizują dla słuchaczy dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą przedegzaminacyjną.
3. W celu wyrównania poziomu wiedzy i przygotowania kandydatów do intensywnej nauki, szkoła może organizować odpłatnie kursy przygotowawcze, a także zajęcia wyrównawcze dla słuchaczy.
§ 32
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne prowadzone w systemie zaocznym, organizowane co dwa tygodnie (sobota niedziela, lub piątek, sobota).
2. Godzina lekcyjna i godzina konsultacji zbiorowych trwa 45 minut, a konsultacji indywidualnych 60 minut.
3. Przerwa międzylekcyjna trwa 10 minut.
4. Zajęcia obowiązkowe takie jak: zajęcia fakultatywne, dydaktyczno-wyrównawcze, nauczania języków obcych, specjalistyczne, elementy informatyki, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe, mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych i międzyszkolnych.
5. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły, a także liczba słuchaczy zajęć fakultatywnych nie może być niższa niż 15.
6. W szkołach kształcących w formie zaocznej:
a) konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się co dwa tygodnie przez dwa dni, w zasadzie w soboty i niedziele według tygodniowego rozkładu zajęć,
b) Dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby zajęć w semestrze, w dowolnie wybranych dniach tygodnia,
§ 33
Realizacja zajęć nadobowiązkowych uzależniona jest od posiadania środków budżetowych na ten cel.
§ 34
Na wniosek słuchacza, Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, może zezwolić na indywidualny program lub tok nauki, realizowany na podstawie oddzielonych przepisów.
§ 35
1. Dyrektor Centrum dokonuje podziału oddziałów na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa.
2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach:
a) z języków obcych i przedmiotów informatycznych w oddziałach liczących powyżej 24 słuchaczy.
§ 36
1. Nauka w zasadniczej szkole zawodowej kończy się egzaminem z nauki zawodu, natomiast w technikum i szkole policealnej kończy się egzaminem z przygotowania zawodowego i uzyskaniem przez absolwenta kwalifikacji technika w wyuczonym zawodzie oraz specjalności.
2. Nauka w technikum kończy się uzyskaniem świadectwa ukończenia technikum, wszyscy abiturienci mogą ą przystąpić do egzaminu dojrzałości.
3. Nauka w ZSZ kończy się uzyskaniem świadectwa ukończenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej.
4. W szkołach dla dorosłych zachowania nie ocenia się.
§ 37
Nauczyciel, któremu dyrektor powierzył obowiązki opiekuna (wychowawcy) klasy koordynuje działania dydaktyczne - wychowawcze nauczycieli uczących w jego semstrze.
§ 38
Dla realizacji określonych statutem celów i zadań Centrum zapewnia odpowiednie warunki pracy, a w szczególności:
· sale wykładowe,
· pracownie informatyczne,
· salę projekcyjna,
· pomieszczenie z małą poligrafią, służące powielaniu i wydawaniu skryptów i innych materiałów dydaktycznych
· bibliotekę.
· internat
· szatnie
§ 39
Centrum umożliwia słuchaczom korzystanie ze stołówki oraz pomoc w organizowaniu noclegów w okresie trwania zajęć i konsultacji.
§ 40
1. Biblioteka Zespołu Szkół służy również słuchaczom Centrum, w tym korzystającym z poza szkolnych form kształcenia.
2. Zadaniem biblioteki jest wspomaganie Centrum w wypełnianiu jej funkcji dydaktycznej i wychowawczej, doskonalenie warsztatu pomocy nauczyciela, wdrażanie słuchaczy do samokształcenia, a także realizowania ich potrzeb i zainteresowań.
3. Biblioteka dysponuje pomieszczeniami umożliwiającymi:
a) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
b) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza biblioteką,
c) prowadzenie zajęć z zakresu informacji naukowej i przysposobienia czytelniczego.
§ 41
1. W bibliotece pracuje nauczyciel-bibliotekarz w ilości uzależnionej od ilości oddziałów szkoły.
2. Informacje o czasie udostępnienia zbiorów bibliotecznych umieszcza się na drzwiach biblioteki.
3. Czas otwarcia biblioteki uzależniony jest od potrzeb czytelników, a zatwierdzony przez Dyrektora.
4. Szczegółowe warunki udostępniania zbiorów określa regulamin korzystania z biblioteki oparty o powyższe zasady.
VI NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY CENTRUM
§ 42
1. W Centrum pracują nauczyciele, nauczyciele-bibliotekarze, wychowawcy internatu oraz pracownicy inżynieryjno-techniczni, administracyjni i obsługi, którzy są zatrudnieni w Zespole Szkół.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, niż o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
3. Centrum może zatrudniać również nauczycieli z zewnątrz w przypadku braku nauczycieli z potrzebnym przygotowaniem.
§ 43
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą ze słuchaczami w zakresie nauczanych przedmiotów i jest odpowiedzialny za poziom i wyniki tej pracy.
§ 44
Do zadań nauczycieli należy:
1. troska o bezpieczeństwo słuchaczy w trakcie zajęć szkolnych i przerw miedzy zajęciami,
2. pełnienie dyżurów między zajęciami lekcyjnymi lub konsultacjami zbiorowymi w pomieszczeniach ogólnych szkoły,
3. prawidłowe, zgodne z programem nauczania i metodyką prowadzenie procesu dydaktycznego,
4. dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
5. wspieranie rozwoju psychofizycznego słuchaczy, ich zdolności oraz zainteresowań,
6. wdrażanie do samokształcenia słuchaczy,
7. bezstronna i obiektywna ocena oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich słuchaczy,
8. wspieranie i udzielanie pomocy słuchaczom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
9. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej,
doskonalenie i samokształcenie w zakresie andragogiki
10. omawianie ze słuchaczami programów nauczania i zasad ich realizacji, określanie zróżnicowanych wymagań i sposób egzekwowania wiedzy,
11. dążenie do udziału słuchaczy w olimpiadach i konkursach przedmiotowych,
12. wykorzystanie treści programowych na lekcjach poszczególnych przedmiotów w zakresie wychowania patriotyczno-obywatelskiego regionu i ekologicznego,
13. propagowanie wśród słuchaczy BHP i higieny na co dzień.
§ 45
1. Nauczyciele tych samych przedmiotów lub przedmiotów pokrewnych tworzą zespół przedmiotowy.
2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez Dyrektora przewodniczący zespołu.
§ 46
Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
1. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści i nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie wyboru programów nauczania,
2. aktualizację programów nauczania podyktowaną najnowszymi osiągnięciami nauki i techniki i potrzebami wynikającymi z rozwoju społeczno-gospodarczego,
3. opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania słuchaczy oraz sposób badania wyników nauczania,
4. organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
5. współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także uzupełnianie ich wyposażenia,
6. wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania,
7. opracowywanie i wydawanie materiałów dydaktycznych dla nauczycieli, wykładowców oświaty pozaszkolnej i słuchaczy,
8. prowadzenie doradztwa metodycznego dla wykładowców oświaty pozaszkolnej.
§ 47
Do obowiązków opiekuna semestru należy:
1) koordynowanie pracy dydaktycznej nauczycieli uczących w semestrze powierzonego jego opiece.
2) czuwanie nad przestrzeganiem przez słuchaczy regulaminu szkolnego, a także inspirowanie do podejmowania działań zbiorowych zgodnych z ideą samorządności.
3) dbanie o dobrą frekwencje słuchaczy.
4) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów miedzy słuchaczami oraz miedzy słuchaczami a pracownikami Centrum.
5) informowanie Dyrektora i Rady Pedagogicznej o wynikach nauczania.
6) prowadzenie dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen:
a) wychowawca zakłada dziennik lekcyjny i arkusze ocen, kartę tytułową opatruje podłużną pieczęcią szkoły, wpisuje oznaczenie oddziału, profil kształcenia lub zawód i specjalności kształcenia, rok szkolny, imię i nazwisko wychowawcy,
b) w dzienniku lekcyjnym wpisuje alfabetyczny wykaz słuchaczy, daty i miejsca ich urodzenia, imiona nazwiska nauczycieli poszczególnych przedmiotów,
c) opracowuje wyniki klasyfikacji okresowej i rocznej, sprawdza wpisanie oznaczeń realizowanych programów nauczania.
7) Dla słuchaczy wypełnia indeksy i przedkłada je dyrektorowi Centrum do zaliczenia semestru.
8) Opiekun semestru zapoznaje słuchaczy na konferencji instruktażowej (wprowadzającej) z:
a) planem zajęć - jakich przedmiotów będą się uczyć w danym semestrze,
b) terminarzem konsultacji zbiorowych,
c) sposobem organizowania konsultacji indywidualnych,
d) terminami oddania prac kontrolnych,
e) terminami egzaminów pisemnych,
f) terminami egzaminów ustnych,
g) terminami egzaminów klasyfikacyjnych,
h) terminami egzaminów poprawkowych,
i) informuje słuchaczy o obowiązkach nauczycieli poszczególnych przedmiotów, o ich zadaniach na pierwszych konsultacjach zbiorowych.
9) Opiekun na konferencji instruktażowej przedegzaminacyjnej przedkłada słuchaczom i członkom rady pedagogicznej:
a) zestawienie udziału słuchaczy w konsultacjach zbiorowych i indywidualnych,
b) liczbę godzin usprawiedliwionych, nieusprawiedliwionych i ich wpływ na dopuszczenie do egzaminów semestralnych,
c) liczbę oddanych i zaliczonych prac kontrolnych i ich wpływ na dopuszczenie do egzaminów semestralnych,
d) omawia warunki dopuszczenia do egzaminów semestralnych zgodnie z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania,
e) omawia warunki składania egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych, zgodnie z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania.
10) Opiekunowie semestrów ponadto:
a) sprawdzają stosowanie właściwej skali ocen przez nauczycieli zgodnie z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania,
b) zapoznają słuchaczy z możliwością składania egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych zgodnie z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania,
11) Opiekun ponadto:
a) na początku roku szkolnego powołuje radę słuchaczy,
b) aktywizuje słuchaczy do udziału w obchodach świat i rocznic,
c) organizuje ustalone planem wycieczki,
d) organizuje udział słuchaczy w spotkaniach lokalnych,
e) organizuje prace społeczno-użyteczne na rzecz szkoły,
f) bierze czynny udział ze słuchaczami w wybranych imprezach kulturalno-oświatowych
12) Opiekun semestru udziela pomocy radzie słuchaczy w organizowaniu:
a) wyjść do kina,
b) przeglądów młodzieżowych,
c) wieczorków tematycznych,
d) audycji radiowych w szkole,
e) imprez sportowych,
f) spotkań okolicznościowych.
13) współpracuje z poradnią wychowawczo-zawodowa oraz poradnią dla ludzi uzależnionych.
14) organizuje pogadanki tematyczne.
15) informuje radę pedagogiczną i dyrektora Centrum o nieprawidłowościach występujących w procesie nauczania i uczenia się oraz działalności wychowawczej.
16) wykonuje inne zadania opiekuńczo-wychowawcze zlecone przez dyrektora Centrum.
VII REKRUTACJA SŁUCHACZY
§ 48
Warunkiem przyjęcia na semestr pierwszy szkoły policealnej jest:
1) ukończenie liceum ogólnokształcącego lub średniej szkoły zawodowej
2) spełnienie warunków zdrowotnych, okazanie świadectwa zdrowia,
3) pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej
(suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na egzaminie lub w rozmowie kwalifikacyjnej i na świadectwie szkolnym, stanowiącej podbudowę z przedmiotów ustalonych przez komisje rekrutacyjną).
§ 49
1. Warunkiem przyjęcia na semestr pierwszy trzyletniego technikum dla dorosłych jest:
a) wiek 18 lat ukończony w danym roku kalendarzowym
b) ukończona zasadnicza szkoła zawodowa
2. Warunkiem przyjęcia na semestr pierwszy czteroletniego technikum dla dorosłych jest:
a) ukończonych 18 lat (w danym roku kalendarzowym),
b) ukończona szkoła podstawowa lub gimnazjum
3. Warunkiem przyjęcia na semestr pierwszy zasadniczej szkoły zawodowej dla dorosłych jest:
a) ukończonych 18 lat (w danym roku kalendarzowym),
b) ukończona szkoła podstawowa lub gimnazjum
§ 50
1. W przypadku, gdy liczba kandydatów jest większa od ilości miejsc, Dyrektor powołuje szkolną komisję rekrutacyjną, której jest przewodniczącym i określa zadania jej członków.
2. Komisja załatwia całokształt spraw związanych z rekrutacją, ostateczną decyzję o przyjęciu podejmuje dyrektor.
3. W przypadku odstąpienia od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej decyzje o przyjęciu słuchaczy podejmuje Dyrektor.
§ 51
Kandydaci ubiegają się o przyjęcie do szkoły w terminie do końca ferii zimowych na semestr wiosenny i do końca ferii letnich na semestr jesienny. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor szkoły może przedłużyć terminy ubiegania się o przyjęcie odpowiednio do połowy lutego, albo do końca września.
§ 52
1. Na semestr wyższy niż pierwszy Technikum może być przyjęty kandydat, który przedłoży świadectwo ukończenia szkoły podstawowej, podstawowego studium zawodowego lub szkoły zawodowej i złoży egzamin klasyfikacyjny ze wszystkich przedmiotów nauczania występujących na semestrach niższych od tego, na który ubiega się o przyjęcie.
2. Kandydat, który przedłoży świadectwo stwierdzające, ze nie ukończył danej klasy może być przyjęty do klasy odpowiednio wyższej, jeśli przedmiot, z którego otrzymał ocenę niedostateczna nie występuje w szkole dla dorosłych.
§ 53
Szczegółowe warunki przyjęcia do poszczególnych szkół określają regulaminy rekrutacji.
1. W szkole dla dorosłych słuchacz jest promowany po każdym semestrze.
2. Podstawą oceniania i klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej są egzaminy semestralne przeprowadzone z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania.
3. Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny uznane za pozytywne zgodnie z wewnątrz szkolnym systemem oceniania. W przypadku gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej jest obowiązany wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela, drugą pracę kontrolną.
4. Do egzaminu semestralnego może być dopuszczony słuchacz, który nie uczęszczał z przyczyn usprawiedliwionych na obowiązkowe konsultacje, jeżeli z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał oceny pozytywne.
5. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminów semestralnych w wyznaczonym terminie, zdaje te egzaminy w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
6. Termin dodatkowy o którym mowa w punkcie 5, powinien być wyznaczony po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 15 września.
7. W szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej egzamin semestralny z języka polskiego, obcego i matematyki składa się z części pisemnej oraz części ustnej.
8. W semestrze I i IV słuchacz zdaje egzaminy semestralne w formie pisemnej z jednego przedmiotu zawodowego, a semestrach programowo wyższych z dwóch przedmiotów zawodowych.
9. Wyboru przedmiotów zawodowych, o których mowa w ust. 8 dokonuje Rada Pedagogiczna. Decyzje w tej sprawie należy podać na pierwszych zajęciach rozpoczynających semestr.
10. Egzamin semestralny z zajęć praktycznych ma formę zadania praktycznego.
§ 54
1. Słuchacz szkoły dla dorosłych może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego, jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę klasyfikacyjną co najmniej bardzo dobrą oraz w ciągu semestru był aktywny na zajęciach, a z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał oceny uznane za pozytywne zgodne z wewnątrz szkolnym systemem oceniania.
2. Zwolnienie, o którym mowa w ust.1, jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem z danych zajęć edukacyjnych oceny klasyfikacyjnej zgodnej z oceną uzyskaną z części pisemnej egzaminu semestralnego.
§ 55
1. Słuchacz szkoły dla dorosłych może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
2. Egzaminy poprawkowe mogą być przeprowadzane w każdym semestrze.
3. Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjnego zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do dnia 15 września.
4. Egzamin poprawkowy z języka polskiego, języka obcego, matematyki oraz tych zajęć edukacyjnych, z których obowiązują pisemne i ustne egzaminy semestralne, składa się z części ustnej i pisemnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzamin zdaje się ustnie.
5. Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których słuchaczowi wyznaczono dodatkowy termin egzaminu oraz zajęć, z których przystępuje on do egzaminu klasyfikacyjnego.
§ 56
1. Słuchaczowi szkoły dla dorosłych powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania nauki zalicza się te obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednio ocenę klasyfikacyjną wyższą od oceny niedostatecznej, zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.
2. Słuchaczowi, który w okresie 3 lat przed podjęciem nauki w szkole zdał egzamin eksternistyczny z zakresu poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, zalicza się te zajęcia i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.
3. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 i 2, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia” oraz podstawę prawną zwolnienia. Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć zgodnej z oceną uzyskaną w wyniku egzaminu eksternistycznego.
§ 57
1. Dyrektor szkoły dla dorosłych:
1) zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości, jeżeli przedłoży on:
a) uzyskane przed rozpoczęciem nauki świadectwo zdanego egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego (czeladnika) lub dyplom mistrza w zawodzie, w którym się kształci,
b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianemu dla danego zawodu,
2) zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości lub w części, jeżeli przedłoży on:
a) uzyskane przed rozpoczęciem nauki świadectwo zdanego egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego (czeladnika) lub dyplom mistrza w zawodzie pokrewnym do zawodu, w którym się kształci,
b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie pokrewnym do zawodu, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianemu dla zawodu pokrewnego,
c) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające zatrudnienie w zawodzie, w którym się kształci, lub w zawodzie pokrewnym.
2. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, powinno być przedłożone dyrektorowi szkoły w każdym semestrze, w którym słuchacza obowiązuje odbycie praktycznej nauki zawodu.
3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może nastąpić po stwierdzeniu przez dyrektora szkoły na podstawie przedłożonych dokumentów, że zawód pokrewny odpowiada w zakresie kwalifikacji zawodowych zawodowi, w którym słuchacz się kształci.
4. Słuchacz, który został zwolniony w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, zdaje egzamin uzupełniający na zasadach określonych dla egzaminów klasyfikacyjnych. Zakres egzaminu uzupełniającego określa dyrektor szkoły.
5. W przypadku zwolnienia słuchacza w całości lub w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się "zwolniony odpowiednio w całości lub w części z praktycznej nauki zawodu" oraz podstawę prawną zwolnienia.
§ 58
1. Słuchacz kończy szkołę ponadgimnazjalną lub szkołę ponadpodstawową:
a) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w semestrze programowo najwyższym oraz semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych w szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
2. Świadectwo ukończenia szkoły wydaje szkoła, którą słuchacz ukończył.
VIII PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZY.
§ 59
Słuchacz ma prawo do:
1) swobody wyrażania myśli i przekonań,
2) obiektywnej i jawnej oceny oraz pomocy w nauce,
3) działalności samorządowej i wpływania na funkcjonowanie szkołę,
4) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
6) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych i księgozbioru biblioteki.
§ 60
Słuchacz ma obowiązek:
1) uczestniczenia we wszystkich zajęciach przewidzianych planem nauczania,
2) opanowania materiału określonego programem,
3) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
4) dbałości o wspólne dobro, mienie, ład i porządek szkoły,
5) przestrzegania regulaminu samorządu słuchaczy.
6) godnego reprezentowania szkoły.
IX NAGRODY I KARY
§ 61
1. Za wybitne osiągnięcia w nauce, wzorowe zachowanie, osiągnięcia sportowe, wzorową frekwencję słuchacz może być wyróżniony:
a) pochwałą opiekuna oddziału
b) pochwałą dyrektora szkoły wobec całej młodzieży szkolnej.
2. Finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują nagrody książkowe.
§ 62
1. W stosunku do słuchaczy, którzy nie przestrzegają statutu szkoły oraz regulaminu szkolnego będą stosowane następujące kary:
a) upomnienie opiekuna oddziału,
b) upomnienie dyrektora szkoły,
c) nagana dyrektora szkoły z wpisem do akt,
d) skreślenie z listy słuchaczy.
2. Kara powinna być adekwatna do czynu i stopnia zawinienia.
3. Kary wymienione w ust.1 pkt.4 wymierza dyrektor szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii samorządu słuchaczy.
4. Skreślenie z listy słuchaczy może nastąpić w przypadku:
a) kradzieży, dewastacji lub zniszczenia mienia na terenie szkoły,
b) kradzieży lub zniszczenia dokumentów szkolnych,
c) działania zagrażającego życiu lub bezpieczeństwu słuchaczy i pracowników Centrum,
d) powtarzającego się rażącego naruszania norm etycznych lub praw innych osób, jeśli oddziaływanie wychowawcze nie przynoszą skutku,
e) postępowania niegodnego, nieodpowiedzialnego godzącego w dobre imię szkoły,
f) spożywania alkoholu oraz innych środków odurzających na terenie szkoły, lub przebywanie po ich spożyciu na terenie szkoły,
g) prawomocnego wyroku skazującego za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.
5. Od kary wymienionej w ust. 1 p.4 służy odwołanie w terminie 7 dni od daty jej wymierzenia do Podlaskiego Kuratora Oświaty.
X POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 63
1.Centrum prowadzi gospodarkę finansowa zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2.Działalność Centrum finansowana jest z przychodów uzyskiwanych z:
a) subwencji oświatowej otrzymywanej od organu prowadzącego,
b) części dochodów uzyskiwanych z działalności Centrum,
c) dofinansowania dokonywanego przez różne podmioty krajowe i zagraniczne,
§ 64
1. Centrum posiada pieczęć urzędową, wspólną dla wszystkich szkół i jednostek organizacyjnych wchodzących w jego skład.
2. Na świadectwach szkolnych, w indeksach i innych dokumentach wydawanych przez szkoły i jednostki organizacyjne wchodzące w skład Centrum, powinna być podana pełna nazwa szkoły (jednostki organizacyjnej). Nazwa Centrum umieszczona jest w pieczęci urzędowej.
§ 65
Centrum prowadzi archiwum wspólne dla wszystkich szkół i jednostek organizacyjnych wchodzących w jego skład.
§ 66
1. Wszelkich zmian w statucie Centrum dokonuje Rada Pedagogiczna Centrum zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Podlaski Kurator Oświaty może uchylić statut, albo niektóre jego postanowienia, jeżeli są sprzeczne z prawem. Od decyzji Kuratora przysługuje odwołanie do Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
Przewodniczący Rady
Henryk Kłosiński
§ 1. Nadaje się z dniem 1 września 2004 r. statut Centrum Kształcenia Ustawicznego w Marianowie stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady
Henryk Kłosiński
STATUT
CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
PRZY ZESPOLE SZKÓŁ W MARIANOWIE
Marianowo 2004 rok
SPIS TREŚCI
I NAZWA I TYP SZKOŁY .................................................................................... str. 3
II CELE I ZADANIA CENTRU KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO W MARIANOWIE str. 3
III ORGAN PROWADZĄCY CENTRUM....................................................................... str. 4
IV ORGANY CENTRUM........................................................................................... str. 5
V ORGANIZACJA CENTRUM................................................................................... str. 9
VI NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY CENTRUM.................................................... str. 13
VIIREKRUTACJA SŁUCHACZY .............................................................................. str. 14
VIII PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZY .................................................................. str. 20
IXNAGRODY I KARY str. 20
IX POSTANOWIENIA KOŃCOWE ........................................................................... str. 21
I NAZWA I TYP SZKOŁY
§ 1
1.Centrum Kształcenia Ustawicznego w Marianowie działa na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późniejszymi zmianami) i rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego (Dz.U. Nr 132 poz. 1225) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie ramowych statutów :publicznego centrum kształcenia ustawicznego, publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego oraz publicznego centrum kształcenia praktycznego (Dz.U. Nr 132 poz.1226)
2.CKU w Marianowie powstało na podstawie uchwały Rady Powiatu Łomżyńskiego w sprawie założenia Centrum Kształcenia Ustawicznego w Marianowie nr XIII/83/04 z dnia 23 czerwca 2004 roku.
3.Ilekroć w statucie mowa jest o:
1) Organie prowadzącym - należy rozumieć Powiat Łomżyński.
2) Centrum- należy rozumieć Centrum Kształcenia Ustawicznego w Zespole Szkół w Marianowie.
3) Szkołach - należy rozumieć szkoły dla dorosłych wchodzące w skład Centrum.
4) Nauczycielach - należy rozumieć pracowników pedagogicznych Centrum.
5) Słuchaczach - należy rozumieć osoby dorosłe w szkołach dla dorosłych.
4. Centrum jest integralna częścią Zespołu Szkół w Marianowie, korzysta z jego bazy dydaktycznej, socjalnej, sportowej oraz kadry dydaktycznej i administracyjno-obsługowej.
§ 2
W skład Centrum wchodzą:
1. Szkoły średnie dla dorosłych kształcące w zawodach:
a) zawód: rolnik po gimnazjum
b) zawód: rolnik po ZSZ
2. Szkoły Policealne dla dorosłych kształcące w zawodach:
a) rolnik
3. Centrum prowadzić będzie również działalność kursową wynikającą z bieżących potrzeb.
§ 3
Nadzór pedagogiczny nad działalnością Centrum sprawuje Podlaski Kurator Oświaty.
II CELE I ZADANIA CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
W MARIANOWIE
§ 4
Celem działalności Centrum jest kształcenie, dokształcanie i doskonalenie osób dorosłych w formach szkolnych i pozaszkolnych.
§ 5
Do zadań Centrum Kształcenia Ustawicznego należy w szczególności:
1. Umożliwienie dorosłym zdobycia wykształcenia rolniczego lub okołorolniczego, ogólnokształcącego oraz uzyskanie kwalifikacji zawodowych.
2. Umożliwienie osobom dorosłym zdobycia kwalifikacji, bądź rekwalifikacji drogą pozaszkolnych form kształcenia.
3. Rozwijanie zainteresowań naukowych i społecznych słuchaczy poprzez udział w formach pozaszkolnych.
4. Umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa dojrzałości.
5. Umożliwienie absolwentom szkół wymienionych w §2 zdobycie wiedzy i umiejętności pozwalających na świadomy wybór dalszego kierunku kształcenia, podjęcia pracy, założenia własnego przedsiębiorstwa lub przejęcia i prowadzenia własnego gospodarstwa rolnego.
6. Uzyskanie akredytacji Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej na organizowanie i przeprowadzanie egzaminów zawodowych dla absolwentów Zasadniczych Szkół Zawodowych i techników, szkół rolniczych i okołorolniczych.
7. Współpraca z urzędami pracy i zakładami pracy w zakresie rekwalifikacji kadr.
8. Doskonalenie metod pracy dydaktyczno - wychowawczej w zakresie kształcenia dorosłych.
9. Opracowanie i wydawanie skryptów, poradników oraz materiałów metodycznych dla potrzeb słuchaczy.
10. Udzielenie pomocy organizacyjnej, metodycznej i dydaktycznej organizatorom oświaty dorosłych. na terenie powiatu łomżyńskiego i powiatów ościennych, które podpiszą porozumienie z Centrum.
11. Współpraca z organizatorami oświaty dorosłych w kraju i zagranicą.
III ORGAN PROWADZĄCY CENTRUM
§ 6
1. Organem prowadzącym Centrum jest Powiat w Łomżyński.
2. Do zadań organu prowadzącego centrum należy:
a) zapewnienie warunków działania placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
b) wykonywanie remontów obiektów placówki oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie.
§ 7
1. Centrum jest integralną częścią Zespołu Szkół w Marianowie, jest placówką włączoną w jego skład.
2. Dyrektor Zespołu Szkół jest jednocześnie dyrektorem Centrum.
3. Pracownicy administracji i obsługi Zespołu Szkół w Marianowie obsługują jednocześnie Centrum.
§ 8
1. Podlaski Kurator Oświaty, jako organ nadzoru pedagogicznego, ocenia:
1) stan i warunki działalności dydaktycznej wychowawczej i opiekuńczej szkół i nauczycieli, a w szczególności:
a) zgodność zatrudnienia nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami,
b) realizację podstaw programowych i rozwój planów nauczania,
c) przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy,
d) przestrzeganie zasad przeprowadzania egzaminów,
e) przestrzeganie statutu Centrum, w tym przestrzeganie praw i obowiązków słuchacza,
2) udzielenie pomocy szkole i nauczycielom w wykonywaniu ich zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
3) inspirowanie nauczycieli do innowacji pedagogicznych, metodycznych i organizacyjnych.
IV ORGANY CENTRUM
§ 9
Organami Centrum są:
1. Dyrektor Zespołu Szkół w Marianowie zwany dalej dyrektorem.
2. Rada Pedagogiczna.
3. Samorząd Słuchaczy.
§ 10
Stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powierza organ prowadzący szkołę lub placówkę. Dyrektor wyłaniany jest w drodze konkursu na pięcioletnią kadencję na podstawie art. 36a ustawy z dnia 07.09.1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 roku nr 67, poz. 329, z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 października 2003r w sprawie regulaminu na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki i trybu pracy komisji konkursowej (Dz.U. z 2003 roku nr 189 poz.1855). Dyrektor Zespołu Szkół jest jednocześnie dyrektorem Centrum.
§ 11
Dyrektor organizuje i nadzoruje całokształt pracy wszystkich szkół i innych jednostek organizacyjnych Centrum, odpowiada za jego działalność dydaktyczno - wychowawczą:
1. Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą Centrum oraz reprezentuje je na zewnątrz.
2. Sprawuje nadzór pedagogiczny.
3. Zapewnia bezpieczne warunki pracy i nauki pracownikom i słuchaczom w obiektach Centrum.
4. Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących.
5. Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Centrum, zaopiniowanym przez Radę Pedagogiczną.
6. Organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Centrum.
7. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§ 12
Dyrektor decyduje w sprawach:
1) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Centrum,
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Centrum,
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli Centrum.
4) ustala zakres obowiązków pozostałych pracowników Centrum.
§ 13
Dyrektor może:
1) za zgodą organu prowadzącego tworzyć filie,
2) w porozumieniu z organem prowadzącym Centrum i po zasięgnięciu opinii Kuratora Oświaty oraz opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia ustalać i wyprowadzać nowe profile kształcenia,
3) umożliwić uczęszczanie na wybrane zajęcia osobom przygotowującym się do egzaminów eksternistycznych.
§ 14
Dyrektor w wykonaniu swoich zadań współpracuje z wicedyrektorem, Radą Pedagogiczną i Zarządem Samorządu Słuchaczy.
§ 15
Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego może powołać wicedyrektora i pracowników na inne funkcje kierownicze .
§ 16
1. Wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Centrum stanowią Radę Pedagogiczną Centrum.
2. W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym, wykładowcy pozaszkolnych form kształcenia oraz osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej Centrum jest Dyrektor Zespołu Szkół.
4. Zebrania plenarne Rady Pedagogicznej Centrum są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego i po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych.
5. Zebrania rad pedagogicznych poszczególnych szkół organizowane są w każdym semestrze, w związku z zatwierdzaniem wyników klasyfikowania i promowania słuchaczy.
6. Zebrania rady pedagogicznej mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego, organu nadzoru pedagogicznego lub co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
7. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
§ 17
1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej Centrum należy:
a) zatwierdzenie planów pracy Centrum,
b) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
c) podejmowanie uchwał w sprawie propozycji zmian statutu Centrum
d) ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
e) podejmowanie uchwał w sprawie kierunków doskonalenia nauczycieli Centrum,
f) decydowanie o udziale nauczycieli w konferencjach metodycznych,
g) zatwierdzenie wyników klasyfikacji i promocji słuchaczy,
h) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy słuchaczy.
i) Decydowanie w sprawie przyznawania słuchaczom nagród i wyróżnień.
§ 18
Rada Pedagogiczna Centrum opiniuje:
1. Pracę Centrum w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych oraz planowanie kształcenia, dokształcania i doskonalenia w formach pozaszkolnych,
2. Projekt planu finansowego Centrum,
3. Wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4. Propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego
§ 19
Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej Centrum nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności Centrum.
§ 20
Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. o wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie powiadamia organ prowadzący oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego Centrum. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
§ 21
1. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
2. Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste słuchaczy.
3. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
§ 22
Regulamin pracy Rady Pedagogicznej Zespołu Szkół jest jednocześnie regulaminem pracy Rady Pedagogicznej Centrum.
§ 23
1. W Centrum działa Samorząd Słuchaczy, który tworzą wszyscy słuchacze poszczególnych szkół.
2. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół słuchaczy w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin nie może być sprzeczny ze statutem Centrum.
§ 24
Spory powstające miedzy organami Centrum rozstrzyga dyrektor, którego decyzja jest ostateczna, zaś spory między dyrektorem, a organami Centrum w zależności od przedmiotu sporu, rozstrzyga organ prowadzący lub Podlaski Kurator Oświaty. Rozstrzygnięcia organu prowadzącego są ostateczne.
V ORGANIZACJA CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO
§ 25
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 26
1. Szczegółową organizację nauczania w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez Dyrektora z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania oraz planu finansowego Centrum do 30 kwietnia każdego roku.
2. Zmiany w naborze słuchaczy na I rok nauki mogą być wprowadzone aneksem lub ponownym zatwierdzeniem arkusza w terminie ustalonym przez organ prowadzący szkołę, jeżeli mają wpływ na zwiększenie liczby oddziałów, zatrudnienie lub wzrost liczby godzin realizowanych przez szkołę.
§ 27
Podstawową jednostka organizacyjną szkoły jest semestr złożony ze słuchaczy, którzy w jednorocznym (semestralnym kursie nauki danego roku szkolnego) uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania i programem dopuszczonym do użytku szkolnego.
§ 28
1. Liczba słuchaczy w semestrze powinna wynosić co najmniej:
a) w klasie I-30,
b) w klasie II - 25,
c) w klasie III- IV - 20.
2. W uzasadnionych przypadkach za zgodą organu prowadzącego, liczba słuchaczy w semestrze może być niższa od liczby określonej w ust. 1.
§ 29
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych określa tygodniowy, a w szkołach zaocznych semestralny rozkład zajęć ustalony przez dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 30
1. Słuchacze szkoły dla dorosłych, otrzymają indeksy według wzoru ustalonego przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
2. Wszystkie szkoły wchodzące w skład Centrum prowadzą dokumentację procesu nauczanie zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§ 31
1. Szkoły dla dorosłych kierują samodzielną nauką słuchaczy przez:
a) zapoznanie z programem nauczania,
b) udzielanie pomocy w zaopatrzeniu w podręczniki, poradniki, komentarze metodyczne i inne materiały dostosowane do zaocznej formy kształcenia,
c) udzielanie porad w sprawie nauki bezpośrednio oraz w drodze korespondencji,
d) organizowanie konferencji instruktażowych, konsultacji zbiorowych i indywidualnych,
e) ocenianie prac kontrolnych.
2. Szkoły dla dorosłych organizują dla słuchaczy dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą przedegzaminacyjną.
3. W celu wyrównania poziomu wiedzy i przygotowania kandydatów do intensywnej nauki, szkoła może organizować odpłatnie kursy przygotowawcze, a także zajęcia wyrównawcze dla słuchaczy.
§ 32
1. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczne prowadzone w systemie zaocznym, organizowane co dwa tygodnie (sobota niedziela, lub piątek, sobota).
2. Godzina lekcyjna i godzina konsultacji zbiorowych trwa 45 minut, a konsultacji indywidualnych 60 minut.
3. Przerwa międzylekcyjna trwa 10 minut.
4. Zajęcia obowiązkowe takie jak: zajęcia fakultatywne, dydaktyczno-wyrównawcze, nauczania języków obcych, specjalistyczne, elementy informatyki, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe, mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych i międzyszkolnych.
5. Liczba uczestników kół i zespołów zainteresowań oraz innych zajęć nadobowiązkowych finansowanych z budżetu szkoły, a także liczba słuchaczy zajęć fakultatywnych nie może być niższa niż 15.
6. W szkołach kształcących w formie zaocznej:
a) konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się co dwa tygodnie przez dwa dni, w zasadzie w soboty i niedziele według tygodniowego rozkładu zajęć,
b) Dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby zajęć w semestrze, w dowolnie wybranych dniach tygodnia,
§ 33
Realizacja zajęć nadobowiązkowych uzależniona jest od posiadania środków budżetowych na ten cel.
§ 34
Na wniosek słuchacza, Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, może zezwolić na indywidualny program lub tok nauki, realizowany na podstawie oddzielonych przepisów.
§ 35
1. Dyrektor Centrum dokonuje podziału oddziałów na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa.
2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach:
a) z języków obcych i przedmiotów informatycznych w oddziałach liczących powyżej 24 słuchaczy.
§ 36
1. Nauka w zasadniczej szkole zawodowej kończy się egzaminem z nauki zawodu, natomiast w technikum i szkole policealnej kończy się egzaminem z przygotowania zawodowego i uzyskaniem przez absolwenta kwalifikacji technika w wyuczonym zawodzie oraz specjalności.
2. Nauka w technikum kończy się uzyskaniem świadectwa ukończenia technikum, wszyscy abiturienci mogą ą przystąpić do egzaminu dojrzałości.
3. Nauka w ZSZ kończy się uzyskaniem świadectwa ukończenia Zasadniczej Szkoły Zawodowej.
4. W szkołach dla dorosłych zachowania nie ocenia się.
§ 37
Nauczyciel, któremu dyrektor powierzył obowiązki opiekuna (wychowawcy) klasy koordynuje działania dydaktyczne - wychowawcze nauczycieli uczących w jego semstrze.
§ 38
Dla realizacji określonych statutem celów i zadań Centrum zapewnia odpowiednie warunki pracy, a w szczególności:
· sale wykładowe,
· pracownie informatyczne,
· salę projekcyjna,
· pomieszczenie z małą poligrafią, służące powielaniu i wydawaniu skryptów i innych materiałów dydaktycznych
· bibliotekę.
· internat
· szatnie
§ 39
Centrum umożliwia słuchaczom korzystanie ze stołówki oraz pomoc w organizowaniu noclegów w okresie trwania zajęć i konsultacji.
§ 40
1. Biblioteka Zespołu Szkół służy również słuchaczom Centrum, w tym korzystającym z poza szkolnych form kształcenia.
2. Zadaniem biblioteki jest wspomaganie Centrum w wypełnianiu jej funkcji dydaktycznej i wychowawczej, doskonalenie warsztatu pomocy nauczyciela, wdrażanie słuchaczy do samokształcenia, a także realizowania ich potrzeb i zainteresowań.
3. Biblioteka dysponuje pomieszczeniami umożliwiającymi:
a) gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
b) korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza biblioteką,
c) prowadzenie zajęć z zakresu informacji naukowej i przysposobienia czytelniczego.
§ 41
1. W bibliotece pracuje nauczyciel-bibliotekarz w ilości uzależnionej od ilości oddziałów szkoły.
2. Informacje o czasie udostępnienia zbiorów bibliotecznych umieszcza się na drzwiach biblioteki.
3. Czas otwarcia biblioteki uzależniony jest od potrzeb czytelników, a zatwierdzony przez Dyrektora.
4. Szczegółowe warunki udostępniania zbiorów określa regulamin korzystania z biblioteki oparty o powyższe zasady.
VI NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY CENTRUM
§ 42
1. W Centrum pracują nauczyciele, nauczyciele-bibliotekarze, wychowawcy internatu oraz pracownicy inżynieryjno-techniczni, administracyjni i obsługi, którzy są zatrudnieni w Zespole Szkół.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, niż o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
3. Centrum może zatrudniać również nauczycieli z zewnątrz w przypadku braku nauczycieli z potrzebnym przygotowaniem.
§ 43
Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą ze słuchaczami w zakresie nauczanych przedmiotów i jest odpowiedzialny za poziom i wyniki tej pracy.
§ 44
Do zadań nauczycieli należy:
1. troska o bezpieczeństwo słuchaczy w trakcie zajęć szkolnych i przerw miedzy zajęciami,
2. pełnienie dyżurów między zajęciami lekcyjnymi lub konsultacjami zbiorowymi w pomieszczeniach ogólnych szkoły,
3. prawidłowe, zgodne z programem nauczania i metodyką prowadzenie procesu dydaktycznego,
4. dbałość o pomoce dydaktyczne i sprzęt szkolny,
5. wspieranie rozwoju psychofizycznego słuchaczy, ich zdolności oraz zainteresowań,
6. wdrażanie do samokształcenia słuchaczy,
7. bezstronna i obiektywna ocena oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich słuchaczy,
8. wspieranie i udzielanie pomocy słuchaczom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
9. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie wiedzy merytorycznej,
doskonalenie i samokształcenie w zakresie andragogiki
10. omawianie ze słuchaczami programów nauczania i zasad ich realizacji, określanie zróżnicowanych wymagań i sposób egzekwowania wiedzy,
11. dążenie do udziału słuchaczy w olimpiadach i konkursach przedmiotowych,
12. wykorzystanie treści programowych na lekcjach poszczególnych przedmiotów w zakresie wychowania patriotyczno-obywatelskiego regionu i ekologicznego,
13. propagowanie wśród słuchaczy BHP i higieny na co dzień.
§ 45
1. Nauczyciele tych samych przedmiotów lub przedmiotów pokrewnych tworzą zespół przedmiotowy.
2. Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez Dyrektora przewodniczący zespołu.
§ 46
Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
1. zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści i nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadnianie wyboru programów nauczania,
2. aktualizację programów nauczania podyktowaną najnowszymi osiągnięciami nauki i techniki i potrzebami wynikającymi z rozwoju społeczno-gospodarczego,
3. opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania słuchaczy oraz sposób badania wyników nauczania,
4. organizowanie wewnątrz szkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
5. współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także uzupełnianie ich wyposażenia,
6. wspólne opiniowanie przygotowywanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania,
7. opracowywanie i wydawanie materiałów dydaktycznych dla nauczycieli, wykładowców oświaty pozaszkolnej i słuchaczy,
8. prowadzenie doradztwa metodycznego dla wykładowców oświaty pozaszkolnej.
§ 47
Do obowiązków opiekuna semestru należy:
1) koordynowanie pracy dydaktycznej nauczycieli uczących w semestrze powierzonego jego opiece.
2) czuwanie nad przestrzeganiem przez słuchaczy regulaminu szkolnego, a także inspirowanie do podejmowania działań zbiorowych zgodnych z ideą samorządności.
3) dbanie o dobrą frekwencje słuchaczy.
4) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów miedzy słuchaczami oraz miedzy słuchaczami a pracownikami Centrum.
5) informowanie Dyrektora i Rady Pedagogicznej o wynikach nauczania.
6) prowadzenie dziennika lekcyjnego i arkuszy ocen:
a) wychowawca zakłada dziennik lekcyjny i arkusze ocen, kartę tytułową opatruje podłużną pieczęcią szkoły, wpisuje oznaczenie oddziału, profil kształcenia lub zawód i specjalności kształcenia, rok szkolny, imię i nazwisko wychowawcy,
b) w dzienniku lekcyjnym wpisuje alfabetyczny wykaz słuchaczy, daty i miejsca ich urodzenia, imiona nazwiska nauczycieli poszczególnych przedmiotów,
c) opracowuje wyniki klasyfikacji okresowej i rocznej, sprawdza wpisanie oznaczeń realizowanych programów nauczania.
7) Dla słuchaczy wypełnia indeksy i przedkłada je dyrektorowi Centrum do zaliczenia semestru.
8) Opiekun semestru zapoznaje słuchaczy na konferencji instruktażowej (wprowadzającej) z:
a) planem zajęć - jakich przedmiotów będą się uczyć w danym semestrze,
b) terminarzem konsultacji zbiorowych,
c) sposobem organizowania konsultacji indywidualnych,
d) terminami oddania prac kontrolnych,
e) terminami egzaminów pisemnych,
f) terminami egzaminów ustnych,
g) terminami egzaminów klasyfikacyjnych,
h) terminami egzaminów poprawkowych,
i) informuje słuchaczy o obowiązkach nauczycieli poszczególnych przedmiotów, o ich zadaniach na pierwszych konsultacjach zbiorowych.
9) Opiekun na konferencji instruktażowej przedegzaminacyjnej przedkłada słuchaczom i członkom rady pedagogicznej:
a) zestawienie udziału słuchaczy w konsultacjach zbiorowych i indywidualnych,
b) liczbę godzin usprawiedliwionych, nieusprawiedliwionych i ich wpływ na dopuszczenie do egzaminów semestralnych,
c) liczbę oddanych i zaliczonych prac kontrolnych i ich wpływ na dopuszczenie do egzaminów semestralnych,
d) omawia warunki dopuszczenia do egzaminów semestralnych zgodnie z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania,
e) omawia warunki składania egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych, zgodnie z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania.
10) Opiekunowie semestrów ponadto:
a) sprawdzają stosowanie właściwej skali ocen przez nauczycieli zgodnie z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania,
b) zapoznają słuchaczy z możliwością składania egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych zgodnie z regulaminem oceniania, klasyfikowania i promowania,
11) Opiekun ponadto:
a) na początku roku szkolnego powołuje radę słuchaczy,
b) aktywizuje słuchaczy do udziału w obchodach świat i rocznic,
c) organizuje ustalone planem wycieczki,
d) organizuje udział słuchaczy w spotkaniach lokalnych,
e) organizuje prace społeczno-użyteczne na rzecz szkoły,
f) bierze czynny udział ze słuchaczami w wybranych imprezach kulturalno-oświatowych
12) Opiekun semestru udziela pomocy radzie słuchaczy w organizowaniu:
a) wyjść do kina,
b) przeglądów młodzieżowych,
c) wieczorków tematycznych,
d) audycji radiowych w szkole,
e) imprez sportowych,
f) spotkań okolicznościowych.
13) współpracuje z poradnią wychowawczo-zawodowa oraz poradnią dla ludzi uzależnionych.
14) organizuje pogadanki tematyczne.
15) informuje radę pedagogiczną i dyrektora Centrum o nieprawidłowościach występujących w procesie nauczania i uczenia się oraz działalności wychowawczej.
16) wykonuje inne zadania opiekuńczo-wychowawcze zlecone przez dyrektora Centrum.
VII REKRUTACJA SŁUCHACZY
§ 48
Warunkiem przyjęcia na semestr pierwszy szkoły policealnej jest:
1) ukończenie liceum ogólnokształcącego lub średniej szkoły zawodowej
2) spełnienie warunków zdrowotnych, okazanie świadectwa zdrowia,
3) pozytywny wynik egzaminu wstępnego lub rozmowy kwalifikacyjnej
(suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na egzaminie lub w rozmowie kwalifikacyjnej i na świadectwie szkolnym, stanowiącej podbudowę z przedmiotów ustalonych przez komisje rekrutacyjną).
§ 49
1. Warunkiem przyjęcia na semestr pierwszy trzyletniego technikum dla dorosłych jest:
a) wiek 18 lat ukończony w danym roku kalendarzowym
b) ukończona zasadnicza szkoła zawodowa
2. Warunkiem przyjęcia na semestr pierwszy czteroletniego technikum dla dorosłych jest:
a) ukończonych 18 lat (w danym roku kalendarzowym),
b) ukończona szkoła podstawowa lub gimnazjum
3. Warunkiem przyjęcia na semestr pierwszy zasadniczej szkoły zawodowej dla dorosłych jest:
a) ukończonych 18 lat (w danym roku kalendarzowym),
b) ukończona szkoła podstawowa lub gimnazjum
§ 50
1. W przypadku, gdy liczba kandydatów jest większa od ilości miejsc, Dyrektor powołuje szkolną komisję rekrutacyjną, której jest przewodniczącym i określa zadania jej członków.
2. Komisja załatwia całokształt spraw związanych z rekrutacją, ostateczną decyzję o przyjęciu podejmuje dyrektor.
3. W przypadku odstąpienia od powołania szkolnej komisji rekrutacyjno-kwalifikacyjnej decyzje o przyjęciu słuchaczy podejmuje Dyrektor.
§ 51
Kandydaci ubiegają się o przyjęcie do szkoły w terminie do końca ferii zimowych na semestr wiosenny i do końca ferii letnich na semestr jesienny. W uzasadnionych przypadkach Dyrektor szkoły może przedłużyć terminy ubiegania się o przyjęcie odpowiednio do połowy lutego, albo do końca września.
§ 52
1. Na semestr wyższy niż pierwszy Technikum może być przyjęty kandydat, który przedłoży świadectwo ukończenia szkoły podstawowej, podstawowego studium zawodowego lub szkoły zawodowej i złoży egzamin klasyfikacyjny ze wszystkich przedmiotów nauczania występujących na semestrach niższych od tego, na który ubiega się o przyjęcie.
2. Kandydat, który przedłoży świadectwo stwierdzające, ze nie ukończył danej klasy może być przyjęty do klasy odpowiednio wyższej, jeśli przedmiot, z którego otrzymał ocenę niedostateczna nie występuje w szkole dla dorosłych.
§ 53
Szczegółowe warunki przyjęcia do poszczególnych szkół określają regulaminy rekrutacji.
1. W szkole dla dorosłych słuchacz jest promowany po każdym semestrze.
2. Podstawą oceniania i klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej są egzaminy semestralne przeprowadzone z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania.
3. Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny uznane za pozytywne zgodnie z wewnątrz szkolnym systemem oceniania. W przypadku gdy słuchacz otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej jest obowiązany wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela, drugą pracę kontrolną.
4. Do egzaminu semestralnego może być dopuszczony słuchacz, który nie uczęszczał z przyczyn usprawiedliwionych na obowiązkowe konsultacje, jeżeli z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał oceny pozytywne.
5. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminów semestralnych w wyznaczonym terminie, zdaje te egzaminy w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
6. Termin dodatkowy o którym mowa w punkcie 5, powinien być wyznaczony po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 15 września.
7. W szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej egzamin semestralny z języka polskiego, obcego i matematyki składa się z części pisemnej oraz części ustnej.
8. W semestrze I i IV słuchacz zdaje egzaminy semestralne w formie pisemnej z jednego przedmiotu zawodowego, a semestrach programowo wyższych z dwóch przedmiotów zawodowych.
9. Wyboru przedmiotów zawodowych, o których mowa w ust. 8 dokonuje Rada Pedagogiczna. Decyzje w tej sprawie należy podać na pierwszych zajęciach rozpoczynających semestr.
10. Egzamin semestralny z zajęć praktycznych ma formę zadania praktycznego.
§ 54
1. Słuchacz szkoły dla dorosłych może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego, jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę klasyfikacyjną co najmniej bardzo dobrą oraz w ciągu semestru był aktywny na zajęciach, a z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał oceny uznane za pozytywne zgodne z wewnątrz szkolnym systemem oceniania.
2. Zwolnienie, o którym mowa w ust.1, jest równoznaczne ze zdaniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem z danych zajęć edukacyjnych oceny klasyfikacyjnej zgodnej z oceną uzyskaną z części pisemnej egzaminu semestralnego.
§ 55
1. Słuchacz szkoły dla dorosłych może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
2. Egzaminy poprawkowe mogą być przeprowadzane w każdym semestrze.
3. Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjnego zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do dnia 15 września.
4. Egzamin poprawkowy z języka polskiego, języka obcego, matematyki oraz tych zajęć edukacyjnych, z których obowiązują pisemne i ustne egzaminy semestralne, składa się z części ustnej i pisemnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzamin zdaje się ustnie.
5. Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których słuchaczowi wyznaczono dodatkowy termin egzaminu oraz zajęć, z których przystępuje on do egzaminu klasyfikacyjnego.
§ 56
1. Słuchaczowi szkoły dla dorosłych powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania nauki zalicza się te obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednio ocenę klasyfikacyjną wyższą od oceny niedostatecznej, zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.
2. Słuchaczowi, który w okresie 3 lat przed podjęciem nauki w szkole zdał egzamin eksternistyczny z zakresu poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania, zalicza się te zajęcia i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.
3. W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 i 2, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia” oraz podstawę prawną zwolnienia. Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć zgodnej z oceną uzyskaną w wyniku egzaminu eksternistycznego.
§ 57
1. Dyrektor szkoły dla dorosłych:
1) zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości, jeżeli przedłoży on:
a) uzyskane przed rozpoczęciem nauki świadectwo zdanego egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego (czeladnika) lub dyplom mistrza w zawodzie, w którym się kształci,
b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianemu dla danego zawodu,
2) zwalnia słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu w całości lub w części, jeżeli przedłoży on:
a) uzyskane przed rozpoczęciem nauki świadectwo zdanego egzaminu na tytuł robotnika wykwalifikowanego (czeladnika) lub dyplom mistrza w zawodzie pokrewnym do zawodu, w którym się kształci,
b) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające przepracowanie w zawodzie pokrewnym do zawodu, w którym się kształci, okresu co najmniej równego okresowi trwania nauki zawodu, przewidzianemu dla zawodu pokrewnego,
c) zaświadczenie wydane przez pracodawcę, potwierdzające zatrudnienie w zawodzie, w którym się kształci, lub w zawodzie pokrewnym.
2. Zaświadczenie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. c, powinno być przedłożone dyrektorowi szkoły w każdym semestrze, w którym słuchacza obowiązuje odbycie praktycznej nauki zawodu.
3. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, może nastąpić po stwierdzeniu przez dyrektora szkoły na podstawie przedłożonych dokumentów, że zawód pokrewny odpowiada w zakresie kwalifikacji zawodowych zawodowi, w którym słuchacz się kształci.
4. Słuchacz, który został zwolniony w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, zdaje egzamin uzupełniający na zasadach określonych dla egzaminów klasyfikacyjnych. Zakres egzaminu uzupełniającego określa dyrektor szkoły.
5. W przypadku zwolnienia słuchacza w całości lub w części z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się "zwolniony odpowiednio w całości lub w części z praktycznej nauki zawodu" oraz podstawę prawną zwolnienia.
§ 58
1. Słuchacz kończy szkołę ponadgimnazjalną lub szkołę ponadpodstawową:
a) jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w semestrze programowo najwyższym oraz semestralne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w semestrach programowo niższych w szkole danego typu, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
2. Świadectwo ukończenia szkoły wydaje szkoła, którą słuchacz ukończył.
VIII PRAWA I OBOWIĄZKI SŁUCHACZY.
§ 59
Słuchacz ma prawo do:
1) swobody wyrażania myśli i przekonań,
2) obiektywnej i jawnej oceny oraz pomocy w nauce,
3) działalności samorządowej i wpływania na funkcjonowanie szkołę,
4) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
6) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych i księgozbioru biblioteki.
§ 60
Słuchacz ma obowiązek:
1) uczestniczenia we wszystkich zajęciach przewidzianych planem nauczania,
2) opanowania materiału określonego programem,
3) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
4) dbałości o wspólne dobro, mienie, ład i porządek szkoły,
5) przestrzegania regulaminu samorządu słuchaczy.
6) godnego reprezentowania szkoły.
IX NAGRODY I KARY
§ 61
1. Za wybitne osiągnięcia w nauce, wzorowe zachowanie, osiągnięcia sportowe, wzorową frekwencję słuchacz może być wyróżniony:
a) pochwałą opiekuna oddziału
b) pochwałą dyrektora szkoły wobec całej młodzieży szkolnej.
2. Finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują nagrody książkowe.
§ 62
1. W stosunku do słuchaczy, którzy nie przestrzegają statutu szkoły oraz regulaminu szkolnego będą stosowane następujące kary:
a) upomnienie opiekuna oddziału,
b) upomnienie dyrektora szkoły,
c) nagana dyrektora szkoły z wpisem do akt,
d) skreślenie z listy słuchaczy.
2. Kara powinna być adekwatna do czynu i stopnia zawinienia.
3. Kary wymienione w ust.1 pkt.4 wymierza dyrektor szkoły na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej po zasięgnięciu opinii samorządu słuchaczy.
4. Skreślenie z listy słuchaczy może nastąpić w przypadku:
a) kradzieży, dewastacji lub zniszczenia mienia na terenie szkoły,
b) kradzieży lub zniszczenia dokumentów szkolnych,
c) działania zagrażającego życiu lub bezpieczeństwu słuchaczy i pracowników Centrum,
d) powtarzającego się rażącego naruszania norm etycznych lub praw innych osób, jeśli oddziaływanie wychowawcze nie przynoszą skutku,
e) postępowania niegodnego, nieodpowiedzialnego godzącego w dobre imię szkoły,
f) spożywania alkoholu oraz innych środków odurzających na terenie szkoły, lub przebywanie po ich spożyciu na terenie szkoły,
g) prawomocnego wyroku skazującego za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.
5. Od kary wymienionej w ust. 1 p.4 służy odwołanie w terminie 7 dni od daty jej wymierzenia do Podlaskiego Kuratora Oświaty.
X POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 63
1.Centrum prowadzi gospodarkę finansowa zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2.Działalność Centrum finansowana jest z przychodów uzyskiwanych z:
a) subwencji oświatowej otrzymywanej od organu prowadzącego,
b) części dochodów uzyskiwanych z działalności Centrum,
c) dofinansowania dokonywanego przez różne podmioty krajowe i zagraniczne,
§ 64
1. Centrum posiada pieczęć urzędową, wspólną dla wszystkich szkół i jednostek organizacyjnych wchodzących w jego skład.
2. Na świadectwach szkolnych, w indeksach i innych dokumentach wydawanych przez szkoły i jednostki organizacyjne wchodzące w skład Centrum, powinna być podana pełna nazwa szkoły (jednostki organizacyjnej). Nazwa Centrum umieszczona jest w pieczęci urzędowej.
§ 65
Centrum prowadzi archiwum wspólne dla wszystkich szkół i jednostek organizacyjnych wchodzących w jego skład.
§ 66
1. Wszelkich zmian w statucie Centrum dokonuje Rada Pedagogiczna Centrum zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Podlaski Kurator Oświaty może uchylić statut, albo niektóre jego postanowienia, jeżeli są sprzeczne z prawem. Od decyzji Kuratora przysługuje odwołanie do Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
Przewodniczący Rady
Henryk Kłosiński