BIP - Starostwa Powiatowego w Łomży

Biuletyn Informacji Publicznej

UCHWAŁA NR XI/71/04 RADY POWIATU ŁOMŻYŃSKIEGO

z dnia: 25 marca 2004 r.
w sprawie zatwierdzenia sprawozdania z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w 2003 roku.

Na podstawie art.38 ust.1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U.Nr 122, poz.1319, z 2001 r. Nr 110, poz.1189, Nr 154, poz.1800, z 2002 r. Nr 129, poz.1102, Nr 166, poz.1360) uchwala się, co następuje:

§ 1. Zatwierdza się sprawozdanie roczne z działalności Powiatowego Rzecznika Konsumentów w 2003 roku stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady
Henryk KŁOSIŃSKI





Załącznik
do uchwały Nr XI/71/04
Rady Powiatu Łomżyńskiego
z dnia 25 marca 2004 r.

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚĆI
POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW W ŁOMŻY
W 2003 ROKU

I. Wstęp i uwagi ogólne.

Obowiązki samorządu powiatowego związane z ochroną praw konsumentów zawarte zostały w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym oraz ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów dnia 15 grudnia 2000 roku.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów dla powiatu łomżyńskiego został powołany uchwałą Nr IV/18/98 Rady Powiatu Łomżyńskiego z dnia 29 grudnia 1998 roku oraz uchwałą Nr XXVII/136/01 Rady Powiatu Łomżyńskiego z dnia 31 grudnia 2001 r. Funkcję tę pełni - Wiesław Jemielity Naczelnik Wydział Promocji, Rozwoju i Komunikacji. Zadania związane z funkcją rzecznika wpisane są dodatkowo do podstawowego zakresu czynności wykonywanego na zajmowanym stanowisku.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie posiada w Starostwie wydzielonego biura i zaplecza technicznego. Może natomiast bez ograniczeń – stosownie do potrzeb - korzystać z wyposażenia, którym dysponuje Starostwo Powiatowe (telefon, fax, e-mail, komputer, internet, system prawny „Lex”).
Obsługa kancelaryjna i administracyjna Rzecznika prowadzona jest w ramach dodatkowych obowiązków przez pracownika Wydziału Promocji, Rozwoju i Komunikacji. Tutaj też systematycznie gromadzone są materiały informacyjne, wydawnictwa, publikacje prasowe oraz akty prawne, które mogą być przydatne w bieżącej pracy Rzecznika.

II. Realizacja zadań wynikających z ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów.

1. Zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów.

Głównym zadaniem ustawowym podjętym i realizowanym przez Rzecznika było zapewnienie konsumentom z terenu powiatu łomżyńskiego bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej w zakresie ochrony ich interesów.
Zainteresowanie mieszkańców Powiatu Łomżyńskiego możliwością skorzystania z usług Rzecznika było w ciągu roku niewielkie. Średnio w ciągu miesiąca zgłaszało się około 2-3 osoby.

Charakter udzielanej pomocy prawnej obejmował:
- pomoc bezpośrednią w biurze Rzecznika,
- wyjaśnienia, jednak w większości były to kontakty telefoniczne.
Zarówno osoby telefonujące do Rzecznika, jak również zwracające się do niego bezpośrednio uzyskiwały stosowne wyjaśnienia w zakresie przedstawianych spraw i problemów.

Ewidencja udzielanych porad była prowadzona, jednak w zdecydowanej większości zgłaszanych spraw nie zachodziła uzasadniona potrzeba podejmowania działań i nawiązywania kontaktów z innymi instytucjami w celu ich rozwiązania. Ponadto nie wszystkie porady miały charakter merytoryczny – wielu zgłaszających się konsumentów z terenu miasta Łomży było odsyłanych do Miejskiego Rzecznika Konsumentów urzędującego w Urzędzie Miejskim w Łomży.

Strukturę udzielonych porad szczegółowo przedstawia poniższe zestawienie zbiorcze dotyczące zapewnienia bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony konsumentów. Podkreślam, iż tabela nie zawiera porad dla konsumentów, którzy zostali skierowani do Miejskiego Rzecznika Konsumentów.

Zestawienie 1. Struktura udzielanych porad

Wyszczególnienie Ogółem
I. Usługi ogółem, w tym: 8
- bankowe -
- finansowe -
- ubezpieczeniowe 1
- systemy argentyńskie -
- telekomunikacyjne (operatorzy, TV kablowa) 1
- dostawa energii (prąd, gaz, ciepło, woda) -
- motoryzacyjne (serwis) 3
- turystyczne i hotelarskie -
- pralnicze -
- remontowo-budowlane 1
- inne, jakie? awaria pilota telewizyjnego stolarka okienna -11
II. Umowy sprzedaży ogółem, w tym: 14
- wyposażenie wnętrz (RTV, AGD) 2
- odzież -
- obuwie 4
- samochody 1
- inne, jakie? zakup chorej jałówkisprzęt komputerowypobieranie opłaty stałej za dostarczanie wodyzakup meblizakup paneli podłogowychzakup kotła olejowego 111112
III. Umowy poza lokalem i na odległość -

2. Występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów

W 2003 roku w 5 przypadkach Powiatowy Rzecznik Konsumentów wystąpił z pismem do przedsiębiorców działając na podstawie art. 37 ust.1 pkt. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 122, poz. 1319 z późn. zm.).

Zestawienie 2. Wystąpienia do przedsiębiorców w sprawie ochrony praw interesów konsumentów.

Wyszczególnienie Ogółem ilość wyst. Zak. pozytywnie Zak. negatywnie Sprawy w toku
I. Usługi ogółem, w tym: - - - -
- bankowe
- finansowe
- ubezpieczeniowe
- systemy argentyńskie
- telekomunikacyjne (operatorzy, TV kablowa)
- dostawa energii (prąd, gaz, ciepło, woda)
- motoryzacyjne (serwis) 1 X
- turystyczne i hotelarskie
- pralnicze
- remontowo-budowlane
- inne, jakie?
II. Umowy sprzedaży ogółem, w tym:
- wyposażenie wnętrz (RTV, AGD)
- odzież
- obuwie
- samochody 1 X(ze względu na fakt iż umowa została zawarta na zakład. Rzecznik w tym wypadku nie mógł reprezentować konsumenta)
- inne, jakie? pobieranie opłaty stałej za dostarczanie wodyzakup kotła olejowego 12 X X
III. Umowy poza lokalem i na odległość


3. Wytaczanie powództw na rzecz konsumentów i wstępowania do toczącego się postępowania

W omawianym okresie Powiatowy Rzecznik Konsumentów nie składał powództw sądowych na rzecz konsumentów. W jednym przypadku Rzecznik odmówił konsumentowi wniesienia pozwu ze względu na możliwość polubownego załatwienia sprawy przez przedsiębiorcę na podstawie przeprowadzonej mediacji. Każdorazowo Rzecznik informuje konsumentów o możliwości dochodzenia praw konsumenckich przed sądem powszechnym. W większości jednak spraw konsumenci ze względu na niewielką wartość roszczeń nie decydują się na rozstrzygnięcie sporu na drodze postępowania sądowego.

4. Współdziałanie z Delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej, Inspekcji Sanitarnej oraz organizacjami konsumenckimi w zakresie ochrony konsumentów.

Współpraca Powiatowego Rzecznika Konsumentów dobrze układa się z Delegaturą Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Łomży. Przyjęte zasady wzajemnych kontaktów i wymiany informacji powodują, że w przypadkach wymagających przeprowadzenia czynności kontrolnych lub postępowania przed Polubownym Sądem Konsumenckim interesanci Rzecznika kierowani są do Delegatury, która podejmuje stosowne działania.

Ponadto Rzecznik jest systematycznie informowany o wynikach kontroli prowadzonych na terenie jego działania przez Wojewódzki Inspektorat IH w Białymstoku - kwartalne sprawozdania informują o tematyce i zakresie kontroli, dokonanych ustaleniach, a także o zakresie poradnictwa prowadzonego przez Inspektorat na rzecz konsumentów.

Rzecznik otrzymuje również systematycznie informacje, biuletyny z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Stowarzyszenia Konsumentów Polskich zawierających szereg wyjaśnień dotyczących szeroko rozumianej polityki konsumenckiej.


5. Działania o charakterze edukacyjno-informacyjnym

W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów Rzecznik informował właściwe służby Starostwa o zawartym w tej ustawie zobowiązaniu samorządu do prowadzenia edukacji konsumenckiej, w szczególności poprzez wprowadzanie elementów wiedzy konsumenckiej do programów nauczania w szkołach. Oferował swoją pomoc i współpracę w realizacji tego zadania w odniesieniu do zespołów szkół ponadgimnazjalnych działających na terenie powiatu.

Informacja o działalności Rzecznika i świadczonych przez niego usługach zamieszczona jest na tablicy ogłoszeń Starostwa Powiatowego w Łomży, a także na drzwiach gabinetu, w którym Rzecznik urzęduje. Stosowna informacja o urzędowaniu Rzecznika przekazana została również do wszystkich urzędów gmin z terenu powiatu łomżyńskiego.


6. Składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów.

W omawianym okresie sprawozdawczym nie zachodziła uzasadniona potrzeba składania wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony konsumentów.

Ponadto Powiatowy Rzecznik Konsumentów każdorazowo jest zapraszany i uczestniczy w posiedzeniach Rady Powiatu i innych organów powiatu.

Reasumując, podejmowane działania w 2003 roku przez Powiatowego Rzecznika Konsumentów, choć nie we wszystkich przypadkach przyniosły pozytywny skutek, okazały się wystarczające i w większości przypadków chroniły prawa konsumentów z terenu powiatu łomżyńskiego.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Powiatu Łomżyńskiego
mgr Wiesław JEMIELITY









Data dodania:
Data upublicznienia: piątek, 26 mar 2004 10:19
Opublikował(a): Beata Korwek
Zaakceptował(a): Beata Korwek
Artykuł był czytany: 1844 razy