Starostwo Powiatowe w Łomży

86 215 69 00
Rocznica Powiatu Łomżyńskiego Natura Flaga Unii Europejskiej Projekty UE Polski Ład Polski Ład logo e-usługi e-usługi
Pogoda dziś:
-1°C
Biuletyn Informacji Publicznej BIP Kontrast Youtube

Na szlaku turystycznym

DATA PUBLIKACJI: 2008-05-26 07:30 | OPUBLIKOWAŁ: Beata Korwek
Niewłaściwa jakość potraw i napojów, nierzetelna obsługa oraz błędne ceny – to najczęstsze nieprawidłowości wynikające z ostatniej kontroli Inspekcji Handlowej barów na szlakach turystycznych. Zakwestionowano blisko dziewięćdziesiąt procent skontrolowanych placówek.
Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK przebadała 113 placówek gastronomicznych w regionach turystycznych, w województwach: dolnośląskim, małopolskim, opolskim, podkarpackim, śląskim, świętokrzyskim, mazowieckim i wielkopolskim.

Przeprowadzona kontrola wykazała, że najczęstszą nieprawidłowością był brak informacji o cenie oferowanych potraw - dotyczyło to blisko 70 proc. sprawdzanych lokali. Główny zarzut to niepodawanie w cennikach gramatur, objętości oferowanych potraw i napojów oraz cen jednostkowych. Zgodnie z prawem ceny potraw powinny być wywieszane w miejscu ogólnodostępnym dla kupujących, wewnątrz lub na zewnątrz lokalu.

Ponadto w co piątej placówce oferowano niewłaściwej jakości potrawy i napoje, w podobnej ilości placówek stwierdzono nierzetelną obsługę. Zakwestionowano prawidłowość pobierania i wyliczania należności oraz przestrzeganie deklarowanych gramatur i objętości sprzedawanych potraw. Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły głównie zaniżania objętości alkoholu lub kawy w oferowanych napojach.

W niektórych placówkach oferowano towary o znacznie przekroczonych terminach przydatności do spożycia - w dwóch przypadkach o niemal 3 miesiące. Część z nich służyła do przygotowania potraw oferowanych klientom. Więcej informacji w raporcie z kontroli.

Inspekcja nałożyła 89 mandatów karnych oraz skierowała 11 wniosków do sądów rejonowych.

Stwierdzone przypadki nierzetelności pokazują, że konsument jest narażony na straty materialne, przy czym często nie zdaje sobie sprawy, że został oszukany. UOKiK przypomina, że jeśli mamy kłopoty z uznaniem reklamacji w restauracji, możemy zwrócić się o pomoc do m.in. Inspekcji Handlowej, rzeczników konsumentów oraz organizacji konsumenckich np. Stowarzyszenia Konsumentów Polskich.