Europejska Szkoła Kształcenia Korespondencyjnego z Poznania zajmuje się sprzedażą wysyłkową materiałów edukacyjnych zawierających m.in. kursy językowe i szkolenia zawodowe. Do Delegatury UOKiK w Poznaniu wpłynęło zawiadomienie dotyczące praktyk stosowanych przez spółkę. W styczniu 2012 r. Urząd wszczął postępowanie w sprawie ESKK.
W wyniku postępowania ustalono m.in., że we wzorcu umownym określającym warunki świadczenia usług znalazło się postanowienie o treści Jeśli Twoja reklamacja dotyczy wad nadesłanych Ci materiałów, powinieneś ją zgłosić w terminie 7 dni od ich otrzymania poprzez odesłanie do ESKK uszkodzonych egzemplarzy wraz z pisemną informacją dotyczącą wady. Tymczasem zgodnie z prawem konsument może złożyć reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową w terminie dwóch lat od jego wydania, jednak nie później niż dwa miesiące od wykrycia usterki. W opinii Urzędu przedsiębiorca wprowadzał swoich klientów w błąd narażając ich na to, że zrezygnują z przysługującego im prawa do złożenia reklamacji.
Ponadto we wzorcach umów stosowanych przez ESKK znalazły się postanowienia tożsame z niedozwolonymi klauzulami. Zgodnie z jednym z kwestionowanych postanowień przedsiębiorca zastrzegał, że nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowości związane z działaniem poczty w tym za zniszczenie lub uszkodzenie przesyłki. Tymczasem zgodnie z prawem zniszczenie, uszkodzenie lub opóźnienie w dostarczeniu przesyłki to nienależyte wykonanie umowy za które odpowiada przedsiębiorca realizujący zamówienie. W takiej sytuacji konsument ma prawo dochodzić od niego odszkodowania lub odstąpić od umowy.
Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na Europejską Szkołę Kształcenia Korespondencyjnego karę pieniężną w łącznej wysokości 15 116 zł. Decyzja nie jest prawomocna przedsiębiorca może odwołać się do sądu.
Więcej o prawach konsumentów, korzystających z ofert sprzedaży wysyłkowej w serwisie internetowym urzędu w sekcji pytania i odpowiedzi. Jednocześnie przypominamy, że bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw można uzyskać u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów lub pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku, w godz. 9.00-17.00. Pomoc można uzyskać też w oddziałach Federacji Konsumentów.
Przypominamy o konkursie dla dziennikarzy „Libertas et Auxilium”. Autorzy artykułów i audycji na temat ochrony konkurencji lub konsumentów (niekoniecznie związanych z UOKiK) mogą wygrać 10 tys. zł. Na zgłoszenia czekamy do 30 kwietnia. Nie zmarnuj tej szansy! Regulamin konkursu dostępny jest na stronie internetowej.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK
Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314, 55 60 430
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl