Starostwo Powiatowe w Łomży

86 215 69 00
Rocznica Powiatu Łomżyńskiego Natura Flaga Unii Europejskiej Projekty UE Polski Ład Polski Ład logo e-usługi e-usługi
Pogoda dziś:
0°C
Biuletyn Informacji Publicznej BIP Kontrast Youtube

ZAKUPY U AKWIZYTORA

DATA PUBLIKACJI: 2012-04-23 10:04 | OPUBLIKOWAŁ: Wydział RSGP
Zakupy na pokazach, czy od akwizytora rządzą się specjalnymi zasadami. Kupujący mogą zrezygnować z produktu w ciągu 10 dni, a sprzedawca powinien wcześniej poinformować o tym prawie konsumenta. O tzw. zakupach poza lokalem przypomina najnowsza decyzja Prezes UOKiK.

W Polsce żyje ponad 7,5 mln osób powyżej 60. roku życia – wynika z danych GUS. Najczęściej do tej grupy konsumentów skierowane są oferty zachęcające do tzw. zakupów poza lokalem przedsiębiorcy – od akwizytora, czy na specjalnych pokazach. Z doświadczeń UOKiK wynika, że seniorzy korzystający z tego rodzaju zakupów bywają wprowadzani w błąd – akwizytorzy zachwalają towary, reklamując ich zdrowotne właściwości, gdy w rzeczywistości są to produkty relaksacyjne, nie informują o prawie odstąpienia od umowy czy nakładają uciążliwe formalności przyjmując zwroty wyłącznie w swoich biurach.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Europejskim Roku Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej szczególnie przygląda się praktykom przedsiębiorców sprzedających produkty poza swoim lokalem. O prawach konsumentów korzystających z tego typu ofert informuje kolejna decyzja Prezes UOKiK.

Prezes UOKiK zakwestionowała praktyki spółki Polanna w Sierosławiu (woj. wielkopolskie), nakładając na przedsiębiorcę karę ponad 107 tys. zł. Przedsiębiorca sprzedaje na specjalnych pokazach pościel wełnianą. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte przez Prezes UOKiK w październiku 2011 roku po zawiadomieniu przez miejskiego rzecznika konsumentów w Sosnowcu.

Wątpliwości Urzędu wzbudziła treść zaproszeń na prezentacje produktów oraz niepełne informacje w umowach. Zapraszając na pokazy, Polanna informowała konsumentów o premierze wiosennej kolekcji włoskich wyrobów. Jak ustalił Urząd, produkty te były wytwarzane w Polsce. Ponadto, przedsiębiorca w zawieranych kontraktach wskazywał tylko podstawę prawną, pomijał natomiast informację o terminie, w którym z kontraktu można zrezygnować. Nie doręczał też wzoru oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Sugerował ponadto, że towar powinien zostać zwrócony wraz z oświadczeniem o odstąpieniu od umowy.

Każdy przedsiębiorca powinien rzetelnie informować o cechach sprzedawanych produktów. Zabronione jest wprowadzanie w błąd, ponieważ na podstawie fałszywych informacji konsumenci mogą podjąć błędną decyzję. Wielu z nich mogło zdecydować się na zakup produktów Polanny, myśląc, że nabywają towary lepszej, włoskiej jakości, czego nie zrobiliby, gdyby mieli prawdziwe informacje o sprzedawanych produktach.

Zgodnie z prawem, czas na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy (czyli na pokazach, prezentacjach, od akwizytora) wynosi 10 dni od zakupu. O tym prawie przedsiębiorca powinien pisemnie poinformować konsumenta, dodatkowo dołączając odpowiedni formularz. Odstąpienie od umowy nie może nastąpić w dowolny sposób. Należy złożyć w dziesięciodniowym terminie oświadczenie na piśmie. Zwrot zakupionej rzeczy powinien nastąpić w ciągu 14 dni – towar może zostać wysłany po nadaniu oświadczenia. Konsument pozbawiony obowiązkowych informacji o przysługujących mu prawach mógłby zrezygnować z dochodzenia swoich roszczeń.

Prezes UOKiK uznała, że Polanna naruszyła zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła karę ponad 107 tys. zł. Przedsiębiorca już zaprzestał stosowania kwestionowanych działań. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ Polanna ma możliwość odwołania się do sądu.

Konsumenci bezpłatną pomoc mogą uzyskać od rzeczników konsumentów lub pod numerem telefonu 800 007 707, czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach od 09:00 do 17:00. Ponadto pomoc zapewnia Federacja Konsumentów w swoich oddziałach. Odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące zakupów poza lokalem znajdują się w zakładce na stronie UOKiK.

Przypominamy o konkursie dla dziennikarzy „Libertas et Auxilium”. Autorzy artykułów i audycji na temat ochrony konkurencji lub konsumentów (niekoniecznie związanych z UOKiK) mogą wygrać 10 tys. zł. Na zgłoszenia czekamy do 30 kwietnia. Nie zmarnuj tej szansy! Regulamin konkursu dostępny jest na stronie internetowej.