Obwodnica Łomży to strategiczna część budowanego szlaku komunikacyjnego Via Baltica z przeprawą przez Narew, która przejmie ruch tranzytowy. 19 maja 2022 r. GDDKiA podpisała umowę na realizację głównej części obwodnicy Łomży - 13-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno. Jego koszt szacowany jest na 713,4 mln złotych. W ramach inwestycji powstanie nowy most przez rzekę Narew o długości 1,2 km. a także trzy węzły drogowe: Łomża Zachód, Nowogród i Łomża Północ.
Inwestycję wykona Przedsiębiorstwo Usług technicznych Intercor z Zawiercia. Cały odcinek S61 od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno - z dwoma jezdniami i całą infrastrukturą towarzyszącą - ma być oddany do użytku w 2025 r.
Jak podaje w komunikacie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku "W ramach zadania powstanie również nowy fragment jednojezdniowej DK64 na odcinku od węzła Łomża Północ do Elżbiecina o długości prawie 7 km. Odcinek DK64 będzie miał jedną jezdnię, a skrzyżowania w postaci rond zbudowane zostaną w rejonie miejscowości Marianowo (z istniejącą DK61) oraz w rejonie miejscowości Elżbiecin (z istniejącą DK64)" .
Inwestycja, o której dzisiaj mówimy, będzie służyła nie tylko rozwojowi społeczno-gospodarczemu, ale tym silniejsze będą więzi między państwami naszego regionu, Unii Europejskiej i liczę również na to, że będzie służyła naszemu bezpieczeństwu - mówił obecny na uroczystości Wojewoda Podlaski Bohdan Paszkowski.
Starosta Łomżyński Lech Marek Szabłowski mówił: Via Baltica na terenie Powiatu Łomżyńskiego to trzy zadania. Jedno zadanie węzeł Łomża - Śniadowo, węzeł Łomża Południe oddane jeździmy tą drogą, korzystamy z niej - cieszymy się. - Dzisiaj rozpoczynamy najbardziej strategiczny, najważniejszy chyba łączący już istniejące te dwa odcinki - południową i północną część powiatu łomżyńskiego. Via Baltica łączy mieszkańców naszego Powiatu, z mieszkańcami całej Polski, całej Europy. Cieszymy się niezmiernie. Mam nadzieję, że podpisana umowa to będzie stuprocentowy sukces". Na koniec Starosta Łomżyński podziękował Dyrektorowi GDDKiA Wojciechowi Borzuchowskiemu za doprowadzenie do podpisania umowy.
Dyrektor Oddziału GDDKiA w Bialymstoku Wojciech Borzuchowski mówił, jak ważna jest inwestycja: „Jest to powód do radości ponieważ z 13 odcinków realizacyjnych, zadanie które będziemy realizowali od dziś zamyka realizację i rozpoczyna proces budowy ostatniego z tych odcinków. Myślę, że trzeba tu powiedzieć bardzo wyraźnie, że istotne jest to że wykonawca wchodzi i realizuję roboty na podstawie już uzyskanego zezwolenia na realizację inwestycji, a więc to pierwsza istotna informacja, jak również to że uciążliwość jaką stanowi ruch tranzytowy przez Miasto Łomża dla mieszkańców miasta i okolic ale też dla kierowców przejeżdżających przez Łomżę rozpracowaliśmy taki harmonogram realizacji tworząc tak zwane kamienie milowe pierwszy z tych kamieni przewiduję, że w ciągu 12 – miesięcy licząc od dziś, wykonawca musi wybudować węzeł ten który ma powstać na końcu już oddanego do użytkowania, ale nie użytkowanego fizycznie odcinka pierwszego tej południowej części obwodnicy, a w 2024 licząc od dziś przewidziany jest drugi kamień milowy jest niezwykle istotny dla łomżan i okolic ponieważ przewiduje on przejezdność nitką na całej długości. Zadanie samo w sobie jako realizacyjne jest niezmiernie trudne zawiera w swoim zakresie realizację obiektu mostowego o długości ponad tysiąc dwustu metrów, więc wyzwanie na pewno i teren do realizacji niełatwy, ale cieszy nas to, że firma która wygrała po pierwsze z rynku polskiego, po drugie z dużym doświadczeniem jak i też dużym zakresem realizacji bieżących na terenie kraju. Myślę, że sobie z tym poradzi i upora w terminie. Życzę w tym miejscu Panu Prezesowi wszelkich sukcesów w realizacji. Mam nadzieję, że to wszystko pójdzie sprawnie”.
Piotr Jurczyk Prezes Usług Technicznych Intercor z Zawiercia mówił: „Jako firma realizujemy wiele w tej chwili zadań dla Generalnej Dyrekcji są to drogi S7 w dwóch odcinkach, trzy odcinki autostrady A2, odcinek drogi S19 na Podkarpaciu. Tutaj taką ciekawostką realizacyjną będzie na tym zakresie podwójny nawiew na moście na Narwi, tysiąc dwieście metrów, trzynaście kilometrów drogi ekspresowej, siedem kilometrów drogi krajowej 64 . W liczbach jest to dwa miliony metrów sześciennych robót ziemnych, kilkadziesiąt tysięcy ton stali, kilkadziesiąt tysięcy metrów sześciennych betonu. Myślę że jak dobrze pójdzie to za dwa lata o tej porze jedną nitką powinniśmy jechać, a w ciągu dziewięciu miesięcy zrobimy węzeł Łomża zachód. – Miejmy nadzieję, że przez najbliższe lata pogoda będzie nam sprzyjać”.
W spotkaniu uczestniczyli również: Poseł na Sejm RP Kazimierz Gwiazdowski, Wicemarszałek Województwa Podlaskiego Marek Olbryś, Prezydent Miasta Łomża Mariusz Chrzanowski, Wójt Gminy Zbójna Elżbieta Parzych, Wójt Gminy Piątnica Artur Wierzbowski, Wójt Gminy Łomża Piotr Kłys.
Realizacja odcinka S61 Łomża Zachód - Kolno, tak jak pozostałych odcinków pomiędzy Podborzem a Stawiskami, jest współfinansowana z Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.