Podpisanie umowy odbyło się na terenie Centrum Przesiadkowo – Komunikacyjnego w Łomży. W spotkaniu udział wzięli m.in.: Wiceminister Infrastruktury Marcin Horała, Wiceminister w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Adam Andruszkiewicz, Wiceminister Edukacji i Nauki Dariusz Piontkowski, Poseł do Parlamentu Europejskiego Krzysztof Jurgiel, Senator RP Marek Adam Komorowski, Poseł na Sejm RP Lech Antoni Kołakowski, Wicemarszałek Województwa Podlaskiego Marek Olbryś, Wojewoda Podlaski Bohdan Paszkowski, Prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK) Mikołaj Wild, Dyrektor Departamentu Projektowego Egis Polska Marta Szelągowska, Radny Województwa Podlaskiego Piotr Modzelewski, Prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski, Zastępca Prezydenta Łomży Andrzej Garlicki.
Jak informuje CPK, budowa szprychy nr 3 CPK - Warszawa - Tłuszcz - Wyszków - Ostrołęka - Łomża - Pisz - Giżycko będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. - Do sieci połączeń dalekobieżnych włączona zostanie nie tylko Łomża, ale też Kolno i Orzysz. Pierwsze i drugie z tych miast nie mają dziś dostępu do kolei w ogóle (Łomża czeka na pociągi od 1993 r.), a do Orzysza - dojeżdżają tylko pociągi towarowe od strony Ełku.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane między Ostrołęką i Łomżą mają ruszyć w 2023 r. i potrwają do końca 2027 r. Dla odcinka z Łomży do Giżycka zakładany w harmonogramie okres robót budowlanych to lata 2028-2031. Projekt ma kosztować 20 mln zł.
"Łomża to dziś jedno z największych miast w naszym kraju pozbawionych dostępu do kolei pasażerskiej. Po wybudowaniu szprychy nr 3 to się zmieni, a czas przejazdu z Warszawy do Łomży wyniesie 1 godz. 15 minut. Poprzez inwestycje CPK będziemy konsekwentnie likwidować kolejne przykłady wykluczenia komunikacyjnego polskich miast, uzupełniając braki w sieci kolejowej" - skomentował Wiceminister Infrastruktury Marcin Horała.
Wicemarszałek Województwa Podlaskiego Marek Olbryś zauważył, że nowa linia kolejowa będzie oznaczać rewolucję komunikacyjną w całym regionie.
"Cieszy nas, że jesteśmy stroną umowy, a tym samym częścią tego potrzebnego kolejowego przedsięwzięcia. Studium wykonalności to kluczowy element dokumentacji przedprojektowej i krok przybliżający nas wszystkich do etapu projektowania i budowy. Wykorzystamy nasz potencjał i doświadczenie żeby zrealizować zadanie w terminie i wymaganej przez spółkę CPK wysokiej jakości." – podsumowała Marta Szelągowska, Dyrektor Departamentu Projektowego z Egis Poland.
Program kolejowy CPK zakłada budowę prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Na te inwestycje składa się 12 tras kolejowych, w tym 10 szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.