Starostwo Powiatowe w Łomży

86 215 69 00
Rocznica Powiatu Łomżyńskiego Natura Flaga Unii Europejskiej Projekty UE Polski Ład Polski Ład logo e-usługi e-usługi
Pogoda dziś:
-2°C
Biuletyn Informacji Publicznej BIP Kontrast Youtube

PKP PLK zmienia praktykę

DATA PUBLIKACJI: 2019-01-08 17:23 | OPUBLIKOWAŁ: Marcin Pieńkowski
UOKiK wydał decyzję, w której uznał, że PKP PLK mogły wykorzystywać swoją pozycję rynkową w relacjach z dostawcami produktów i technologii kolejowych.
Spółka zobowiązała się do zmiany praktyki, która mogła ograniczać konkurencję.

 

PKP PLK zmienia praktykę

Wypowiedź Marka Niechciała Prezesa UOKiK
Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała


Zobacz więcej materiałów multimedialnych

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie PKP PLK we wrześniu 2017 r. Wątpliwości urzędu wzbudziły postanowienia które znalazły się w procedurze System Zarządzania Bezpieczeństwem SMS-PW-17. Dotyczy ona zasad dopuszczania do stosowania produktów i technologii kolejowych, takich jak szyny, podkłady czy sieć trakcyjna. Produkt, który nie otrzyma zgody zarządcy sieci wydanej zgodnie z tą procedurą, nie może być stosowany na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK. Dostawca, który nie przejdzie pozytywnie procedury nie może oferować produktów i technologii nie tylko samemu PKP PLK, ale także innym podmiotom, którym spółka zleca budowę, remont, czy modernizację linii kolejowej.

UOKiK zakwestionował regulacje ograniczające wysokość odpowiedzialności odszkodowawczej PKP PLK w przypadku jakiegokolwiek roszczenia związanego z procesem certyfikacji do wartości jednego produktu, który jest poddany procedurze. Zdaniem UOKiK niedozwolone mogło być również przerzucenie na potencjalnego dostawcę całej odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku badań eksploatacyjnych, w tym szkody powstałe u osób trzecich.

Ponadto urząd uznał, że konkurencję mogło również ograniczać postanowienie procedury SMS-PW-17, które powoduje jej zawieszenie, jeżeli dostawca wystąpi z skargami lub roszczeniami. Urząd uznał, że postanowienie to mogło zniechęcać dostawców do występowania ze skargami i roszczeniami wobec PKP PLK. Rozpatrzenie takich skarg i wniosków, zwłaszcza jeżeli miałoby to miejsce na drodze sądowej, mogłoby bowiem zająć nawet kilka lat. W tym czasie dostawca byłby więc w praktyce pozbawiony możliwości sprzedaży swoich produktów.

- PKP PLK zarządza prawie wszystkimi liniami kolejowym w Polsce.  Spółki, które posiadają tak znaczącą pozycję na danym rynku nie mogą wykorzystywać jej na niekorzyść swoich kontrahentów. Uznaliśmy, że działania PKP PLK mogły stanowić naruszenie konkurencji. Cieszy fakt, że spółka w trakcie postępowania zobowiązała się do zmiany swoich praktyk. Dzięki temu możliwe będzie szybkie wyeliminowanie działań utrudniających działalność dostawców produktów i technologii kolejowych – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Zgodnie ze złożonym zobowiązaniem PKP PLK w ciągu miesiąca od uprawomocnienia się decyzji wykreśli z procedury SMS-PW-17 postanowienie dotyczące jej zawieszenia w przypadku skarg lub roszczeń. Spółka nie będzie również stosowała tej praktyki w przyszłości. W przypadku dwóch pozostałych zakwestionowanych postanowień przedsiębiorca zobowiązał się, że nie będzie stosował ich w dokumentach dotyczących zasad dopuszczania produktów i technologii na swoich liniach kolejowych.

Spółka będzie musiała również złożyć sprawozdanie z realizacji zobowiązania.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 55 60 430
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl

Twitter: @UOKiKgovPL