Wypowiedź Aleksandry Kapnik z UOKiK
Zaczął się rok szkolny, wraz z nim w niektórych szkołach pojawili się rzecznicy konsumentów. Podczas specjalnych lekcji zapoznają uczniów z podstawowymi prawami konsumentów, możliwymi zagrożeniami, pytają o ich doświadczenia, prowadzą dyskusje.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów docenia inicjatywę wielu miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów, którzy nawiązali kontakty ze szkołami i dzielą się z uczniami swoją wiedzą i doświadczeniem. – Jeżdżąc po Polsce, miałem sygnały z wielu miejsc, że rzecznicy bardzo się angażują w działania edukacyjne – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Rzecznicy przeważnie mają zajęcia z uczniami szkół średnich, którzy wkrótce będą pełnoletni. Młodzież w tym wieku robi już samodzielnie drobne zakupy. Jednak – o czym nie wszyscy wiedzą - aż do ukończenia 18 lat na poważniejsze transakcje, np. kupno laptopa, nastolatek musi mieć zgodę rodziców. Inaczej zakup można unieważnić. Podczas lekcji rzecznicy poruszają tematy zakupu towarów, możliwości ich reklamacji, bezpiecznego korzystania z internetu i telefonów komórkowych, ochrony danych osobowych. Do szkół zabierają przygotowane przez siebie prezentacje oraz atrakcyjne dla młodzieży gadżety, np. naklejki na smartfony z numerem infolinii konsumenckiej.
Wypowiedź Marka Trejdy miejskiego rzecznika konsumentów w Opolu
- Staramy się, żeby lekcje były ciekawe. Prowadzimy je w formie warsztatów. Zależy nam na interakcji. Dlatego pytamy uczniów o ich doświadczenia, np. z reklamacjami. Wielu nie ma świadomości, że może skorzystać z rękojmi, wie tylko o gwarancji. Od nas dowiadują się, że nawet jeśli np. gwarancja na baterię do laptopa wygasa po pół roku, to i tak mogą ją przez 2 lata reklamować u sprzedawcy w ramach rękojmi. Radzimy też, żeby uważali na zagrożenia podczas zakupów w internecie, np. podczas płatności zwracali uwagę, czy przy adresie strony jest kłódka, która świadczy o tym, że strona jest bezpieczna – opowiada Marek Trejda, miejski rzecznik konsumentów w Opolu, który od kwietnia 2018 r. wspólnie Izbą Adwokacką oraz Wydziałem Prawa Uniwersytetu Opolskiego zajmuje się edukacją konsumencką w II i III klasach szkół średnich. Cel: w ciągu roku przeszkolić 1500 uczniów, aby w przyszłości stali się świadomymi konsumentami, którzy znają swoje prawa i umieją z nich korzystać. Podczas lekcji Marek Trejda wykorzystuje przygotowaną przez siebie prezentację.
- Do młodzieży najlepiej przemawiają formy graficzne i przykłady wzięte z życia – mówi Tomasz Gierczak, miejski rzecznik konsumentów w Gorzowie Wielkopolskim, który w tym roku szkolnym zamierza odwiedzić z prelekcją i prezentacją wszystkie szkoły średnie w mieście. – Będziemy rozmawiać m.in. o zakupach towarów, możliwości reklamacji w ramach rękojmi. Młodzi często kupują przez internet. Dziewczyny - ubrania i buty, chłopcy – komórki, gry komputerowe, sprzęt elektroniczny. Zdarzają się problemy z wysyłką, nie wszyscy wiedzą o prawie do odstąpienia od umowy – dodaje.
Wypowiedź Anny Magnuszewskiej powiatowego rzecznika konsumentów w Płońsku
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
Anna Magnuszewska, powiatowy rzecznik konsumentów w Płońsku, od wielu lat cyklicznie spotyka się z uczniami I klas szkół średnich. – Przeważnie te lekcje odbywają się w ramach przedmiotu podstawy przedsiębiorczości albo na godzinach wychowawczych. Mówię o podstawowych zagadnieniach z zakresu prawa konsumenckiego: rękojmi i gwarancji, umowach zawieranych przez telefon lub internet, na co zwracać uwagę podczas zakupów, jakie obowiązki mają sprzedawcy. Młodzież jest bardzo zainteresowana, zapamiętują przykłady, zadają pytania na lekcji i po niej, radzą się w prywatnych sprawach konsumenckich, np. że babcia poszła na pokaz i był wielki problem. Potem pewnie opowiadają o spotkaniu w domach, bo po każdej takiej lekcji przychodzą do mnie licznie konsumenci z danej miejscowości – opowiada Anna Magnuszewska.
Oprócz pracy z uczniami, rzecznicy konsumentów zajmują się także edukacją seniorów. Niektórzy prowadzą również wykłady dla studentów.
Kim są powiatowi (miejscy) rzecznicy konsumentów
Rzecznicy konsumentów działają w Polsce od 1999 r. Pomagają w indywidualnych sprawach, m.in. udzielają bezpłatnych porad, mogą interweniować u przedsiębiorców, wytoczyć powództwo na rzecz konsumenta. Znajdziesz ich w każdym powiecie i mieście na prawie powiatu, skorzystaj z wyszukiwarki na stronie UOKiK.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088, 22 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL