Uczestnicy koncentracji projektują oraz sprzedają markową odzież oraz akcesoria. Vistula specjalizuje się zarówno w odzieży męskiej i damskiej oraz biżuterii i zegarków. Należą do niej marki, takie jak Lantier, Vesari, Wólczanka, Lambert, W.KRUK oraz Deni Cler (za pośrednictwem spółek zależnych). Głównym rynkiem zbytu dla produktów Grupy Vistula jest Polska. Bytom działa na rynku odzieży męskiej. Sprzedaż prowadzi w sieci sklepów własnych i franczyzowych, a także za pośrednictwem własnego e-sklepu. Ponadto w niewielkiej skali sprzedaje hurtowo pod marką Intermoda. Bytom działa wyłącznie na terytorium Polski.
Fuzja ma polegać na przeniesieniu całego majątku spółki Bytom na Vistulę w zamian za akcje tej spółki. Zgodnie z informacją od spółek po transakcji na rynku nadal obecne będą obie marki.
Prowadzone postępowanie przeszło do II fazy. Urząd musiał przeprowadzić w tej sprawie badanie rynku. Objęło ono 27 konkurentów Vistula Group i Bytom. Pytania UOKiK dotyczyły m.in. wartości przychodów ze sprzedaży w sklepach i on-line, ilości i lokalizacji sklepów, a także opinii na temat koncentracji i jej skutków. Konieczność przeprowadzenia wnikliwego badania rynku wraz z czasem oczekiwania przez UOKiK na uzupełnienie wniosku przez uczestników koncentracji miały istotny wpływ na długość postępowania.
Analizując koncentrację urząd uznał, że jej uczestnicy konkurują ze sobą i innymi podmiotami na rynku eleganckiej odzieży męskiej klasy średniej. Nie rywalizują natomiast z producentami marek luksusowych, a także najtańszych ubrań. Osobnymi produktami są również odzież dziecięca, młodzieżowa i kobieca.
Z kolei w ujęciu geograficznym urząd zbadał zarówno wpływ transakcji na konkurencję w poszczególnych miastach, gdzie Vistula i Bytom prowadzą działalność, a także na terenie całego kraju.
Analiza przeprowadzona przez UOKiK pokazała, że nie dojdzie do ograniczenia konkurencji na żadnym z rynków, na którym działają Vistula Group i Bytom. Dlatego urząd wydał zgodę na połączenie tych przedsiębiorców – mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.
Zgodnie z przepisami, transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce.
Decyzje wyrażające zgodę na dokonanie koncentracji wygasają, jeżeli transakcja nie zostanie dokonana w terminie 2 lat od ich wydania. Na stronie internetowej urzędu zamieszczane są informacje na temat wszystkich prowadzonych przez UOKiK postępowań antymonopolowych w sprawach koncentracji. Więcej informacji o zasadach łączenia przedsiębiorców w przygotowanym specjalnie opracowaniu.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL