Starostwo Powiatowe w Łomży

86 215 69 00
Rocznica Powiatu Łomżyńskiego Natura Flaga Unii Europejskiej Projekty UE Polski Ład Polski Ład logo e-usługi e-usługi
Pogoda dziś:
5°C
Biuletyn Informacji Publicznej BIP Kontrast Youtube

KONCERT "OD BACHA DO WSPÓŁCZESNOŚCI" Z AKCENTEM ŁOMŻYŃSKIM

DATA PUBLIKACJI: 2018-07-06 10:01 | OPUBLIKOWAŁ: Wydział RSGP

KONCERT "OD BACHA DO WSPÓŁCZESNOŚCI" Z AKCENTEM ŁOMŻYŃSKIM

 

W dniu czwartego lipca br. w prastarej Łomżyńskiej Katedrze odbył się koncert organowy pn. „OD BACHA DO WSPÓŁCZESNOŚCI”  wpisujący się w 100-lcie  obchodów odzyskania przez Polskę Niepodległości, 25-lecie Międzynarodowego Festiwalu Muzyczne Dni Drozdowo-Łomża i 600-lecie nadania praw miejskich Miastu Łomża.

Muzyka organowa o pięknym brzmieniu wypełniła jednocześnie wnętrze  kościoła i serca słuchaczy. To wyjątkowe spotkanie z muzyką  poprowadził Andrzej Ogórkiewicz, przybliżając sylwetkę wykonawczyni recitalu  Pani Ewy Bąk oraz kompozytorów poszczególnych epok, których utwory rozbrzmiewały w kościele.

Organistka zaprezentowała  słuchaczom w większości utwory  mniej znane, niektóre nigdy dotąd w Łomży nie wykonywane, drobne i monumentalne, tak aby ukazać walory tego wspaniałego królewskiego  instrumentu - organów..

Melomani mogli kolejno wysłuchać:


            Jako pierwszą Kompozycję Lobet den herrn op.101 nr 5,  Sigfrida Karg-Elerta.

Sigfrid Karg-Elert to kompozytor z przełomu XIX  i  XX wieku, jeden z największych kompozytorów swojej epoki, pedagog Konserwatorium Lipskiego. Wypracował osobisty styl, który poszerzył harmonię.

Potem  wysłuchano: Menueta (trans. Edwin H. Lemare) Luigi Boccheriniego włoskiego  kompozytora i wiolonczelisty epoki klasycyzmu oraz rokoko. Znamy go chociażby za pośrednictwem piosenki W. Młynarskiego „Obiad rodzinny”, która spopularyzowała menuet szerokim rzeszom słuchaczy  i powstałą w 1895r.  Toccatinę op.16 Aloÿsa Claussmanna. Była jednym z 543 dzieł skomponowanych przez tego pracowitego muzyka - Alzatczyka.

Kolejni kompozytorzy i grane przez Panią Ewę Bąk ich utwory to:
Claude-Benigne Balbastre – Canonnade,

Claude-Benigne Balbastrefrancuski kompozytor tworzący w epoce baroku. Jako szesnasty spośród siedemnaściorga rodzeństwa kontynuował profesję ojca rownież organisty. Był organistą w katedrze Notre Dame w Paryżu i Kościele Katerdralnym  Ludwika XVIII, uczył gry m.in. Królową  Antoninę. Jego sława była tak wielka, że kościoły nie mieściły słuchaczy.
            Raymond Bassal – Fanfare - kompozytor z XIX wieku wywodzący się z zamożnej

ziemiańskiej rodziny z południowej Francji. Działalność ziemiańska łączył z realizacją swoich muzycznych-pasji.
           Polibio Fumagalli – Marcia brilliant - kompozytor włoski z XIX wieku organista, pianista. Uczył w Konserwatorium w Mediolanie. Wywodził się z muzycznie uzdolnionej  rodziny, jego bracia byli również kompozytorami.


           Samuel Rousseau – Larghetto - kompozytor francuski, organista. Skomponował  8 oper, pisał muzykę religijną. Za twórczość muzyczną został odznaczony Legia Honorową.

          Paul Wachs – Te Deum - kompozytor francuski, żyjący w Paryżu na przełomie i połowy XIX i I pol.XX wieku, jako organista zastąpił   Camille Saint-Saënsa.


          I wreszcie  w murach katedry zabrzmiały  monumentalne dźwięki utworu Johanna Sebastiana Bacha – Fantazja  Komm, heiliger Geist, Herre Gott BWV 651

         J.S. Bach-cesarz muzyki organowej, tuz nad tuzy. To kompozytor najgenialniejszy. Napisał ponad 1000 utworów na organy.Był czas, że o nim zapomniano. Przywrócił go pamięci współczesnych w 1875 roku Felix Mendelson „Pasją wg.Sw.Mateusza” i odtąd J.S.Bach jest obecny w muzyce i kościołach, jego sława trwa. Przez ostatnie 1,5 roku kompozytor był niewidomy. Prosił żonę by spaliła wszystkie rękopisy. Na szczęście nie posłuchała męża. Niewiele brakowało aby objął stanowisko kapelmistrza w Bazylice w Gdańsku. O geniuszu kompozytora świadczy fakt iż  jego muzyka została nagrana na pozłacanym dysku i w 1977 roku  wystrzelona w przestrzeń kosmiczną, by tę genialną muzykę mogły znać przyszłe pokolenia.


          A później dla kontrasu lekka, dowcipna Humoreska op.101, nr 7 (trans. Edwin H. Lemare) Antonina Dvoȓȁka kompozytora czeskiego. Twórczość Dvoraka to synteza klasycyzmu  i romantyzmu. Skomponował wiele oper m.in. „Rusałkę”. Partię Rusałki śpiewają i chcą śpiewać wszystkie soprany na świecie.
          Na zakończenie koncertu organowego pojawił się akcent łomżyńskigrane mistrzowsko przez Pania Ewę Bąk  kompozycje Mariana Sawy – Modlitwa łomżyńska  i Oremus.

         Marian Sawa przez krytyków zwany tytanem lub pogromcą organów łączył umiejętnie wiele tradycji muzycznych, wykorzystywał cytaty z polskich pieśni kościelnych. Można go porównać z Feliksem Nowowiejskim. Skomponował  ponad 200 kompozycji cieszących się popularnością i chętnie wykonywanych.

        Utwór Modlitwę łomżyńską wykonał M. Sawa po raz pierwszy 17 września  2004 roku w Katedrze Łomżyńskiej, drugi utwór Oremus miał swoją inaugurację  w rocznicę śmierci kompozytora w 2009r. w Warszawie.

         Publiczność pożegnała artystkę owacją na stojąco, dziękując za mistrzowskie wykonania  różnorodnych utworów. 

Akcja Sprzątania Świata w Powiecie Łomżyńskim!

wrz 20, 2024
Czytaj więcej

Pomoc dla poszkodowanych przez powódź!

wrz 19, 2024
Czytaj więcej

Współpraca samorządów powiatu łomżyńskiego

wrz 18, 2024
Czytaj więcej

Obchody 105. rocznicy Powstania Policji Państwowej w Łomży

lip 22, 2024
Czytaj więcej