Komentarz Prezesa UOKiK Marka Niechciała
Zobacz więcej materiałów multimedialnych
W I kwartale 2017 r. Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK sprawdzała, jak sprzedawcy informują konsumentów o cenach produktów. Inspektorzy skontrolowali prawie 64 tys. partii produktów, kwestionując 4 tys. partii (6,4 proc.). – Nieprawidłowości jest niewiele. To dobra informacja dla każdego konsumenta. Większość sprzedawców poprawnie informuje o tym, ile kosztują ich produkty – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Inspektorzy przykładowo kwestionowali brak cen jednostkowych (za litr czy kilogram) lub to, że konsument w ogóle nie był informowany o tym, ile kosztuje towar. Zdarzało się również, że te same produkty umieszczone w różnych miejscach sklepu miały inne ceny. Jedynie kilkadziesiąt partii kosztowało mniej na półce, a więcej w kasie.
Inspektorzy Inspekcji Handlowej za błędne informowanie konsumentów o cenach wydali 34 decyzje i nałożyli 24 tys. zł kar na sklepy, które nie przestrzegały obowiązków informacyjnych.
Konsumentom przypominamy:
- Musisz wiedzieć, za ile kupujesz. Cena musi być czytelna, widoczna i jednoznaczna.
- Cena musi być zawsze brutto, czyli z podatkiem.
- Przepisy nie wymagają, aby cena znajdowała się na każdym towarze. Znajdziemy ją na wywieszce - w sklepie, w kiosku, na poczcie - lub w cenniku.
- U dentysty, fryzjera, kosmetyczki, krawca – szukaj cennika.
- Niższa cena na półce niż w kasie? Masz prawo kupić po niższej cenie.
- Sprawdzaj i porównuj ceny jednostkowe (czyli cenę za litr, kilogram, metr)
- Nie ma obowiązku umieszczania czytników cen w sklepach – informację na temat ceny znajdziesz w miejscu, gdzie znajduje się towar.
- Masz wątpliwości? Skontaktuj się z Inspekcją Handlową. Maksymalna kara za brak ceny wynosi do 20 tys. zł.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 695 902 088
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL