W szóstym dniu Festiwalu odbył się w Łomżyńskiej katedrze koncert zatytułowany „OD NABUCCA do CARMEN”, któremu towarzyszył aplauz licznie zgromadzonej publiczności.
Sylwetki i dorobek wykonawcy i kompozytorów, którzy znaleźli się w koncercie przybliżył zgromadzonym Dyrektor artystyczny Festiwalu Jacek Szymański.
Recital organowy z wielkim rozmachem i wrażliwością oddając charakter i nastrój utworów wykonał dr RAFAŁ SULIMA wybitny organista, absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, filia w Białymstoku, aktualnie wykładowca tej Uczelni, stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, laureat konkursów „Primus Inter Pares” w roku 2004 i „Pro Organo 2007” w Warszawie, organista w Świętej Lipce, dyrygent chóru „Kontrapunkt” w Ełku.
W programie wieczoru znalazły się utwory A.Vivaldiego –J.S.Bacha, G.Verdiego, C.Saint-Seansa, F.Chopina, G.Bizeta, H.Purcella, które weszły do kanonu światowej muzyki.
Katedra ze znakomitą akustykę rozbrzmiewała dźwiękami i tonami, wyjątkowego instrumentu, którym są organy łomżyńskiej katedry
Melomani usłyszeli wielką uwerturę do opery „Nabucco” w transkrypcji R.Sulmy, którą opracował na specjalną prośbę Dyrektora Artystycznego i na potrzeby festiwalu!
Verdii król opery włoskiej i światowej napisał tę operę mając niespełna 25 lat. Opera „ Nabucco” przyniosła Verdiemu sławę i postawiła od razu w gronie najbardziej znanych kompozytorów. Współcześnie znajduje się ona w repertuarze prawie każdego teatru operowego. „Va, pensiero”– wzniosła i piękna pieśń Żydów (chór niewolników) z trzeciego aktu, stała się nieoficjalnym hymnem Włoch. Siła oddziaływania tej opery była taka, że okupacyjne władze austriackie zakazały wystawiania opery na kontrolowanych przez siebie terenach.
Jacek Szymański podkreślił, ze marzy by w roku obchodów 600 lecia nadania praw miejskich Łomży i jednocześnie Jubileuszu XXV- lecia Festiwalu wystawić operę „ Nabucco” w Łomży.
Publiczność zachwycił również koncert a moll J.S. Bacha, będący transkrypcją utworów Antonia Vivaldiego ze zbioru Lestro armonico, op. 3. pochodzący z czasów, gdy J.S. Bach przebywał w Weimarze.
W odmienny nastrój wprowadził słuchaczy poemat symfoniczny „Taniec szkieletów” ( Danse macabre ), op. 40 – Camillea Saint-Saensa - francuskiego kompozytora wirtuoza fortepianu i organów uznawanego za "cudowne dziecko" Pierwszy koncert dał w wieku 5 lat, mając 16 lat napisał swoją pierwszą symfonię.
W trakcie koncertu nie zabrakło kompozytora polskiego Publiczność wysłuchała Nokturnu Es–dur, jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich F.Chopina, nazywanego poetą fortepianu. Wg. krytyków utwór ten jest „przykładem niezwykłego poczucia czystości stylu” i cieszy się największą ze wszystkich nokturnów Chopina popularnością. ”Ten jeden drobny nokturn zrobił furorę w Paryżu”, popularyzując w salonach Chopina.
Mocnym akcentem recitalu była uwertura do opery „Carmen” francuskigo kompozytora epoki romantyzmu G. Bizeta. Edukację muzyczną rozpoczął w domu rodzinnym. Przed 10 urodzinami Bizet został przyjęty do paryskiego konserwatorium. Pierwszym sukcesem Bizeta okazała się jednoaktowa opera „Doktor Miracle” wystawiona gdy kompozytor miał 19 lat. Opera ta otrzymała nagrodę ufundowaną przez J. Offenbacha.
Nazwisko G. Bizeta rozsławiła na całym świecie opera "Carmen”. Niestety była to już sława pośmiertna. Kompozytor zmarł nie doczekawszy się sukcesów, jakie ta opera zaczęła odnosić na scenach świata. Pierwsze wystawienie tego dzieła okazało się totalną klapą. Dziś ta opera nie schodzi z afisza w żadnej operze
Muzyka "Carmen” łączy w sobie najlepsze cechy stylu opery francuskiej i włoskiej, jej niezwykła barwność, żywiołowy temperament, swoisty hiszpański egzotyzm, blask i efektowność niezmiennie porywają słuchaczy. Tak było i w Łomży
Ten piękny wieczór zakończyła muzyczna niespodzianka, na bis - Polonez A-dur Chopina.
Mistrzowska gra, indywidualność RAFAŁA SULIMY – wirtuoza, organisty, niepowtarzalny nastrój recitalu zachwyciły słuchaczy. Owacjom nie było końca.
Źródło zdjęć: www.4lomza.pl