Postępowanie przeciwko Getin Noble Bank zostało wszczęte na postawie doniesień medialnych pod koniec grudnia 2014 roku. Wątpliwości Prezesa UOKiK wzbudziło pobieranie przez bank opłaty za prowadzenie rachunku od kilku do kilkunastu miesięcy łącznie zamiast po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego.
Zgodnie z umowami rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego, które przeanalizował Urząd, Getin Noble Bank, w przypadku braku określonych wpływów na konto, powinien obciążać konsumenta kosztami po upływie każdego miesiąca rozliczeniowego. Zamiast tego bank pobrał opłatę łączną, często za kilka lub nawet kilkanaście miesięcy, od konsumentów, którzy od maja 2012 r. do sierpnia 2013 r. nie zapewnili comiesięcznych wpłat na rachunek.
- Bank miał prawo do obciążania konsumentów opłatą, gdy nie zapewnili odpowiednich środków na rachunku, jednak wykorzystał swoją silniejszą pozycję, pobierając ją za kilka lub kilkanaście miesięcy. Klienci ponieśli koszty, których mogliby uniknąć. Skutki tej praktyki zostaną jednak usunięte – mówi Marek Niechciał, Prezes UOKiK.
Getin Noble Bank zobowiązał się do zmiany praktyki. Oznacza to, że odda klientom pobrane opłaty wraz z odsetkami oraz poinformuje ich o rozstrzygnięciu Prezesa Urzędu. O zasadach zwrotu należności można przeczytać w decyzji wydanej przez Prezesa UOKiK.
Konsumentom przypominamy, że w przypadku sporu dotyczącego usług finansowych warto skontaktować się z Rzecznikiem Finansowym.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314 , 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl