Starostwo Powiatowe w Łomży

86 215 69 00
Rocznica Powiatu Łomżyńskiego Natura Flaga Unii Europejskiej Projekty UE Polski Ład Polski Ład logo e-usługi e-usługi
Pogoda dziś:
13°C
Biuletyn Informacji Publicznej BIP Kontrast Youtube

DECYZJA BGŻ

DATA PUBLIKACJI: 2012-09-06 09:48 | OPUBLIKOWAŁ: Wydział RSGP
Nieokreślenie trybu zmiany opłat i prowizji związanych z prowadzeniem indywidualnych kont emerytalnych – to jedna z praktyk stosowanych przez Bank Gospodarki Żywnościowej i zakwestionowanych przez Prezes UOKiK
[Warszawa, 6 września 2012 r.] Postępowanie przeciwko Bankowi Gospodarki Żywnościowej zostało wszczęte w styczniu 2012 roku. Podstawą do podjęcia działań była kontrola przeprowadzona przez Prezes UOKiK dotycząca wzorców umów indywidualnych kont emerytalnych, czyli produktów służących dobrowolnemu oszczędzaniu na emeryturę. W toku jest 8 postępowań dotyczących tego typu produktów, wszczętych w wyniku kontroli.
Prezes Urzędu przeanalizowała wzorce umowne dotyczące rachunku oszczędnościowego indywidualnego konta emerytalnego stosowane przez BGŻ. W wyniku postępowania ustaliła, że nie zawierają wymaganych przez prawo elementów. Bank m.in. nie wymienił sytuacji, które dawałyby mu prawo do zmiany regulaminu. Ponadto nie określił precyzyjnie przesłanek wypowiedzenia umowy, w związku z tym mogłaby zostać rozwiązania również z innych przyczyn, niewskazanych w kontrakcie. Zdaniem UOKiK, konsekwencje powinny być określone w sposób jasny i precyzyjny, tak aby konsument wiedział w jakich sytuacjach umowa mogłaby zostać wypowiedziana. Prezes UOKiK stwierdziła, że BGŻ naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 1 373 973 zł. Bank zaprzestał stosowania wszystkich zakwestionowanych postanowień. Decyzja nie jest ostateczna, ponieważ BGŻ odwołał się od decyzji do sądu. Warto wspomnieć, że BGŻ naruszył przepisy prawa bankowego, ustawy, która reguluje podstawowe kwestie związane z działalnością banków. Produkt, którego dotyczy naruszenie, to długoterminowa inwestycja konsumentów na przyszłą emeryturę. Takie umowy zawierane są na wiele lat - 10, 15, a nawet 20. Ich zasadą jest, że konsument, oszczędzając na emeryturę lokuje swoje środki finansowe i przez długi czas nie może nimi dysponować. Dlatego bardzo ważna jest jasna, rzetelna i zrozumiała dla inwestującego umowa. W przypadku indywidualnych kont emerytalnych w postaci rachunku bankowego, prawo bankowe nakazuje określanie przyczyn wypowiedzenia kontraktu przez bank, dzięki czemu taka umowa jest dla konsumenta bardziej pewna. Pomoc Bezpłatnych porad w zakresie umów udzielają powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów pod bezpłatnym numerem 800 007 707 i w swoich oddziałach oraz Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Dodatkowe informacje dla mediów: Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa Tel. +48 22 827 28 92, 55 60 314 Fax 22 826 11 86 E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl