Czym jest nieuczciwa sprzedaż, jak będzie wyglądać uznawanie postanowień wzorców umowy za niedozwolone, czy istotny pogląd w sprawie będzie wiążący dla sądu, na czym będzie polegała instytucja tajemniczego klienta, kiedy UOKiK będzie mógł wydać decyzję tymczasową – to tylko niektóre z zagadnień, które wyjaśnione są na stronie www.uokik.gov.pl/faq_nowe_uprawnienia_uokik.php. Pytania i odpowiedzi stworzone zostały w związku z wejściem w życie nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Powinni skorzystać z nich m.in. przedsiębiorcy, którzy chcieliby działać zgodnie z prawem, prawnicy oraz konsumenci, a także organizacje i rzecznicy reprezentujący ich interesy. Wraz ze zmianami prawnymi zaktualizowane zostały bowiem informacje na stronie internetowej www.UOKiK.gov.pl.
Celem nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów jest wzmocnienie pozycji konsumentów poprzez poprawę narzędzi służących ich ochronie. Nowe rozwiązania były szeroko konsultowane ze środowiskami przedsiębiorców, prawników oraz organizacjami konsumenckimi.
Najważniejsze zmiany w ustawie:
- Nowy model kontroli postanowień wzorców umów - to Prezes UOKiK w decyzji administracyjnej będzie rozstrzygał o niedozwolonym charakterze postanowienia wzorca umowy i zakazywał jego dalszego wykorzystywania.
- Zakaz proponowania konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają ich potrzebom z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji dotyczących cech konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru. Celem tego rozwiązania jest nakłonienie przedsiębiorców do analizowania, czy dana usługa rzeczywiście odpowiada potrzebom konsumentów.
- Możliwość wyrażenia poglądu istotnego w sprawie – Prezes UOKiK będzie mógł wyrazić pogląd w sprawie dotyczącej ochrony konkurencji i konsumentów przed sądem powszechnym, jeśli przemawia za tym interes publiczny.
- Wprowadzenie instytucji tajemniczego klienta, która umożliwi uzyskanie informacji mogących stanowić dowód w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
- Możliwość publikowania komunikatów i ostrzeżeń w publicznym radiu i telewizji – dzięki temu będzie możliwe szybkie i skuteczne ostrzeganie konsumentów o zachowaniach lub zjawiskach, które istotnie zagrażają ich interesom.
- Prezes UOKiK będzie mógł wydawać decyzje tymczasowe, które umożliwią szybką reakcję na praktyki zagrażające zbiorowym interesom konsumentów. Jeżeli w toku postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów zostanie uprawdopodobnione, że praktyka przedsiębiorcy może spowodować poważne i trudne do usunięcia zagrożenia dla zbiorowych interesów konsumentów, decyzja tymczasowa zobowiąże przedsiębiorcę do zaniechania określonych działań.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 183, 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
twitter: @UOKiKgovPL