Starostwo Powiatowe w Łomży

86 215 69 00
Rocznica Powiatu Łomżyńskiego Natura Flaga Unii Europejskiej Projekty UE Polski Ład Polski Ład logo e-usługi e-usługi
Pogoda dziś:
0°C
Biuletyn Informacji Publicznej BIP Kontrast Youtube

Europejscy konsumenci bez granic - 10 lat ECK w Polsce

DATA PUBLIKACJI: 2015-12-16 09:35 | OPUBLIKOWAŁ: Marcin Pieńkowski

Europejscy konsumenci bez granic - 10 lat ECK w Polsce

Bagaż zniszczony przez włoską linie lotniczą, pokój hotelowy w Atenach bez klimatyzacji, wadliwy towar kupiony w niemieckim sklepie internetowym – w takich sytuacjach już od dziesięciu lat pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie. Działalność ECK jest współfinansowana z budżetu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Dorota Karczewska, Wiceprezes UOKiK
Dorota Karczewska, Wiceprezes UOKiK
Piotr Stańczak, Dyrektor ECK
Piotr Stańczak, Dyrektor ECK

Mija 10 lat od utworzenia Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich - ECC-Net. Placówki działające w ramach sieci są zlokalizowane we wszystkich państwach Unii Europejskiej oraz w Norwegii i Islandii. Również w Polsce istnieje Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK).

ECK udziela bezpłatnej pomocy prawnej i organizacyjnej konsumentom z Polski, którzy mają problemy z zagranicznymi przedsiębiorcami. Pomaga także rozwiązywać spory obywateli państw, w których działa sieć ECC-Net z przedsiębiorcami z Polski. Obsługa tego rodzaju spraw jest zwykle dużym wyzwaniem, wymaga szybkich i skutecznych działań.   Dlatego też  ECK stosuje uproszczone procedury i  wykorzystuje elektroniczne formy komunikacji w kontaktach z konsumentami (internetowy formularz skargi, aplikacja mobilna i in.). Działalność Centrum jest finansowana przez UOKiK oraz Komisję Europejską.

W ciągu 10 lat działalności Europejskie Centrum Konsumenckie pomogło rozwiązać ponad 21 tys. spraw. Więcej niż połowa z nich dotyczyła problemów z usługami transportu pasażerskiego. Konsumenci najczęściej skarżyli się na problemy z niemieckimi i brytyjskimi przedsiębiorcami, którzy są liderami sprzedaży transgranicznej w Europie. Ponad dwie trzecie skarg otrzymywanych dziś przez wszystkie centra ECC-Net dotyczy umów zawieranych drogą elektroniczną.

- Istotne jest, aby na skutek działań Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, konsumenci zyskali pewność, że niezależnie od tego, czy przedsiębiorca, z którym dokonują transakcji ma siedzibę w Czechach, Wielkiej Brytanii, czy w Norwegii, zakupy u niego są bezpieczne – mówi Wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska. - Europejscy konsumenci mogą bowiem wiele zaoszczędzić korzystając z potencjału zakupów za pośrednictwem w sieci w innych krajach wspólnoty. Jednocześnie przedsiębiorcy działający w branży ecommerce zyskują nowych klientów, ożywia się wymiana transgraniczna, a poziom konkurencji rośnie – dodaje Wiceprezes UOKiK.

Infografika - ECK

Informacje na temat sposobu rozwiązywania konsumenckich sporów transgranicznych, można znaleźć na stronie internetowej www.konsument.gov.pl. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje skargi na nieuczciwe praktyki zagranicznych biur podróży, linii lotniczych, sklepów internetowych czy komisów samochodowych za pomocą formularza., drogą telefoniczną (22 55 60 118), e-mailem (info@konsument.gov.pl) lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

Dodatkowe informacje dla mediów:

Biuro prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314 , 55 60 111
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL