W rzeczywistości już od pierwszych doniesień prasowych tą kwestią zajmuje się w UOKiK specjalnie powołany zespół. Ponieważ sprawa leży również w kompetencjach organów państwowych odpowiedzialnych za transport i ochronę środowiska, konieczne są skoordynowane działania. Wraz z tymi instytucjami Urząd zbiera i analizuje informacje niezbędne do podjęcia kroków administracyjnych. Poświecone temu było spotkanie, które 28 września odbyło się pod przewodnictwem Ministra Środowiska. Oprócz UOKiK i gospodarzy w wzięli w nim udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, Ministerstwa Gospodarki oraz Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Informacja na ten temat znalazła się na stronie internetowej wyborcza.pl(http://wyborcza.pl/1,91446,18927964,urzedy-badaja-juz-sprawe-manipulowania pomiarami-emisji-przez.html).
Z punktu widzenia kompetencji UOKiK kluczowe jest rzetelne ustalenie czy na polskim rynku znajdują się pojazdy z oprogramowaniem, które fałszuje pomiar emisji spalin. Zgodnie z ustaleniami ze spotkania w MŚ instytucją, która ma możliwość uzyskania takich informacji jest Transportowy Dozór Techniczny, podległy ministrowi właściwemu do spraw transportu. Dane zebrane przez TDT pozwolą ocenić Urzędowi, czy mogło dojść w tej sprawie do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Będzie to skutkowało wszczęciem formalnego postępowania.
Jak wiadomo sprawa dotyczy wielu krajów stąd polskie instytucje współpracują również ze swoimi odpowiednikami w krajach UE. Kwestia samochodów Volkswagen będzie również przedmiotem debaty na szczeblu europejskim, 1 października będzie tematem obrad Rady ds. konkurencyjności. Stanowisko Polski w tej sprawie koordynuje Minister Środowiska.
Dodatkowe informacje dla mediów:
Biuro Prasowe UOKiK
pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel.: 22 827 28 92, 55 60 183, 55 60 314
E-mail: biuroprasowe@uokik.gov.pl
Twitter: @UOKiKgovPL