Pure Health and Fitness prowadzi sieć klubów fitness w największych miastach Polski. Postępowanie UOKiK zostało wszczęte w grudniu 2014. Urząd zarzucił przedsiębiorcy niezgodne z prawem praktyki. Spółka wymagała, by konsumenci płacili za członkostwo przez automatyczne polecenie zapłaty lub obciążenie karty. W przypadku nieudanej próby pobrania należności naliczała dodatkowe opłaty. UOKiK ustalił jednak, że klubowicze nie byli informowani o wysokości tych dodatkowych opłat, gdy zawierali umowy.
Postępowanie Urzędu wykazało też, że spółka nieprawidłowo poinformowała klientów o podwyżce abonamentu wprowadzonej na przełomie 2013/2014. Ogłoszenia zostały wywieszone jedynie w recepcjach, a niektórzy klubowicze otrzymali dodatkowo smsy zawiadamiające o podwyżce. Tymczasem, zgodnie z prawem, jakakolwiek zmiana opłat powinna zostać dokonana przez doręczenie wzorca umownego z nową wysokością opłaty, tak aby konsument, który nie zgadza się na podwyżkę miał możliwość wypowiedzenia umowy.
Pure Health and Fitness zobowiązała się do zaniechania stosowania zarzucanych jej praktyk i usunięcia ich skutków. Spółka nie będzie pobierać opłat dodatkowych od klientów, których przy zawarciu umowy nie poinformowała o ich wysokości. Z kolei konsumenci, który zostali objęci podwyżkami abonamentu otrzymają vouchery o wartości 79 zł. Pure Health and Fitness złoży sprawozdanie z realizacji tego zobowiązania w ciągu trzech miesięcy od uprawomocnienia się decyzji.
Przypominamy, o czym pamiętać, korzystając z usług fitness klubu, szkoły tańca, na pływalni, meczu lub koncercie.
- Zmiany wysokości opłat, miejsca prowadzenia zajęć czy innych warunków umowy – niemożliwe bez zgody klienta. Jednostronne wprowadzanie zmian do umowy jest niedopuszczalne. W przypadku zmiany warunków świadczenia usług, masz prawo wypowiedzieć umowę bez ponoszenia dodatkowych kosztów z tego tytułu.
- Niewykorzystane zajęcia – zwrot pieniędzy. Gdy rezygnujesz z wykupionej usługi, możesz starać się o zwrot pieniędzy za część niezrealizowaną. Przedsiębiorca może zatrzymać jedynie kwotę odpowiadającą faktycznie poniesionym kosztom wynikającym np. z rezerwacji sali.
- Pamiętaj: gdy zajęcia, mecz, czy koncert odwołuje organizator - zawsze masz prawo odzyskania wpłaconych pieniędzy oraz dochodzenia roszczeń, jeśli np. w związku z planowanym udziałem w imprezie odwołanej z winy organizatora ponieśliśmy koszty wyższe niż zakup biletu (takie jak m. in. rezerwacja hotelu czy podróży).
- Nieprawidłowo wykonana usługa – reklamuj. Jeżeli organizator nie zapewnił wszystkich atrakcji, o których zapewnił w umowie, możesz zwrócić się do niego żądając np. obniżenia ceny, zwrotu pieniędzy lub innej usługi w zamian.
- Odpowiedzialność za bezpieczeństwo konsumentów oraz rzeczy pozostawione w szatniach. Zgodnie z prawem, przedsiębiorca odpowiada za twoje bezpieczeństwo oraz za powierzone przez ciebie rzeczy – nawet, gdy szatnia jest bezpłatna.
- Problemy? Bezpłatna pomoc. W razie problemów ze sporządzeniem reklamacji, dochodzeniem praw możesz liczyć na pomoc Inspekcji Handlowej, miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem telefonu 800 889 866 lub mailowo porady@dlakonsumentow.uokik.gov.pl . www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl– to adres strony internetowej, na której znajdują się odpowiedzi na najczęstsze pytania związane m.in. z reklamacjami.