Starostwo Powiatowe w Łomży

86 215 69 00
Rocznica Powiatu Łomżyńskiego Natura Flaga Unii Europejskiej Projekty UE Polski Ład Polski Ład logo e-usługi e-usługi
Pogoda dziś:
-2°C
Biuletyn Informacji Publicznej BIP Kontrast Youtube

Jakość oliwy z oliwek: kontrola Inspekcji Handlowej

DATA PUBLIKACJI: 2015-05-15 10:46 | OPUBLIKOWAŁ: Wydział RSGP
Brak jakichkolwiek oznaczeń w języku polskim to przykład nieprawidłowości związanych ze sprzedażą konsumentom oliwy z oliwek. W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa skontrolowała 313 partii tych produktów

Kontrole miały miejsce w I, II i III kwartale 2014 r. Objęły one 80 placówek handlowych na terenie całego kraju (76 sklepów i 4 hurtownie) i 313 partii oliwy z oliwek z czego 220 partii to oliwa najwyższej jakości z pierwszego tłoczenia. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 61 partii produktów (19,5 proc.).

Zastrzeżenia IH dotyczyły głównie nieprawidłowego oznakowania (16 proc. partii). Kwestionowano m.in. brak jakichkolwiek oznaczeń w języku polskim a także brak obowiązkowego oznaczenia pochodzenia. Zastrzeżenia budziły też m.in. nieprawdziwe informacje na opakowaniach przypisujące produktowi szczególne właściwości np. wolna od bakterii chorobotwórczych z uwagi na właściwości produktu.

Badania laboratoryjne, którym poddano 25 partii oliwy wykazały, że 3 partie oliwy nie spełniają wymagań jakościowych. Nieprawidłowości polegały na zawyżonej wartości współczynnika ekstynkcji K232, który określa procent pośredniego utlenienia składników oliwy. Im mniejsza wartość tego współczynnika, tym lepsza jakość oliwy*. Kontrolerzy IH zakwestionowali też 7 partii oliwy, która była oferowana konsumentom po przekroczeniu daty minimalnej trwałości.

W następstwie kontroli z powodu różnych zastrzeżeń Inspekcja Handlowa nakazała wycofanie z obrotu 21 partii oliwy. Ponadto IH nałożyła 6 kar pieniężnych, skierowała też 3 zawiadomienia do nadzoru sanitarnego i 8 zawiadomień do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Kupując produkty żywnościowe, pamiętaj:

  1. Poszczególne grupy produktów, muszą być znakowane dodatkowymi informacjami określonymi w przepisach. W przypadku oliwy z oliwek są to m.in. informacje dotyczące jej kategorii np.
  • oliwa z oliwek najwyższej jakości z pierwszego tłoczenia - „najwyższa kategoria oliwy z oliwek, oliwa uzyskana bezpośrednio z oliwek i wyłącznie za pomocą środków mechanicznych”,
  • oliwa z pierwszego tłoczenia - „oliwa z oliwek uzyskana bezpośrednio z oliwek i wyłącznie za pomocą środków mechanicznych”,
  • oliwa z wytłoczyn z oliwek - „oliwa zawierająca wyłącznie oliwę uzyskaną z przetworzenia wytłoczyn z oliwek i oliwę otrzymaną bezpośrednio z oliwek”. 
  1. Nie sugeruj się atrakcyjną ceną, ponieważ często wiąże się to z obniżeniem jakości (np. z powodu zastosowania gorszych, a więc tańszych surowców).
  2. Nie sugeruj się wielkością opakowania, zawsze czytaj informację o zawartości netto produktu.
  3. Czytaj dokładnie informacje zamieszczone na etykiecie, zwłaszcza te podane drobnym drukiem z tyłu opakowania. Nie sugeruj się atrakcyjną szatą graficzną opakowania ani wyeksponowaną fantazyjną nazwą, która często zamiast informować o rodzaju wyrobu może wprowadzić w błąd.
  4. Pamiętaj, że w oznakowaniu środków spożywczych powinny znajdować się podstawowe informacje: nazwa rodzajowa produktu (np. oliwa z oliwek najwyższej jakości z pierwszego tłoczenia, olej rzepakowy), termin przydatności do spożycia (np. „należy spożyć do …”) lub data minimalnej trwałości (np. „najlepiej spożyć przed…”), wykaz składników, ilość składników lub kategorii składników (np. jeśli zostały podkreślone w nazwie lub w grafice), specjalne warunki przechowywania lub użycia, zawartość netto, oznaczenie podmiotu odpowiedzialnego za informacje na temat żywności (którym może być producent, importer lub inny podmiot wprowadzający produkt do obrotu), kraj lub miejsce pochodzenia w odniesieniu do niektórych środków spożywczych (np. mięsa, miodu, świeżych owoców i warzyw).
  5. Etykiety muszą informować o rodzaju składnika powodującego alergię, który musi być wyróżniony np. opisany inną czcionką, kolorem, na innym tle.
  6. Zastrzeżenia co do jakości handlowej, w tym oznakowania produktów należy zgłaszać do Inspekcji Handlowej lub Departamentu Inspekcji Handlowej w UOKiK.