Starostwo Powiatowe w Łomży

86 215 69 00
Rocznica Powiatu Łomżyńskiego Natura Flaga Unii Europejskiej Projekty UE Polski Ład Polski Ład logo e-usługi e-usługi
Pogoda dziś:
1°C
Biuletyn Informacji Publicznej BIP Kontrast Youtube

SMSy nie mogą wprowadzać w błąd - wyrok sądu

DATA PUBLIKACJI: 2014-10-31 14:48 | OPUBLIKOWAŁ: Wydział RSGP
Wiadomości zachęcające do udziału w konkursie SMS muszą jasno, rzetelnie i wyraźnie informować, kto jest jego organizatorem, jakie są jego zasady i z jakimi kosztami się wiąże. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów potwierdził rozstrzygnięcie UOKiK dotyczące konkursu Quiz Wiedzowy zorganizowanego przez CT Creative Team

 

Z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej* wynika, że każdy Polak wysłał 1355 wiadomości w ciągu całego zeszłego roku. Bez względu na charakter wysyłanych SMSów, zawsze powinniśmy mieć jasną i rzetelną informację o cenie wiadomości. Wprowadzać w błąd nie może także informacja o warunkach konkursu.

W 2013 roku Urząd zakwestionował treści reklamowe wysyłane do konsumentów w związku z konkursem Quiz wiedzowy, który został zorganizowany przez CT Creative Team i trwał od listopada 2010 do grudnia 2011 r. Postępowanie Urzędu wykazało, że konsumenci otrzymywali np. SMSy o treści: I w końcu się udało! Wygrywasz gwarantowaną nagrodę o grze o 100.000zł! Po odbiór odeślij darmowy sms: KASA na nr 8064!’WOW! GRATULUJEMY! SMSQuiz.pl” lub „WLASCICIEL NUMERU PROSZONY O PILNE WYSLANIE ZA DARMO 1SMSa o tresci KASA na nr 8064 CZEKA NAGRODA GWRANTOWANA w GRZE o 100.000zl!www.SMSQuiz.pl. W wysyłanych wiadomościach brak było informacji, że odesłanie SMSa oznacza przystąpienie do konkursu, który polegał na wysyłaniu przez konsumentów dodatkowo płatnych SMSów w odpowiedzi na nadsyłane pytania. Ponadto w reklamach brak było informacji o cenie tych SMSów oraz organizatorze konkursu.

Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów UOKiK nałożył na CT Creative Team karę pieniężną w wysokości 141 575 tys. zł. Spółka odwołała się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który zgodził się z zarzutami Urzędu oraz z nałożoną karą finansową (XVII AmA 105/13, wyrok z 23 października 2014 r.).

Konsumenci, którzy uważają, że zostali wprowadzeni w błąd przez organizatora konkursu SMSowego uzyskają bezpłatną pomoc w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej, u rzeczników konsumentów lub w Federacji Konsumentów pod numerem infolinii 800 007 707. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

* UKE, Raport o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2013 r. http://www.uke.gov.pl/files/?id_plik=16757