Mediacja – to podstawowy sposób na rozwiązanie sporu pomiędzy konsumentem a przedsiębiorcą. W 2008 roku do wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej wpłynęło 10 tys. wniosków o mediacje – to 71 proc. wszystkich skarg skierowanych do IH. Najwięcej problemów konsumenci mieli z artykułami przemysłowymi (9 tys. wniosków) – przede wszystkim z obuwiem. Na dalszych miejscach znalazł się sprzęt AGD i RTV, meble i sprzęt komputerowy. Wśród usług dominowały usługi remontowo-budowlane i pralnicze. Niemal 7 tys. mediacji zakończyło się pozytywnie dla konsumentów – strony zawarły porozumienia kończące ich spory.
Przykład? Konsumentka postanowiła wymienić w mieszkaniu okna. Niestety, fachowcy wadliwie zamontowali parapet zewnętrzny – w czasie deszczu woda przedostawała się do mieszkania. To spowodowało uszkodzenie parapetu wewnętrznego i ramy okna. Konsumentce nie udało się samodzielnie rozwiązać tego problemu i zwróciła się o mediację do IH. Przedsiębiorca początkowo nie chciał się zgodzić na taką formę załatwienia sprawy, ale w końcu zmienił zdanie dzięki osobom prowadzącym mediację. Ostatecznie zgodził się naprawić okno oraz parapety.
Czym jest mediacja? To postępowanie zmierzające do polubownego rozwiązania sprawy. W postępowaniach prowadzonych przez Inspekcję Handlową biorą udział: konsument i przedsiębiorca – jako strony oraz mediator – jego zadaniem jest jedynie ułatwienie rzeczowej dyskusji, nie przedstawia propozycji rozwiązań i nie rozstrzyga sporu. Ostateczne rozwiązanie problemu zależy tylko i wyłącznie od stron.
Mediację IH wszczyna na wniosek konsumenta lub z urzędu, jeżeli wymaga tego interes słabszego uczestnika rynku. Na taki sposób bezpłatnego załatwienia sporu muszą zgodzić się wszyscy uczestnicy. Muszą liczyć się jedynie z koniecznością poniesienia kosztów opinii o jakości produktu lub usługi, sporządzonej na swoje zlecenie.
Na każdym etapie sporu z przedsiębiorcą konsument może zgłosić się po bezpłatną pomoc między innymi do organizacji konsumenckich. Ich adresy znajdują się na stronie internetowej Urzędu. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 0 800 800 008. Poradnictwo konsumenckie w Polsce jest finansowane między innymi z budżetu UOKiK.
Mediacja - sposób na rozwiązanie sporu.
DATA PUBLIKACJI: 2009-10-19 08:47 | OPUBLIKOWAŁ: Wydział RSGP
Po co drzeć koty? – jeśli można rozwiązać konflikt polubownie. W Dniu Mediacji UOKiK wraz z Wojewódzkimi Inspektoratami Inspekcji Handlowej przypomina o bezpłatnych możliwościach rozwiązania sporu konsument-przedsiębiorca.