Starostwo Powiatowe w Łomży

86 215 69 00
Rocznica Powiatu Łomżyńskiego Natura Flaga Unii Europejskiej Projekty UE Polski Ład Polski Ład logo e-usługi e-usługi
Pogoda dziś:
20°C
Biuletyn Informacji Publicznej BIP Kontrast Youtube

UOKiK sprawdza RWE

DATA PUBLIKACJI: 2009-04-24 10:05 | OPUBLIKOWAŁ: Wydział RSGP
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczęła postępowanie, podczas którego sprawdzi, czy spółka RWE naruszała zbiorowe interesy konsumentów nieprzekazując informacji o warunkach dostawy energii.
Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte z urzędu na początku kwietnia br. Z zebranych informacji wynika, że spółka RWE Polska (dawniej RWE STOEN) nieumożliwiała zapoznanie się z warunkami umowy przed jej zawarciem. Konsument nie wiedział m.in. jak będzie rozliczane zużycie energii oraz do jakiej grupy taryfowej zostanie przydzielony.

Zgodnie z prawem opłaty za energię zależą od przynależności do określonej grupy taryfowej, dlatego taka informacja ma bardzo duże znaczenie przy podejmowaniu decyzji o zawarciu umowy. RWE dzieli odbiorców na dwie grupy: gospodarstwa domowe (G) oraz podmioty prowadzące działalność gospodarczą (C) – w przypadku ostatniej taryfy opłaty są prawie trzy razy wyższe.

Z informacji zebranych przez Urząd wynika, że konsument, który chciał zawrzeć umowę ze spółką, wypełniał odpowiedni wniosek. Pozostałe rubryki uzupełniała RWE Polska, wpisując m.in. grupę taryfową, moc i cykl rozliczeń – w tym momencie podpisywała umowę i uznawała ją za zawartą. Tym samym konsument nie miał możliwości zapoznania się z warunkami usługi, co więcej - nie miał nawet na nie wpływu. Urząd sprawdzi, czy spółka stosowała nieuczciwe praktyki rynkowe.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów Prezes UOKiK ma możliwość nakładania na przedsiębiorców kar finansowych za praktyki godzące w konsumentów. Maksymalna sankcja w takim przypadku może wynieść do 10 proc. przychodu w roku poprzedzającym wydanie decyzji.

Jednocześnie UOKiK przypomina, że w razie pojawienia się jakichkolwiek trudności konsumenci mogą liczyć na pomoc rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych – Federacji Konsumentów. Ponadto przy Urzędzie Regulacji Energetyki działa Rzecznik Odbiorców Paliw i Energii, który udziela pomocy konsumentom w sporach z przedsiębiorstwami energetycznymi w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.