Starostwo Powiatowe w Łomży

86 215 69 00
Rocznica Powiatu Łomżyńskiego Natura Flaga Unii Europejskiej Projekty UE Polski Ład Polski Ład logo e-usługi e-usługi
Pogoda dziś:
0°C
Biuletyn Informacji Publicznej BIP Kontrast Youtube

DELEGATURA UOKIK W BYDGOSZCZY - PRZEDSZKOLA

DATA PUBLIKACJI: 2012-05-14 11:06 | OPUBLIKOWAŁ: Wydział RSGP
Zbyt surowe sankcje za opóźnienie w płaceniu czesnego – to przykład niedozwolonej praktyki stosowanej przez dwa niepubliczne przedszkola z Ełku. Przedsiębiorcy zobowiązali się do zaniechania kwestionowanych działań.


Postępowania w sprawach naruszania zbiorowych interesów konsumentów przez ełckie przedszkola Urząd wszczął po skardze miejskiego rzecznika konsumentów w Ełku. Wątpliwości UOKiK wzbudziły formularze umów dotyczących opieki nad dziećmi, w szczególności postanowienia kształtujące niezgodnie z prawem obowiązki rodziców.

Jak wykazało przeprowadzone postępowanie zgodnie z jednym z kwestionowanych postanowień przedszkole  niepubliczne Słoneczko naliczało odsetki karne w wysokości 1 proc. kwoty czesnego za każdy dzień opóźnienia płatności. Zgodnie z prawem  maksymalna wysokość odsetek nie może w stosunku rocznym przekraczać czterokrotności wysokości stopy kredytu lombardowego Narodowego Banku Polskiego. Biorąc pod uwagę wysokość stopy lombardowej w dniu wydania decyzji odsetki karne nie powinny przekraczać 24 proc. w skali roku. Tymczasem zgodnie z warunkami umowy przedszkole mogło naliczyć nawet 356 proc. kary, czyli 15 razy więcej niż dopuszcza prawo.

UOKiK zakwestionował również postanowienie, które stosowała niepubliczna placówka - ABC Akademia Przedszkolaka. Rezultatem niezgodnego z prawem warunku mogło być rozwiązanie umowy oraz skreślenie dziecka z listy, z powodu braku terminowej opłaty za przedszkole. Zgodnie z prawem jeżeli konsument zwleka z płatnością za usługę przedsiębiorca powinien wezwać go do jej uregulowania w wyznaczonym przez niego terminie. Rozwiązanie umowy jest możliwe dopiero w razie bezskutecznego upływu dodatkowego terminu na zapłacenie należności.

Przedsiębiorcy zobowiązali się do zmiany zakwestionowanych praktyk poprzez zmianę treści bądź usunięcie ze wzorców umownych kwestionowanych postanowień. W związku z tym Prezes UOKiK odstąpiła od nałożenia kary finansowej. Może się ona pojawić wtedy, gdy przedsiębiorca nie wykona obowiązku nałożonego decyzją Prezes Urzędu.                                                                                                                 

 

Więcej informacji na temat praw konsumentów korzystających z usług edukacyjnych można znaleźć w zakładce pytania i odpowiedzi w serwisie internetowym Urzędu. Natomiast bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 17.00.

 

Dodatkowe informacje dla mediów:

Delegatura UOKiK w Bydgoszczy

tel. 52 345 56 44

e-mail: bydgoszcz@uokik.gov.pl

 

Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK

Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej

Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa

Tel. 22 827 28 92, 55 60 314

Fax 22 826 11 86

E-mail malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl