39 dni pozostało do rozpoczęcia europejskich rozgrywek piłkarskich. Kibice, którzy wybrali samolot na swój środek transportu oraz ci korzystający z usług lokalnych biur podróży powinni pamiętać o swoich prawach. Przypominają o nich po raz kolejny UOKiK oraz UCF Pulse.
Samoloty
Gdy do miast gospodarzy mistrzostw w Polsce czy na Ukrainie zamierzasz dotrzeć linią lotniczą, musisz pamiętać o:
· zwrot biletu kupionego przez Internet: regulaminy linii lotniczych określają termin, do którego można oddać bilet oraz wysokość tzw. odstępnego – kwoty, którą potrącą za rezygnację. Może się też zdarzyć, że biletu nie będzie można oddać;
· opóźnienie lub odwołanie lotu: zwrot pieniędzy za bilet jest możliwy wtedy, gdy lot jest opóźniony o więcej niż 5 godzin lub odwołany. Jeżeli opóźniony lot został przełożona na następny dzień, linia lotnicza musi zapewnić pasażerowi opiekę: bezpłatny nocleg, posiłki, kontakt telefoniczny. Gdy tego nie robi, możesz złożyć reklamację;
· bagaż: zgubiony lub zniszczony W razie zniszczenia bagażu należy od razu na lotnisku wypełnić specjalny formularz tzw. PIR (ang. property irregularity report). Ponadto warto złożyć reklamację do linii lotniczej. W reklamacji trzeba podać wycenę zniszczonej walizki lub jej zawartości.
Limity na granicy – poza UE
Z Ukrainy lub innego państwa spoza UE do Polski można przywieźć maksymalnie: litr alkoholu powyżej 22 proc., 2 l alkoholu poniżej 22 proc., 4 l wina niemusującego, 16 l piwa, 40 sztuk papierosów (w transporcie lądowym), 200 sztuk w transporcie lotniczym,. Pamiętaj: napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe mogą przywieźć tylko osoby, które ukończyły 17 lat.
Trzeba pamiętać o ograniczeniach dotyczących przywozu niektórych towarów na terytorium UE przez podróżnych przyjeżdżających spoza Unii. W bagażu osobistym nie możemy przewozić żywności pochodzenia zwierzęcego – mięsa, mleka, nabiału.
Z Polski (lub innego państwa UE) do Ukrainy można przywieźć: 1 l wódki, 2 l wina, 5 l piwa, 200 sztuk papierosów. Może wwieźć na własny użytek produkty spożywcze nieprzekraczające 50 euro na osobę i ważące nie więcej niż 2 kg. Bez deklaracji celnej do 10 tys. euro w gotówce.
Wyjeżdżając z Ukrainy do państw UE nie zapłacimy cła pod warunkiem, że produkty w bagażu, które kupiliśmy np. na prezent, nie są droższe niż 300 euro (transport lądowy), 430 euro (transport lotniczy). Do tych wartości nie wlicza się tytoniu oraz alkoholu. Jeżeli wartość towarów w twoim bagażu nie przekracza wymienionych ilości, na granicy skieruj się do pasa Nic do zgłoszenia (w czasie rozgrywek na polskich i ukraińskich granicach będą funkcjonować Euro2012 zielone pasy).
Limity na granicy – UE
Każdy kraj członkowski UE może dowolnie ustalić limity alkoholu oraz wyrobów tytoniowych, które można przywieźć z innego państwa członkowskiego. Nie mogą one być jednak niże niż: 10 l alkoholu etylowego, 90 l wina, 110 l piwa, 800 sztuk papierosów.
Jak wynająć samochód?
W obu krajach samochód możesz wynająć najczęściej w większych miastach – np. w pobliżu lotnisk, dworców. Zasady wypożyczenia określa regulamin każdego przedsiębiorcy. Koniecznie zapytaj o to, co obejmuje ubezpieczenie oraz cena, jakie dodatkowe opłaty
przewiduje umowa (np. za usterki, dodatkowego kierowcę), czy wynajmujący określa limit kilometrów. Sprawdź stan samochodu, a umowę sporządź na piśmie. Zwracając auto, podpisz z pracownikiem protokół zdawczy, potwierdzający, że oddajesz je bez usterek.
W Polsce zapłacisz za przejazd odcinkami autostrad A1, A2, A4. Na Ukrainie autostrady są bezpłatne.
Wycieczka
Jeżeli przy okazji Euro 2012 zamierzasz skorzystać z ofert lokalnych biur podróży i zwiedzić Polskę czy Ukrainę, musisz pamiętać o innych zasadach reklamacji nieudanych wyjazdów. Na Ukrainie określa je biuro podróży w regulaminie, w Polsce – masz 30 dni na zgłoszenie reklamacji organizatorowi wyjazdu. W tym samym czasie powinieneś dostać odpowiedź od przedsiębiorcy. Reklamację sporządzasz na piśmie, żądając obniżenia ceny. W obu krajach nieprawidłowości zgłaszaj od razu pilotowi wycieczki.
Poradnik UOKiK
W związku ze zbliżającymi się rozgrywkami piłkarskimi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował poradnik informujący o prawach konsumentów-kibiców wybierających się na mecze do Polski lub na Ukrainę. Można go otrzymać bezpłatnie po złożeniu zamówienia do 11 maja e-mailem – artur.kosim@uokik.gov.pl, bądź telefonicznie – 22 55 60 314.
Gdzie po pomoc?
W przypadku problemów ze sprzedawcą, kłopotów ze znajomością polskiego czy ukraińskiego prawa konsumenckiego, możesz liczyć na pomoc:
W Polsce: rzeczników konsumentów, organizacji konsumenckich, możesz także zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii konsumenckiej, pod którym udzielane są bezpłatne porady prawne 800 007 707 (infolinia dostępna z telefonów stacjonarnych oraz komórkowych z terytorium Polski, od pon. do pt. od godziny 9:00 do 17:00. W czasie Euro 2012 obsługa prawna będzie dostępna także w języku angielskim – obcokrajowcy mogą dzwonić pod numer +48 22 827 54 74).
Na Ukrainie: Ukraińskiej Federacji Wszystkich Konsumentów Pulse, regionalnych urzędów konsumenckich.
W przypadku problemów obywateli z krajów UE z liniami lotniczymi, pomocy udzielają Europejskie Centra Konsumenckie.
Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse – to związek pozarządowych ukraińskich organizacji konsumenckich. W latach 2006-2010 członkowie Federacji byli partnerami projektu Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju dotyczącym konsumentów. Po jego zakończeniu założyli własną organizację pozarządową. Podstawowym celem Federacji Pulse jest reprezentowanie interesów konsumentów w relacjach z rządem oraz przedsiębiorcami, wspieranie rozwoju prawa i zwiększanie roli słabszych uczestników rynku, wychodząc naprzeciw Europejskim standardom.
Polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów – powstał w 1990 roku w Polsce. Dba o konkurencję, zbiorowe interesy konsumentów, monitoruje pomoc publiczną, jakość paliw oraz nadzoruje ogólne bezpieczeństwo produktów. Realizując rządową politykę ochrony konsumentów, m.in. wszczyna postępowania dotyczące naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. UOKiK współpracuje z miejskimi i powiatowymi rzecznikami konsumentów oraz finansowanymi z budżetu Państwa organizacjami pozarządowymi (Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich), które udzielają bezpłatnej pomocy prawnej w sprawach indywidualnych.
Dodatkowe informacje dla mediów-Polska:
Małgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK Departament Współpracy z Zagranicą i Komunikacji Społecznej
Pl. Powstańców Warszawy 1, 00-950 Warszawa
Tel. 22 827 28 92, 55 60 314
Fax 22 826 11 86
E-mail: malgorzata.cieloch@uokik.gov.pl
Dodatkowe informacje dla mediów-Ukraina:
Nataliia Borodachova
Wicepreses ds. Współpracy z Zagranicą
Ukraińska Federacja Wszystkich Konsumentów Pulse
ul. Miljutenko 6a, 02-156 Kijów
Tel./Fax: (+38 044) 51 39 936
E-mail:ucf_pulse@ukr.net
www.consumerinfo.org.ua