Starostwo Powiatowe w Łomży

86 215 69 00
Rocznica Powiatu Łomżyńskiego Natura Flaga Unii Europejskiej Projekty UE Polski Ład Polski Ład logo e-usługi e-usługi
Pogoda dziś:
12°C
Biuletyn Informacji Publicznej BIP Kontrast Youtube

Trasy długie (26 -50 km)

DATA PUBLIKACJI: 2012-02-09 14:24 | OPUBLIKOWAŁ: Beata Korwek
Zdjęcie

1

C-1
Dworzec PKS – Czaplice – Osobne – Wierzbowo – Śniadowo – Jemielite Stare – Giełczyn – Dworzec PKS


Długość trasy – 40,15 km

Do Czaplic— wg opisu trasy B-4. W Czaplicach, na końcu wsi; na złożonym skrzyżowaniu jedziemy na wprost. Droga jest gruntowa, ale utwardzona, biegnie wśród pól do nieodległej wsi Osobne. Po kilku minutach nasza droga krzyżuje się z drogą Ratowo Piotrowo - Szczepankowo. Jedziemy prosto i po następnych kilku minutach dojeżdżamy do Osobnego. We wsi skrzyżowanie z drogą Nowogród Śniadowo. Zachowując ostrożność skręcamy w lewo, w tę samą drogę w kierunku Śniadowa i jedziemy przez wieś. Droga ma nawierzchnię asfaltową. Za wsią z lewej strony dochodzi kolejna gruntowa droga z Czaplic. Nawierzchnia naszej drogi, asfaltowej pogarsza się. Na skraju wsi Wierzbowo skrzyżowanie z drogą Uśnik Czaplice. Jedziemy dalej w stronę Śniadowa, mijamy wieś Wierzbowo (po prawej stronie drogi). Z lewej strony aż do Śniadowa piękne widoki na zalesione Wzgórza Czerwonego Baru. Przejeżdżamy przez kolejną wieś Chomentowo, a następnie jej kolonię. Na skraju Śniadowa skrzyżowanie z drogą nr 677. Zachowując szczególną ostrożność skręcamy w prawo w tę drogę i podążamy w stronę centrum Śniadowa. Po ok. 300 m niestrzeżony przejazd kolejowy linii Ostrołęka – Łapy, na skraju stacji PKP Śniadowo (na tej trasie odbywa się jedynie ruch towarowy). Zaraz za przejazdem, zachowując szczególną ostrożność skręcamy w lewo i asfaltową ulicą podążamy w stronę centrum osady. Po prawej stronie zabudowania szkolne: sala gimnastyczna i wspólny budynek gimnazjum i szkoły podstawowej Obok restauracji skrzyżowanie dróg: prosto — do rynku, a dalej do Szumowa, w lewo — do Starej Stacji Śniadowo.
Śniadowo wieś znana od XIV wieku początkowo pod nazwą Smłodowo. Od polowy XVIII wieku do 1870 r. posiada prawa miejskie. W osadzie neogotycki, zbudowany na początku XX wieku kościół z barokowym ołtarzem i chrzcielnicą. Od I wojny światowej lokalny węzeł kolejowy.
Na skrzyżowaniu obok restauracji skręcamy w lewo i jedziemy nadal asfaltową ulicą w stronę Starej Stacji. Zaraz za skrzyżowaniem mostek na niewielkim strumyku, dalej w prawo odchodzi droga do Ratowa Starego i Mężenina. Zaraz potem nawierzchnia zmienia się na bruk. W miejscu gdzie kończy się bruk, a zaczyna się droga gruntowa-pętla autobusów PKS. Obok po lewej budynek przedwojennej stacji PKP Śniadowo. Około 200m dalej odchodzi droga żwirowa do pobliskiej wsi Mężenin i dalej do Olszewa, którą zdążamy z centrum Śniadowa, wyłożona teraz płytami betonowymi przekracza linię kolejową Śniadowo – Łapy. Za wsią skrzyżowanie dróg: prosto – do Ratowa Piotrowa (do drogo nr 677), w lewo do Śniadowa, w prawo – do Wygody. Skręcamy w drogę do Wygody. Mijamy zabudowania wsi Jemielite Wypychy. Nawierzchnia – asfalt, którym jechaliśmy od skrzyżowania zmienia się w żwir, a po kolejnych kilkuset metrach jedziemy szeroką i nierówną drogą gruntową. Wjeżdżamy do kompleksu leśnego Czerwonego Boru. Po około 250 m. skrzyżowanie dróg leśnych; z prawej dochodzi czerwony szlak turystyczny (z Szumowa) i będzie nam towarzyszył aż do Giełczyna. Jedziemy na wprost przez to skrzyżowanie, droga jest mocno zapiaszczona i w niektórych miejscach trzeba zsiadać z roweru. Za dość wysokim wzniesieniem droga ma charakter typowego leśnego gościńca. Las mieszany, przez który jedziemy bogaty jest latem w jagody, a jesienią i latem w grzyby. Drzewostan jest na ogół młody (30-50 lat) ale zdarzają się pojedyncze znaczne starsze okazy drzew. Po kilkunastu kilometrach docieramy do miejsca, gdzie w lesie po prawej stronie drogi widać pozostałości radzieckiej, polowej bazy wojskowej z lat 1939 -1941. Zaraz potem skrzyżowanie z drogą Koziki – Podgórze. Trzymamy się szlaku i podążamy w stronę Giełczyna. Po kilkunastu minutach szlak wchodzi, skręcając na prawo na drogę Koziki – Giełczyn, a kilkaset Mertów dalej na zakręcie drogi w lewo, dobiega niebieski szlak (z Wygody). Jedziemy drogą z dwoma szlakami; las się kończy i po pokonaniu znacznego wzniesienia zjeżdżamy do Giełczyna. Od skrzyżowania w Giełczynie obok kaplicy, kierujemy się w stronę Łomży.

Na co warto zwrócić uwagę
1) Las Czerwonego Boru;
2) Panorama Łomży na początku i na końcu trasy;
3) Panorama węgorz Czerwonego Boru w środkowej części trasy;
4) Murowana kapliczka na skraju Czaplic
Nawierzchnia dróg na trasie C-1:
1) żwirowa — na odcinkach:
a) ul. Mała Kraska Łochtynowo — Dłużniewo;
b) od skrzyżowania z drogą do Mężenina, aż do końca Starej Stacji (przed przejazdem kolejowym kilkadziesiąt metrów płyt betonowych);
c) ad lasu do kaplicy w Giełczynie;
2) gruntowa — no odcinkach:
a) Dłużniewo — Boguszyce;
b) Czaplice — Osobne (utwardzona);
c) Jemielite Stare — czerwony szlak do końca lasu (miejscami utwardzona);
3) brukowa — na odcinku Śniadowo, od dawnego zakładu „Gromady" — Stara Stacja (pętla PKS).
4) asfaltowa — reszta trasy.

C-2
Nowogród - Mątwica – Kupiski Stare – ul. Nowogrodzka- ul. Sikorskiego -dworzec PKS


Długość trasy – 39,40 km

W Nowogrodzie z centrum miasta ul. Łomżyńską jedziemy w stronę Łomży. Po około 1 km. skrzyżowanie z drogą nr 645 (obwodnica miasta), w którą z zachowaniem środków ostrożności skręcamy w lewo i jedziemy w stronę Łomży. Po ok. 15 minutach jazdy wieś Mątwica, położona prostopadle do drogi nr 645. Na skrzyżowaniu we wsi w lewo droga do wsi Szablak. Za Mątwicą droga wznosi się; piękne widoki na dolinę Narwi. Po lewej stronie dawna cegielnia i stawy w wyrobiskach gliny. Po kilkunastu minutach w prawo odchodzi droga do Grzymał Nowogrodzkich. Z lewej strony niewielkie laski, za którymi rozpościera się dolina Lepackiej strugi (niewidoczna z szosy). Kolejna wieś, Kupiski Nowe, położona jest prostopadle so drogi 645, za Kupiskami Nowymi, na skraju Kupisk Starych nowoczesny kościół, a obok nowa szkoła podstawowa. W Kupiskach Starych na pierwszym skrzyżowaniu w lewo odchodzi droga do Janowa. Wieś powoli się kończy, a droga opada w dolinę Lepackiej Strugi i Łomżyczki. Za mostkiem na Lepackiej Strudze w lewo odchodzi drogą przez łąki do Lasku Jednaczewskiego; potem stacja paliw i mostek na Łomżyczce. Za mostkiem po lewej stronie końcowa pętla autobusów MPK przy ul. Nowogrodzkiej. Na skrzyżowaniu ul. Nowogrodzkiej z ul. Sikorskiego i Woj. Polskiego (z sygnalizacją świetlną) przyjeżdżamy zachowując ostrożność na wprost ii po kilkunastu minutach docieramy do dworca PKS w Łomży.

Na co warto zwrócić uwagę?
1) Późnogotycki kościół w Szczepankowie;
2) XIX-wieczny dwór w Szczepankowie;
3) Skansen kurpiowski w Nowogrodzie;
4) Panoramy:
a) Łomży z drogi k .Łochtynowa i Jarnut;
b) wzgórz Czerwonego Boru no odcinku Łomża — Szczepankowo;
Nawierzchnia dróg na trasie C-2:
1. asfaltowa – na trasie Nowogród – Łomża

C-3
Dw. PKS - Drozdowo - Wiktorzyn - Bożejewo - Olszyny - Piątnica - stary most- dw. PKS
Długość trasy -40,50 km


Do Drozdowa - wg opisu trasy B-6. Przy Muzeum Przyrodniczym skręcamy w lewo, w drogę do Wiktorzyna. Nawierzchnia asfaltowa. Po wyjeździe z Drozdowo droga wyraźnie pnie się w górę; opuszczamy dolinę Narwi (na którą z drogi mamy wspaniale widoki) i wkraczamy na skraj Wysoczyzny Kolneńskiej, po obszarze której biec będzie dalej nasza trasa. Po kilku minutach jazdy wśród pól uprawnych droga wkracza do lasu mieszanego. Po prawej stronie piękne okazy dębów i masztowych świerków o znacznych obwodach pnia. Po wyjechaniu z lasu wieś Wiktorzyn; na jej początku skręcamy w prawo, zaraz potem - w lewo. Po kilkuset metrach skrzyżowanie z ruchliwą drogą nr 64 (Łomża - Białystok). Zachowując szczególną ostrożność skręcamy w tę drogę w prawo i jedziemy drogą nr 64 w stronę Białegostoku około 4 km. Droga, dotychczas biegnąca prawie płasko, wyraźnie opada. Przed nami Bożejewo Stare, leżące w dolinie rzeki Łojewek. Łojewek, prawy, dopływ Narwi bierze początek na Wysoczyźnie Kolneńskiej w okolicach wsi Dobrzyjałowo, potem płynie przez Motykę, Kownaty, Kałęczyn, Wyłudzin, Olszyny, Taraskowo, Bożejewo Stare, Janczewo, Bronowo. Poniżej Bronowa wpada do Narwi na wysokości 103m. n.p.m. Na całej długości od źródeł na wysokości 153m. n.p.m., do ujścia ma wartki nurt, co wykorzystywano w przeszłości - nad rzeczką pracowało 7 młynów wodnych. Obecnie nie ma żadnego. Od Wyłudzina do Bronowa rzeka ma naturalny charakter. We wsi przed mostkiem no Łojewku skrzyżowanie drogi nr 64 z drogą Bronowo- Olszyny. Zachowując szczególną ostrożność skręcamy w lewo w stronę Olszyn. Droga biegnie wąską dolina Łojewka. Przeciwległy brzeg bardzo stromy, porośnięty lasem, zachowany w prawie naturalnym stanie. We wsi Taraskowo mostek no Łojewku, dalej przez pewien czas droga biegnie lewym brzegiem rzeczki, a potem oddala się od niej. Na skrzyżowaniu dróg skręcamy w lewo w drogę do Olszyn. Na początku wsi Olszyny ponownie przekraczamy rzeczkę i dojeżdżamy do centrum Olszyn, do skrzyżowania dróg: prosto - droga do Kownat przez Kałęczyn, w prawo - do Jedwabnego i Wyłudzina, a lewo – do Łomży. Skręcamy w lewo i asfaltową drogą przez Olszyny Kolonię docieramy do opisanego już wcześniej skrzyżowania z drogą nr 64, zachowując szczególną ostrożność skręcamy w prawo, w stronę Łomży. Około pół godziny zajmie nam dojechanie tą drogą do rogatek Piątnicy Poduchownej. Przed Piątnicą po obu stronach drogi, zabytkowe forty, w prawo odchodzi droga nr 668 do Jedwabnego i Radziłowa. Po ok.600 m., już w Piątnicy rondo na którym skręcamy w prawo. Po ok. 250m. droga nr 64 kończy się na skrzyżowaniu obok szkoły podstawowej i gimnazjum w Piątnicy Poduchownej. W prawo droga nr 61 do Augustowa i jednocześnie droga nr 63 do Węgorzewa; na wprost droga lokalna do Chludni, a w lewo droga nr 61 do Ostrołęki i jednocześnie droga nr 63 do Siedlec przez Zambrów. I zachowaniem szczególnej ostrożności, zgodnie ze wskazaniami sygnalizacji świetlnej skręcamy w lewo; jedziemy drogą nr 61 i 63 w stronę Łomży. Po drodze most no Narwi, a dalej po prawej stronie: ośrodek nauki jazdy. Po lewej stronie stadion ŁKS i przystań wodna nad Narwią. Ulica Zjazd wspina się ostro w górę. Na wysokości amfiteatru skręcamy w prawo w ulicę Zamiejską i dalej kierujemy się w stronę dworca PKS w Łomży.

Na co warto zwrócić uwagę?
1) Panorama Łomży z drogi Piątnica — Drozdowo;
2) Panorama Narwi i jej doliny z drogi Piątnica — Drozdowo i Drozdowo — Wiktorzyn;
3) Rzeka Łojewek i jej dolina no odcinku Bożejewo — Olszyny;
4) XIX-wieczne forty w Piątnicy;
5) Dworek Lutosławskich z Muzeum Przyrody i park podworski w Drozdowie.

Nawierzchnia drag no trasie C-3:
1) żwirowa — no odcinkach:
a) przez Bożejewo Stare;
2) gruntowa — no odcinku: Bożejewo— Olszyny;
3) asfaltowa — reszta trasy.

C-4
Dw. PKS - Wiktorzyn - Olszyny - Wyłudzin – Kownaty - Jeziorko - Piątnica - dw. PKS

Długość trasy — 39,20 km


Do skrzyżowania drogi nr 64 z drogą Wiktorzyn — Olszyny —wg opisu trasy C-3. Opisane już skrzyżowanie przejeżdżamy, zachowując szczególną ostrożność, na wprost i jedziemy przez Kolonię Olszyny do wsi Olszyny. Tam na, opisanym (patrz opis trasy C-3 skrzyżowaniu w centrum wsi, jedziemy na wprost w, stronę Jedwabnego. Niebawem mostek na rzece Łojewek. Za mostkiem skrzyżowanie z drogą na Guty i Wyłudzin. Skręcamy w tę drogę. Po lewej tereny rekreacyjne (prywatne) nad Łojewkiem. W Wyłudzinie na początku wsi skręcamy w lewo, w drogę do rzeczki. Zaraz za skrzyżowaniem most na Łojewku i resztki młyna wodnego. Po kilku minutach jazdy polną, wąska dróżką kolejny mostek no rzeczce i kolejne pozostałości młyna wodnego. Przez lasek a potem pola, polną dróżką docieramy do drogi Guty — Kownaty, w którą skręcamy w lewo i jedziemy w stronę Kownat. W Kownatach skrzyżowanie z drogą nr 668 (Piątnica —Jedwabne). Zachowując szczególną ostrożność skręcamy w lewo w drogę nr 6681 jedziemy nią ponad 10 km w stronę Łomży. Zaraz za Kownatami mostek na Łojewku, trochę dalej w lewo odchodzi droga do Olszyn przez Kałęczyn. Droga opuszcza dolinę Łojewka i wznosi się w górę, osiągając maksymalną wysokość na skraju dużego kompleksu leśnego, przez który jedziemy następne kilkanaście minut. Po lewej stronie niewielkie zarastające jeziorko, zaraz potem, także w lewo odchodzi droga do wsi Poniat. Po prawej w głębi lasu miejsce pamięci — tu Niemcy w latach 1941-44 rozstrzelali kilka tysięcy mieszkańców Łomży i okolic. Potem w prawo odchodzi droga do wsi Motyka. W dużej wsi Jeziorko w pobliżu szkoły podstawowej odchodzi w prawo droga do Cydzyna Starego (do dróg nr 61 i 63). Droga biegnie płasko aż do skraju Wysoczyzny Kolneńskiej gdzie ostro opada w dolinę Narwi. Na skraju wysoczyzny wzmiankowane poprzednio zabytkowe forty. Przed Piątnicą droga nr 668 kończy się na skrzyżowaniu z drogą nr 64, i dalej jedziemy zgodnie z opisem trasy C-3.

Na co warto zwrócić uwagę?
1. Panorama Łomży z drogi Piątnica — Drozdowo;
2. Panorama Narwi i jej doliny z drogi Piątnica — Drozdowo i Drozdowo — Wiktorzyn;
3. Rzeka Łojewek i jej dolina no odcinku Bożejewo — Olszyny;
4. XIX-wieczne forty w Piątnicy;
5. Dworek Lutosławskich z Muzeum Przyrody i park podworski w Drozdowie.
6. Pozostałości młynów wodnych w Wyłudzinie i okolicy;

Nawierzchnia drogi na trasie C-4:
1) gruntowa — na odcinkach:
a) Wyłudzin — Kownaty;
b) tak, jak na trasie C-3;
2) żwirowa — na odcinku Olszyny - Wyłudzin;
3) asfaltowa —reszta trasy.

C-5
Dw. PKS - Drozdowo - Niewodowo - Kossaki - Bronowo -Janczewo - Bożejewo Stare - Piątnica - dw. PKS

Długość trasy — 44,95 km


Do Drozdowa — wg opisu trasy C-3. Od Muzeum Przyrody w Drozdowie jedziemy nieustannie drogą asfaltową, główną aż do Bronowa. Prawie cały czas będzie towarzyszył nam szlak niebieski (odchodzi od drogi głównej między Krzewem a Kossakami).
W Drozdowie mijamy z prawej strony kościół parafialny, a po lewej cmentarz. Na końcu wsi w lewo odchodzi droga do Żelech. Po ok. 1 km kolejna wieś — Niewodowo, leżące podobnie jak Drozdowo nie bezpośrednio nad Narwią, lecz nad jej odnogą — Narwicą. We wsi w lewo odchodzi droga do Żelech. Zaraz za Niewodowem dwie połączone ze sobą wsie: Rakowo Czachy i Rakowo Boginie. Tutaj droga biegnie bardzo blisko głównego nurtu Narwi. W Rakowie Czachach wiejski prom przez Narew, służący rolnikom do przejazdu na drugą stronę rzeki, na rozlegle łąki. Gdyby udało się nam takim promem zabrać, to po drugiej stronie, drogą biegnącą przez łąki mina w kilkanaście minut dojechać do leżącego nieopodal Pniewa. Z drogi, w Rakowie piękne widoki na Narew i jej dolinę. Na końcu Rakowa Boginie szkoła podstawowa. Niedaleko za wsią, przy drodze punkt widokowy Łomżyńskiego Parku Krajobrazowego Doliny Narwi, z drewnianym, zadaszonym tarasem. (od Piątnicy do Bronowa cały czas poruszamy się po terenie Parku Krajobrazowego). W dolinie Narwi naprzeciw kolejnej wsi — Krzewa Starego widać ruiny schronu z 1939 roku. We wsi z lewej strony odchodzi droga do wsi Krzewo Nowe. Droga, którą jedziemy oddala się od rzeki i powoli zaczyna wspinać się w górę; opuszczamy dolinę Narwi i wkraczamy na Wysoczyznę Kolneńską. Na samym skraju Wysoczyzny, w miejscu, gdzie nasza droga asfaltowa ostro skręca w lewo, odchodzi od niej piaszczysta dróżka, a z nią szlak niebieski. Możemy pojechać ze szlakiem, początkowo przez las, a potem przez łąki dotrzemy do rzeczki Łojewek, na południe od Bronowa, (bardzo blisko jej ujścia do Narwi). Rzeczką pokonujemy w bród (nie ma mostu) jest płytka, a ponadto przeprawę ułatwiają leżące w nurcie kamienie. Po pokonaniu brodu dojeżdżamy do południowego krańca Bronowa i do centrum docieramy asfaltową ulicą, biegnąca na północ. Jeśli nie zdecydujemy się na jazdę ze szlakiem, to szosą po kilku minutach dojeżdżamy do skrzyżowania dróg we wsi Kossaki. Nasza droga biegnie od skrzyżowania w prawo i po ok. 20 minutach osiągamy pierwsze zabudowania Bronowa. W Bronowie skrzyżowanie dróg przed mostkiem na Łojewku, w centrum wsi: w prawo — droga do Wizny i do drewnianego mostu na Narwi (drogi te rozdzielają się zaraz za mostkiem), a na wprost do Olszyn przez Bożejewo Stare. Jedziemy na wprost w kierunku Bożejewa drogą żwirową, równolegle do płynącego nieopodal Łojewka; droga powoli podnosi się do góry, by przed wsią Janczewo po ostrym zakręcie w prawo zejść w dół, w dolinę rzeczki. W Janczewie nawierzchnia drogi zmienia się na asfaltową; droga biegnie doliną rzeczki, w jej bezpośredniej bliskości. W Bożejewie Starym znane nam z trasy C-3 skrzyżowanie z drogą nr 64. Zachowując szczególną ostrożność skręcamy w lewo w drogę nr 64 i jedziemy pod górkę w stronę Łomży. Droga opuszcza dolinę Łojewka i wchodzi na Wysoczyznę Kolneńską. Po ok. 25 minutach osiągamy znane z tras: C-3 i C-4 skrzyżowanie z drogą Wiktorzyn — Olszyny. Stąd dalej jedziemy wg opisu trasy C-3.

Na co warto zwrócić uwagę?
1) Dolina Narwi z drogi Piątnica — Bronowo i z drogi nr 61 i 64;
2) Dolina rzeczki Łojewek z drogi Bronowo - Bożejewo;
3) XIX-wieczne forty k. Piątnicy;
4) Panorama Łomży z fortów i z drogi Piątnica — Drozdowo;
5) Dworek Lutosławskich, Muzeum Przyrody i park podworski w Drozdowie.

Nawierzchnia dr6g na trasie C- 5:
1. żwirowa — odcinek Bronowo — Janczewo;
2) asfaltowa — pozostała część trasy.

C-6
Dw. PKS - Piątnica Włościańska - Jeziorko - Motyka - Budy Mikołajka - Górki - Rogienice Wielkie - Drożęcin Stary - Penza - Piątnica Poduchowna - dw. PKS
Długość trasy —39,00 km


Dojeżdżamy do skrzyżowania dróg w Piątnicy Włościańskiej. Na skrzyżowaniu drogi od nowego mostu z drogą Piątnica Poduchowna – Drozdowo, skręcamy zachowując ostrożność, w lewo i jedziemy przez wieś w stronę Piątnicy Poduchownej. Po ok. 250 m, po prawej stronie, początek najlepiej zachowanej części zabytkowych fortów (możemy skrócić nieco dystans, jadąc drogą obok fortów do drogi 64). W Piątnicy Poduchownej rondo, na rondzie skręcamy w prawo w drogę nr 64 Piątnica – Białystok. Za Piątnicą, w pobliżu fortów odchodzi w lewo droga nr 668 (do Jedwabnego, Radziłowa), skręcamy w tę drogę. Droga wznosi się ostro w górę. Opuszczamy Dolinę Narwi i wkraczamy na Wysoczyznę Kolneńską. Mijamy kolejną część fortów. Za Jeziorkiem droga wkracza do lasu. Tam skrzyżowanie z drogą do Motyki i Dobrzyjałowa. Zachowując ostrożność skręcamy w lewo i dalej poruszamy się szeroką żwirówką przez las. Po prawej miejsce pamięci narodowej. Droga po kilku minutach opuszcza las; przed wsią Motyka mostek na rzece Łojewek. Około 250 m dalej rozpoczyna się niewielka wieś Motyka. Za wsią od drogi do Dobrzyjałowa, którą jedziemy odchodzi w lewo droga do wsi Budy Mikołajka; skręcamy w tę drogą, raz jeszcze przejeżdżamy bardzo tu wąski Łojewek i wjeżdżamy do wsi Budy Mikołajka. We wsi skręcamy w prawo, w drogę do Dobrzyjałowa. Około 1 km za wsią dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą Cydzyn Stary – Dobrzyjałowo, na którym skręcamy w prawo i dalej asfaltową drogą, zdążamy w kierunku Górek. W Górkach Sypniewie, na końcu wsi, nieopodal szkoły podstawowej bardzo niebezpieczne skrzyżowanie z drogą nr 61 (Łomża – Augustów). Zachowując szczególną ostrożność skręcamy w lewo w tę drogę i jedziemy ok. 100 m w stronę Łomży. Następnie skręcamy w prawo w kierunku Rogienic Wielkich. Droga asfaltowa, mało uczęszczana. Na skraju Rogienic kolejne niebezpieczne skrzyżowanie – z drogą nr 63 (Łomża – Węgorzewo). Zachowując szczególną ostrożność przejeżdżamy skrzyżowanie na wprost i jedziemy przez wieś jej główną ulicą, będącą jednocześnie drogą do Chludni. Na skraju Rogienic droga skręca ostro w prawo, a my jedziemy prosto odchodzącą w tym miejscu drogą do Drożęcina Starego. Opuszczamy dolinę rzeczki Penzy i droga zagłębiając się w las idzie ostro do góry. Wjeżdżamy na rozległą wysoczyznę opadającą powoli w stronę doliny Narwi. Przed nami panorama Łomży i doliny Narwi. Na skraju wsi Drożęcin Stary odchodzi w lewo droga do wsi Łuby; jedziemy prosto w kierunku doliny Narwi przez Drożęcin i dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą Chludnie – Piątnica. Zachowując ostrożność skręcamy w lewo w tę drogę. Jedziemy przez wieś Penza. Po prawej stronie pętla autobusów MPK. Zaraz potem mostek na rzece Penza, która niedaleko za wsią wpada do Narwi. Za wsią droga idzie do góry – opuszczamy dolinę rzeczki. Kolejna wieś Czarnocin, typowa ulicówka ciągnie się wzdłuż drogi, którą jedziemy na długości 2,5km. Za wsią pierwsze zabudowania wsi Piątnica. Po lewej stronie, jadąc przez Piątnicę widzimy budynki mleczarni (producenta m.in. serka wiejskiego). Obok szkoły na skrzyżowaniu dróg 61,63,64 skręcamy w prawo i kierujemy się w stronę dworca PKS w Łomży.

Na co warto zwrócić uwagę
1) Panorama doliny Narwi w początkowej i końcowej części trasy;
2) Forty w Piątnicy;
3) Widok no Łomże z Fortów oraz dróg na odcinkach Piątnica - Jeziorko i Rogienice - Drożęcin - Piątnica;
4) Dolina rzeczki Łojewek no odcinku Motyka - Budy Mikołajka.

Nawierzchnia dróg na trasie C-6
1.gruntowa –na odcinkach:
a. Motyka – Budy Mikołajki;
b. Rogienice Wlk – Drożęcin Stary;
2.żwirowa – od drogi nr 668 do Motyki;
3.asfaltowa –reszta trasy.

C-7
Dw. PKS – Piątnica – Włodki – Chludnie – Kupnina – Serwatki – Morgowniki – Nowogród – dw. PKS
Długość trasy – 44,20 km


Dojeżdżamy do skrzyżowania drogi z Drozdowa z drogą nr 64 w Piątnicy Poduchownej. Na skrzyżowaniu prosto w drogę nr 64 w stronę Łomży. Po przejechaniu 250 m, kolejne, znane nam skrzyżowanie obok szkoły w Piątnicy, które zachowując szczególną ostrożność, na zielonym świetle przejeżdżamy na wprost i kontynuujemy jazdę przez Piątnicę – ulicą Czarnocką w stronę Chludni. Do Włodków jedziemy tą samą drogą co trasą C-6, ale w przeciwną stronę. Na skrzyżowaniu we Włodkach, skręcamy w lewo i po około 200 m osiągamy Chludnie. We wsi na pierwszym skrzyżowaniu w prawo. Za chwilę mostek na rzeczce Cetna i zaraz za mostkiem kolejne skrzyżowanie dróg: w prawo - do Śmiarowa, w lewo - do Kupniny. Skręcamy w lewo w brukowaną ulicę i nią zdążamy w kierunku Kupniny. Na skraju wsi w lewo odchodzi leśna droga prowadząca do Balik ( trudna dla rowerzystów, bo miejscami bardzo zapiaszczona). My skręcamy w prawo szeroką drogę żwirową, kiepskiej jakości, trudną do pokonania w okresach suszy. Przy drodze, po obu jej stronach pojedyncze zabudowania wsi Przebudówka. Droga prowadzi po płaskim dnie doliny narwiańskiej, jej skrajem. Z prawej strony drogi, wysokie i strome krawędzie Wysoczyzny Kolneńskiej (ich wysokości względne sięgają 50 m). W Kupninie na skrzyżowaniu dróg w centrum wsi skręcamy w lewo w identyczną, jak dotąd żwirówkę, prowadzącą do wsi Serwatki. Krajobraz nadal płaski do doliny Narwi dołączają doliny Pisy i Skrody. Droga wiedzie miejscami przez suche lasy. Obok wsi Serwatki skrzyżowanie z drogą nr 648 (Miastkowo - Nowogród- Stawiski). Zachowując ostrożność skręcamy w lewo, w tę drogę i zdążamy nią w stronę Nowogrodu; droga prowadzi płaskim terenem przez niezbyt stare lasy. Po prawej wieś letniskowa Baliki. Z lewej do naszej szosy dochodzi dna droga z Chludni ok. 4 km od Serwatek most drewniany na Pisie, a za mostem wieś Morgowniki. We wsi w prawo droga do miejscowości letniskowej Jurki. Na skraju wsi skrzyżowanie dróg - droga nr 648, którą jechaliśmy łączy się z drogą nr 645 (Łomża -Myszyniec). Skręcamy w lewo, w połączone drogi 645 i 648.
Po około 3 minutach okazały most no Narwi. Z mostu piękny widok no rzekę, skansen w Nowogrodzie i okolicę. Po prawej stronie zaraz za mostem widoczny (w odległości ok. 400m. od drogi) hotel „Zbyszko". Przy moście, po prawej stronie drogi dobrze zachowany bunkier z września 1939. Nieco dalej po prawej na wzniesieniu czołg T-34, z II wojny światowej. Droga zakręca i ostro wspina się w górę, wychodząc z doliny Narwi.
Na rogatkach Nowogrodu skrzyżowanie dróg; w prawo - droga nr 648 do Miastkowa, prosto - droga 645 do Łomży (obwodnica Nowogrodu), w lewo droga do centrum miasta. Jedziemy dalej obwodnicą, mijamy skrzyżowanie z drogą do Śniadowa. Na kolejnym skrzyżowaniu na skraju miasta obok stacji paliw droga nr 645 skręca w prawo. Jedziemy nią cały w stronę Łomży.

Na co warto zwrócić uwagę
1) Skansen Kurpiowski w Nowogrodzie;
2) Zabytkowy kościół w Nowogrodzie;
3) Panorama Narwi, jej doliny i ujścia Pisy ze skarpy w Nowogrodzie;
4) Dolina rzeki Cetny w okolicach Chludni.

Nawierzchnia drag na trasie C-7:
1) żwirowa - na odcinku Chludnie - Kupnina -Serwatki;
2) brukowa -w Chludniach;
3) asfaltowa - reszta trasy.

C-8
Dw. PKS - Jednaczewo - Szablak - Nowogród - Grądy Nowogrodzkie - Sławiec - Bożenica - Kupiski Nowe - dw. PKS
Długość trasy - 43,25


Do Jednaczewa – wg opisu trasy B-5. W Jednaczewie, obok dawnej szkoły, na skrzyżowaniu skręcamy w lewo i asfaltową ulicą jedziemy przez wieś. Po niespełna 2 km skrzyżowanie dróg: prosto – przez łąki do Narwi, w prawo – Łomży i w lewo – do Nowogrodu przez Szablak. Skręcamy w lewo do Nowogrodu. Z centrum Nowogrodu kierujemy się w stronę Miastkowa, obok kościoła. Na skrzyżowaniu z drogami: nr 645 i nr 648 zachowując szczególną ostrożność skręcamy w lewo, jedziemy ok. 150 m obwodnicą (nr 645), a następnie skręcamy w prawo, szeroką żwirówkę do Grądów Nowogrodzkich. Po półgodzinnej jeździe drogą żwirową Chmielewo – Sławiec. Skręcamy w lewo w stronę Sławca; znowu mostek na Krzywej Nodze. Po około 10 minutach skrzyżowanie z drogą Nowogród – Śniadowo, na którym skręcamy ostrożnie w prawo i po przejechaniu ok. 50 m skręcamy, tym razem w lewo, w drogę do Grzymał Nowogrodzkich. Droga ta o nawierzchni asfaltowej biegnie przez Sławiec. W prawo odchodzi droga so Sierzput Starych i Chojn Starych, dalej mijamy szkołę po lewej stronie, a za wsią w prawo odchodzi droga polna do Kupisk Starych przez Bożenicę i Kupiski Nowe. Po kilku minutach zabudowania wsi Grzymały Nowogrodzkie. Kilkaset metrów za wsią skrzyżowanie z drogą nr 645, w którą, zachowując ostrożność skręcamy w prawo i dalej kierujemy się w stronę Łomży.

Na co warto zwrócić uwagę
1) Piękną panoramę doliny Narwi z drogi Kupiski Stare — Jednaczewo;
2) Kanał nawadniający, krzyżujący się na dwóch różnych poziomach z rzeczka Lepacką Strugą koło wsi Jednaczewo (obok drogi Kupiski Stare — Jednaczewo);
3) Rezerwat florystyczny „Rycerski Kierz" w Lasku Jednaczewskim.

Nawierzchnia dróg na trasie C - 8:
1) żwirowa - na odcinkach:
a) Jednaczewo - Szablak,
b) Nowogród - Grądy Nowogrodzkie,
c) Grądy Nowogrodzkie - Sławiec,
d) Sławiec - Grzymały Nowogrodzkie - skrzyżowanie z drogą nr 645.
2) asfaltowa - reszta trasy.

C-9
Dw. PKS - Giełczyn - szlak niebieski - Wygoda - Puchały - Zawady - dw. PKS
Długość trasy – 46,8 km


Do skrzyżowania niebieskiego szlaku z drogą Koziki – Podgórze wg opisu trasy B-3. Szlak skręca w prawo i kilkaset metrów biegnie drogą w kierunku Kozik. Następnie skręcamy wraz ze szklakiem w lewo, w leśną drogę. Droga wielokrotnie wznosi się i opada. Po ok. 10 minutach rozpoczyna się brzozowa aleja – droga biegnie przez wąski, długi zagajnik brzozowy. W pobliżu powyższego punktu trasy skrzyżowanie kilku leśnych dróg. Razem ze szklakiem przejeżdżamy to skrzyżowanie na wprost. Po kilku minutach droga zaczyna gwałtownie opadać i już z niewielkim spadkiem dojeżdżamy do drogi Sierzputy Zagajne – Bacze Suche, w którą skręcamy w lewo i wraz z drogą opuszczamy las. Przed nami wieś Bacze Suche. Po II wojnie światowej mieszkańców tej wsi ewakuowano, a wieś włączono do istniejącego do niedawna poligonu wojskowego Czerwony Bór. Po 1956 roku poligon zmniejszono i wieś restytuowano. We wsi skrzyżowanie z drogą ze Śniadowa, dochodzącą z prawej strony. Jedziemy prosto przez wieś w stronę Wygody. Na końcu wsi szlak skręca w prawo, w drogę do Bacz Mokrych. Skręcamy w tę piaszczystą, gruntową drogę. Po około 5 minutach szlak skręca przed przejazdem kolejowym linii Śniadowo-Łapy w lewo i prowadzi dróżką równoległą do toru, w stronę Wygody. Obok skrzyżowania dróg, na skraju nieczynnej stacji PKP Czerwony Bór, po lewej stronie zbiorowa mogiła ofiar II wojny światowej. Dalej szlak omija stację i przez las dociera do Wygody, gdzie ostrożnie wjeżdżamy na drogę nr 63 i jedziemy nią w kierunku Łomży ok. 250 m. Po prawej drewniany budynek szkoły podstawowej w Wygodzie, zaraz potem w prawo odchodzi droga do Kołak Kościelnych. Na skrzyżowaniu drogi nr 63 z drogami do Bacz Suchych i do Puchał, skręcamy w prawo w drogę do Puchał. Zaraz zaczyna się wieś Modzele Stare. Po około 15 minutach kolejna wieś Wyrzyki, gdzie w lewo odchodzi droga do szosy nr 679, a w prawo droga do wsi Modzele Wypychy. Jedziemy nadal na wprost i po kilku minutach, dojeżdżamy do skrzyżowania w Puchałach obok kościoła. Jedziemy nadal na wprost drogą w stronę Pniewa aż dojeżdżamy do skrzyżowania z drogą nr 679 (Rutki- Łomżą). Skręcamy w lewo, w tę drogę (zachowując szczególną ostrożność) I dalej jedziemy w stronę Łomży.

Na co warto zwrócić uwagę
1) rezerwat przyrody „Dębowe Góry" obok niebieskiego szlaku i drogi Koziki - Podgórze;
2) aleję brzozową w lesie Czerwonego Boru;
3) różne rodzaje lasu w kompleksie Czerwonego Boru;
4) nowoczesny kościół w Puchałach;
5) panorama okolicy z drogi nr 679.

Nawierzchnia drag na trasie C-9:
1) żwirowa - na odcinkach:
a. we wsi Bacze Suche,
b. Modzele Stare -Wyrzyki,
c. Giełczyn - początek lasu.
2) gruntowa na odcinkach:
a. od miejsca, gdzie w lesie rozdzielają się szlaki czerwony i niebieski do wsi Bacze Suche,
b. Bacze Suche - stacja PKP Czerwony Bor - Wygoda.
3) asfaltowa - reszta trasy.

C-10
Dworzec PKS – Nowogród – Morgowniki – Dębniki – Dobrylas – Jurki – Morgowniki – Nowogród – Dworzec PKS

Długość trasy – 46,8 km


Dojeżdżamy do Nowogrodu, przejeżdżamy całą obwodnicę Nowogrodu. Jedziemy przez most na Narwi, a kilkaset metrów dalej, w Morgownikach, skrzyżowanie, ma którym drogi rozdzielają się: droga nr 645 biegnie prosto w stronę Myszyńca, a droga nr 648 – w prawo do Stawisk. Jedziemy prosto, zaraz za skrzyżowaniem droga zwęża się i zdecydowanie pogarsza się jakość asfaltowej powierzchni. Duże pobocze z prawej strony to pozostałość nasypu kolei wąskotorowej, która do 1973 roku biegła tuż obok drogi. W prawo odchodzi droga do letniskowej wsi Jurki. Dojeżdżamy do kurpiowskiej wsi Dębniki; w niej skrzyżowanie z odchodzącą w prawo drogą do Kolna przez Dobrylas. Skręcamy w tę drogę. Po kilkunastu minutach na ostrym zakręcie w lewo od naszej drogi odchodzą drogi: w prawo do Morgownik, prosto do Jurek. My podążamy niezbyt dobrym asfaltem w stronę Dobregolasu. Po około 5 minutach jazdy w lewo odchodzi droga do Zbójnej. Nasza droga zakręca wyraźnie opada w dolinę Pisy, nad którą leży Dobrylas, stara wieś kurpiowska. Na skrzyżowaniu we wsi – droga do Turośli, w prawo do Jurek. Skręcamy w prawo. Zaraz za wsią droga wkracza do lasu. Po kilkunastu minutach osiągamy skrzyżowanie z drogą nr 645 (uprzednio wspomniane), z zachowaniem ostrożności skręcamy w lewo, w tę drogę i jedziemy do dworca PKS w Łomży tą samą trasą, którą do tego miejsca przyjechaliśmy, tj. przez Morgowniki, Nowogród, Mątwicę, Kupiski.

Na co warto zwrócić uwagę?
1) Panorama Narwi w Nowogrodzie i z drogi nr 645;
2) Dolina Pisy na odcinku Dobrylas - Jurki - Morgowniki;
3) Widok na Pisę z mostu w Dobrymlesie;
4) Skansen w Nowogrodzie;
5) Zabytkowe chaty kurpiowskie w Dębnikach i Dobrymlesie.

Nawierzchnia drag no trasie C-10:
1) gruntowa - na odcinku Dobrylas - Jurki;
2) asfaltowa - reszta trasy.


C-11
Dw. PKS - Nagórki - Popki - Mały Płock – Mściwuje - Śmiarowo - Chludnie - Nagórki - dw. PKS
Długość trasy -45,30 km


Do Nagórek — wg opisu trasy C-7. Za Nagórkami, od drogi do Chludni, którą jedziemy, odchodzi w prawo gruntowa droga do Małego Płocka. Skręcamy w tę drogę. Po około 2 km nasza droga krzyżuje się z drogą Rogienice Wielkie — Chludnie, ale my jedziemy nadal prosto w stronę Małego Płocka. Po ok. 2 minutach jazdy - od naszej drogi odchodzi w lewo droga do wsi Popki. Wjeżdżamy w tę drogę. Przed nami widoczna dolina rzeczki Cetny. Droga przed Popkami opada wyraźnie w dolinę rzeczki. W Popkach skrzyżowanie z drogą Chludnie — Mały Płock. Skręcamy w prawo w tę drogę i jedziemy przez wieś w stronę Małego Płocka. Zaraz za Popkami w lewo odchodzi droga do wsi Śmiarowo, leżącej nad Cetną. Asfaltowa droga, którą jedziemy doprowadza nas na skraj Małego Płocka, gdzie krzyżuje się z drogą Mały Płock — Kąty.
Wieś gminna Mały Płock znana jest od końca XIV wieku. Obok był gród, z którego zachowało się grodzisko. W osadzie kościół parafialny, neobarokowy, z siedmioma ołtarzami i XVIII wiecznym obrazem Matki Boskiej z Dzieciątkiem. W dawnym dworze z 1835 roku, odrestaurowanym niedawno — posterunek policji. Ponadto przydrożna, drewniana kapliczka z ludową rzeźbą św. Wawrzyńca (XIX/XX wiek) i kilkanaście zabytkowych domów z początku
XX wieku. Na wspomnianym skrzyżowaniu skręcamy w lewo i jedziemy asfaltową drogą w stronę Katów. Przed lasem mostek na Cetnie. Zaraz za lasem widoczne bunkry z1939 r. Po lewej stronie w oddali wieża obserwacyjna lasów państwowych. We wsi Mściwuje, do której dojechaliśmy w lewo dochodzi droga gruntowa. Skręcamy w nią. Początkowo jedziemy przez pola a potem lasem. Za lasem widoczne zabudowania wsi Śmiarowo. Do wsi droga w lewo, a my jedziemy presto w kierunku Chludni omijając wieś. Droga biegnie równolegle do płynącej niżej rzeczki Cetny. Przejeżdżamy przez wieś Włodki i dojeżdżamy do pierwszych zabudowań Chludni. Po lewej stronie szkoła podstawowa. W centrum wsi na skrzyżowaniu skręcamy w lewo, przejeżdżamy przez mostek na Cetnie; zaraz za mostkiem droga do Łomży, którą jedziemy, skręca w lewo, Chludnie się kończą, a zaczynają Włodki. W tej wsi skrzyżowanie dróg: prosto — do Małego Płocka, w prawo- do Piątnicy. Skręcamy w stronę Piątnicy i kierujemy się w stronę Łomży.

Na co warto zwrócić uwagę
1) Panorama doliny Narwi no początku i pod koniec trasy;
2) Dolina rzeczki Cetna na odcinku Popki — Mały Płock i Śmiarowo — Chludnie — Włodki;
3) Zabytkowy kościół w Małym Płocku.
Nawierzchnia drag no trasie C-11:
1) gruntowa — na odcinkach:
a) skrzyżowanie za Nagórkami — Popki;
b) Mściwuje — Chludnie;
2) asfaltowa — reszta dróg na trasie