1. załatwienia sprawy przy pomocy osoby przybranej
Nowym prawnym rozwiązaniem wprowadzonym przez ustawę o języku migowym i innych środkach komunikowania się jest możliwość reprezentowania osoby uprawnionej, przez osobę przybraną. Osobą przybraną może być każda osoba fizyczna, która ukończyła 16 rok życia i została wybrana przez osobę uprawnioną. Zadaniem osoby przybranej jest pomoc w załatwieniu spraw w organach administracji publicznej. Osoba przybrana nie jest zobowiązana do przedstawienia dokumentów potwierdzających znajomość PJM (polski język migowy), SJM (system językowomigowy) ani SKOGN (sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych). Z pomocy osoby przybranej osoba uprawniona nie może skorzystać wyłącznie w sytuacji, gdy wnioskowane dane są prawnie chronione ze względu na ochronę informacji niejawnych, a dostęp do nich przysługuje wyłącznie osobie uprawnionej.
2. kontaktu z Urzędem za pośrednictwem narzędzi współczesnej komunikacji, w szczególności poprzez:
- korzystanie z poczty elektronicznej - starosta.blm@powiatypolskie.pl - na ten adres osoba uprawniona może przesyłać zapytania, prośby o umówienie spotkania w Urzędzie, itp.
- na stronie www.powiatlomzynski.pl/ksiazkatel.php?d=2 udostępnione są telefony i adresy e-mail do wszystkich Wydziałów oraz pracowników Urzędu.
- w Starostwie Powiatowym w Łomży wszelkie informacje dotyczące działalności Urzędu dostępne są na stronach internetowych www.powiatlomzynski.pl oraz www.powiatlomzynski.pl/bip
- przesyłanie faksów – nr faksu: 86 215-69-04
3. skorzystania z usług tłumacza języka migowego:
Osoba uprawniona, która będzie chciała załatwić sprawę w Starostwie Powiatowym w Łomży może skorzystać na wniosek z pomocy tłumacza języka migowego.
Osoba uprawniona powinna zgłosić chęć skorzystania z usług tłumacza co najmniej na 3 dni robocze przed zdarzeniem z wyłączeniem sytuacji nagłych.
Chęć skorzystania z usługi należy zgłosić w formie:
- pisemnie: wypełniony wniosek należy złożyć w Kancelarii Urzędu II piętro, pokój 304 albo przesłać na numer faksu: 86 215-69-04 albo przesłać na adres mailowy: starosta.blm@powiatypolskie.pl
- telefonicznie przez osobę trzecią - na numery tel. 86 215 69 00 lub 86 215 69 04
- osobiście w Kancelarii Urzędu, II piętro pokój 304.
Świadczenie jest bezpłatne dla osoby uprawnionej, będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011r. Nr 127, poz. 721 Nr 171, poz. 1016).