Motyl

Powiat Łomżyński

Uroczyste podpisanie umowy na budowę Via Baltica -odcinek obwodnicy Łomży

Późnym popołudniem, 21 grudnia 2017 roku w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Łomży została podpisana umowa na budowę 7-kilometrowego fragmentu obwodnicy Łomży. Jest to kolejny fragment trasy Via Baltica, który jest już w realizacji. Odcinek przyszłej drogi ekspresowej S61 między węzłami „Łomża Południe" a „Łomża Zachód" wykona firma Mota Engil Central Europe SA, z którą to umowę podpisał dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA Wojciech Borzuchowski. Ponadto w uroczystości tej uczestniczyli między innymi Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk, poseł Bernadeta Krynicka, wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski, prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski oraz starosta łomżyński Elżbieta Parzych i wicestarosta Lech Szabłowski.

Inwestycja jest częścią obwodnicy Łomży wyprowadzającej drogę ekspresową S61 w kierunku południowym, w stronę węzła na S8 w okolicach Ostrowi Mazowieckiej (w m. Podborze). Natomiast na północy połączy się z kolejnym odcinkiem obwodnicy Łomży (węzeł „Łomża Zachód" – węzeł „Kolno”), na który przetarg został rozstrzygnięty 12 grudnia br., w kierunku na Szczuczyn – Ełk.

Podpisana umowa to nie tylko gwarancja powstania całej, 20-kilometrowej obwodnicy miasta Łomża, ale też kolejny etap faktycznej realizacji drogi ekspresowej S61, czyli Via Baltici od Ostrowi Mazowieckiej aż po granicę z Litwą. Firma Mota Engil Central Europe SA złożyła najkorzystniejszą ofertę, gdzie kwota wyniosła ponad 218,1 mln zł, w przetargu rozstrzygniętym 16 października br. Wykonawca ma wybudować ponad 7 km 2-jezdniowej drogi ekspresowej S61 oraz węzeł Łomża Południe i wychodzący z niego 9-kilometrowy odcinek drogi krajowej nr 63, w kierunku na Zambrowa.

Realizacja przewidziana jest w systemie „Projektuj i buduj". W sumie zaplanowano na całość zadania 31 miesięcy przy wyłączeniu okresów zimowych w tracie budowy. To oznacza, że Wykonawca powinien zaprojektować trasę i uzyskać decyzję ZRID w ciągu pierwszych 15 miesięcy, a w kolejnych i 16 miesiącach zrealizować prace budowlane oraz uzyskać pozwolenia na użytkowanie. W trakcie samej budowy nie wlicza się w czas realizacji okresów zimowych (15 grudnia – 15 marca).

Dane techniczne: S 61 od węzła „Łomża Południe" (z węzłem) do węzła „Łomża Zachód" (bez węzła):

  • długość - 7,186 km,
  • przekrój drogi ekspresowej 2x2; szerokość pasa 3,5 m, 2,5-metrowe pasy awaryjne, jezdnie oddzielone 5 m pasem zieleni,
  • nawierzchnia z betonu cementowego gr. 27 cm.;
  • budowa i przebudowa min. kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, systemu zarządzania ruchem;
  • kat. Ruchu - KR6, obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś;
  • obiekty inżynierskie: 1 most, 14 wiaduktów, 1 przejście dla zwierząt;
  • infrastruktura ochrony środowiska, w tym: ekrany akustyczne, zbiorniki retencyjne, ogrodzenie całej drogi ekspresowej

Węzeł „Łomża Południe" - tu budowany odcinek drogi ekspresowej S61 połączy się z nowobudowanym fragmentem drogi krajowej nr 63 (w odległości 1,178 km od początku inwestycji), który ma przebiegać pod drogą ekspresową. Wykonany węzeł zapewni relacje Łomża - Ostrów Mazowiecka, Łomża – Zambrów, w przeciwnym kierunku Łomża - Ełk oraz połączenie z drogą wojewódzką nr 677. Węzeł zajmie około 6 ha terenu.

DK 63 – nowy odcinek od węzła „Łomża Południe" do podłączenia do istniejącej dk 63 w rejonie miejscowości Podgórze:

  • klasa GP
  • długość – 8,9 km
  • przekrój drogi Głównej ruchu Przyspieszonego (GP) – 1x2
  • nawierzchnia bitumiczna
  • kat. ruchu – KR4, obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś;
  • wiadukt kolejowy nad linią kolejową nr 49 relacji Śniadowo - Łomża

 

2017-12-22 11:46 Opublikował: Beata Korwek

Starostwo Powiatowe Łomża

Starostwo Powiatowe w Łomży
ul. Szosa Zambrowska 1/27
tel. (086) 215 69 00
fax. (086) 215 69 04 E-mail:starosta.blm@powiatypolskie.pl

Newsletter


Wykonanie strony: speed s.c.